Gå til innhold
Fiskersiden

Går mot rotenonbehandling av Kasut og andre dammer


Recommended Posts

Fylkesmennene i Oslo,Akershus og Buskerud skal kartlegge utvalgte dammer i Asker og Røyken for å sjekke forekomster av solabbor.Kartleggingen vil også omfatte bestander av for.eks amfibier og kreps for å se hvilke

konsekvenser bruk av rotenon vil få i disse områdene.

Denne gangen ser det ut til å være solabbor som er målet for utryddelse.

Men med tanke på den diskusjonen som pågår her om 11 fremmede fiskearter som skal kartlegges av NINA, skal

en ikke se bort fra at arter som suter og karpe også kan komme på lista over arter som man ønsker å fjerne.

Her er forøvrig ordlyden i fylkesmennenes kunngjøring ;

"Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Fylkesmannen i Buskerud inviterer til deltagelse i /anbud på konkurranse om ”Kartlegging av fisk og hensynskrevende evertebrater i utvalgte dammer i Asker og Røyken, og forslag til konkrete bevaringstiltak ved en mulig aksjon for utryddelse av rødgjellet solabbor.”
Miljøvernavdelingene hos Fylkesmannen i Buskerud og Fylkesmannen i Oslo og Akershus samarbeider om denne kartleggingen hvor Fylkesmannen i Oslo og Akershus er prosjekt-ansvarlig.

Fylkesmennene har ansvar for å koordinere og iverksette tiltak mot prioriterte fremmede arter på regionalt nivå i forhold til eget sektoransvar. Vi forvalter også tildeling av midler til kartlegging og bekjempelse av fremmede arter i kommunene. Miljøvernavdelingen i Oslo og Akershus sto således ansvarlig for utarbeidelsen av ”Handlingsplan mot fremmede skadelige arter i Oslo og Akershus” i 2010.‏‏‬‬‬‏‎‎‎‪‪‬‬‎‎‪‬‎

Fylkesmannen vil kjøpe konsulenttjenester for å fremskaffe en oversikt over fisk og hensynskrevende evertebrater i utvalgte dammer i Asker og Røyken, og i lokaliteter nedstrøms dammene som kan antas å bli påvirket av en rotenonbehandling. Oversikten skal danne grunnlag for konkrete bevaringstiltak i forbindelse med eventuell rotenonbehandling av dammene.
















Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så på trynet. Er ikke solabboren bortimot forsvunnet fra disse dammene allerede da?

Edit: Og en ting til, ifht karpe, suter og annen edelfisk... Slik disse rotenonkåte fylkesmennene turer frem for tiden vil meite/karpemiljøet bare bli mer og mer lukket og mer og mer hemmelighetsfullt. Er nok ingen som ser noen grunn til å gå i dialog med fylkesmannen om dette skal bli resultatet.

Her i Telemark sliter vi jo med minst en temmelig rabiat fiskeforvalter som, selv om han neppe får gjennomslag for noen av utryddelsesideene sine, er et evig irritasjonsmoment der han gang på gang insisterer på å spre sitt skammelig lave kunnskapsnivå. Jeg er drittlei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om de har tenkt tanken på at flere av disse dammene er proppfulle av ål, og også er oppvekstdammer for ål?

Sannsynligvis ikke. Det bør jo være en dealbreaker for rotenon i alle fall. Om det faktisk er det er jeg jaggu ikke sikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke pussig at samtidig som vi ikke støtter oppunder spredning av nye fiskearter fordi det er skadelig for økosystemet, og ikke minst ulovlig, ikke støtter oppunder beskyttelse av samme økosystemet, i form av en fullt lovlig, om enn diskutabel, aksjon for å bøte på (potensielle/fremtidige) skader. Hvem sin fot skyter vi egentlig, sånn i et lengre perspektiv? Og ja, jeg vet at noen suterbestander er hundre år gamle, men i evolusjonsperspektiv er ikke 100 år stort å snakke om.

Jeg sitter godt plantet i denne situasjonen selv, men er jeg egoistisk og kortsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du (og jeg og mange andre her) skyter oss i foten. Men det er dumt om de rotenonbehandler en art som likevel er på vei ut av seg selv. Er vel det som har skjedd i Einedammen?

Har sendt mail til FM i OA.

Selvsagt, og innsats og midler må ikke brukes der arten ikke reproduserer. Bra du engasjerer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konsekvenser vil dette få til resten av fiskene i dammene? Totalt utslettelse? Isåfall veldig synd. Har ikke prøvd alle dammene men i drengsrud er det ikke mye solabbor i forhold til abbor/mort så ser ikke hva den ødelegger for der.. Ville jo vært tragisk om dvergmalla ble borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange vann/dammer i Asker og Røyken finnes det også kreps.

Krepsen er en rødlistet art.

Det betyr at man her kan få en interessant problemstilling.

Hva er viktigst ?

Å redde en rødlistet art ?

Eller å utrydde en art fordi den er fremmed ?

Hvilke konsekvenser vil dette få til resten av fiskene i dammene? Totalt utslettelse? Isåfall veldig synd. Har ikke prøvd alle dammene men i drengsrud er det ikke mye solabbor i forhold til abbor/mort så ser ikke hva den ødelegger for der.. Ville jo vært tragisk om dvergmalla ble borte..

Om man velger å bruke rotenon i Drengsrudvann er det nok ikke bare dvergmalla som er i fare

også krepsen i Drengsrudvannene. I Drengsrudbekken er ytterligere arter som bekkerøøye og ørreten i fare.Drengsrudbekken i sin tur renner ned i Askerelva med en god ørretstamme.Elva

renner videre inn Bondivann som er et vann med mange ulike arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på gyngende grunn, for dette kan jeg lite om. Men forutsatt at man giftbehandler, hvorfor kan man ikke fiske opp så mye av det man vil beholde først, så forgifte, og slippe alt ut igjen etterpå? Kasut, Drengsrud osv er ikke akkurat Mjøsa, så det må være mulig å få opp feks en betydelig andel av krepsebestanden?

Stein er herved kastet i glasshuset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på gyngende grunn, for dette kan jeg lite om. Men forutsatt at man giftbehandler, hvorfor kan man ikke fiske opp så mye av det man vil beholde først, så forgifte, og slippe alt ut igjen etterpå? Kasut, Drengsrud osv er ikke akkurat Mjøsa, så det må være mulig å få opp feks en betydelig andel av krepsebestanden?

Stein er herved kastet i glasshuset. :)

Det er slik jeg tipper (håper) at det hadde blitt på så små vann. For at en aksjon skal gjennomføres vil det ta noen år med bestemmelser, kartlegging og planverk. I et tilfelle hvor feks Kasut/Drengsrud/etc hadde blitt behandlet, ville det blitt satt sammen en bevaringsplan. Arter som skal være der hadde fått tiltak. Blant annet ål. Mtp ålens reporduksjonssyklus, er genbankaktivitet utelukket. I en slik situasjon ville ålen blitt fanget inn i en betydelig andel, og oppbevart til vannet var klart igjen til utsett. Dvergmallens kulturhistorie, ville nok gjort at det samme hadde blitt gjort med den.

Som Irvin sier så er uttak av feks karper, med oppbevaring til etter behandling ikke utenkelig. For å få til slike bevaringstiltak er nok god kommunikasjon mellom sportsfiskemiljøet og myndighetene veldig viktig. Mye utbredelse har nok fiskere mer kontroll over enn forvaltning i små dammer. Deling av info der kunne slått ut positivt for begge parter.

Jobber tett med mange i de ulike instansene, og ser at alt er ikke så grått og føkd som mange skal ha det til. Alle kan bli bedre, men både med flere og flere yngre krefter inn i systemet med litt mer nytenktning, kombinert med mer kunnskap og økt fokus på flere arter, har jeg tro på en positiv utvikling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så positiv Bjørn, at eg får lyst å gi deg ein klem. :)
Ja til fleire blide folk rogaleninger i fiskeforvaltning!

Eg såg føre meg ein open krig mellom hardbarka karpefiskarar med forsprettert og rotenonbevæpna aurefascistar (eit nytt ord eg lærte meg i ein anna tråd), men no øyner eg håp. :)

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så positiv Bjørn, at eg får lyst å gi deg ein klem. :)

Ja til fleire blide folk rogaleninger i fiskeforvaltning!

Eg såg føre meg ein open krig mellom hardbarka karpefiskarar med forsprettert og rotenonbevæpna aurefascistar (eit nytt ord eg lærte meg i ein anna tråd), men no øyner eg håp. :)

<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, dette var drastiske ting gett

Vel en til positiv rogalendinger her og må støtte broderen fullt på uttalelse og expertise.

Og te d Irvo sier , virker jo genialt om en får gjøre det , ta arter ut og sette ut igjen. Bra at halve min artstur ble gjort i pinsen. Jeg stiller lett som frivillig til å gjøre en jobb for bevaring av disse " innflyttere" som menes beskyttet. Spes dvergmallen , den var bare sykt kul

Endret av Florø`en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sannsynlig er det egentlig at myndighetene vil tillate at man tar opp og redder arter som dvergmalle og karpe før man pøser på med rotenon ?

Myndighetenes egne målsettinger tilsier at man helst ser at alle fremmede arter forsvinner også karpe og dvergmalle.

Det finnes såvidt jeg vet ingen eksempler på at myndighetene tidligere har reddet noen arter før de har sprøytet på med rotenon.

Men hvis dvergmalle og karpe skal reddes,hvem skal redde dem da ? Er det noen som tror at myndighetene vil bruke store summer på å redde fremmede arter ? Private har ikke lov til å ha annet enn koi i sine dammer og flytting av fisk til andre dammer er forbudt.Er det sannsynlig at myndighetene vil gjøre unntak fra disse lovene for å redde en fremmed art ? Det er lov å tro på julenissen,men det er også lov til å tenke selv..

Solabboren har vært i Norge i mange år nå.Men ikke et eneste sted er det påvist at den har vært til skade for andre arter. At den har parasitter er ikke noe spesielt for solabbor, - det har alle fisker.Og de parasittene solabboren har er artsspesifike ,så de er ingen fare for andre fisker.I vann hvor det er, eller har vært solabbor lever de andre artene fortsatt i beste velgående.Solabboren selv har dødd ut eller gått tilbake i mange av vannene.

Så den eneste grunnen man kommer med for å pøse på med rotenon,er at solabboren er en fremmed art. At den er fremmed har den til felles med arter som for.eks karpe og dvergmalle.Av en annen diskusjon her på forumet går det frem at man ønsker å kartlegge også andre fremmede arter som for.eks karpe og suter.Hvorfor ønsker man å kartlegge disse ? Utryddelsen av solabbor startet også med en kartlegging.Når solabboren var kartlagt,begynte man å lete etter rotenon for å utrydde.

Er kartleggingen av de øvrige fremmede artene også ledd i et forsøk på å fjerne disse artene fra norsk fauna ? Og med samme begrunnelse som med solabbor ? At de er fremmede ? Det kunne vært fristende å bruke ord som fremmedfrykt og artsrasisme her,men det skal jeg la være å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Heisann! Er det noen som vet hvordan status på dette ligger an?

Har lest den seneste rapporten fra fylkesmannen og utifra den så virker det ut som at nedre bårdsruddamm (kasut) skal bekjempes med nebb og klør for å få fjerna et par solabbor. Er det noen som eventuelt vet om tiltak som skal gjøres for å ikke ta med seg alle karpene i en sikker rotenondød? Det sies jo i rapporten at tiltak for å sikre karpene skal aktiveres, men vet ikke helt om en fiskekonkurranse for å få opp all fisken der er løsningen.. Nei dette ser for meg ut som noe klassisk norsk som kommer til å gå i dass!

Har fiska karpe en liten stund nå, gikk fra fulltids fluefisker til aktiv karpefisker etter at et tips ledet meg inn til dette vannet en julikveld, noe som resulterte i altfor mye morro og jeg var konvertert. Men dette er noe jeg vil oppleve i mange år fremover, ikke et halvdødt vann som bare er en skygge av seg selv fordi to karer i kommunen ville fjerne solabbor og en stakkars suter..

Om noen vet noe jeg ikke vet så hadde jeg satt stor pris på om noen fortalte meg dette! Så slipper jeg å gå som en 80 åring med parkinson fram og tilbake på stuegulvet, nervøs for at verdens triveligste fiskevann skal bukke under for rotenonsvina!!

Heisann! Er det noen som vet hvordan status på dette ligger an?

Har lest den seneste rapporten fra fylkesmannen og utifra den så virker det ut som at nedre bårdsruddamm (kasut) skal bekjempes med nebb og klør for å få fjerna et par solabbor. Er det noen som eventuelt vet om tiltak som skal gjøres for å ikke ta med seg alle karpene i en sikker rotenondød? Det sies jo i rapporten at tiltak for å sikre karpene skal aktiveres, men vet ikke helt om en fiskekonkurranse for å få opp all fisken der er løsningen.. Nei dette ser for meg ut som noe klassisk norsk som kommer til å gå i dass!

Har fiska karpe en liten stund nå, gikk fra fulltids fluefisker til aktiv karpefisker etter at et tips ledet meg inn til dette vannet en julikveld, noe som resulterte i altfor mye morro og jeg var konvertert. Men dette er noe jeg vil oppleve i mange år fremover, ikke et halvdødt vann som bare er en skygge av seg selv fordi to karer i kommunen ville fjerne solabbor og en stakkars suter..

Om noen vet noe jeg ikke vet så hadde jeg satt stor pris på om noen fortalte meg dette! Så slipper jeg å gå som en 80 åring med parkinson fram og tilbake på stuegulvet, nervøs for at verdens triveligste fiskevann skal bukke under for rotenonsvina!!

Vet ikke hvorfor det kom to utgaver at innlegget, men jaja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fiske i storbyen (Nærsnes)? Vannet vil jo være genialt å ta med en haug med skoleelever.

Noe kanskje NJFF bør regissere, det er iallefall en mulighet for å rekruttere barn og ungdom!

En gyllen mulighet til å lære elever om hva som kan skje med et økosystem hvis man setter ut nye arter.

Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.