Gå til innhold
Fiskersiden

Godkjent tur etter flyndre og andre bryggefisker


Eivind Stensrud
 Share

Recommended Posts

5. Mai var det på tide for Hakadølingen, Mikael NJ å ta turen inn til Oslo for å prøve lykken.
Jeg møtte han på Oslo S, ganske presist 08.48 på Oslo S.
Etter at vi hadde lagd baggen og stangtuben hans inn i bilen satt vi kursen mot en båtbrygge mellom Hvervenbukta og Bestemorstranda. 8721666672_00613b83aa.jpg

Det tok vel 10 min før vi kunne losse utstyret ut av bilen og ruslet ned til båtbryggen.
Dessverre møtte vi et kjedelig syn på et skilt; No fishing allowed.
Dermed ringte jeg pappa for å si at han måtte hente oss.

Dermed satte vi kursen mot Ulvøya for å se på de andre flytebryggene og for å prøve lykken.
Pappa satt oss av ved Ulvøy brua, og satte snuten hjem igjen, mens vi satte kursen langs land.
Allerede før vi hadde gått 50 meter så vi at dette kun bli en lang tur.
Vi så det samme skiltet som vi hadde sett for bare 10 minutter siden igjen.
Vi gikk over brua, som var fylt med litauere og andre øst-europeere og noen asiatere.
Når vi hadde krysset broa fulgte vi stien som snodde seg ned til en strand og videre bortover øya.
Og ikke overraskende møtte vi igjen de samme skiltene, No fishing allowed.
Det var kanskje ikke tilfeldig at skiltene var skrevet på engelsk- :P

So who you gonna call?
Du gjetta kanskje Ghostbusters, men nei, det var den stakkars faren min.
Etter en liten banan pause, og en liten trall på «Ta en banan, ta en, ta åtte, ta alle. Ta en banan.» kom fatter’n litt små irritert med den lille bikkje vovven vår, bak i bilen.
Da satte vi kursen mot Fornebu området, en plass som er vel kjent for fluefiskere, men kanskje ikke fult så kjent for meitere, har jeg fått inntrykk av.

Da vi kom frem rigget vi først Beastmasteren vår med håp på 500 gr flyndre og et Paternostel tackle agnet med makrell, blåskjell og !Gulp. Før vi rigget en stang hver med «Eivind’s feeder lignende tackle».

Så tok jeg og satt sammen den splitter nye Milo Green Spirit 5-25 gr 11 foter’n min og prøve noen få kast med sluk med den. Nærmest tragisk og vinne en så fin haspelstang, når du nærmest ikke fisker med haspel. Jeg lot også Mikael ta noen kast før vi tok oss en liten pause og tok på oss shortsen. Mikael åpnet en alkoholfri pils, mens jeg tok en slurk av Fanta’n min.
Deretter rigget jeg om Green spiriten med et Paternostel og agnet den med makrell og reker på en Owner Mutu light, og satt den i stativet med en 3lbs karpestang som var rigget med det makrell og reker på en Gamatsku str 6 J-Krok.

Plutselig nappet det forsiktig i Milo’en og jeg gjorde et lite tilslag, og etter en slapp fight kom det en liten Sandflyndre på rundt 250 gram, og etter utslippet av flyndra sa jeg til Mikael at du kan få neste fisk, får jeg skiftet agn og kastet ut igjen på nytt. Den setningen skulle jeg aldri sagt, for den kommer til å hjemsøke meg lenge! 8720542685_1c1b207366_n.jpg
på saltvannsfiske med eivind stensrud 009 by Eivind Stensrud, on Flickr

Det ble plutselig veldig rolig, ikke et eneste napp på mange timer, så vi bestemte oss for å ta opp Beastmasterene våre for å prøve litt «tullefiske» for å i alle fall få noe, men tro det eller ei, var det helt stille, det var ikke en eneste liten fisk som var å se. Kan dette ha noe med å gjøre at vannet var nærmest krystallklart? Vet ikke om små kutlingene og andre småfisk jakter med øynene eller hva. Så vi rigget raskt over til Paternostel tackle igjen og agna det med makrell.

Det begynte på samme måte som det avsluttet på, helt stille. Selv om det ikke skjedde noe var det godt å slappe av i shorts og t-skjorte. 8720543375_56b25dba79_m.jpg
på saltvannsfiske med eivind stensrud 022 by Eivind Stensrud, on Flickr

Men plutselig nappet det litt i Milo’en min igjen, og Mikael tok tilslaget, men ikke noe motstand. Dette skjedde to ganger til før det nappet ordentlig. Da sa jeg at jeg tar tilslaget, og jammen var det fast fisk der. Jeg rakk stanga over til Mikael som fikk fornøyelsen av å dra fisken opp. Og jammen var den ikke stor! Opp kom det en slettvar på 1080 gram.



Etter en drøy halvtime etter oppturen kom dagens tredje fisk opp. Fisken dro ut to tre meter og vi hadde tro på enda en stor fisk, men tro det eller ei. Etter en tam fight dro Mikael opp sin andre fisk for dagen, denne gangen på sin egen stang, opp en liten knurr på drøyt 200 gram. 8721666358_6ee8f31046_n.jpg
på saltvannsfiske med eivind stensrud 014 by Eivind Stensrud, on Flickr

Deretter var det på tide å pakke sammen og dra hjem. Rett før jeg var ferdig med å pakke sammen tok Mikael opp kameraet sitt og sa «Nå går jeg hjem og selger alle mine ørretstenger på eBay» Så tror turen ble vellykket. Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.