Gå til innhold
Fiskersiden

Blyparavaner


rhcorni777
 Share

Recommended Posts

Du kobler sluk i "enden", så kobler du senen som går til stangen din i den ringen som er på bøylen.

Dra den litt ved siden av båten, så ser du hvordan det funker.

Ikke ha for mye sen mellom blyparavan og sluk. (ikke lengre en stang lengden ihvertfall)

70-100cm bruker jeg.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne veien er rett, du fester svivel i ringen ved pil og sene ut til sluk/wobbler etc i svivel til venstre! Ringen vil gli opp i knekken der, og hvis fisken napper, sklir den forover og du får mindre motstand.

34s4etd.jpg

Endret av crom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det når jeg dorger/troller etter laks.

Har også downrigger.. foretrekker nesten blyparavan...

downrigger får MYYYYE drit på senen.. må renses hele tiden.

Ikke så mye på blyparavan, å du kan stortsett se når det er drit på.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyparavaner fungerer som gull. Bare husk på at de legger endel press på stangen, så det er ikke her du skal bruke UL-stangen din. Jeg foretrekker helt klart å bruke blyparavan kontra dyptgående woblere, rett og slett fordi man står friere til å velge hva man vil bruke i enden på snøret og fordi de fleste dyptgående woblere har et bevegelsesmønster jeg ikke liker. (Mest "risting" og lite "wobling".)

Jeg kan derimot ikke si at jeg synes det er noen stor forskjell på rigg og paravan som møkkasamlere, de samler møkk begge to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er relativt liten vits med dyprigg.

Er sjeldent jeg går dypere enn 10m.

Blir bare MYE drit, og mye tvinn på sena :P

Har enda ikke sett noe stort på ekkoloddet.

Så noe på 35m her for ca 1mnd siden, i det jeg dorget etter laks..

Om det var laks... eller noe annet.. vet jeg ikke..

Prøvte meg på 35m, fikk ikke en drit... jo.. masse drit. på sena :)

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres jeg eplekjekk ut, men skitt au:

Dypriggen samler MINDRE møkk, rett og slett fordi at vaieren tar av for endel av skiten. Forskjellen er minimal dog. Får du tvinn ved bruk av rigg, gjør du noe feil. En forutsetning for rigg er at man har et ekkolodd, og gjerne kartplotter (med kartbrikke) ved mindre man bare kjører på steder man er lommekjent eller har grunn til å tro at det ikke er grunner. Husk å ha en avbiter lett tilgjengelig, å kjøre fast et lodd i bølger/ strøm er ingen spøk.

Med et godt (dyrt, skikkelig montert og justert) ekkolodd kan du lett se stimer av agnfisk og også enkeltfisk (feks en laks). Dybde er dog avgjørende, en femkilos laks på 10 meter er lett å se, den samme laksen på 100 meters dyp vil knapt nok være synlig på skjermen. (Dette er en generalisering og ment som et eksempel, ekkolodd/ giver/ skjermoppløsning etc har stor betydning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt eplekjekk må man få låv å være ;)

Neida, går helt fint.

Men min erfaring er at det blir samlet en hau med super små tare som tvinner seg rundt sena.

Når jeg var nede på 35m ble det så gale at det løste ut utløseren til slutt.

Var fult i dritt på senen.

På blyparavanen blir det ingenting sånn super små tare ting, der bler det brennmaneter og annen større tare.. men det er lett å merke.

Det er ihvertfall min erfaring :)

For å si det sånn så ser sena jeg har brukt på downriggeren ikke ut nå, å må renses.

Blyparavan stanga er helt fint :)

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Det høres ut som om du har vært borti noen veldig lokale forhold. Når du kjører med riggen så dypt, vil vanligvis møkka samle seg på sena omtrent midt mellom blyloddet og stangtuppen. Vanntrykket på sena gjør at den ikke går i en rett linje mellom disse punktene (lodd og stangtupp), men får en parabolisk form i vannet. Møkka sklir nedover/ oppover på sena til midten av buen, og der samler den seg opp til vanntrykket er så stort at utløseren slipper. Da sklir skiten videre nedover, og ender opp på sluken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1026102_10151415993922624_1777858032_o.j

Sånn, der har du bilde.

Fant en bra closeup :)

Det du ser med 2 dotter blir det helt fullt av.

Har vært så mye at det ikke kommer igjennom stangringene.

Å det er noe drit å få vekk også.

Beste er nesten å la det tørke, for så å rive det vekk.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touche.

Den guffa der har jeg (heldigvis) ikke vært plaget av. En mulig løsning kan være å prøve med multifilament, den kutter igjennom mere enn monofilamenten. Det er litt styr å få multien til å sitte i utløserklypa dog, må enten snurre en gang rundt klypekjeften eller tre på en liten bit gummislange på sena akkurat der løypa skal sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.