Gå til innhold
Fiskersiden

Garmin kombimaskin 527xs eller 721xs


celine2
 Share

Recommended Posts

Så var Simrad nns7 montert og tatt i bruk.Fikk testa ekkoloddet mye på siste tur og hvilken opplevelse det ble .Jeg har aldri hvert glad i og lese lange bruks anvisninger som egentlig bare er forvirende ,men med dette utstyret så jeg et par youtub innslag og plutselig var jeg verden mester haha stor overdrivelse,men nesten sant

Høyde punkte kom da jeg fikk se en første fiske stige opp mott riggen og kunne si til fiske kompisen at nå for vi fisk,han snur seg og ser på hugget før glise kom en ny verden er oppdaget.Fisken var bra den og ca 8,5kg sjøørret .

Nå har vi fått prøvd en del av mulighetene kombi plotteren byr på ,men det er utrolig mange funsjoner i gjenn som ikke er prøvd ut.

I dag hvis været leger seg litt skal utstyret prøves ut på kveita noe jeg ser frem til kommer vel bare til å se på skjermen da for kompisen fiske hehe.

Så nå er det bare å bestille motorinterface fra mjøsservi da begynner det å dra seg til

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet en og takke og bukke for godt forslag til valg av kombiplotter abbor :)

Skal prøve det på kveita i kveld, det ser jeg virkelig frem til tror det vil bli stort.

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så var det NNS7prøvet på kveita .Det ble som forventet en god opplevelse.Ser det vil ta litt tid og lære seg å lese alt som skjer under båten.Vi fikk 3stk største ca 15kg den så jeg ikke på lodde før den tok ,men det er ikke like lett å se lodd og jigge samtidig.Vi fikk ei på slepp den så jeg stige opp veldig greit og tok et gått stykke oppe i havet..I tilegg fikk vi 5 kveiter opp til båten flere av dem så jeg komme,men ikke alle .Valgte og splitte opp lodde det kommer jeg nok ikke og gjøre på neste tur blir vel 50hz som blir valgt da.

For de som tenker nytt ville jeg ikke betenkt med med å valg Simrad nns7 det er en fantastisk kombiplotter med utrolig mange muligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med en TM260 som har 19 graders signalkon på 50kHz hadde det blitt enda bedre etter kveita ;)

Har selv ingen erfaring med kveite, men har hørt fra fler at den er vanskelig å oppdage når den ligger nede ved bunnen. Har sett flere erfarne kveitefiskere som anbefaler en 1kW svinger operert på 50kHz for dette.

TM260 (og B260, M260 og B264W) har 50 ganger så stor følsomhet på 50kHz som P66. Q-faktoren som bestemmer hvor mye ringing som oppstår er på 8 for TM260 mens den er rundt 30 for P66. Det å ha lite ringing er viktig for å kunne skille fisk som står tett i sammen eller oppdaqe fisk som står nærme bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i alt kveita ikke er lett og ta på lodde spesielt hvis ho ligger i ro.Hvis jeg har forstått det riktig har det med dannelse av gass i svømmeblæra ,de fleste fiskeslag danner mere gass og vil se letter på lodde.

Helt klart ville nok TM260 gjort seg mye bedre den vil nok stå på ønskelista utover vinteren.Er ikke i tvil om at vi nok ville sett flere på lodde med en en bedre giver enn P66 ikke det at P66 er en dårlig giver,men det vil altid være noe som er bedre.

Ser ellers at det er kommet en TM270 har ikke lest meg så mye opp om denne giveren ,hvet ikke om den enda er i salg i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM270W er svært dyr, ca 50% dyrere enn TM260. Q-faktoren på 200kHz er 15, dobbelt så høy som TM260. Fordelen er at den har 25 graders svingervinekl på 200kHz noe som er nyttig på 50-60m og grunnere vann. Jeg vurderte TM270W da jeg kjøpte TM260, men konkludrte at jeg ville være bedre utstyrt med B60 (som jeg allerede hadde) og TM260 enn ved å kjøpe en TM270 som ville gjøre at B60 ikke lenger kom til nytte. Med TM260 har 200kHz en signalkon på 6 grader, noe som er svært nyttig ved bunnfiske på litt dypere vann.

TM270W importeres ikke til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda du har nok rett i at prisen er noe stivere på TM270 en TM260 .Begge givere vil nok passe inn i mitt fiske vil jeg tro.

Jeg har ikke helt bestem meg hva som vil bli prioritert til neste år.Vi har hatt gode resultater på blank fisk de siste årene uten helt og ha brukt så mange timer .

Vi har startet og tenke på hva vi skal forsøke til neste år NM på Mjøsa er noe vi vil være med på og ikke minst Master Bornholm har hvert noe vi har ønsket å hver med på.

Uansett vil nok P66 bli skiftet i løpet av vinteren, da vil nok valge bli TM260 den vil uten tvil fungere god under dorge fiske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monter TM260 i tillegg og behold P66. Jeg foretrekker P66/B60 framfor TM260 til trolling etter blankfisk. Du kan bytte over svinger avhengig av hva slags fiske du bedriver, eller enda bedre montere en NSS eller HDS til. Gjør du dettd vil du ha tilgang på begge svingere fra begge skjermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.