Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til montering av rigg.


tunhovdfiskeren
 Share

Recommended Posts

Ny båt så da må diverse utstyr flyttes over , deriblandt 1 stk cannon easi troll 2

som har festebrakett.

Planen var å montere braketten på en like stor bit krussfiner 15mm

her :

imag0521z.jpg

Slik at den ville stå omtrent slik :

imag0522ui.jpg

Regnet med at det ville funke fint med gjennomgående bolter med ei større kryssfiner plate på undersiden.

Men det går ikke pga plass mangel

imag0523xv.jpg

Det er ikke mulig å få noe plate inn der . nytter ikke å få inn handa heller for den saks skyld. Det som ikke kommer frem av bilde er at

det er ett flytekammer e.l inni der å som gjør det enda trangere.

Så da kommer jeg hit med problemet mitt , for jeg regner med at "kruttet" har blitt funnet opp opptil

flere ganger vedrørende slike problemer- :)

Forslag til løsning mottaes med stor takk :bow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes det nok mange muligheter. Selv synes jeg din opprinnelige plassering ser litt tungvint ut, å ha riggen så langt bak kan gjøre at det blir tungvint å bruke riggen(e). Men det er mulig jeg blir lurt av bildene, det er fort gjort å få feil inntrykk av avstander på bilder.

Jeg hadde vurdert en trollingbar, men ser at dette kan kollidere med kalesjen din. Hvordan er muligheten for montering nærmere kalesjefestene? Kan en [ form på trollingbar være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes det nok mange muligheter. Selv synes jeg din opprinnelige plassering ser litt tungvint ut, å ha riggen så langt bak kan gjøre at det blir tungvint å bruke riggen(e). Men det er mulig jeg blir lurt av bildene, det er fort gjort å få feil inntrykk av avstander på bilder.

Jeg hadde vurdert en trollingbar, men ser at dette kan kollidere med kalesjen din. Hvordan er muligheten for montering nærmere kalesjefestene? Kan en [ form på trollingbar være et alternativ?

Joda man kan gå nærmere kalesjen uten at det hjelper med festeanordninger i underkant. En slags trollingbar hadde nok vært mulig å få til men hadde håpet

at det ikke skulle bli så mye "greier" .....er ikke så ofte jeg bruker riggen...

Her er ett bilde med litt bedre oversikt over mulighetene kanskje ?

imag0524n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage ei tilpasset grov fjøl som i tillegg til skruefester "hviler" mot flaggholder og pullert?

Med gode vinklede kutt og skikkelig tilpasning vil fjøla kunne gi stabilitet både sideveis og for/akterover.

Eksempelvis noe ala : tunhovd2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage ei tilpasset grov fjøl som i tillegg til skruefester "hviler" mot flaggholder og pullert?

Med gode vinklede kutt og skikkelig tilpasning vil fjøla kunne gi stabilitet både sideveis og for/akterover.

Eksempelvis noe ala : tunhovd2.jpg

Hm , takker for forslaget. Kan være en mulighet det der. Er ikke rare feste i glassfibern , men i forkant på "fjøla di"

så kan det faktisk være at man kommer til med ett par skiver å en mutter for bedre hold...kanskje!

Må forske litt på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunhovd3.jpg

Hva hvis plata gjøres større? Ei fin litt tykk behandlet teakplate - Slides inn under pullerten og senkes ned over flagg og stangholder. Selve plata festes med skruer der det er best hold. Festeplata til riggen kan så kanskje monteres med gjennomgående? alternativt limes/skrues til plata og skrog.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du ikke til fra innsiden om du tar på hull i forkant? Jeg satte inn en inspeksjonsluke for å komme til. http://www.maritim.no/interior-eksterior/luker/inspeksjonsluke/inspeksjonsluke-210mm-utv-diam-

Tenkte også å legge inn en plate under, men ved boring fant jeg ut at området bak der var over 20mm tykt, samt at det var en plate innstøpt. Brukte bolter og 40mm skiver under. tror det skal holde det meste.

Ville valgt babord side, forrige båt hadde jeg riggen på styrbord og pådro meg nesten nakkeproblemer av å snu meg for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enkleste variant av trollingbar er en 2X6 eller 2X8 på tvers av hekken, festes med grov slangeklemme eller tilsvarende i kryssholtene på hver side. Den vil gjøre det umulig å tilte motoren opp (ser sånn ut på bildene i hvertfall), men er enkelt og kan fjernes helt når ikke i bruk. Fatter legger båten sin i Tyrifjorden i år, og siden han nekter å borre i båten, blir det en slik løsning hos ham for å få på rigg og stangholdere.

Ellers var tipset til aha slettes ikke dumt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du ikke til fra innsiden om du tar på hull i forkant? Jeg satte inn en inspeksjonsluke for å komme til. http://www.maritim.no/interior-eksterior/luker/inspeksjonsluke/inspeksjonsluke-210mm-utv-diam-

Tenkte også å legge inn en plate under, men ved boring fant jeg ut at området bak der var over 20mm tykt, samt at det var en plate innstøpt. Brukte bolter og 40mm skiver under. tror det skal holde det meste.

Ville valgt babord side, forrige båt hadde jeg riggen på styrbord og pådro meg nesten nakkeproblemer av å snu meg for å sjekke.

Med ei luke vil jeg nok komme til , jeg tror ikke et er noen plate der. Men det skal jeg sjekke nøyere. Mange gode forslag , spesielt lurt er det nok å velge andre siden.

Finner nok en grei løsning til slutt. I kveld har jeg sjøsatt og i morgen tidlig får man prøve seg en runde etter SØ.... :)

Takk for ideene folkens

Endret av tunhovdfiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.