Gå til innhold
Fiskersiden

premiere trolling Selbusjøn


Gjest selbutrolling
 Share

Recommended Posts

Dette er en gyllen mulighet til å endelig sprette jomfruhinna på denne sjøen folkens. Her har det nemlig ALDRI blitt seriøst trolla før! Har riktignok pirka litt borti leppene før, men her ligger det over 60 kvkm sjø og venter! Og fisken kan bli STOR! Møt opp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selbutrolling

Storfiskkongen har ju rätt givetvis:-) Vi pratar inte bara fisken som väger mer än svärmor utan också gøtt umgänge efteråt med gäster från jämtland samt visst førtärande av jästa drycker:-) Vi ses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selbutrolling

Allas våran storfiskkonge har avhållit trollingkurs här på orten och det blev succe:-) Vi kan førvänta oss fler deltagare än vi planerade:-) Men deltagare fån øvriga delar av Norge är minst lika välkomna och vi får dessutom besøk av jamttrollarna från andra sidan gränsen:-) Bare o melde seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sånn å forstå at det kommer båter i hopetall, fra diverse innsjøer i svensk periferi til andre deler av Norge, som sjøsettes i Selbusjøen sånn uten videre?

Det legges selvfølgelig opp til et omfattende desifieringsarbeid av disse fartøyene før de slippes i sjøen eller? Jeg mener, fullstendig sanering, av båtene før de berører Selbuvatnet?

Det er lite fristende med innføring av f.eks. vandremusling til Selbusjøen; en art som spres med båttrafikk fra infiserte områder... (ballastvann, påvekst på skrog)...den finnes i noen trollingsjøer i Sverige har jeg skjønt. Til orientering har arten gjort skade for milliarder av USD over dammen etter innføring.

Ellers ser jeg jo morroa ved å dorge etter den en gang så store og fine Selbusjø-ørreten......hadde den bare vært høstbar. Mulig det svømmer en restbestand av ørret i magnumklassen i sjøen, men.... problemet er at det står så inni h***** dårlig til med Selbuørreten, etter at vi har greid å rasere (regulering, grøfting, jordbruk, kloakk, gruver) det meste av gyteelver og bekker til sjøen, regulere ihjel selve sjøen og avslutningsvis plante mysis, ørelyte og gjedde som den siste spikeren i kista for en historisk tallrik, stovokst Selbuørret.

Jeg sammenligner lett, uten å blunke, den opprinnelige, naturlig produserte Selbusjø-ørreten med sør-trøndersk sjøørret. Det står dårlig til med sistnevnte, men om mulig enda verre med Selbuørreten. Å pøse ut fettfineklipt broilerørret for å bøte på tapet betyr fint lite, bortsett fra ett tilfeldigvis "bra fiske" rett etter utsett for fornøyde hytte-eiere, og gourmet-måltider for gjedda.

Men, for all del, fisk i vei, ikke noe murring i her i gården av den grunn, bare dere setter rene båter på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utrykte bekymring angående desinfisering av båter og utstyr til Peter Berggren og i følge Peter Berggren så sier han: sitat "Det finnes ikke nåe krav på desinfisering men kommer att bli utført!" sitat slutt.

En slik nonsjalant holdning til faren for spredning av vandremusling eller eventuelt sykdommer synes jeg ikke hører hjemme hos noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til info:



Tomrp etterspurte Dispans fra hk-begrensingen i Selbusjøen, hvorpå Peter Berggren svarta at det er gitt dispans den lørdagen.

Forskrift om ferdsel med motorfartøy og luftfartøy, Selbu kommune, Sør-Trøndelag

§ 4. Hastighetsregler og motorstørrelse

For Selbusjøen begrenses hastigheten oppad til 30 knop. Uavhengig av foranstående gjelder 5 knops grense i et 200 meters belte langs strandsonen. For hastighetsbegrensningen vises det til at en knop tilsvarer 1,852 km/t.

For Store Slindvatn, Sørungen og Store Dragstsjø er motorkraften begrenset til 15 HK.

Hele lovteksten her: http://www.lovdata.no/for/lf/mv/tv-20091026-1373-0.html

Så hvorfor har han fått dispans for større motorer, da det ikke er noe begrensninger på motorstørrelse på Selbusjøen(hverken på inn eller utenbords) ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selbutrolling

Vi har INTE någon nonchalant attityd gentemot smittofara!!!Det har ju visat sig att kontroller här obefintlig angående desiinfisering/smitta etc.Folk kan utan vidare lägga i båtar utan att behøva redogøra var de kommer ifrån eller visa upp certifkat på desinfiserin g.Vi har från førsta børjan KRÄVT desinfisering av samtliga tillresande båtar.



Vi inväntar information från sakkunniga på høg nivå angående ämnet samt ifrån lokalt håll.Ha det gott så lenge folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der nevner du noe vesentlig.

Det at folk kan faktisk legge ut sin båt uten å vise noe form for dokument på desinfisering.
Akkurat det blir en større risikofaktor i etterkant av en slik konkuranse med mediedekning i norge og sverige, eventuelt andre land, vil kanskje tilreisende med båt fra andresteder i værste fall legge sin båt på selbusjøen uten å desinfiser.
Selv om man tror at båten er tørr og ikke er "smittefarlig" så kan det være små dråper med "infisert vann" som man ikke ser. ( tauverk som virker tørre, men som faktisk ikke er det, kjølevann osv)

En annen sak jeg lurer på.

Hvorfor vil du absolutt gjennomføre denne konkuranse i selbusjøen som har slitt i mange år med fiskebestanden og det finnes ikke ett eneste dokument som viser til at selbusjøen har en stor og levedyktig nok stamme av storørret til faktisk å kjøre hardt på med Trolling????

Ps:

skremmer meg egentlig litt, at du ETTER at du møter motstand mot å arrangere konkurransen må ta kontakt med sakyndige på høyt nivå.
Siste rapport til NINA finner du offentlig på nett og her:Rapport 2 2006 i pdf-format

Endret av BIG FISH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status i Selbusjøen; Den aner jeg ingenting om, men hvis arter er truet er det FISKING generelt som bør forbys, ikke dorging spesielt. Hvis arten ikke er truet, men man ønsker å begrense uttaket (jeg forutsetter at det ikke fiskes med garn, oter eller storuse i dette vannet siden det ytres bekymring rundt beskatning fra sportsfiske) finnes det flere beviselig mer effektive metoder for det enn å forby dorging. Minstemål, maksmål, baglimit, utvidet fredningstid, døgnfredning, C&R og sikkert en haug med andre ting jeg ikke kan noe om.

Smittefare: Jeg skjønner ikke helt hvorfor en dorgebåt er mer smittefarlige enn en hvilken som helst båt, kano eller badering for den saks skyld? Hvis grunneiere og andre interessenter virkelig vil gjøre noe med smittefare, ikke bare ekskludere grupper som fisker på en måte de ikke liker, er løsningen enten å forby bruk av området generelt, eller tilrettelegge for fornuftig bruk. Eksempler på sistnevnte er klar og tydelig informasjon, gjerne på flere språk, i form av skilt/ oppslag og internett kombinert med et opplegg for desinfisering. Når man har fått til dette i diverse elver, skjønner jeg ikke helt hvorfor det skal være noe vanskeligere rundt ett vann, men opplys meg gjerne.

For ordens skyld, ja jeg dorger og nei jeg kommer neppe til å delta her pga avstand.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei erik

Her må du først skille mellom Dorging og Trolling. Man har en større sannsynlighet til å komme i kontakt med en storørret ved Trolling

Trolling er mere konkret fiske etter storørreten.


Når det gjelder storørret bestanden i Selbusjøen er det forsket lite på akkurat den, men tilbake i 2006 ga NINA ut en Tiltaksrettet fiskebiologisk undersøkelse i Selbusjøen og Nea 2001-2005
Den er ikke ikke særlig positiv i forhold til storørret bestanden.

Den ørreten de fleste får ved fritidsfiske i Selbusjøen (ved dorging, oter, stang, garn ) er IKKE den såkalte storørreten
Jeg har heller ikke nevnt noe om at dorgebåter /trollingbåter er en større trussel enn kano, kayak eller liknende.

Poenget var at det ved å øke aktivitene med båter fra sverige, (vet at bla, Jamttrollerne er invitert fra sverige) så øker også risikoen for uhell med desinfisering.
Om denne konkuransen gjennomføres og la oss si at det er flere som får storørret, hva vil da ringvirkningene av denne konkuransen være?
Jeg ser for meg et oppslag både her og i Sverige, og vi vet at vi har mange Trollere i vårt kjære naboland, som sikkert ser for seg muligheten til nye utfordringer ved fiske på nye vann.


Når jeg ser på fiskereglene som Selbusjøen har i dag, bør nok grunneierlaget se nærmere på om de burde sette noe nye punkter for fiske i Selbusjøen.

Bare så det er nevnt så dorger jeg selv på selbusjøen, men har kun fått av de "vanlige ørretene" opp mot kiloen . Jeg skjemmes ikke over at jeg dorger, men ville ikke tatt opp og slått ihjel Storørreten.

Den ville blitt tatt bilde av og satt tilbake.

Endret av BIG FISH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorging og trolling er det samme, ordet trolling er bare et "nytt" ord adoptert fra USA/ Sverige. I praksis har du selvfølgelig rett i at ordet trolling gjerne brukes om dorging med planerboard og/ eller dyprigg, men ser du på det tradisjonelle fisket i feks Mjøsa (dregging), har det til uminnelige tider vært brukt redskap som sprer eller tynger ned slepet. Men hvis du går bort til en kar i Mjøsa som sitter i trebåten sin og skal ut, og spør om han driver med trolling, legger du opp til krangel. Det samme vil skje om du spør gamlingen på et annet vann, men i en tilsvarende trebåt og to otere. :) (Ja, jeg er klar over at fiske med oter ikke defineres som sportsfiske, men nord for Sinsenkrysset ser mange på oter som sportsfiske uansett.) De de holder på med er tross alt tradisjon, og de er dessuten lokale helter, mens jeg som tilreisende østlending med ekkolodd og kostbart utstyr bedriver ran av miljøressurser.... Tilsvarende diskusjoner finner du overalt, bare tenk på diskusjonen rundt å frede kveite i turistsesongen eller den evinnelige diskusjonen mellom lokale markfiskere i en lakselv vs tilreisende fluefiskere.

Poenget mitt er altså at det vi anser som trolling, egentlig har vært praktisert her på berget svært lenge, den største forskjellen er at planerboard og dyprigg gir mulighet til å spre slepet mer horisontalt og vertikalt enn de tradisjonelle sprestengene og dorgesøkkene. Om man kaller det dorging, dregging eller trolling er egentlig bare lek med ord. Omtrent som når fluefiskeren i en lakselv med sine tunge grainsnører og kobbertuber, ser stygt på han som bruker tube og søkke, til tross for at de begge i praksis fisker svært likt, bare med ulik rekkevidde.

Effekten av publisitet vil alltid være todelt, bare spør en hvilken som helst glamourmodell. ;)

Fordelen med publisitet er at den gir økt interesse, som igjen gir økt mulighet for fiskekortsalg, hytteutleie og annen næringsvirksomhet kombinert med at lokale interesseorganisasjoner kan få økt støtte i sine samtaler med offentlig myndighet og grunneiere. Det er fristende å vise til svenskene, som nettopp har brukt dette i flere sjøer hvor trollingturister bidrar med kroner i slunkne kultiveringskasser og hvor grunneierne har en del av sin sommerinntekt fra de samme turistene. Bruker du meg som eksempel, følger jeg selvfølgelig lokale regler og desinfiserer der dette kreves. En forutsetning for at jeg skal kunne gjøre dette, er at regler (og muligheten til å følge de) er offentlig tilgjengelig.

Hvis jeg forstår saken riktig, er mulighetene og bevisstheten rundt desinfisering begrenset i Selbusjøen i dag. Men der det er en båtslipp, vil det være båter som fraktes mellom ulike vassdrag. Risikoen er der altså i dag, muligens i betydelig grad siden mulighetene for desinfisering ikke er på plass. Økt trafikk, men med mulighet for desinfisering, kan derfor ende opp med å gi mindre risiko enn i dag, hvis dette håndteres riktig. Finansiering av slik tilrettelegging, forutsetter en viss trafikk, og da er vi tilbake til start.

Jeg har lest undersøkelsen du linker til, og som du sier er den lite informativ når det kommer til storørretstammen. Nå er det ikke bare for en lokal ildsjel å organisere en konkurranse, så hvis grunneierne har en interesse av å verne denne stammen regner jeg med at de har satt som forutsetning at feks ørret over 60 cm slippes ut igjen. Hvis ikke bør en ansvarlig arrangør sørge for tilsvarende. (Det er åpnet for C&R i flere andre trollingkonkurranser, og det er tilnærmet norm i mange andre konkurranser, så å si at dette er for komplisert er bare tull.)

Jeg bruker det meste av fisketeknikker selv, alt etter interesse, lokale regler og gjeldende forhold. Dessverre ser jeg at trolling har et imageproblem mange steder. Jeg kan ikke unngå å stusse, når jeg kommer til et vann hvor garnfiske er tillatt, mens man kun kan fiske med en stang per mann. Sannsynligvis er det en kombinasjon av uvitenhet og grådighet som ligger bak slike regler, jeg antar at jeg som troller har langt flere døgn mellom hver (stor-)ørret enn en garnfisker. (Jeg har for liten erfaring med garnfiske selv til å gjøre noe annet enn antagelser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel dypdorging etter ørret noe som har mye lange tradisjoner i Selbusjøen, mye eldre enn ordet trolling har i Norge.

Og så vidt jeg vet så var det restirksjon på 50 Hk på Selbusjøen inntil for noen år siden?

Kommer ikke til å stille på noen konkuranse, men ser ikke bort fra at jeg på et tidspunkt kunne tenkt meg å dorget på Selbusjøen..

Endret av Tomrp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.