Gå til innhold
Fiskersiden

Noen svar å få?


MS1078
 Share

Recommended Posts

Er noe grønn så lurer på et par ting når det gjelder fiske med kastesluk fra land. Det første er: Hvordan er det å kaste med multiplikatorsnelle i forhold til haspelsnelle? Jeg har alltid brukt haspelsnelle selv, og bruker mest sluker i størrelsen 25 - 60 gr når jeg står å kaster fra f.eks svaberg. Kan jeg få lengre kast med multiplikatorsnelle? Hvis man sammenligner f.eks to sneller i ca samme prisklasse. Skjønner at det er flere ting som spiller en rolle når det gjelder å få lengst mulig kast, men hva er deres syn på valg av haspel vs. multiplikatorsnelle til f.eks mitt bruk? Det andre er enkelt og greit, hvorfor kommer noen stenger med "trigger"? Kan disse brukes som vanlige haspelstenger, eller er det til noe spesielt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskeligere å kaste med multiplikator enn med haspel.

Det krever mer trening, men når du mestrer kasteteknikken vil du kaste lenger med multiplikator enn du vil med haspel. (Veldig generelt, det er en hel del faktorer som spiller inn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er en treningssak....

De fleste kaster lengre med åpen haspel enn med multiplikator, mye fordi de kaster mer med åpen haspel enn med multiplikator. Selv bruker jeg multi når det skal kastes tunge woblere/sluker/søkker/jerkbaits etc, dvs tyngre sjøfiske, gjedde etc. Årsaken er rett og slett at jeg synes det er mer behagelig å kaste tunge ting med multi enn åpen haspel. En annen ting er at jeg synes det er bedre å kjøre større fisk på multi, og det er gjerne en sammenheng mellom slukvekt og fiskens størrelse. :)

Kasting med multi krever nok litt mer konsentrasjon, siden du må følge med på spolen og bruke tommelen til å justere hvor fort den roterer så ikke den roterer fortere enn sena går ut (konsekvensen er populært kalt kråkerede).

Som veg sier, er stenger med trigger beregnet for multiplikator (eller lukket haspel). Bortsett fra triggeren, har disse stengene typisk mindre stangringer, og de første ringene er montert nærmere stangemnet enn på stenger for åpen haspel, siden snella sitter nærmere stangemnet når du bruker multi. En åpen haspel har en lang snellefot for at bøylen ikke skal slå i stangemnet, og derfor må de første stangringene stå tilsvarende "ut" fra stangemnet for at ikke sena skal subbe i ringene. En tredje (detalj) er at multistengene har ringene montert på oversiden av stangemnet i forhold til hvor matten stangemnet er rullet fra slutter, siden du har snella "oppover" under fiske, med åpen haspel har du snella "under" stangemnet ved fiske og kanten på matten er på motsatt side i forhold til multistangen. (Det der ble litt klønete forklart, beklager.)

Summa summarum handler det mest om smak og behag.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multi krever trening! som flere sier. Jeg ville byttet til en multisene i mindre dim. hvis du ikke bruker det allerede. Bruker selv fireline 0,12 -0,15mm til mye av fisket mitt, og kaster mye lenger enn jeg ville gjort med monosene i tilsvarende bruddstyrke/kg. Du bør vurdere 0,17 f.eks. til de tyngste slukene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil rette lyset mot at mange jeg har fisket sammen med, som kaster kortere enn meg, får mer fisk enn meg. (slingrer vel litt begge veier kanksje, men det merkes best når man selv ikke får noe :P )Klart skal du meite på en spesiell spot eller kaster sluken din mot ett spesielt sted som er langt unna så er det en fordel med lange kast, men det er slett ikke alltid at lange kast er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vil bare påpeke at det ikke er nødvendigvis vanskligere å kaste med multi.

Mange bruker faktisk mutli kasteteknikk (tenker da på måten man kaster ut sluken på) målet med en haspelstang er å spenne opp stangen for så å kaste/ slynge sluken ut, på multi er målet å slynge sluken ut. Ikke så lett å forklare dette sånn på kjappen, men til poenget:

Multi sneller kommer med sentrifugalbrems. Bruk denne aktivt i begynnelsen til du har blitt litt varm i trøya, så får du aldri kråkereir/ backlash.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.