Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter SØ i Ofoten og Lavangen-området


Cochise
 Share

Recommended Posts

Hei, alle!

Er ny på forumet her, men drister meg allikevel til å kaste ut et spørsmål ang. sjøørretfiske i havet med fluestang:

Noen som vet om gode steder i Ofoten-området (strekningen Skjomen-Narvik-Bjerkvik? "Alle" kjenner til Langstranda nord for Narvik, men jeg har spotta lite fisk der i vår. Er det for seint på året nå til å lure ørreten i havet?

Jeg lurer også på om noen har prøvd seg på fluefiske i havet i området Lavangen / Sjøvegan?

Blir kjempe-takknemlig dersom noen kan hjelpe meg [8)]

Cochise

Endret av Cochise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest caddis

Hei og velkommen til fiskersiden.no.

Glimrende at du er dristig.

Kan ike noe om plasser, men nei det er ikke forsent.

Nå vet ikke ikke hvor mange grader dere har i vannet, men det er nok en stund til før ørreten stikker til havs. Men den er jo mulig å få på kveld/natterstid på sommeren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn i varmen, Cochise! Alt for få nordlendinger her! [ ;) ]

Regner med du er kjent med kraftutslippet inne i Skjomen. Dette er jo en go`plass for laksen. Problemet er at her er det førstemann til mølla og lite sannsynlig at folk slipper deg til dersom du ikke er førstemann! Skjomelva er jo ei glimrende sø-elv og det burde jo også være gode muligheter i sjøen utenfor.

Håkvik burde jo være en sikker vinner på høyvann. Her kan du vade flere hundre meter. Bunnforholda er helt etter boka - store steiner, tang og sand - leopardbunn.

Tar du turen litt lenger sørover er det gode muligheter i Råna. Parker på "containerplassen" rett før brua. Fisk fra elva og rundt bogen (inne i bukta). Her kan det være litt kronglete å komme til med fluestang pga. mye tang og sleipe steiner men betalingen kan være god! [ :) ]

Ellers er det jo masse lakse-/sø-førende elver mellom Narvik og Ballangen. Tror det at du faktisk er ute og fisker er viktigere enn hvor du ferdes i dette området!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær Hilset, store høvding Cochise, og velkommen skal du være! Rått navn du hadde!

Hvis du søker på "SØ flue" (et eksempel) i søkefunksjonen, finner du nok noe du vil ha bruk for, også i ditt område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen [ ;) ]

Masse hyggelige svar på kort tid! Kjempemessig! Setter stor pris på det! Takk bl.a. til Håvard for god guiding! Har planlagt etpar turer til helga, får prøve Håkvik. Endelig blitt vindstille, så det er bare å rigge stanga :) Må prøve å huske å sjekke tempen i vannet :)

Til fluefiskerne i forumet kan jeg kanskje få foreslå et fluetips til havfiske etter bl.a. SØ?

"Umpqua" selger en reke-flue med saltvannsbestandig krok. Epoxy-kropp. Har tatt mye torsk og sei på den. Og en og annen sjøørret også [ ;) ] Flua fins avbildet på:

http://www.nordic-shoe.no/sportsfi/fluer/f.../fluerframe.htm

Ligger under "Streamer"-fanen. De kaller den "Imitator shrimp". Fisker bra i både pearl og pink.

Hilsen Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cochise og velkommen til forumet.

Ser at du har fått endel gode tips, og kan bare stemme i at alle disse stedene er gode plasser.

Når det gjelder kraftutslippet Håvard nevnte, tror jeg han mener det i Rombaken(eller hva Håvard?) Jeg har i alle fall ikke sett noe slikt i Skjomen.

Var forøvrig en tur i Sør-Skjomen i påsken. Regnet plasket ned og jeg holdt på å dø av kjedsomhet hos svigers:) Måtte jo bare ta en tur. Fikk bare Sei på flua, men tror plassen er meget bra etter SØ rundt disse tider.

Når det gjelder Salangen, så har jeg bare varmt å si om denne plassen. Har stort sett bare fisket i elva, men der tar de hvert år fisk rundt 5-6 kilo. Dvs at de også svømmer rundt i fjorden. Har hørt om fisk opp mot 3 kg i år(forrige helg). Plassene i fjorden kan jeg dessverre ikke si noe nærmere om....[8D] Reiser forøvrig dit imorra......[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ante!

Har nettopp snakket med en kompis som sier at havområdet fra Sjøvegan og utover mot Lavangsnes rommer mange fine plasser. Han sa jeg måtte prøve meg der bekkene / elvene renner ut [ ;) ]

Og, ja: Kraftutslippet i Sildvik / Rombaken er jeg kjent med... men har hørt det er mest slukfiske det går på der. Elva i Rombaken sies også å være meget bra, åpner 15. juni tror jeg. Tungvint å komme seg inn dit (tog eller båt).

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du jo hvor du finner meg til helgen:)

Rombakselva ser ganske fin ut, men den er veldig grunn akkurat i utløpet. Kan da ikke være mye fisk som går opp der...? Kanskje på stor vannføring da. Mye fine plasser lenger opp i elva da:)

Studerte elva da jeg jeg gikk Svarta Bjørn marsjen for et par år sia. Skal vel gå iår også så da får jeg ta en nærmere titt.

Hva med Beisfjord forresten? Enn ved brua over til Ankenes? Ikke så trivelig plass å stå kanskje, men fin bunn og bra strøm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftutlippet jeg nevnte ligger mellom nesten inne i Sørskjomen. Tar av ved golfbanen og fortsetter et stykke innover. (Krysser Skjoma rett etter golfen). Ikke alltid det slippes vann igjennom der så det kan bli en lang bomtur - men det er flott der inne! [ ;) ]

Stemmer som Lasse sier at det sto et stykke om Skjoma i AoF i fjor.

Rombaksundet kan være en vinner hvis du vil prøve storseien... Sjekk Flemmings artikkel dersom du lurer på om det kan være noe: https://www.fiskersiden.no/artikler/hav/off...fshore-fsei.asp

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet Cochise [ ;) ]

Jeg jobba og bodde i ballangen i 3år, og jeg fiska mye etter laks og SØ mens jeg var der.

Var mest i Forsavassdraget og Rånavassdraget. Både i hav,elv og vann!

Begge vassdragene huser fin SØ så å fiske i fjorden rundt elva er smart.

I Råna så vet jeg at folk bruker å fiske på en gammel kai som er bortfor utløpet til elva (mot narvik) Dær har de fått fin SØ tidlig på året, så rundt der er det værdt å prøve. Og når sesongen starter i råna da burde du prøve lykke i 1 bassenget i råna, akkurat i brekket mellom vannet å elva som renner under brua og ut i havet.

Jeg fikk fler SØ dær ifjor, 500g - 2kg på fluestang. Bruker så stå mye sø akkurat i brekket når det begynner å bli mørkt på kveldene og selv på høylys dag. utrolig fint å fiske der! Oppfordrer deg på det sterkeste å prøve der. Skal selv ditt å fiske iløpe av sommern.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største "problemet" med Råna er at fisken i elva har en tendens til å være ekstremt sky på grunn av pågangen av folk (i høysesongen vel og merke). Slik var det iallefall i fjor, man kunne se store stimer av fisk opptil flere kilo, som ikke engang luktet på flue, mark, spinner eller sluk.

Men mulighetene er allikevel mange, en kompis fikk en laks på 8 kg med en 20-kroners wobbler under dorging i Råna-bukta. Det er bare snakk om å være til rett sted til rett tid.

Har forresten dorget endel i Narvik-området i det siste uten andre resultater enn sei, også var jeg ved kraftstasjonen i sør-skjomen for noen uker siden. Samme resultat; småsei, største på 2.9.

Men mye av fiskegleden er jo å bare være ute i fin natur og fiske [ :) ]

Ellers, hvis man virkelig engasjerer seg og har en tilgjengelig båt kan man dra innover fjordtarmene Tysfjord (ca 10 mil sør for Narvik). De beste stedene er riktignok Hellemobotn (hvor det hvert år blir tatt mye stor laks) og Sørfjorden.

Sistnevnte sted er meget bra for fiske etter SØ, enten om man kjører til kraftstasjonen eller videre inn til Sørfjordpollen, hvor man kan gå flere km opp langs elva og fiske. Dessuten er havbunnen utenfor elveutløpet langgrunn.

Ankret opp der mot slutten av sommeren i fjor, og i skjømminga kunne vi se mengder av SØ passere rett under båten. Mistet en på rundt 3-4 kilo, og hadde kontakt flere ganger.

Men det beste ved stedet er at det er relativt utilgjengelig for folk flest, så det er ikke noe oversvømmelse av folk der for å si det slik [ ;) ]

Gleder meg allerede til en lang sommer uten jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har du helt rett i ronny.

Fisken er veldig sky i råna! Sto å fiska på store stimer med laks, men de brydde seg rett å slett ikke.

Men som jeg skreiv forrige post så er det jo muligheter på brekke. Serlig når det begynner å blir sjømt/mørkt.

Da er den ikke så var. Prøvde å stå så langt unna brekke som mulig for å ikke skremme....

jeg hadde best fiske med små svarte fluer 12-14krok enkel og dobbel! Største sø jeg fikk der (2kg) var på en 14kroks stoats tail. utrolig morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp kommet fra en 5-timers fisketur fra Råna. Ikke i elva selfølgelig, men noen hundre meter forbi kaia mot Narvik. Utrolig mange vak, men Sjøørretene var ikke spesielt villig til å ta på sluk eller fjæremarkimitasjon, for min del iallefall.

En kompis fikk sitt livs første sjøbørting, en meget pen på 1,2 kilo. Det unner jeg ham, selv om jeg irriterte meg litt over at han fikk og ikke jeg. [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av andersen

Grattis med fin fisk!! Synd at det ikke ble Sø på deg Ronny, bedre lykke neste gang!

Skal til Ballangen 10-12juni i 80års dag til bestemora mi... Da må jeg nesten til råna å prøve lykken ;)

gleder meg! Fiska dere på flo eller fjære ? Hva fikk han fisken på ?

Takk [ :) ]

Jeg har ganske god tålmodighet, så jeg tviler ikke på at det en gang blir min tur. Var allikevel moro å se mye fisk. Men forresten mr. Andersen, er det vanlig at fisken begynner å trekke opp i elva tidlig i Råna? Var der for en måned siden for å sjekke forholdene, og da var det allerede gått opp store mengder fisk. Kan jo hende den har stått i elva i vinter, men iallefall noen storfisk så ut til å komme fra sjøen ettersom den gned seg mot bunnen, sannsynligvis pga lus.

Han fikk den på en helt blank billigutgave av denne, kanskje 20-25 grams størrelse: http://gero.no/default.asp?mnuMain=7&mnuSu...pg=Info&pID=575

Var nesten full fjære da den tok og litt småregn. Tror flue hadde vært det beste å bruke da, men nå har jo ikke jeg kommet så langt i min "karriære". [ :) ]

Jeg har unnagjort siste eksamen den 15.juni, så jeg rekker akkurat sesongstart i elva. [ :D ] Litt synd at bestemora di ikke feirer noen dager senere (hvis du ikke blir værende i området da), for det er jo ofte i begynnelsen av sesongen at de beste fangstene blir tatt.

Uff, hele 3 uker igjen... Sukk

Ronny

EDIT: Når jeg studerer bildet jeg tok, ser jeg at det er sannsynligvis en liten laks og ikke en SØ. Må ha hatt tankene helt andre steder i gjerningsøyeblikket.

Hvordan ser man forresten forskjell på små laks og SØ bortsett fra på prikkene? Har aldri fisket mye laks og SØ selv før nå, så jeg har enda ikke noe helt klart begrep om forskjellen. [ ;) ]

Går det forresten ikke an å laste opp bilder på forumet? (Ikke skyt meg for å spørre, er jo ny bruker [ :) ] )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin blankfisk, Ronny! Dette ender jo med at jeg må ta meg en tur utover dit for å sjekke forholdene i helga [ :) ]

Var ute selv en tur i går til Langstranda nord for Narvik. Det blåste ganske kraftig pålandsvind der, så jeg endte opp på andre siden av Rombaksbrua, hvor det var helt vindstille. Lite fisk å se i overflata, men seien var bitevillig. På etpar timer drog jeg meg 5 store sei på fluestanga, pluss endel mindre som ble satt tilbake. Det ble endel middager av fisken jeg tok vare på.

Var egentlig ute etter sjøørreten, men den glimret som vanlig med sitt fravær [ ;) ]

Ble oppringt av en kompis i ettermiddag. Han var ute i båt i området ved brua. Hadde fått to fine sei og en sjøørret på 4 hg. På sluk, seff.

Kanskje det blir en tur til Råna i morgen ettermiddag og Rombaken i helga hvis været ikke forandrer seg nevneverdig... Får se [ :) ]

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er skøy å faktisk se at det er fisk tilstede, får liksom mye mer motivasjon til denge vidre med stanga for å få den fine SØ'en!

Her jeg kommer fra (Andøya) så trekker ikke SØ ut i havet før isen er gått på vannet, vet ikke når isen gikk i råna iår. Men det er helt sikkert forskjell fra her til råna.. Vil tro den går ut i havet før isen går på vannet. Så viss den gikk ut tidlig så har den hatt god tid til å spise seg opp, så fisken kan vel ha begynnt å gått opp for en måned siden.

Desverre så kan jeg bare bli der fra den 10 til 12, jobb den 13 ; /

Men jeg skal til ballangen iløpe av sommern, eller i august når det begynner å bli mørkt å prøve etter sø i råna ;) utrolig skøy!!!

Får ikke med meg sesongåpninga her hjemme heller ;/ viss jeg ikke er så heldig å får fri :)

Her har du link til hvordan du legger inn bilder : https://www.fiskersiden.no/forum2/legginnbilde.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! I dag fikk jeg min aller første sjøørret (EDIT: Tror iallefall det var det. Døm selv.)! Den var på "respektable" 6,5 hekto, og ble som forventet tatt i Råna.

Trodde først det var en sei fordi den dro rett mot bunn, så jeg røsket den på land. Det var ikke før jeg skulle kroke den løs og hive den ut at jeg la merke til at det var en sjøørret.

En gledelig overraskelse. [ ;) ]

Tok ved nesten full fjære klokka 2200 på en grønn Seatrout Spoon, en sluk med meget livaktig og rykkende gange. Den kommer nok til å bli brukt ved flere anledninger. [ :) ]

Det var utrolig mye aktivitet på havet i form av vak, men litt synd at ikke flere ble tatt. Kanskje noe for fluefolket?

Prøvde å meite litt med dupp og sild, men fant ut at sjøørret tydeligvis ikke liker speket sild (eller gjør den?).

Jeg kan herved erklære meg selv som hekta...

Legger ved bilde for de interesserte:

Blah, fikk ikke til. Noen som vet hva jeg gjør galt? Får vel prøve å legge ut link da;

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.p...2&dx=580&dy=393

Og et stemningsbilde tatt i kveld i Råna. Utrolig fint vær.

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.p...1&dx=580&dy=334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, Ronny!

Ikke vanskelig å bli hekta i slike omgivelser! Flott stemningsbilde du linka til. Litt stusslig å sitte i regnværet i Østfold å lengte seg oppover nå!

Skal til Råna i juli. Spørs om ikke både børtingen og diverse annen fisk ligger dårlig an da! [ ;) ]

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med første sjøørret, Ronny! Fin fisk! Skal utover torsdag, regner jeg med. Dersom det ikke blåser katter og kaniner [ :) ] Hvor var du? Er det langt fra utløpet på elva?

Var forresten en tur ved Sjøvegan lørdag. Aaalt for mye vind, det ble kun etpar småsei. Hadde kameraet med. Det viste seg at batteriet var flatt [} ;) ]

sitat:Man trår aldri ned i samme elv to ganger

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker[ :) ]

Mye vil ha mer, som det blir sagt. Jeg fikk ikke så _mye_, men jeg vil allikevel ha mer. [ ;) ]

Jeg kommer nok til å bosette meg i elva i juli, har samlet inn endel stalltips om hvor det bør fiskes og når.

Cochise: Kan hende du spår ganske riktig når det gjelder været. Til torsdag er det meldt iskaldt, sludd og vestlig vind (frisk bris+++), men det kan hende Råna ligger såpass i skjul at du slipper unna med sludden og kulda. (Men for all del, meteorologene har spådd feil før, så hvorfor ikke nå?)

Var ca 200 meter forbi kaia mot narvik, liksom i bukta. Kommer ned en liten bekk der. Hadde kontakt med fisk flere ganger, men det kunne selvsagt ha vært sei (selv om ingen av oss engang så snurten av dem på hele turen).

Men huff, nå må det leses til eksamen... [V]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.