Gå til innhold
Fiskersiden

JA!Stians pigg- og slettvarjakt 2013/14. Op.dat.15.09.14


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Håper du lykkes! Hadde ikke hatt noe imot å stifte bekjentskap med de selv. Var på den første spotten du testa i første innlegget idag. Florerte av Fjesing. Fikk vel nesten 10stk og 1 SØ. Hadde var i bakhodet men er kanskje litt for sent for de nå? Ellers var ikke forholdene helt optimale ifølge Lasses innlegg lenger opp. Nesten vindstille. Kun krusninger på overflata. Idyllisk var det hvertfall. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du lykkes! Hadde ikke hatt noe imot å stifte bekjentskap med de selv. Var på den første spotten du testa i første innlegget idag. Florerte av Fjesing. Fikk vel nesten 10stk og 1 SØ. Hadde var i bakhodet men er kanskje litt for sent for de nå? Ellers var ikke forholdene helt optimale ifølge Lasses innlegg lenger opp. Nesten vindstille. Kun krusninger på overflata. Idyllisk var det hvertfall. :P

Takker ! Håper jeg lykkes jeg og :lol:

Fint der nede, fikk "kryssa av" fjesing på den plassen selv i fjor. Var det mye badende folk i området der nå ? Regner med at man (dessverre) må dele plassene med badende folk nå om sommeren...

Hope you catch something on those shimmer eels. I have a packet of them that I bought in 97'... never caught a damn thing on them :D

Hope that I will break the bad spell !

nicklas kolbeck tok vel 10 stk på en tur i forrige uke,minst like varmt i vannet der han fisker.... så tviler på at det er for seint igrunn.

Hvis han kan få ti, synes jeg at jeg i alle fall kan få en :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen som har noe formening om det begynner å bli for sent å prøve seg etter varene, eller om den varme sensommeren holder de inne på grunnene en stund til ?

Håper å få til en tur til Vestfoldkysten en gang neste uke igjen om ikke "var-folket" her inne mener det begynner å bli for sent ?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er for sent. Det er fortsatt varmt i vannet. Jeg har ikke hatt hell de siste turene, men det kan jo skyldes at man rutsjer uti vannet med pikkpakk, og klær på helt ufrivillig. Silene tråkket jeg nesten på i går kveld, på 40 cm dyp. De spratt panisk inn mot land, og jeg kunne håndplukke 4-5 stk fra stranda. Er de der, så er nok varene det også.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er for sent. Det er fortsatt varmt i vannet. Jeg har ikke hatt hell de siste turene, men det kan jo skyldes at man rutsjer uti vannet med pikkpakk, og klær på helt ufrivillig. Silene tråkket jeg nesten på i går kveld, på 40 cm dyp. De spratt panisk inn mot land, og jeg kunne håndplukke 4-5 stk fra stranda. Er de der, så er nok varene det også.

Lykke til !

Er det fortsatt samme steder som for hele sesongen? Grunt, typiske badestrender?

Er det viktig å komme seg opp tidlig eller er det mer flo/fjære det går på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt samme steder som for hele sesongen? Grunt, typiske badestrender?

Er det viktig å komme seg opp tidlig eller er det mer flo/fjære det går på?

Jeg fisker på samme steder, men vet ikke om det er det beste. Oftest fisker jeg tidlig morgen, eller når jeg får tid, men sikkert like bra på kvelden. Usikker på effekten av Flo og fjære, men ser man på annen fisk så har jo det noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny tur torsdag 19.09.13

Da var det endelig tid for en ny tur etter varene i Vestfold. Værvarsel ble sjekket og en fridag på kort varsel ble fixet. Torsdag morgen kl. 06:20 satt jeg kursen mot Vestfolds lekre sandstrender igjen med var i tankene.....

DSC_2140_zps6795fc42.jpg

Var en nydelig, om litt kald morgen, vindstille og solskinn, kanskje litt for stille igrunn...

DSC_2142_zps49502364.jpg

Startet med å avfiske stranda fram- og tilbake med Sandeel, hadde et par små SØ etter omtrent opp på stranda, men ingen var å se.

DSC_2153_zpsb0a87cbf.jpg

Rimelig god sikt i vannet ! Stimer med tobis virra rundt på grunna, og helt inne på rundt 30 cm vann dunket det til i min aktivt fiskede akkarstrimmel, fisken satt, kjentes flat ut, pulsen økte, og opp kom.......

DSC_2152_zps265981af.jpg

...dette skrubbetrynet ! Var litt skuffa da gitt....

DSC_2150_zps40a58da3.jpg

Skyer kom og gikk i stort tempo i løpet av dagen. Akkurat denne syntes jeg var litt truende, men kom heldigvis ikke noe regn.

DSC_2164_zps73195a8d.jpg

Stakkars havsulen.... Lå på stranda med mye annet rask og drivved.

Som du sikkert har forstått ble det ikke noe piggvar i dag heller. Føler i grunn jeg fisker med rett agn, teknikk og på rett sted, så er vel snakk om timer og litt flaks før den sitter, satser i alle fall på det :)

Det ble noen flere skubber og en knurr på litt dypere vann.

Var eller ikke var i hoven, det var ( :wacko:) en flott dag ved sjøen og tiden gikk så altfor fort som den alltid gjør på fisketur !

Hilsen

Stian

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Da var det ny vår og nye muligheter! Det ble ikke noe var i fjor, hverken slett eller piggete.

I går, onsdag, hadde jeg fått innvilget en fridag fra både jobb og baby og satte kursen sørover mot Vestfold i sjutiden på morgenen.

Trua var på topp til tross for en sur, friskbris fra nord og ikke helt heldig timing i forhold til flo og fjære. Uansett, det var nå jeg hadde muligheten, og fiske skulle jeg!

Jeg har vært så heldig å fått et par tips fra "Øslandets var-konge" så jeg var bedre forberedt enn noen gang:-) Igjen, takker for både samtale og sms-er.

Det ble ingen var på denne turen heller, men jeg var nærmere enn noen gang!

Blant alle de ørten skubbene som fulgte etter inn gang etter gang kom det plutselig en større, lysere og rundere fisk. Den snuste etter, men jeg fikk den aldri til å ta. Nå har jeg i alle fall sett en i live.

Det ble etter hvert en nydelig dag, sol og fint, men den sure vinden holdt seg, så tempen ble aldri så mye å skryte av.

Fangsten min bestod av skrubber og et lite frimerke av en rødspette.

5a06ebb3-d64b-45d9-99e6-012fcdf1a7c8_zps

Saltet sildestrimmel med propell! Fisket ellers med et par andre tilsvarende tackler og Savage Gear sand eel.

00e1a662-df38-4bcc-a588-ca9b74fa5c2f_zps

Ser du tobis-stimen ? Var en stor stim med tobis som surret rundt på grunna hele dagen.

Sier som jeg pleier, neste gang, neste gang, DA sitter`n!

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, skal snekre vindu jeg og, men har lyst til å ta en var på aktivt fiske fra land også. Vinduet skal forhåpentligvis gi meg en tunge i alle fall:-)

Edit: dette skulle være et svar på Cassius sitt innlegg, men det klarte jeg visst ikke:-)

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fredag 30.mai var det tid for ny tur. Trua var som vanlig på topp og humøret lige så i bilen på vei nedover. Var på plass i åttetiden, og som sist ble jeg møtt av store mengder sil i det grunne, klare vannet. Startet fisket med saltede sild, skrubbene syntes de var utrolig spennende og fulgte etter tre, fire av gangen. Gikk etterhvert over til denne:

800199ef-c4c8-4a56-9936-b729cf549723_zps

Etter et par kast var det noe som sugde tak i tacklet der ute i vannet, kjentes flatt og ganske tungt ut, pulsen økte betraktelig og jeg rakk å tenke "Endelig!" ...før tyngden var borte, jeg følte meg tom, og ikke noe mer skjedde..

Fisket videre utover dagen, skiftet mellom sild og diverse gummiagn. Det ble som vanlig en bunke skrubber, utrolig hvor store agn de klarer å få i seg egentlig.

Det rareste som skjedde var at jeg kroket et børstemark på et at kastene, hva er oddsen for det?

imagejpg1_zps3120b920.jpg

Børstemark tatt på silimitasjon :lol:

Som alltid storkoste jeg meg på tur, været var digg, jeg hadde digg mat med og jeg velger å tro at jeg var nærmere enn noen gang tidligere å lande en var.

To be continued.

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.