Gå til innhold
Fiskersiden

Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Jaja…

Ble send ut i går kveld med klar melding om at nå må frysen fylles opp med litt matfisk.

Det har ikke akkurat blitt for mye fiske på meg de siste månedene, men noen småturer
har det jo blitt. Stort sett med blanking som resultat. For første gang har jeg faktisk mer agnfisk enn matfisk i fryseren…

Anyhow, i anledningen avviklingen av høytidsdagen første mai, så var jo det bare soleklart – denne kvelden skal det fiskes!


Etter å ha sjekket værmeldingen og tidevann, falt valget på plassen der jeg tok kveite og en fin torsk tidligere i år.

Håpet var selvsagt å gjenta suksessen (selv om jeg har blanket der to ganger på rad nå).

Forholdene kunne egentlig ikke vært bedre. Ikke ett menneske på plassen (her er det ofte rift om den beste plassen).

Lite vind, solen i fjeset og full fjære. Nå skulle jeg fiske på stigende vann frem til full flo – det var planen.

Agnene forble helt urørt frem til mørket begynte å sige på. Det begynte da å nappe småhissig på begge stengene.

Mye småfisk der ute som rev agnene i filler, så jeg gikk opp i agnstørrelse i håp om slippe alt for hyppig agnbytte.

Litt før midnatt registrerte jeg at noe større var bortpå agnet på venstreflanken.

Gjentakene bøying i stangen, så etterfulgt av tidenes lengste, raskeste og jevneste utras jeg har opplevd.

Løftet opp stangen og så at meterne bare rant av snellen i ubeskrivelig fart…

Slakket litt på bremsen og ga så tilslag. Nei, dødt i andre enden…

Ja vel, jeg lot agnet ligge der i håp om at hva det nå enn var, så kanskje den ville returnere, men nei.


Like etter midnatt ble det værskifte og vinden snudde og det ble en god del sjø.

Smånapping og små run ble det innimellom, men var vanskeligere å registrere nå, siden stangtuppene nå var begynt å danse i vinden.

Men så med et var det tydelig at noe var på gang på venstreflanken igjen. Først litt nøkking, så kom det to raske run etter hverandre.

På tredje run ga jeg et solid tilslag og kjente med en gang fin tyngde i andre enden.

Fisken kjempet bra og jeg lot den slite seg utover mot dypet et stykke med akkurat passe justert brems.

Ikke lenge etter, så begynte jeg å ta fisken oppover og mot land, men den ville ned mot bunn når den nærmet seg land og raste ned.

Jeg pumpet den oppover igjen og fisken gjorde seg veldig tung. Jeg forsto jo at dette ikke var torsk eller noe slikt, og håpte at det kunne være en kveite.

Overraskelsen var derfor stor da fisken endelig brøt overflaten. En piggskate hadde endelig funnet fram til agnet mitt.

Jeg var ikke forberedt på denne bifangsten i det hele tatt og landingen ble utført skånsomt, men ikke uten risiko da sjøen slo ganske godt oppover svabergene.

Skaten ble plassert på det mest flate svaberget jeg kunne finne der og da. Avkrokingen var dog ikke bare bare...

Kroken av type 7/0 Owner long shank, satt ganske dypt.

Fisken prøvde tydeligvis å knuse tangen med kjevene sine. Det knaste i tenner i det den bet over tangen.

Omsider fikk jeg da ut kroken og fant frem en søppelsekk, kamera og vekt. Vekten landet for øvrig på 4200 gr.

Etter en kjapp økt med kamera (ikke lett å få til i stummende mørket alene), ble skaten pent satt ut igjen.

Den var helt rolig i starten mens bølgene skylte over den. Etter hvert satte den snuten
nedover mot dypet igjen og halen gled ut av hansken min.


Etter dette skjedde det ikke særlig mer. Jeg ga det hele vel en time til før jeg pakket sammen.

Matfisk ble det ikke denne gangen heller, men en artig bifangst og ny art ble det i hvert fall!

01Piggskate4200gr_zpsb4264161.jpg

02Piggskate4200gr_zps637d1c9e.jpg

Piggskate 4200 gr.

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanvittig kult! Grattis!

Ja det var kult at andre målet for året satt uten noe videre stress. Takk.

Suverent, gratulerer med ny art!

Takk for det.

Grattis med ny og kul art.

Takk for det mr. og ja kul art, fascinerende skapning rett og slett.

Morsomt! Gratulerer med ny art

Takk, var litt morsomt og uventet, selv på go' plassen!

Gratulerer med skate!

Takker, håper din sitter ila. året og.

Grattis med ny art! Kan være lurt å skru av hodelykta når man tar selvutløserbilder i mørket :whistle:

Takker. Jo altså... Jeg vet. Gjorde det på andre forsøk, men da ville skaten ikke delta, så det ble enda "mer mislykket". Ga opp da det var på tide å returnere skapningen.

Gratis :)

Thanks.

Nå må jo målet bli å få en større. Hadde planer om å "plage" noen ute i nordhordaland i løpet av sommeren for å få denne i mål, men nå ser det jo ut for at de er tilstede her i vest likevel. Sinnssykt fascinerende fisk.. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig. Gratis med ny art. Fine mønstre også.

Takk for det, ja den var "pen".

congrats!

Thanks!

Der satt den, ja. Tidlig piggskate for å være våre kanter, også. Moro at den satt til slutt :)

Jepp, der satt den gitt. Hadde ikke tenkt å satse etter piggskate før til sommeren, men men. Hadde planer om dra med meg Martin med håp om å få løyve til å legge ut agn i ditt territorium ila. sommeren.

Det kan jo tenkes at jeg får tanker om å ta en strørre så...

Grattis med piggis, fine tegninger på den der! :)

Takk, ja den var "pen" i tegningene sine.

Fantastisk poseringsbilde! :D

Ellers gratulere med piggskate :)

Takk, ja jeg er en sann mester med selvutløseren gitt... The man with the sun in his head...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!

Slenger på et lite tips som flere har blitt glade for å ha utført den dagen det biter på noe verdt å ta bilde av:
Mens du sitter og venter på run så øv på å ta fangstbilder (med og uten hodelykt ;-) ) - hold frem en bag, eller lignende osv.. (hvit plastpose er ikke så lurt da den gjerne finter ut automatikken til kameraet + at de aller færreste fisker er hvite, og de som er det på den ene siden vil du uansett ta bilde av fra den andre siden...). Etter hvert lærer du deg godt hva som fungerer og vil få knallgode bilder av fangstene dine hver gang....

Når du etter hvert finner ut at å lyse rett i kameraet ikke er ideelt og slutter med det vil et annet problem oppstå, nemlig at refleksen på dressen gjør mye av den samme nytten som å lyse rett i kamera (om du fotograferer med blitz.). Det er grunnen til at du ofte ser kveldsbilder av fiskere med dressen brettet ned. Noen har endog valgt å tape over refleksene for å unngå problemet slik at de kan ta bilder med dressen på...





Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)

Jo, sikkert ikke dumt å trene litt på det med fotografering i mørket med selvutløser.

Det med hodelykten på, var en ren forglemmelse selvsagt, men det ble likevel bedre enn det andre jeg tok. (Visste faktisk ikke at skatene kunne "stå" oppreist på vingene sine og låse dem...).

Slettens ikke bare bare å få plassert kamera stødig og finne rett posisjon (på seg selv og fisken) i stummende mørke på våte svaberg; Og når man bare har 10 sekunder på seg... :turned:

Det er så mye lettere når man er 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.