Gå til innhold
Fiskersiden

Dårlig premierefiske i Orkla, Gaula og Stjørdalselva


Labrax
 Share

Recommended Posts

Følgende fangster er registrert for 1. juni:

Orkla: 16 laks. 11 storlaks, 5 mellomlaks, største laks 13,2 kg. (1. juni 2012: 102 laks.)

Gaula: 22 laks. 21 storlaks, 1 mellomlaks, største laks 20 kg. (1. juni 2012: 133 laks.)

Stjørdalselva: 7 laks. 5 storlaks, 2 mellomlaks, største laks 14,8 kg. (1. juni 2012: 44 laks.)

Gaula Natursenter oppdaterer laksebørsen bare i åpningstiden:

Mandag - torsdag kl. 9 - 18. Fredag kl. 9 - 20. Lørdag 9 - 18. Søndag: kl. 13 - 18.

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunnmøre står det vist verre til: http://www.smp.no/nyheter/indre/article7670563.ece

"Jan Melseth, leiar av Sunnmøre elveeigarlag er ikkje særleg nøgd med berre å ha fått ein oppdrettsaure på opninga av laksefisket. Han presiserer at bildet vart tatt utelukkande for avisa"

Ikkje rart. Tidenes styggaste fisk? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi er på første døgnet :)

Jeg er ikke imponert, men om jeg er bekymret for årets sesong så skyldes det i hvertfall ikke resulatatet av de første 15-20 timene :)

På mandag vil helt sikkert en eller annen avis melde om en eller annen som fikk et par tre lakser første dagen ett eller annet sted. Sannsynligvis vil det beskrives som en kanonåpning for akkurat ham, eller elva, eller valdet, og så har vi det gående med påstander om at det har aldri vært mer laks :)
Det er er alltids fristende å trekke store konklusjoner etter et par dagers fiske.

Skjer hvert år, dette ;)

Bare laksen er kommet i Gaula og på Nedre Kåsen til 15 juni......;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svert så bastante påstander om åpningsdøgnet, spesielt også når åpningsdøgnet faller på en lørdag og helg hvor mye rapportering heller avventes til mandag. Stålende sol fra skyfri himmel med 25-30grader er ikke laksevær. Annet å tenke på er at det også har naturlige forklaringer som månefase og tidevann ikke er helt gunstig, men gunstigere forhold i for denne regionen i begynnelsen av kommende uke og i uke slutt, samt i påfølgende uke.

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svert så bastante påstander om åpningsdøgnet, spesielt også når åpningsdøgnet faller på en lørdag og helg hvor mye rapportering heller avventes til mandag. Stålende sol fra skyfri himmel med 25-30grader er ikke laksevær. Annet å tenke på er at det også har naturlige forklaringer som månefase og tidevann ikke er helt gunstig, men gunstigere forhold i for denne regionen i begynnelsen av kommende uke og i uke slutt, samt i påfølgende uke.

Svært så bastante påstander? Det var dårlig åpning, punktum! Lite fisk på elva, inntil videre... får en håpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Stinger, det har vært en dårlig åpning.

Men det kan snu meget fort!

Nå er det meldt bra med nedbør på mandag og tirsdag ved Røros så jeg vil tro at det vil komme masse fisk de neste dagene.

Jeg tar meg en snartur til GFF fra torsdag til søndag, har trua på godt fiske!

Endret av Ami GRan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fisk det er jeg sikker på. Men noe senere en vanlig i elvene knyttet mot Trondheimsfjorden. Det bærer preg av at det ikke er meldt inn særlig mye fra en del vald også. Har ikke noe tro på at det ikke er tatt en fisk på Vormstad i Orkla ennå....... I Namsen er det Meldt inn 59 laks så langt, men garantert fler på land en det som vises. det er det jo alltid. Men for all del det er ikke noe stort fiske noen sted i Trøndelag ennå.

Nå har tydeligvis en del fisk også tatt Gaulfossen tidlig i år. Sist sesong var det det jo et vilt fiske nedenfor fossen. Det blir det nok ikke på samme måte i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har kommersielle interesser ang. laksefiske skal man ta med en klype salt :shifty: Blir som å tro på julenissen det. Gode fangster i nøtene betyr 20-30 lakser minst hver dag det. I ei not. Og laksen kommer ikke plutselig som en vegg inn fjorden. Så fjernstyrt er den ikke. Den skulle vært der for en god stund siden. De første allerede i april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har kommersielle interesser ang. laksefiske skal man ta med en klype salt :shifty: Blir som å tro på julenissen det. Gode fangster i nøtene betyr 20-30 lakser minst hver dag det. I ei not. Og laksen kommer ikke plutselig som en vegg inn fjorden. Så fjernstyrt er den ikke. Den skulle vært der for en god stund siden. De første allerede i april.

slutt å værra så gammel sur pessimist no........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det var god fangst i nota i går. Ut fra tidligere erfaringer med merkeforsøkene antydes det fra NINA at laksen bør være på tur opp i elvene i løpet av 1-3 dager.
Min spådom er at vi får se en adskillig bedre lakseoppgang når vannet går ned igjen nå.

Forøvrig så er det dette som er en "normal" åpning i Gaula om man ser ting i et litt lengre perspektiv.
Tilbake på 1980 og tidlig 90 tall reiste Gaulafiskerne i flokk og følge til Orkla for å fiske junilaks.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå rart om det ikke skulle komme noe laks nå utover i fjorden. Det er jo i slutten av andre uka og tredje uka som har vært det største sikkerstikket i mange år. Men 14 dager er spolert stort sett, og med det en veldig stor andel av storlaksen. En bra andel pleier jo å gå i mai, pluss de første 14 dagene i juni av storlaksen. De merkede laksene jeg har fått (9 km. elvestrekning fra flomålet) er blitt tatt i snitt 13-14 dager etter merking ute på Agdenes. Og de var full av lus så de var nygått på elva. Så noe håp om fisk de neste dagene er like laber for min del. Og den er jo temmelig snart nede på 200kbm igjen. Man får bare håpe at det vil komme smålaks i år da, eller mellomlaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ikke glemme at dette er som forventet da. Er så mange argumenter for at dette blir et dårlig(ere) år at en må være evig optimist for å tro noe annet. Hadde jeg hatt aksjer i Gaula AS hadde det nok vært på høy tid til å selge til en eller annen danske, svenske eller tysker som tror at det ikke finnes bølgedaler...

Når det er sagt så venter det nok mange superopplevelser for mange fremover, men forventningen er at de blir færre...

En utfordring i dette bildet er om innsiget av laks forsvarer et trolig rekordstort innsig av fiskere... Men må se an lenge enda for å synse mer om det...

Dette er det jeg tror, verken mer eller mindre... Ingenting gleder meg mer enn om jeg tar helt feil 😃

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild Gutje Fredriksen har fått fisk første helgen i Orkla -> Da blir det kanonår - sikkert værtegn!!

Og det er hans 1ste junilaks på 10 år.........

Jeg tror det ender med en normalsesong de fleste steder, men antagelig uten de store mengder med 10+. Ser at det er fisk på 7-8 kilo som dominerer midt Trøndelag. I Orkla er det faktisk en del fisk fra 4,9 og opp. Fjoråret i Gaula var jo helt spesielt tidlig. Jeg tror det som er nå med tidlig varmt vann og moderate mengder fisk som har spredd seg også over fossen er en mer mot normalen når det ikke ser ut som det blir et typisk storlaks år. Sist sesong var det fylt opp fra fossen og nedover i lang tid.

I Namsen er det pr.nu 38 fisk mellom 3 og 7 kilo og 47 over 7. Det er og i forhold til åpningen sist år lavere snitt om jeg ikke tar feil. Så håper ta det kommer mer mellomlaks og en del små laks så er det ikke sikkert det blir så galt på antall fisk i elva, selv om snittvekt blir mindre. Stjørdalselva er det kun tatt en fisk over 10. Resten ligger på 4,5 til 9,8. Surna er det tomt for vann da kraftverket står. Gikk vel knappe 20 kb...Og kun to lakser er tatt. Der trengs det regn, og det tror jeg de får i dag..

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.