Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp med fortom+spiss og noen fluer


Toniip
 Share

Recommended Posts

Hei! Nå som jeg endelig har skaffa kort til den lokale elva, så trenger jeg fortom og spiss! Jeg har ikke snøring på hvilken tjukkelse jeg skal velge.

Her er fortomen og spissen jeg skal bestille, men trenger hjelp fra dere til å bestemme hvilken tjukkelse.

http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/394/Category2ID/466/List/0/Level/2/ProductID/8251/Default.aspx

http://www.gero.no/produkter/fortom-spoler/akron-fluoro-stealth.aspx

Jeg trenger masse forskjellige snører da jeg fisker alt fra laks i elv som veier opp til 15kg, til små-ørret og røye i små fjellvann.


Trenger også en del fluer, om dere kunne linket til noen gode fluer som passer fint i juni-august så ville det vært fint!( kun til elv og vann!)



Endret av Toniip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fortommene er ikke for laks. Du finner og ferdige fortommer og for laks. Mitt forslag er at du bruker en laksefortom med min,0,33 spiss. Helst rundt 0,40.

Du kan gjerne klippe av litt avd en tynneste delen. Så kjøper du en spole eks 0,33,36,0,40,0,45 eller der omkring. Dette bruker du som spiss materale å skjøter på den ferdige fortommen.

På grøvere fiske i mye vann så holder det med en eks 0,50 på en meter og en meter med 0,45 til eks. Kortere fortom desto mer farget og stor elv, og på tidlig vår fiske med synkeliner.

Fluer er det en mill. meninger om. Jeg ville gått for noen få små krokfluer til lett sommer fiske, og noen tuber til normalen fra 4-5cm til 10cm. Nfisk og særlig Midtgaard Fluefiske har meget bra fluer og kan plukke ut til din elv.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe forslag til flytesnøre da? Har en Scierra HM4 #7 9.6' stang..
Har ikke snøring på hva jeg burde velge


Kunne du linket til slikt snøre som du anbefalte? :)

Edit:

Ble Guideline Highwater flyt, Akron fluorokarbon 9ft 0.20mm + tippet 0.18mm, Rio Steelhead/salmon 15ft 0.43mm, tippet 0.38mm.
Av fluer ble det: Aurvilli 12, Scud oliven 12,Lime-White Tail Hot Orange Hackle 6 og DE kinermony Killer pig 9.

I tillegg kjøpte jeg et par fluepakker fra skitt fiske, ene het 12pk laksefluer og den andre var en Nymfe #2 pakke til ørret!

Endret av Toniip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.