Gå til innhold
Fiskersiden

Tips om båt til Trolling


Slappfisken
 Share

Recommended Posts

Skal bygge trolling båt og trenger tips til hva slags båt jeg burde går for. Har en Wesling 16 HT, men den har for liten plass bak. Kunne også tenkt meg litt større plass totalt sett også.

Usikker på om jeg skal gå for en båt med eller uten HT. Må iallefall ha mulighet til å lage noe form for tak.

Har en nyere 70 HK 4-takt som jeg skal bruke. Så må velge båt ut fra denne.

Blir trolling på venern og i østersjøen, så båten bør ha greie sjøegenskaper i grov sjø. Fint å kunne ligge i plan, selv om det blåser litt.
Men kan jo ikke forvente allverdens, med tanke på at det kun blir 70 hk på hekken...

Så var det pris da... Hadde håpet å holde meg under 40 000. Trenger fortsatt noe utstyr for å få bygd en komplett trollingbåt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kikk på finn.no. En Bever 600 var det jeg fant uten motor i din prisklasse der. Spørsmålet er om 70 hesteren din kan bli i snaueste laget. Det følger med ny henger med båten.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41295100

Prøv også å poste spørsmålet på forumet til Norges Trollingforbund. Der finner du gutta som tidligere trollet mye både på Vänern og i Østersjøen i mindre og rimelige båter.

Se min brukerprofil her på FS for link til forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Har finni ut at jeg trenger en større båt. 20 fot+ og da også en større motor 90-115hk eller mer. Så blir til at jeg rigger weslingen for i år, slik at jeg kan komme meg på vannet før sesongen er over. Så blir det å selge denne og kjøpe seg større til neste år istede.

Er mye snadder på rundt 22 fot, men prisene er ikke like fine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis båten skal trailes, bør du holde et øye med vekten også. Det skjer dramatiske ting med den etterhvert som "trefotssyken" får gjennomslag. Før du vet ordet av det trenger du ny bil og nytt førerkort også. ;)

Bilen klarer det meste. Er vel loven som stopper meg der. Men et godt tips! Greit å ha det i bakhode når ny båt kjøpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.