Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter SØ i Ofoten og Lavangen-området


Cochise
 Share

Recommended Posts

Takk for god hjelp, Ronny! Jeg kommer nok til å se været an før jeg kjører utover. Ville jo ha vært heeelt typisk min flaks dersom det brygger til med "tykje-vær" akkurat den dagen [} :) ]

Måtte ha meg en tur i dag også... Meningen var at Propell og jeg skulle ut med hans eminente speed-båt og dorge etter sjøørret... vi måtte returnere etter ett kvarter pga, motortrøbbel [ ;) ] Havna under Rombaksbrua (som vanlig), hvor det (som vanlig) var endel vind og (også heeelt som vanlig) kokte av småsei. Men, artig lell å kjøre fisk på fluestang.

Du får ha lykke til på eksamen, Ronny!

sitat:Man trår aldri ned i samme elv to ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, skjønner det der med plutselige værforandringer så snart man planlegger noe som innebærer uteaktivitet. Slår aldri feil.

Vind i rombaken er jo ikke et ukjent fenomen, er vel stort sett bare når den kommer fra øst/sør-øst (eller for den saks skyld når det ikke _er_ vind) at det er stille der. Men det er iallefall en fin plass å fiske. [ ;) ]

Bildet ble forresten tatt på samme tur som ørreten. Tok jo nesten direkte mot sola, så jeg måtte kutte litt ned på lukkertiden. Ellers hadde det blitt for lyst. [ :) ]

Legger ved et bilde som viser litt bedre hvordan det var.

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.p...4&dx=580&dy=351

EDIT: Tok forresten bildet fra samme plass som ørreten, hvis du lurer. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cochise

Hei, alle!

Jeg lurer også på om noen har prøvd seg på fluefiske i havet i området Lavangen / Sjøvegan?

Blir kjempe-takknemlig dersom noen kan hjelpe meg [8)]

Cochise

Hei Cochise.. Velkommen til Fiskersiden..[ ;) ] Vet om ett sted utenfor Sjøvegan. Kjør forbi Sjøvegan mot Andørja. Hvis du er litt kjent der borte så er det ett fint sted og stå akkurat etter du har kjørt forbi Sjøvegan og begynner på "sletta" mot brua over til Andørja. Det skal være både litt sand strand og litt berg bortover der! Har dessverre ikke vært der selv, så kan ikke si for sikkert hvordan det er der personlig, men en kollega av meg har kjørt forbi der og pratet med ett par stykker som hadde fått SØ.. Får hvertfall håpe at dette hjelper deg littegrann på veien mot en SØ[ :) ] Lykke til og gi oss tilbakemelding om hvordan det gikk og hvor du var[ :) ][8D]

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp kommet fra Råna, sto i 6 timer og fisket med alt fra laksespinner til meite med reke. Med unntak av en eneste sei verken fikk eller kjente jeg ikke liv. Ganske synd, men det var iallefall flott vær.

Sto tre stykker å fisket med flue, men det så ut som om også de måtte vende slukøret hjem. Propell: Du var ikke tilfeldigvis en av dem? [ ;) ]

Forresten: Cochise, er det greit at jeg plasserer fangstrapporter her siden det tross alt gjelder SØ i ofoten?

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Takk til Mepps3 for gode tips mht. Sjøvegan-området. Skal ta meg en tur utover dit i nærmeste framtid... Kjørte forresten ut til Lavangsnes natt til lørdag. Nydelig vær, nesten blank-stille på sjøen. Stoppet først på etpar av de plassene jeg har sett fisk tidligere, satt i bilen... lenge... uten å se fisk. Kjørte derfor videre. Like før man kommer til slutten av veien som går ut mot lavangsnes er det en fin strand på høyre side. Kommer ned en fin bekk der. Tenkte at siden jeg ikke hadde spottet fisk lenger inn mot Salangen, hadde kanskje fisken vandret utover fjorden. Og, joda: Hadde fisket bare etpar minutter da den første fisken viste sporen sin i vannflata ca. 20 m ut. Langet ut et kast, uten å få kontakt. Byttet etter hvert flue, uten at det nyttet så veldig mye mer. Og så begynte fisken å sprette: Synkronsvømmere, gå og legg dere: Her var det tre fine fisk som brøt vannflata samtidig, og landa med et plask! Selvfølgelig for langt ut for flua mi [} :) ]

Virket som om det var en stim som patruljerte bukta, endel mindre fisk også som spratt. Den gikk urolig fram og tilbake langs stranda. En time gikk, jeg hadde ikke kontakt med fisk, og vakingen avtok. Det siste jeg så var at den lagde ringer i vannflata helt i ytterkant av bukta, så jeg regnet med at den var på tur å runde odden og vandre innover langs land i retning Sjøvegan.

Jeg gikk etterhvert tilbake til bilen, kjørte tilbake. Stoppet i flere av buktene langs med veien, uten å verken se eller kjenne fisk.

Kan virke som om man nå i dette området må trekke lenger utover fjorden for å treffe fisken. Iallefall en periode, før sjørøya bestemmer seg for å begynne å vandre opp i elva igjen.

sitat:Man trår aldri ned i samme elva to ganger

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Ronny, det er selvfølgelig helt i orden at du poster innleggene her! Kjempemessig! Jo flere svar jo bedre. Artig at det er aktive fiskere i området. Jeg har lært en masse av innleggene på forumet allerede. Og, hvis det ikke hadde vært for dine rapporter ville jeg sansynligvis aldri dratt til Råna torsdag sammen med Propell og en kompis [ ;) ]

Så det stod flere slukfiskere lenger bort i bukta, regnet med at du var en av dem [ :) ] Får komme bort og slå av en prat neste gang...

Vel. Heldigvis hører jeg ikke alltid på Værvarselet når jeg planlegger turer. Ble jo kjempefint vær, vindstille og litt sol. Da det stod endel biler ved stedet du beskrev tidligere, Ronny, bestemte vi oss for å starte noen meter unna og heller fiske bortover i bukta. Propell drog seg som sagt en fin torsk, og ble mobbet for det [ :D ] Helt til jeg også fikk fast fisk... gjett? jora, en torsk... en liten en. Propell: "Jeg visste ikke at det fantes så små torsk" [ :) ]

Var noen fisk som spratt inne i bukta rundt ei bøye som ligger der, men ikke det helt store showet. Etter klokka rundet midnatt var det bare Propell og undertegnede igjen i bukta. Han hadde en fin fisk på skuddhold, men den ville ikke ta. Han vendte nesen hjemover like før ett, og jeg var alene... Konge! "Nå", tenkte jeg", "Det er nå det skal skje... fjære halv tre, regner med at fisken begynner å vise seg snart!". D'oh! Ikke snakk om. Så 2 fisker på 2 timer. Virket dødt. Etter en stund bar det på en jette-fisk, men jeg skjønte fort at det var en sei. Joda. Var det middag jeg var ute etter, ville turen vært berget. Fin sei.

Når jeg tenker meg om, finner jeg ut at jeg er blitt en fuling på å fiske sei med fluestang [ :D ] Det har blitt endel i det siste... Men, gir ikke opp.

Ellers: Råna var et fint sted, men vanskelig å fiske med flue; med mindre man oppholder seg på land. Løse rullestein dekket med store tangklaser (kombinert med nedslitte filtsåler på vadeskoene mine) gjorde vading til en ekstremsport. Kommer nok allikevel til å ta meg flere turer innover.

sitat:Sei er godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, Brage!

Håret stod plutselig rett opp på skallen min når jeg leste innlegget ditt [ :) ] Du MÅ fortelle mer! Vet du hvilken flue som ble brukt, vannstand osv.? Var du tilstede når fisken ble tatt?

Grmpf! Er jo reine turistsesongen nå der ute. Når været er ok, er det alltid masse folk på utflukt. Kanskje det istedet blir en natt-tur på meg i nærmeste framtid?

Cochise

sitat:Man trår aldri ned i samme elv to ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er blitt tatt fisk i Ofoten-området etter sesongstart? Tenker da spesielt på Rånavassdraget og Rombakselva, som jeg tror åpnet 15. denne måneden.

Blir en tur utover til Lavangsnes i helga, regner jeg med. Håper "blank-fisken" har begynt trekke tilbake inn mot utløpet til Salangselva igen. Kjørte en tur utover fjorden for å fiske noen timer med flue forrige helg. Ble (som vanlig) ikke annet enn småsei. En rev prøvde å stikke av med sekken min. Regner med matpakken ble for fristende [ :) ]

Cochise

sitat:Man trår aldri ned i samme elv to ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Opprinnelig postet av Cochise

Du MÅ fortelle mer! Vet du hvilken flue som ble brukt, vannstand osv.? Var du tilstede når fisken ble tatt?

Jeg var ikke der, dessverre. Veldig bra plass, kanskje en av de beste i landet, sammen med feks Talnesodden ved Beiarn. Men det visste du allerede, ikke sant? Jeg vet ikke så mye om forholene når den ble tatt, men jeg skal sjekke det opp.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gstrike: Mht. Langstranda, er det en av de plassene jeg ferdes mest på (når det gjelder sjøørret i havet). Og det er da selve stranda jeg snakker om. Det er ikke nøye hvor man stopper bilen. Venstre del av stranda har fin bunn, lite stein og tang. Det ligger en stor stein helt til venstre. Fra steinen og mot brua er det kun tang og store stein; vanskelig å fiske der. Har også sett lite bevegelse / sprett i vannflata til venstre for steinen. Høyre del av stranda: Endel grus og småstein. Bråker nok mye (under vann) når man vader / avfisker dette partiet. Står ofte fisk på hele strekningen, fra steinen og bort til bekken til høyre på stranden.

Langstranda er et vindutsatt område, så jeg har flere ganger i vår blitt nødt til å dra på andre siden av brua (på høyre side av brua når du kjører over den). MYE sei her, endel har fin størrelse.

Så endel fin fisk på selve Langstranda i slutten av mars og helt fram til 01. mai. Absolutt en spennende plass etter sjøørret på våren.

Hørte forresten om en kar som fikk to sjørøyer der i juli i fjor. Han fisket med sluk og kano.

sitat:Man trår aldri ned i samme elva to ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Cochise Nå er laks og ørret sessongen over og alt er trist/ mørkt er det og. Men jeg kan huske fra min spede barndom at det finnes en fisk kalt sei. Nå har jeg fått meg en ny båt som virker, og har du tid så kan vi prøve litt sei fiske? Men det må da være mulig å få litt sjøørret enda. Hvis du eller noen andre vet om noen områder så vær snill å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Propell, du er gal! Båten din har jo en dorgefart på 80 knop [ :) ] Jora, er leit at sesongen er over for denne gang. Kjerringa er jo av en annen formening, men det er en annen historie. Man fisker jo som en gal fra desember og til midt i september, så det er jo utrolig at man fortsatt er gift...

Sei er en fet fisk å fange på flue, der er jeg enig. Selv om man så altfor ofte tror at det er en enorm sjøørret som har gått på. Ser på værmeldinga at det er meldt endel vind utover uka, men vi kan jo gjøre et forsøk? Har tid torsdag og fredag ettermiddag. Du får legge inn søknad om permisjon [ :) ]

Tror nok det ikke er rett tid / plass for SØ, men vi kan jo få en fin tur allikevel? Tar med meg kokesettet, så lager vi seimølje...

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, drar du av et par knop så er vi der. Jeg var ute og fisket i formiddag og da var det en ******s masse bølger og vind. Jeg fikk en sei som ikke er mye å skryte av. Vil også nevne at det bare ble 4 kast. Prøvde å dorge litt og det kunne vært en behagelig opplevelse hadde det ikke vært for været. Jeg har nå funnet ut at at det er veldig dyrt med sjøfiske, sånn ca. 100-200 kr i timmen. Jeg har hørt at penger ikke er alt, men i denne forbindelsen betyr det utrolig mye. Vi får prøve en tur på torsdag.

NB: Vi trenger bensin, og det mer en en kanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Raillemax! Ikke nok med at du kom hjem kun med en sorry excuse av en sei(og faktisk nesten ikke fikk fisket i det hele tatt); du ble sensurert på toppen av det hele! [ ;) ] Alt på samme dag! Stort!

At du har en sjark som bruker 100 l fuel i minuttet, kunne jeg ha fortalt deg [ :D ] Ser ut til at vi blir nødt til å ankre opp rett utenfor moloen på neste tur [ :D ]

Sa jo at været kom til å bli et problem dersom du dro ut i dag... har fortsatt holdt av tors ettermiddag; vi prøver en tur ut da... under forutsetning at det ikke blåser smådjevler (er det lov å bruke dette nordnorske begrepet inne i forumet? [} :) ]

p.s: lurt å sløyfe E'en i ett av ordene :)

Co-cheese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var ute å dorga ved vegglandet etter edel fisk. Desverre så var den dratt for lenge siden, så jeg prøvde litt dypvannsfiske. Og på 2 kastet satt jeg nesten bom fast. Etter ca 8-10 minutter kom det en svææær hai opp av havet. Den hev seg etter meg og prøvde å ta meg med ned i dypet. Jeg kleppa den og dro den bak i motorbrønnen. Den var ca. 1 m. lang. Der lå den i ca 1/2t. før jeg fant ut at den er helt ubrukelig, så jeg kasta den ut til måsene. Men undelig nok/ med 2 hull midt igjennom skallen så svømte den ned i dypet etter å ha fulgt båten i noen sekunder. Tragisk at man er må bedrive tiden med slikt fiske i påvente av at sjøørreten kommer ut av hiet sitt. Men det kan jo hende at det er en ørret der ute enda, så vi kan jo ikke gi opp.

Så Cochise, du få hive deg med på onsdag/torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.