Gå til innhold
Fiskersiden

2 sø og nydelig vær.


BusterSCC
 Share

Recommended Posts

Grattis, flotte fisker :)

Jeg var en tur 8. mai, bra vær da jeg kom og noen timer utover, men så skiftet været utpå kvelden og natta, måtte bare puske meg sørover igjen neste morgen, 1,5 meters bårer og mye vind satte en effektiv stopper for den turen, hadde faktisk ikke så mye som et eneste napp så lenge været var bra.

Regner med det blir fart i fisket nå fremover, her er i hvert fall temperaturene i sjøen kommet opp i over 10 grader enkelte steder, sjørøya er observert inn i fjorden her, så det blir vel en tur ut i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj ja er ikke noe særlig når han blir det "føret" ! Vil tro det hjelper på framover, håper vi blir velsignet med bra vær i Juni :)

Var rundt 10c her å. Sjørøy er jo spennende. ..nydelig mat.Bruker det å va noe strl ?

Smeller disse i røykeriet til høsten , de var kjempe fin i kjøttet. Hadde tenkt å sjøsette den på 5 da den var noe slank men den fikk juling , men ble overrasket som sløyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjørøya her i området pleier ikke å bli særlig stor, mest vanlige er nok fra 5-6 hg og opp til kiloen, men enkelte eksemplarer er vel rundt 2 kg.

Sjørøya oppholder seg ikke så lenge i sjøen, og elva/vannet den gyter/overvintrer i er ganske næringsfattig (brevann).

Sjørøya har vært ganske fraværende her i området i mange år, men de siste to-tre årene har den kommet mer og mere tilbake igjen, til tider kan det være ganske store stimer å se fram med land, artig :)

Satser på mye fint vær i juni ja, satser på at det blir et par turer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde nok vært egne/tilpassede regler for garnfiske slike steder, regelen er vel at garnet skal senkes minimum 3 meter under overflata, men det vil jo selvsagt ikke ha noen som helst effekt i sånne områder.

25-30 meter hadde nok realistisk sett vært mer effektivt/preventivt for å unngå ørreten, men aller helst burde det vært et totalforbud med garn slike områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært en pen fisk om 2-4uker.Fisker selv en del i området ,det er flere år siden jeg slutta fiske mai mnd dere inne av den grund at sjøøørreten ikke har den store kvaliteten. Må nok si at selv har jeg tatt for mange sjøøøreter av dårlig kvalite dere inne på mai det er nok den størrste grunden til at jeg ikke faller for fristelsen å ta båten innover før juni.

Garn fiske er beklagelevis en hobby mange har der inne for mange ,beklageligvis er det lite eller ikke noe oppsyn .Brygger, dragtau,det meste har jeg sett der inne .Hytte folket tar kansje merre sjøørret på garn en hva båtfiskere gjør i løpet av en lang sesesong,ikke uvanlig og høre om personer som skryter av 6-7 sjøørreter i løpet av et par nattetimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mat må jeg si att fiskene så veldig fine ut men mangler nok noen ekstra uker på beite som du sier :)

Ja garnfiske etter ørreten har nok så store mørketall att vi blir noj sjokkert alle som en.

Vet av ett hyttefelt ved en gyteelv som det er drevet fortøyningsfiske med garn i 30 år minst..å fiskebestanden er selvsagt lav der.

Ser jeg garn så går de på bålet ;)

Bildet lyver kansje noe , fisken var 76 cm og 4,5 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.