Gå til innhold
Fiskersiden

Tenkara fiske


Tenkara
 Share

Recommended Posts

Er det noen som driver med Tenkara fiske her?

Burde kanskje vært under egen fisketeknikk.

Hva med under meite : " Meiting med toppknytt og kunstig agn"...

Tilbake til alvoret : Det er jo fluefiske , dog annet teknikk å presentere flua på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med under meite : " Meiting med toppknytt og kunstig agn"...

Tilbake til alvoret : Det er jo fluefiske , dog annet teknikk å presentere flua på

Heisan, Du har jo rett i det at det er en annen måte å fiske med flue men ganske artig da :) Har testet de som meitestang men fungerer ikke så bra.

Er det Jan?

Er det Jan?

jeppp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte dessverre å ønske deg velkommen til forumet :) Nye tekniker er alltid interessant for mange eller for noen, så om du har noe å dele, tror jeg de fleste er deg takknemlig.

Jeg tør å påstå at det er maaange som også fisker med flue, men ikke bruker tradisjonelle metoder for å presentere flua til fisken. Kastedobb for eksempel, noe som er utvilsom 1 av de mest effektive måter å fiske med flue fra land. Metoden blir som regel presentert under spinfiske eller sjøørretfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for velkomsten. Har selv fisket tradisjonelt fluefiske i mange år. Ble vist Tenkara fiske fra en erfaren fluefisker og instruktør for en tid tilbake. Var skeptisk men gikk til innkjøp av stenger og satte igang. Må innrømme at jeg tok feil. Har ikke vært noen proff fluefisker men må innrømme at du verden hvor fjærlett du kan presentere flua med Tenkara. Tror også dette kan være en flott måte å lære fluefiske for de yngre og også de som synes det ser vanskelig ut når disse proffe drar på med, dobbelttrekk snakerole, spaykast og skal kaste så langt som mulig. Mange har glemt å fiske langs land.:) som det ofte går fisk. Så jeg har gått tilbake til enkeltheten og du verden hvor gøy jeg hadde det i fjor. Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt. :)

Endret av Tenkara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Har to tenkara teleskopstenger på vei i posten nå, kjøpt superbillig fra dealexstreme av alle steder. Gleder meg til å teste.

Tenkara er vel egentlig bare oldschool fiske med stang uten snelle, sånn i utgangspunktet, slik guttepjokkene drev med på 50-tallet, men siden det er en gammel (og levende teknikk i Japan), så har det som så mange andre tradisjonelle teknikker utviklet seg over tid, og blit mer og mer kompleks og raffinert, slik jeg har forstått det, på samme måte som andre former for fiske. Ligger mange interessante videoer på youtube.

Jeg tipper man kunne brukt en vanlig fluestang til de samme teknikkene, men når man skal lande fisken må man jobbe hardere med kroppen for å lande den trygt, ihvertfall hvis man fisker catch and release. Slik jeg har skjønt det er teknikken utviklet for å være supereffektiv, for yrkesfiskere. Når målet er å få fangsten på land så fort som mulig for å jakte på neste fisk, legger du bare stanga bakover over skulderen hardt og brutalt, og dermed er flua/fisken nesten ved beina dine, og er "bare" å dra opp eller ta med håven. Slik jeg har forstått det så er det røttene til tenkara. Men for catch and release-fiskere som får noe stort på kroken så åpner det seg eventyrlig kamp. Siden man ikke kan slite ut fisken med bremsa på snella, så må man bruke kroppen, elvebredda og gudene veit for å lande fisken på en skånsom måte.

Skal ikke påstå at jeg vet så mye om tenkara, men thats my 2 cents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.