Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke to arter?


Recommended Posts

Fredag fikk jeg for første gang skate!!

Var ganske sikker på at det var en piggskate, men etter å ha lest litt om den arten er jeg usikker. Den var glatt på undersiden, og hadde ikke mange pigger på oversiden, bare fra øynene og bakover til halen. Noen som vet hvilken skateart dette er? Ble tatt på 37 meters dyp inne i en fjord (dalsjorden, Sogn&Fj).

18052005100549x1T1nJ31RKrd.jpg?85

Den hadde noen lyse "prikker"

18052005100549AX87iF2L6PFx.jpg?59

Glatt underside

18052005100549CuO559OVPU9y.jpg?74

Ganske spiss snute

18052005100550a48ovI5iJ4EK.jpg?36

Art nummer to tror eg er en lusuer?? Den ble tatt på 30 meters dyp i dalsfjorden.

180520051005504t856rjy6uL9.jpg?5

Nærbilde

18052005105653adwA51lj5Yw4.jpg?32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skata var 1860 gram og lusueren 340 gram. Lurte på om det kunne være flekkskate? Det var det som stemte best overens med beskrivelsene i Aschehougs fiskebok. Kloskata skulle være mer piggete på vingene. Denne har også noen "stjernelignenede" spotter og noen glatte partier på oversiden. Samt at vingene er ganske avrundet rettvinklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at dere kan være så sikre på at det er kloskate og ikke piggskate. Fikk 3 piggskater i helgen, ingen av de hadde nevneverdige pigger på undersiden, da de var av beskjeden størrelse, 3 kg og mindre. Jeg ville heller ikke vært alt for sikker på at det er all verdens flekkskater i Lygninfjorden heller, men det kan jo for all del hende at Terje Nordtvedt faktisk har fått flekkskate. Uansett: dette er neppe flekkskate, og den nederste er helt klart lusuer.

Jeg tipper du har fått piggskate, ikke særlig sikker på dette, men synes ikke vi kan konkludere i diskusjonen så raskt. [ ;) ]

Og gratulerer med skate forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Eneste lokalitet av flekkskate i Norge er vel foreløpig Lygninfjorden, og det er en relikt bestand.

Da slår eg meg til ro med at det er en kloskate[ ;) ] Var kanon å få på kroken ihvertfall, tung å dra opp selv om den ikke var så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Forstår ikke at dere kan være så sikre på at det er kloskate og ikke piggskate. Fikk 3 piggskater i helgen, ingen av de hadde nevneverdige pigger på undersiden, da de var av beskjeden størrelse, 3 kg og mindre. Jeg ville heller ikke vært alt for sikker på at det er all verdens flekkskater i Lygninfjorden heller, men det kan jo for all del hende at Terje Nordtvedt faktisk har fått flekkskate. Uansett: dette er neppe flekkskate, og den nederste er helt klart lusuer.

Jeg tipper du har fått piggskate, ikke særlig sikker på dette, men synes ikke vi kan konkludere i diskusjonen så raskt. [ ;) ]

Og gratulerer med skate forresten!

Takk for det, men nå ble eg usikker igjen[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Forstår ikke at dere kan være så sikre på at det er kloskate og ikke piggskate. Fikk 3 piggskater i helgen, ingen av de hadde nevneverdige pigger på undersiden, da de var av beskjeden størrelse, 3 kg og mindre. Jeg ville heller ikke vært alt for sikker på at det er all verdens flekkskater i Lygninfjorden heller, men det kan jo for all del hende at Terje Nordtvedt faktisk har fått flekkskate. Uansett: dette er neppe flekkskate, og den nederste er helt klart lusuer.

Jeg tipper du har fått piggskate, ikke særlig sikker på dette, men synes ikke vi kan konkludere i diskusjonen så raskt. [ :) ]

Og gratulerer med skate forresten!

Hmmm da blir vel spørsmålet mer hvordan du kan være så sikker på at det var piggskate du fikk i helgen?[ :D ]

Fra spøk til skate, på den store skate-gutsingen ifjor hadde vi 5skater på land på en dag, og 2av de hadde vi i en stor dam flere timer. Vi hadde bådde piggskater og kloskater, og hadde anledning til å studere de samtidig. Kloskaten er fløyelsmyk på undersiden, mens spiggskaten er ru når den er liten og med markerte "tenner" når den blir større. Videre er det jo typisk det med at piggene til kloskaten stort sett følger ryggraden og yttersiden av vingene, mens piggskaten er heldekkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Hmmm da blir vel spørsmålet mer hvordan du kan være så sikker på at det var piggskate du fikk i helgen?[ :) ]

Tro meg, jeg forsøkte å få HelgeL og Bjørn Bakkelid til å være enig med meg i at jeg hadde fått kloskate, men den gang ei. Bakkelid skar av en pigg og undersøkte undersiden av piggen. Han konkluderte med at det var piggskate, og metoden hadde han lært av Chris Appleby (aka Isgalt) så vidt jeg husker. Husker ikke detaljene rundt dette, men det gjør kanskje HelgeL? (PM sendt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det er en piggskate du har der. Har aldri sett kloskater med slike tegninger før, men derimot mange piggskater.

Både mønsteret langs kanten og de to prikkene er ganske typiske for piggskater.

rsv012cd17.jpg

esv050cd07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg husker 100% så er det slik at piggene på kloskate har riller nederst mot roten. Dette har ikke piggskate, de er glatte. Bjørn skar av en pigg fra halen på skaten(den vi tok med oss) og testet med knivbladet helt nederst. Tror ikke det går så bra om en ikke ofrer en pigg, da rillene sitter langt nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bildet mitt er faktisk klassifisert av Svein A Fosså som er en av Norges fremste spesialister på fisk. Det var i forbindelse med at vi trodde det var en flekkskate som nevnt lengre oppe i tråden. Dette er noen år siden, så jeg har ikke begrunnelsen, men den var ganske klar. Den ble faktisk også fanget og tilbrakte flere år i akvariet her på Hundvåg og skaten ble sjekket både foran og bak (og under).

Det andre bildet er ikke mitt, men jeg regner med at det er skikkelig klassifisert det også. Piggskaten varierer mye mer i farger og mønster enn kloskaten (sitat fra fiskebok).

Så utifra dette og mange års erfaring mener jeg å ha belegg for det jeg skriver, men jeg kan jo selvfølgelig ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel sett færre skater enn dere, og må vel bare konkludere med at dette er vanskelig så sant man ikke ser begge artene ved siden av hverandre. Ifølge Aschehougs store fiskebok (og andre) har kloskata (som nevnt) grove torner med riller nederst. Piggskatas torner har en mer markert rot-del, uten riller/furer, og en spiss pigg ytterst.

Ellers sier nøkkelen i samme bok at kloskata mangler pigger/torner mellom de to små ryggfinnene som sitter bakerst på halen, mens piggskata har torner mellom ryggfinnene. Men i et annet bokverk jeg har (Fishes of the North-East Atlantic and Mediterranean, bind 1) står det at piggskata kan ha 0 til 2 pigger mellom ryggfinnene, så da er vi like langt. Men her sto det også at piggskata alltid hadde en avstand mellom ryggfinnene, men at det ikke var noe avstand mellom ryggfinnene hos kloskata. Dette kan man tydelig se på bildet fra UW-photo her: http://www.uwphoto.no/detail.asp? PRODUCT_ID=esv041cd03

Noen ganger (sjeldent) kunne det imidlertid være en liten avstand mellom kloskatas ryggfinner, og da kunne det være en torn imellom dem. Men ut fra halefinna virker det som om det er en piggskate AÅ har fanget. Bildet til Rudolf viser også en skate med tydelig avstand mellom ryggfinnene.

Ellers er det slik at kloskata har en rekke av 13-17 store torner fra nakken til halefinnen, mens piggskata har hele 30-50 (færre hos store hanner) slike pigger. Så det er en del klare skiller, hvis man leter. Er det noen som kan påta seg å fange noen skater og se etter disse kjennetegnene og ta noen gode bilder? Ikke glem nærbilder av halefinna.

Er det ikke også slik at vingene på piggskata er relativt spisse, mens kloskata har et mer avrundet utseende? (Sammenlign bilder på UW-photo).

Til slutt: Jeg tviler også på at det noen gang er tatt flekkskate i Norge. Trolig er det piggskate, som varierer enormt i fargetegning. Men det foregår visst undersøkelser rundt dette.

For å forvirre enda mer: Kanskje det er liten prikkskate – Raja brachyura – en stor art (120 cm, 20 kilo) som kalles blonde ray på engelsk. Den er ennå ikke påvist i Norge, men lever rundt de Britiske øyer helt til Skottland, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Isgalt

Jeg har vel sett færre skater enn dere, og må vel bare konkludere med at dette er vanskelig så sant man ikke ser begge artene ved siden av hverandre. Ifølge Aschehougs store fiskebok (og andre) har kloskata (som nevnt) grove torner med riller nederst. Piggskatas torner har en mer markert rot-del, uten riller/furer, og en spiss pigg ytterst.

Ellers sier nøkkelen i samme bok at kloskata mangler pigger/torner mellom de to små ryggfinnene som sitter bakerst på halen, mens piggskata har torner mellom ryggfinnene. Men i et annet bokverk jeg har (Fishes of the North-East Atlantic and Mediterranean, bind 1) står det at piggskata kan ha 0 til 2 pigger mellom ryggfinnene, så da er vi like langt. Men her sto det også at piggskata alltid hadde en avstand mellom ryggfinnene, men at det ikke var noe avstand mellom ryggfinnene hos kloskata. Dette kan man tydelig se på bildet fra UW-photo her: http://www.uwphoto.no/detail.asp? PRODUCT_ID=esv041cd03

Noen ganger (sjeldent) kunne det imidlertid være en liten avstand mellom kloskatas ryggfinner, og da kunne det være en torn imellom dem. Men ut fra halefinna virker det som om det er en piggskate AÅ har fanget. Bildet til Rudolf viser også en skate med tydelig avstand mellom ryggfinnene.

Ellers er det slik at kloskata har en rekke av 13-17 store torner fra nakken til halefinnen, mens piggskata har hele 30-50 (færre hos store hanner) slike pigger. Så det er en del klare skiller, hvis man leter. Er det noen som kan påta seg å fange noen skater og se etter disse kjennetegnene og ta noen gode bilder? Ikke glem nærbilder av halefinna.

Er det ikke også slik at vingene på piggskata er relativt spisse, mens kloskata har et mer avrundet utseende? (Sammenlign bilder på UW-photo).

Til slutt: Jeg tviler også på at det noen gang er tatt flekkskate i Norge. Trolig er det piggskate, som varierer enormt i fargetegning. Men det foregår visst undersøkelser rundt dette.

For å forvirre enda mer: Kanskje det er liten prikkskate – Raja brachyura – en stor art (120 cm, 20 kilo) som kalles blonde ray på engelsk. Den er ennå ikke påvist i Norge, men lever rundt de Britiske øyer helt til Skottland, så hvorfor ikke?

Men nå kommenterer du ikke undersiden, som vi ser på som et av de beste tegnene... skal nok prøve å ta mer skatebilder i år ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I THK har man nå bestemt seg for å slå sammen alle skateartene i konkurranse- og klubbrekordsammenheng. At man velger å se klo- og piggskate under ett er greit for meg siden det kan være så vanskelig å se forskjell, men fatter ikke hvorfor de ikke kan regne spiss- og storskate som egne arter, da artsbestemmelsen av disse vel er vesentlig enklere. Uansett er HelgeL ny klubbrekordholder i THK på arten "skate" med en piggskate på 4 kg fra konkurransen sist søndag, selv om han dro en på 5 kg senere på kvelden utenfor konkurransen.

Spurte en av de eldste i THK om flekkskata til Terje N, og han mente det ikke var tvil siden den var undersøkt av biologer ved vitenskapsmuseet på NTNU, men jeg er langt fra overbevist av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvil er riktig, det er vel ingen skateeksperter i Norge, egentlig.

Undersiden ja: "smooth, except for some prickles on snout", sies det om kloskate. Piggskaten kan ha noen store torner på undersiden, særlig hos hunner. Men kanskje de kan mangle? "Thorn pattern extremely variable" sier boka om piggskate.

Jeg synes imidlertid halefinnenes plassering og formen på disken (vingene) er det mest tydelige. Men det er jo artig med skater, ikke sant? Jeg har dessverre aldri fått en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.