Gå til innhold
Fiskersiden

Uppgång Gaula


Dojan
 Share

Recommended Posts

Ut fra resultatet fra forskningsfangsten med kilenøter ytterst i fjorden så er det nesten ikke laks i fjorden enda.

Det er nok seint innsig i år. Ingen laks fanget i Bjøra og kun en eneste en i Stordalselva så langt tyder på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra resultatet fra forskningsfangsten med kilenøter ytterst i fjorden så er det nesten ikke laks i fjorden enda.

Det er nok seint innsig i år. Ingen laks fanget i Bjøra og kun en eneste en i Stordalselva så langt tyder på det samme.

I tidsrommet 15. mai - 23. mai har fangsten i forskningsnota på Ytre Agdenes vært to mellomlaks og syv storlaks. Dette må da være "mot normalt"? Er det noen som har en link til tidligrere års statistikk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig lite, sammenlignet med tidligere år. Men jeg har dessverre ingen link til tidligere år. Kanskje noen kan hoste opp det ? 7 storlaks til nå (den ene var en o-laks). Håper de kommer sent da, men de skulle vært der ute nå. Tror det blir en meget laber start nedenfor fossen i år. De siste 14 dagene har også vært ugunstige mtp. meget stor og grumsete elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel litt med vindrettning og strømforhold også for å få fangst på dette notfiske tror jeg.

Jeg er ikke kjent med forholdene der i Trondheimsfjorden men vet at notfiskere generelt er veldig opptatt av d.

Noen laks er d nok allerede under gaulfossen.

Stor kjangs for at de ikke blir så lenge der i år..

La oss håpe du har rett :)

Hvilke gyteårganger er det nå som skal vende tilbake, og hvordan var gytebestanden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 9 grader i Eggafossen nå, ca 180 kbm i Gaulfossen. Nå er det like før den laksen som går på elva fyker rett opp.

Kjell Arne, vi skal nå ha tilbake smålaks fra utvandringen i 2012, mellomlaks fra 2011 og storlaks fra 2010, samt megalaks fra 2009 og flergangsgytere.

Dessverre var det svært store lusepåslag på smolten som gikk ut i 10, 11 og 12.

Vi får bare krysse fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig lite, sammenlignet med tidligere år. Men jeg har dessverre ingen link til tidligere år. Kanskje noen kan hoste opp det ? 7 storlaks til nå (den ene var en o-laks). Håper de kommer sent da, men de skulle vært der ute nå. Tror det blir en meget laber start nedenfor fossen i år. De siste 14 dagene har også vært ugunstige mtp. meget stor og grumsete elv.

Jeg har sendt en sms til han som står for forskningsfangsten på Agdenes. Spurte om han hadde noen statistikk for maifangsten de siste 5 år.

Han svarte: «Fangsten har startet 1. juni de siste årene pga. negativ fokus mot stasjonen fra elvesiden». Jeg måtte kontakte NINA for å få siste års statistikk.

Det negative fokuset han nevner må være fra elveeiere som ikke liker at stor fangst av oppdrettslaks blir slått opp i pressen. I 2011 ble det tidlig i sesongen fanget 40 % oppdrettslaks og elveeiere var nok redde for at kortsalget skulle gå ned.

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1651023.ece

Fikk akkurat en e-post med svar fra NINA. Og på en søndag, det var ikke dårlig. Spørsmålet mitt var: I tidsrommet 15.05 - 23.05 er det bare fisket to mellomlaks og syv storlaks i forskningsnota ved Ytre Agdenes. Er dette normalt innsig? Har du en link til/statistikk for mai-fangsten av laks for de siste fem år?

Næsje svarer:

- Vi ser at innsiget i mai kan variere mellom år. Vi driver overvåkingsfiske med en not så vi vil gjerne se det an over noe lengre tid. Fangstene vil naturlig variere med vind og strøm. Vanligvis har innsiget begynt i slutten av mai. Dessverre har finansieringen av overvåkningen variert de siste årene slik at statistikken for mai er mangelfull.

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det negative fokuset går stort sett på den store dødeligheten som har vært i nota, ikke minst på sjøørret.

Pr 31.07 2012 var 150 laks (av 654) og 37 SØ (av 84!!!!!!!) avlivet.
Dette sier noe om hvordan kilenøter fangster på SØ, utsettingspåbud eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ser historisk på det i en gjennomsnittsbetraktning (vind, temp etc på sesongbasis) så er det muligens rimelig å anta at merkenøtene (er det 8 stk i år også?) på Agdenes tar min 1,5% av innsiget til fjorden. I en slik betraktning kan en si at det totale innsiget til trfjorden per 23.mai 2013 er på rundt 600 laks.... Selvsagt ikke riktig, men til sammenligning var det totale innsiget i 2003 beregnet til > 130 000 laks. Skal ikke dra mange paralleller her bortsett fra å si at det kanskje ikke er helt uforståelig at det ikke er tatt fisk i Bjøra og kun en i Stordalselva så langt i år...

Par år til så er det bare å booke laksefiskeferie i Danmark...

Igjen, dette er "sannheter" satt på spissen...og dessuten er det jo tidlig enda....

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det negative fokuset går stort sett på den store dødeligheten som har vært i nota, ikke minst på sjøørret.

Pr 31.07 2012 var 150 laks (av 654) og 37 SØ (av 84!!!!!!!) avlivet.

Dette sier noe om hvordan kilenøter fangster på SØ, utsettingspåbud eller ei.

Dette var interessante opplysninger. Er det noe du har lest/hørt i media? Har du en link? Er det så høy dødlighet i notfangster generelt, eller er dødligheten spesielt stor i overvåkingsnota?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.