Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter SØ i Ofoten og Lavangen-området


Cochise
 Share

Recommended Posts

Tjena, Propell.

Bra du hadde en fin tur. Du kom deg på land i rett tid før vinden tiltok?

Lurer litt på etpar ting:

* Åssen klarte du å få hai når du egentlig var ute etter SØ / laks? [ :) ] Er jo to forskjellige fiskedybder det her er snakk om. Du må jo ha fisket på 100 m dybde [ :) ]

* På neste tur: ta fisken eller sett den tilbake med en gang. Forøvrig beundringsverdig at haien klarte å komme seg etter mishandlinga... sier vel sitt om kleppe-teknikken din [ :D ]

Må komme tilbake til tur ons eller tors ettermiddag. Tar kontakt.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Endelig fikk Propell og undertegnede seg en tur på havet med det nye fartsmonsteret hans. Torsdag ettermiddag suste vi innover Rombaken på oljeglatt overflate, og la ut ankeret utenfor Langstranda. Deilig å være ute når været ikke er i krangle-humør.

Vi fisket med både flue og sluk. Og fisk fikk vi... sei, selvfølgelig. Det var jo egentlig sjøørreten vi var ute etter, men den har nok dratt sin kos. Ennå for tidlig.

Sei var det nok av. Men, den var små. Og bitevillig. Og det var mye av den, det kokte i perioder rundt båten (særlig da det begynte å bli mørkt).

Prop: Neste tur blir til fots, da er det kun fluestang som gjelder [ :) ]

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var en tur utenfor Øyjord med båten på søndag og sjekka forholdene der. Jeg har aldri vært der før, så det var greit å se det før sessongen begynner. Det var langgrundt og fin sand 2- 5 m under båten og et utrolig fint område. Her må det være mye fin ørret som går forbi. Jeg så mye stor sei som svømte der og måtte teste litt, og det ble 8 Store på 11 kast. Hadde det bare vært sjøørret eller laks. Hvis det er noen som vet når ørreten kommer hit så vær snill å legg igjen et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med mye fin middag, Prop! Du vet at det er fluestang som gjelder, ikke sant? [ :) ]

Dere på forumet får korrigere meg dersom jeg tar feil her, men slik jeg ser det er dette verste tida på året å jage blankfisk på. Nå er det for det meste seien som herjer. Man kan selvfølgelig være heldig å treffe på overvintrere / vinterstøinger / fisk som ikke har gått opp i elvene for å "have some fun", men de er jo ikke akkurat i overtall. Men mitt inntrykk er at etter elvene stenger, er selv ikke disse å treffe på våre vante steder på denne tida av året. Det jeg observerer fra andre steder (bl.a. Tennevoll / Spansdalselva) er at den fisken som ikke vandrer oppover i elva, ofte blir stående i havet rett utenfor utløpet (selv om den ikke vandrer opp, trekker den mot elvas utløp). Eller de befinner seg på dypere vann. Det er ikke før senere på vinteren at de begynner å vandre tilbake til vante standplasser.

Noen som vet når fisken er ferdig å gyte i elva og vandrer ut i havet igjen?

Øyjord er et knallfint område etter sjøørret. Har aldri fisket der selv, men hatt mange "observasjonsturer" til fots uten stang. Fra Øyjord og et godt stykke inn til Bjerkvik er det i store partier langgrunt, med mange små øyer og nes. Det ser nesten ut slik man ser på illustrasjonsbilder fra Oslo-fjorden, når man skal vise hvordan optimale sjøørretforhold ser ut. Hele området fra Øyjord-tangen og inn til den lille campingplassen på venstresida når man kjører mot Bjerkvik ser ut som et krem-område for oss som helst bruker vadere og fluestang. Kommer til å teste ut området på nyåret. Og, personlig anser jeg hele mars og april som "prime time" for denne type fiske. I mai blir det lysere, og fisken mer sky. Og, som man tidligere har rapportert på dette forumet, er det fullt mulig å ta fin fisk i juni og juli også.

Nå har jeg selvfølgelig i bakhodet at det godt kan være jeg som tar grundig feil her. Det er mulig at det står fisk på disse plassene uten at jeg ser det (og da tenker man som så, at her er det fisketomt). Lavere vanntemperatur fører jo også til mindre overflateaktivitet.

Blir kjempefornøyd dersom noen kan si noe om hvor man finner fisken på denne årstiden, dens vandremønster for Ofoten-området osv. Mener at det ikke er fredningsbestemmelser (havfiske) for sjøørret for vårt område på denne årstida.

Har sikre rapporter på at det har blitt tatt / observert sjøørret årlig på Langstranda i romjula. Så da er det starten på min sesong i alle fall.

Jeg vil anbefale følgende områder dersom man i dag skulle ut og fiske sjøørret i havet (selvfølgelig utenfor fredningssoner): Råna, Bjerkvik, Rombaksbotn, Skjomen, Tennevoll, Sjøvegan.

Anser meg ellers personlig sett som nybegynner, så "fær fint med meg" [:I] Litt artig å dele erfaringer og tanker. Så får vi håpe at andre har bedre data å dele med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vel, da var sesongen i gang igjen!

Propell og jeg benyttet dagen til å få sparket i gang sjøørretsesongen igjen. Etter flere dager med 8-10 minusgrader i Ofoten-området, var vi (for en gangs skyld) knallheldige med været. En minus, overskyet og vindstille. Det er få ting her i verden som kan måle seg med oljeblank overflate, kaffe på termosen og ny-bundne kreasjoner i flueboksen...

Snakker om gutta på tur... Begge hadde vi tatt med oss ved, kaffe og kjele og mat til to. Vi frøs iallefall ikke! Lite snø på bakken og lett å gå. Turen gikk i dag til ei bukt på nordsida av Narvik-halvøya, hvor vi så fisk som spratt i sommer.

Teknikken var som normalt noe rusten, men etter et kvarter satt til og med dobbelttrekket som det skulle. Fisk ble det dårlig med. Både Propell og undertegnede hadde en fisk etter flua, den viste seg først i nise-vak (rullevak) bak flua, kunne sikkert ha vært 2 kg. Vi var som unger, følte trang til å hoie og skrike når vi så fisk i vannflata. Men, det ble ikke engang napp på oss.

Isfiske-sesongen har vi også fått startet. Har blitt dårlig med fisk så langt, men har bare vært på to turer (Nygårdsfjell / Bjørnefjell). I år styrer jeg unna småfisk-vannene, og satser på å toppe rekorden min på 3 kg ørret (isfiske).

Vi var ute til sammen i over fire timer, kan ikke huske siste gang jeg var så lenge ute på sjøørretraid i mørkeste desember.

Joda, er klar over at det egentlig er alt for tidlig å starte sjøørretfisket i havet. Vi skriver tross alt desember måned. Men, har sikre rapporter på at det er tatt flere fine sjøørreter på dette stedet tidligere i vinter (oter). Og, jeg må innrømme at suget etter å ta fluestanga i bruk igjen er så stort akkurat nå at jeg gladelig ville gjenutsatt en skrinn sei for å kjenne liv i tuppen igjen :) Og, med lyset blir det lengre dager igjen... sola begynner snart å varme, og sjøørreten trekker inn på grunna for å ete seg feit. Mars og april er "prime time", før mai kommer og det blir lyst hele døgnet.

Mine erfaringer etter sjøørretfiske i området sier meg uansett at brytningen mellom lys og mørke morgen og kveld er bett-tid.

Hilsen Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjempetur!! Fint å komme seg ut å få kasta litt med fluestanga :)

Det hjelper godt når dere ser fisk(den er etter flua) supert!

Blir vel en noen turer til narvik på nyåret, men blir vel først å fremst å kjøre i bakken!

Så får man se om man tar jeg en tur til bestemor i ballangen i mars/april å prøve lykken etter SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint å vade. Sandbunn så langt øyet kan se. jeg vadet ut til vannet nådde meg til lårene. Problemet er vel heller det at jo lengre / dypere en vader, jo verre blir det å kaste. Dypvading vanskeliggjør lange kast. Sier vel sitt om teknikken min [8)] I tillegg står ofte fisken på forskjellige steder; ofte langt ut mens det flør, og lengre inn (10-15 m fra land) ved fjære. Det å fiske av området er en god plan før en vader ut, men når fisken vandrer er det verre. Den siger ofte inn etter du har fisket av området.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og kaste lange kast når man står til mellagølvet i vann er ikke alltid så lett. Det har jeg opplevd! hehe

Dere får prøve med bellyboat eller båt som propell nevnet. Eller vade sålangt du klarer og samtidig at man klarer å kaste.

Kanskje etter noen turer så sitter teknikken med dyp vading og lange kast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Der fikk vi endelig første tur etter SØ i mars. Etter en lang kuldeperiode viste gradestokken -6 (vi har hatt -10 til -14 hele mars) og varierende østlig vind, klarte ikke Kaptein og undertegnede å vente lenger. Turen gikk til ei bukt mellom Bjerkvik og Narvik. Fant blikkstille vann, men fisk var det mindre av. Vi kastet i ca. 2 timer uten å kjenne eller se liv.

Det sies at mars og april er krutt-måneder for fiske etter sjøørret. Tror vi må konstatere at vi ligger noen uker etter våren, sammenlignet med Sør-Norge. Selv om solen har begynt å varme (på kalde dager har temp'en steget fra -14 på morgenen til -1 i solveggen), er det nok ennå iallefall ei uke for tidlig til å ta stanga fatt. Må nok få mer varme og sol i vannet for å trigge matproduksjonen.

Og værmeldinga har heller ikke vært til å lite på. Særlig TV2 utmerker seg her. I dag, f.eks., meldes det -1 for denne regionen. Mitt barometer viste -10.2 kl. 07:30 i morges. Og TV2 melder alltid for lite vind. Hele mars har de konsekvent meldt for høye temperaturer.

Håper dere lesere legger inn rapporter på forumet dersom dere ser / får blankfisk [ :) ]

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Narvik er det dårlig stelt med gode sports- og fiskebutikker. Jora, man får sikkert hansker og joggesko, men fiskeutstyr er det dårlig med; iallefall på denne tiden av året. Har derfor et spørsmål som jeg antar noen der ute kan hjelpe meg med:

Her i byen er det klin umulig å få tak i renseolje til fluesnøret (uansett årstid). Når en bruker fluestanga hele året igjennom, får snøret naturligvis endel juling. Mens jeg venter på å få tilsendt fra andre butikker (takk til Parabolflua for god service), lurer jeg på om det ikke går an å lage smøre/rensemiddel selv...

Noen som har prøvd noe liknende? Tenkte å bruke zalo / zalovann, men det kan da ikke være helt bra for snøret det heller. Ideer til hva jeg skal bruke?

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha!

Takk til Daggad for en tilsynelatende gal, men sikkert strålende idè :) Fuktighetskrem... hahaha! Håkei. But, wot the hey! Og du kan gi deg f* på at den skal prøves... snakket faktisk med en kompis i kveld som hadde lest mitt innlegg, og ang. ideen om zalo, hadde han prøvd den allerede... han sa at "dersom jeg skulle ta bare tre kast på min neste tur, var Zalo helt ideelt... snøret gled som bare det. Men effekten avtok raskt. Vekdig raskt!". Og snøret ble om mulig verre enn tidligere etter dette.

Mottar andre ideer også med takk.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått tak i i smøremiddel til fluesnøret! Bare synd at jeg måtte helt til Bodø (30 mil) for å få tak i. Butikknæringen i Harstad og Bodø ler nok av oss her i Narvik; hele veien til banken.

Takk til Marits Fluefiske i Bodø for kjempegod service. Drister meg til å legge ut linken til hjemmesiden deres: http://www.maritsfluefiske.no

Ser forøvrig at velkjente Geir Kvæl har begynt å arbeide der, noe som er bra for oss fluefiskere i denne landsdelen.

Har ellers vært ca femten turer ute for å lure sjøørreten siden slutten av februar. Siste tur hadde jeg mandag formiddag. Til tross for 8 minusgrader, varmet solen nok til at man kunne kose seg i strandkanten. Resultatmessig har det ikke vært mye å skryte av. Har dratt meg etpar sei-middager ved Rombaksbrua, sjøørreten har jeg ikke sett snurten av de siste ukene. Tror rett og slett den strenge kulda vi hadde de to første ukene av mars har utsatt sesongen med iallefall 3 uker. Selv seien virker å ha dratt sin kos. Det var mye mer liv i havet i perioden romjula- ut feb enn det jeg har sett i mars.

Men man gir ikke opp. Sola er her, og før eller siden dukker blankfisken opp, og da er jeg der.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist, Andersen!

Nei, har ikke vært i Råna ennå. Har tenkt meg en tur dit i neste uke, evt. rundt neste helg. I og med at det har vært svart hav i området Narvik-Herjangen, sitter jeg mest og venter på at sola skal få skikkelig tak.

Men, jeg tenker på Råna hver dag :lol: Skal se om jeg ikke får kjerringa med på å "kjøre oss en søndagstur" (les: rekognosere) i løpet av denne uka.

Vil self legge ut rapport etter Råna-besøk.

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hepp hepp!!

Det er kanskje ennå litt tidlig for SØ, men litt utti april når sola tar litt så burde d vel være muligheter.

Va med Skjomen fjorden ? Siden Skjoma er en meget god Sø elv så burde d vel være muligheter der inne. Har vært der inne en gang å fiske, uttafør utløpet til kraftstasjonen, typ hadde de stoppa maskina så det var bomtur. hehe

Vurdere sterkt å dra til ballangen en helg å hilse på slekt (les: sø fiske) hehe

Du får oss oppdatert om forholdene, så blir d sikkert entur litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hepp hepp!!

Det er kanskje ennå litt tidlig for SØ, men litt utti april når sola tar litt så burde d vel være muligheter.

Va med Skjomen fjorden ? Siden Skjoma er en meget god Sø elv så burde d vel være muligheter der inne. Har vært der inne en gang å fiske, uttafør utløpet til kraftstasjonen, typ hadde de stoppa maskina så det var bomtur. hehe

Vurdere sterkt å dra til ballangen en helg å hilse på slekt (les: sø fiske) hehe

Du får oss oppdatert om forholdene, så blir d sikkert entur litt senere.

Hei igjen!

Har ennå ikke kommet meg avgårde verken til Råna eller Skjomen, men hører hardnakkede rykter om at en kar plukket to SØ utenfor kraftverket i Skjomen for ca 14 d siden. Han brukte sluk. Vekt på fiskene: 3 og 6 kg...

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

3 og 6kg ? fytti for noen fisker!! Det er jo helt sykt! Det er ikke olaks han har fått? Ikke at det er umulig å få slike fisker, for skjoma huser jo mye stor SØ. Du får komme deg ut å prøve! Med det været og varmen som vi har nå så burde det vel være forhold. Skal tro om det er kvelden eller tidlig på morningen som er best ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke o-laks, og fiskene var 3 og 5kg! :huh: Var morfaren min som fikk dem, fisket med sluk egnet med sild. Han har en tendens til å få fin fisk der, men bruker også veldig mye tid der.

Takk for korreksjonen!

Uansett fine fisker :D Du har ikke sett sprett mens du har vært ute, da? Sjøl har jeg ikke spottet blankfisk siden romjula.

andersen: Håper andre kan komme med innspill mht hva som er best av morgen / kveld. Kommer vel litt an på hva en fisker etter også. Må innrømme at jeg svært sjelden kommer meg avgårde før etter kl 10:00 på morran :blink: Tidlig på året kan ettermiddagstid være helt dødt; ofte synker temperaturen i bånn idet sola går ned.

Nå utover (slutten av april og til det er helt lyst hele døgnet) har jeg fisket best i kveldinga. Faktisk opplevde jeg på ett av mine "hot-spots" midt i april i fjor at en 2-3 kg SØ vaket steady 3-4 ganger hver kveld jeg var ute. Aktiviteten kom idet sola gikk ned. På akkurat samme sted. Den var dessverre ikke særlig bitevillig. Dette foregikk i 3 uker, var ute 3-4 g i uken.

Cochise

Endret av Cochise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var jo supert at det ikke var olaks! For noen fisker, herlige greier!!

Cochise : Tenkte på SØ fiske, i Narvik - Ballangen område i havet.

Det jeg har erfart meg fra råna var at SØ tok på kvelden/natta men så var det jo sent på sesongen. Va mer ute etter bett tid nå på året.

Men som du sier så synker jo temp jo mer og mer på kvellinga så morningen er vell neppe så dumt... siden det er så kaldt her nord.

Men jo varmere det blir så blir det bedre senere på døgnet vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.