Gå til innhold
Fiskersiden

Batteri til Minn Kota El-motor


pettersent
 Share

Recommended Posts

hei,

Har lett litt på forumet her men ikke funnet det jeg er ute etter.

Jeg har skaffet med den minste el-motoren til Minn Kota og jakter nå batteri. Veldig mange anbefaler 100 amper batteri eller mer, men jeg lurer på om det faktisk er nødvendig med så "mye" kraft til mitt bruk.

Jeg skal trolle litt rundt med en 14 fots glassfiber båt som kanskje veier 60-70 kg. Jeg trenger batterikapasitet til 5-6 timer (et par-tre kvelder). 2 stenger med wobblere og en og annen spinner :)

Hva er minimum av amper batteri jeg kan bruke? Noen tips? Er f.eks biltema batteriene ok?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok holde meg på rundt 100 amp. Det går fort mye strøm når du dorger i så passe tunge båt og skal ha ut 2 stenger. Så er det vinden, dorging motvinds, eller retur til startlpunkt motvinds f.eks. tar mye strøm også. Lykke til. Bruker Minnkota el motor på en båt som veier rundt 40kg. selv. Blir ofte en med plus utstyr så det blir en del vekt. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få god levetid på batteriet bør det ikke lades ut mer enn 50% så ca 100 Ah høres fornuftig ut.

Anbefaler et batteri basert på AGM teknologien.

Dette er sannsynligvis Norges rimeligste AGM batterier:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=893&category_id=87&option=com_virtuemart&Itemid=39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. men.. nå var faktisk fattern litt rask på labben og kjøpte et 60 Ah batteri i går før jeg rakk å gi han råd..

Hvis vi forutsetter godt vær og ingen vind:

Hvor lang tid vil det gå før vi må lade nevnte batteri? Forutsetter at vi da gir oss når vi er nede på 50%.

Vi skal dra små rapala på de 2 stengene, så det blir ikke sååå mye som skal dras..

Det blir bare korte kveldsturer uansett, så hvis vi klarer 2 timer uten at det er under 50% så er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Yamaha el motor trekker 37A på full fart, ved lavere hastigheter går strømtrekket dramatisk ned. Skal jeg gjette bruker motoren min 8-10A ved "vanlig" dorgefart (ca 1.8 knop) på en 15,5 fots finsk elvebåt.

Håper faren din har kjøp et fritidsbatteri. Hvis det er et fritidsbatteri slik at det kan lades ut 50% bør det holde greit til et par timers dorging i moderat hastighet.

Det er ikke hva dere har i enden av snørene som har betydning for strømtrekket, men form og totalvekt på båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en minn kota c2 30 pund. Brukes på 14" gummibåt iblandt.

Klarer og dra 3,5 time av ett 100 amp fritidsbatteri fra biltema vis det er fine forhold på flatt jern.

Vil anbefale deg og kjøpe 2 mindre batterier enn 1 stort . Da det kan bli tungt og dra på ett i 150 amp klassen. 2 x 100 amp og du har masse strøm tilgode til lys, lading av gadgets og denslags.

Biltema batterier er forøvrig helt ok, men kjøp fritids/forbruks batteri og ikke startbatteri til el-motorer.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:geek:

Noen matematikere her? Hvis motoren skal skyve 250 kg (båten inkludert 2 mennesker) fremover på halv fart. Dorge fart. Hvor langt tid vil det gå før man har brukt 50% av et 60ah batteri? Noen som tør å tippe? Vi forutsetter supert vær og ingen vind. Greit å vite noe før jeg kjøper enda et batteri.. Jeg håper det går med 60ah batteriet.. og heller oppgradere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:geek:

Noen matematikere her? Hvis motoren skal skyve 250 kg (båten inkludert 2 mennesker) fremover på halv fart. Dorge fart. Hvor langt tid vil det gå før man har brukt 50% av et 60ah batteri? Noen som tør å tippe? Vi forutsetter supert vær og ingen vind. Greit å vite noe før jeg kjøper enda et batteri.. Jeg håper det går med 60ah batteriet.. og heller oppgradere etterhvert.

Tipper 3 timer med såpass stor jolle

I teorien er båtens vekt irrelevant da den kun påvirker aksererasjons tiden. (Kanske 5-15 sekunder)

(Det er dog ofte en viss korrelasjon mellom vekt og motstand)

Det kommer helt ann på utformingen av båtens skrog. Det vil si vannmotstanden. Dette er kraften som motoren må "overvinne" for å få fremdrift.

(Man kan se denne verdien ved å taue båten på vannet med en vekt i ønsket hastighet)

Bruker selv et 110ah batteri. tipper det kanskje holder 6 timer med en mindre og mer lettkjørt båt en den du skal bruke. (type elve båt med liten motstand)

hei,

Veldig mange anbefaler 100 amper batteri eller mer, men jeg

lurer på om det faktisk er nødvendig med så "mye" kraft til mitt bruk.

Ikke bland kraft og kapasitet (varighet). det er ikke 100 ampere, men 100 ampere/timer. For å sammenligne med en bil beskriver denne verdien bensintaken ikke motoren.

Det er tilnærmet lik "kraft" i et 40 og 150 a/h batteri

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt på ett lavkvalitets 60AH fritidsbatteri i lange tider nå. Samme batteri i snart 5år. Det begynner å bli slitent, men jeg kan fortsatt ture rundt i en del timer med det ved bruk av en 30lbs minn kota i ei 12ft glassfiber jolle (og den er tung).

Har forøvrig kjørt batteriet nesten helt ned i dass flere ganger (selv om dette ikke er anbefalt), men som sagt så er det fortsatt liv i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter bekreftet forøvrig nå at det er et fritidsbatteri, så da er i hvert fall det i boks.

Tør noen tippe hvor lenge jeg kan trolle med dette?

Som en annen nevnte lengre oppe, så blir det høyst teoretisk med en utregning. Vind, strøm, bølger, last i båten, og temperatur spiller alle inn. Men har du en 30 pund motor eller større?

Som en tommelfingerregel med el motorer, så pleier jeg og doble opp det som trengs. Det virker kansje litt voldsomt, men den dagen man trenger det er man glad for det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg dorget med elmotor brukte jeg batterier i størrelsen 105 til 115 Ah. Med en 15,5' lettdrevet elvebåt kunne jeg dorge 12 timer uten å tømme batteriet, hadde igjen nok strøm til full speed hjem siste halvtimen. Har en mistanke om at hastigheten var lav under dorgingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min prehistoriske elmotor, kano og ca 60 amp fritids-biltemabatteri, holdt det til ca 10 timer før batteriet var flatt. Batteriet hadde ikke godt av behandlingen (!), men holdt ut med 10-15 turer i året de 4 årene jeg holdt på med galskapen. Alt fritt ettergitt fra hukommelsen, så ta opplysningene med en klype salt.

Batteriet har jeg faktisk fortsatt, det brukes til kjøkkenbenktesting av all 12V-elektronikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min prehistoriske elmotor, kano og ca 60 amp fritids-biltemabatteri, holdt det til ca 10 timer før batteriet var flatt. Batteriet hadde ikke godt av behandlingen (!), men holdt ut med 10-15 turer i året de 4 årene jeg holdt på med galskapen. Alt fritt ettergitt fra hukommelsen, så ta opplysningene med en klype salt.

Batteriet har jeg faktisk fortsatt, det brukes til kjøkkenbenktesting av all 12V-elektronikk. :)

Med kano kan du kjøre ekstremt lenge på et batteri :D

Det er utrolig lite vannmotstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Testkjøringen blir sankthans helgen, så da får vi se. Slik jeg tolker svarene bør det gå greit med batteriet jeg har.

Det jeg er litt skeptisk til er hvor ofte jeg må lade. Blir det veldig mye lade mas går vi til innkjøp av 100 Ah AMG batteri.

Dette er et lite vann som jeg tipper det tar 45 min til en time å trolle rundt. Så jeg er fornøyd hvis jeg ikke bruker mer enn 50% på 2 timer. Som nevnt er det en lett båt (60-70 kg), og jeg kommer ikke til å være utpå når det blåser mye. Kun lett bris gjerne med litt duskeregn. Såkalt "hogg-vær".. hehe.

Ambisjonen var å finne aller billigste måte å slippe å ro på. Så får vi se om vi klarte det med minste El-motor, og et 60 ah batteri.

Referat kommer. Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei,

Referat:

For moro skyld brukte jeg et 30ah batteri først jeg hadde i en bod. Det holdt til 2 runder på vannet. Ca 1t15min. Da var det ladetid for batteriet, men det var ikke tomt. Hadde klart ei runde kanskje 2 til på det.

Så kjørte jeg 3 runder på 60ah batteriet dagen etter. Der lyser det fortsatt grønt. Som jeg håpet og forsåvidt trodde holdt 60ah til mitt bruk i massevis. Bekreftet.

Hva gjelder fangst.. ikke verdt å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.