Gå til innhold
Fiskersiden

Sene til lett ørretfiske?


Kontorstol
 Share

Recommended Posts

Powerpro 0.1mm:

http://www.fluer.dk/produkter-fiskegrej/232-spinnefiskeri/1751-powerpro-fletline/

Nanofil Clear Mist 0.111mm:

http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=14&l1=14&l2=&l3=&v_id=18367&pg=1

Nanofil Low Vis green 0.111mm:

http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=14&l1=14&l2=&l3=&v_id=19528&pg=1

Bruk en snelle i max. str. 1000 og legg på et passelig lag med tape underst slik at det akkurat blir plass til en liten spole (135/125 m.) tynn multifilament. Blir ca 200kr totalt inkl. frakt (Du slipper både dansk og norsk moms dersom du handler for under 200kr ekskl. moms. Frakt fluer.dk er ca 25kr, grejonline.dk 60kr).

Endret av mono
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lett ørretfiske er det mono sene som gjelder (hvis du vil ha så mye fisk som mulig)

Hold deg unna multifilament i alle slag.

Til dette fisket er mono billigst OG best.

Mono er mer robust, har bedre holdarhet og er enklere og hanskes med.

Jeg ville helt klart gått for 0,15 til 0,18 mono sene.

Hvis du likevell går for mulit, husk og alltid ha 5 meter mono som fortom.

Dette er i alle fall min mening etter å ha kun benytter multi i 5 år, og deretter kun mono i 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hvor lang tid vil det ta før jeg får varene fra Danmark? Har i hvert fall tenkt å fiske i helgen. Har kjøpt en Shimano Alvio 1000 FC. Den er vel grei nok til denne bruken? :)

Tar normalt max 3 dager før jeg har varene i postkassa (Sørlandet) når jeg bestiller fra disse nettbutikkene. Når det gjelder snella er den sikkert helt kurant til lettere ørretfiske. Ellers kan det som nevnt over være smart å bruke en mono-fortom. Jeg synes det holder med 50-60 cm 0.18mm. Du kan skjøte på fortommen med en liten svivel (den minste du får tak i) som da kan henge noen cm. utenfor toppringen når du kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lett ørretfiske er det mono sene som gjelder (hvis du vil ha så mye fisk som mulig)

Hold deg unna multifilament i alle slag.

Til dette fisket er mono billigst OG best.

Mono er mer robust, har bedre holdarhet og er enklere og hanskes med.

Jeg ville helt klart gått for 0,15 til 0,18 mono sene.

Hvis du likevell går for mulit, husk og alltid ha 5 meter mono som fortom.

Dette er i alle fall min mening etter å ha kun benytter multi i 5 år, og deretter kun mono i 5 år.

Jeg har nå ikke samme erfaring, og jeg får akkurat like mye ørret med multi som med mono, og jeg benytter ikke mer en 50-60cm 0,20 mono fortom. jeg bruker multi på alt, noen ganger rett på sluken (da kan jeg gå med på litt mindre fangst..) , da dette er noe som passer meg fint med ørretfiske, og påvirker ikke mengden fisk. noe jeg liker godt med multien er og ingen strekk i sena. hver minste lille bevegelse kjennes, og "kraftige" tilsalg er heller ikke nødvendig. holder bare med å rykke til seg armene som man gjør i refleks når det napper (min erfaring). fiska bare med mono fram til for 2 år siden, og etter å ha fisket med multi siden, er det rett og slett helt forferdelig å bruke mono igjen...

jeg bruker nå 0,12mm fireline på den ene snella og (tror det er) 0,13mm power pro den andre. har også ei med 0,134mm nanofil, ikke helt multi, men heller ikke mono. en plass midt i mellom blir det vell regnet som (korriger meg om jeg tar feil). snøre uten strekk, også et snøre jeg er veldig godt fornøyd med, spesielt under kast med lette sluker (6grams og lignende)

men som sagt over, mono er såklart billigst, og funker det å. men her er smaken som baken, den er delt i to. multi er kvalitet, men det finnes vell også kvalitets mono sener. mono er mer robust mot steiner og tåler slitasje bedre, men vet man at det er mye stein i område du fisker, og er redd for slitasje mot foreksempel multien er det så enkelt at man forlenger mono fortommen :)

men dette er mine erfaringer og meninger ;)

PS: hvorfor 5 meter mono fortom?

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen spesiell grunn til akkurat 5 metet, men jeg vil være sikker på at multi'n er langt nok unna kroken slik at fisken ikke ser den, samt at jeg kan gå litt ned på lengden ved utstyrsbytte noen ganger uten å behøve å sette på ny fortom. Jeg bruker av denne grunn knute til å skjøte dette, ikke svivel.

Kaster du lenger ut en der fisken står er det fare for at fisken blir skremt av snøret da mange multi liner er meget synlige i vannet.

Personlig setter jeg pris på at snøret har litt strekk. Det er da langt vanskeligere for ørretet og få "kastet ut" kroken ved f.eks. hopp. Med multi vil ørreten altid få noe slakk på snøret når den hopper og spreller i luften.

Så sant du har skarpe og fine kroker er det aldri nødvendig med voldsomme tilslag. I alle fall ikke ved aktivt fiske med spinner eller sluk.

Når det gjelder endel andre typer fiske enn ørret i ferskvann, benytter også jeg til multi ;)

Det eneste positive jeg ser med multi til dette fisket er at du kan kaste et par meter lenger.

Dog hvis jeg er på hardangervidda ville jeg hatt med en spole med multi som backup. i tilfelle fisket er umulig og ørreten oppholder seg laaangt ute og på dypet slik at man må denge ut noen sildesluker.

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med synligheten på snøre forstår jeg godt, men har dog aldri opplevd dette som noe problem, uansett om det er lange eller korte kast. det finnes jo enkelte multi snører med lav synlighet også.

selv bruker jeg aldri svivel utenom der jeg kjøter multien og monoen, der har jeg en liten owner svivel testa til 10LB, som er superliten og svart. sluken knytes rett på fortomet, der har jeg merka en forskjell ved fiske med mindre sluker. mer fisk uten svivel

ser poenget ditt Lars Holte med litt strekk i snøre ved hopp og lignende, da jeg har mista noen fler ørreter i hoppet med multi enn ved mono, selv om noe slikt vil alltid forkomme

uansett hva man velger, tror jeg man vil bli fornøyd :) smaken er heldigvis variabel, tenk om alle skulle ha hatt samme mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her, men overraskende mange ulike meninger. :P Har brukt multi i saltvann lenge, og kommer aldri til å gå tilbake til mono der, men der er det også snakk om større sluker, større fisk og lengre kast. Tror kanskje jeg går for mono på ørreststanga, både pga at det er billig, og pga. at den er "usynlig". :) Fortsett gjerne diskusjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet å kaste med både multi og mono med lettstangen, og det er ikke stor forskjell.

For de av oss som gikk over til multi for mange år siden så har vi ikke fått med oss utviklingen som har skjedd på monosiden. Monosnøre i dag har lite strekk, og mye glattere overflate en multi. 0,15 mono er også mye tynnere en 0,15 multi. Selv blir jeg nok å gå over til mono igjen siden egenskapene er blitt så gode.

I sjøen er det fortsatt greit med 0,10 multi til ørret og 0,15 til alt annet man kaster etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker også en del med 0.16 mm mono. Føler det er max mono-tykkelse før kastene begynner å bli for korte. Men skal jeg på en "seriøs" fisketur etter storfisken så legger jeg monosnellene/spolene igjen hjemme. Da er det 0.1 mm powerpro som gjelder, bl.a. pga følgende:

- Bedre føling med agnet. Kjenner flere napp = mer fisk.

- Høyere bruddstyrke. Kan kjøre fisken litt tøffere (spesielt viktig ved C&R når vanntemp. er høy)

- Bedre kastelengde = mer fisk.

- Ekstremt mye høyere krokingsprosent ved bruk av kort mono-fortom = mer fisk.

- Økonomi: Mono er dyrere. Må spole om etter et par ganger bunnfast.

- Ingen problemer med backlash og minne.

Kan også nevne at når jeg er ute og fisker så blir fisken ikke skremt av:

- Multi med kort monofortom

- Svivel i skjøte mellom multi og monofortom

- Små snapphvirvler

- Splittringer

- Kroker

Men fisken blir så absolutt skremt av bevegelser og tramping ved og i vannkanten. Derfor er lange kast og god kroking på lang line så viktig. Kan da lettere nå den vakende storfisken fra større avstand, f.eks. fra godt skjulte posisjoner et stykke inne på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bruker Berkley Sensation 0,20. Er meget fornøyd med diameter opp mot stumhet/ lite strekk og styrke. Brukte tynnere tidligere men ble litt vel lange kast da sluken reiste ifra senen når jeg ble for ivrig med Speedmasteren:-) Kan ha med knutestyrke å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker også en del med 0.16 mm mono. Føler det er max mono-tykkelse før kastene begynner å bli for korte. Men skal jeg på en "seriøs" fisketur etter storfisken så legger jeg monosnellene/spolene igjen hjemme. Da er det 0.1 mm powerpro som gjelder, bl.a. pga følgende:

- Bedre føling med agnet. Kjenner flere napp = mer fisk.

- Høyere bruddstyrke. Kan kjøre fisken litt tøffere (spesielt viktig ved C&R når vanntemp. er høy.

- Ingen problemer med backlash og minne.

Når jeg skal på seriøst ørretfiske er det Stroft GTM eller ABR 0,45 som gjelder.

Backlash er en betegnelse som normal brukes når spolen på en multiplikatorsnelle går fortere enn hva sluken strekker ut snøret, og jeg kan garantere at multifilment gir mye mer og alvorlige backlash enn mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal på seriøst ørretfiske er det Stroft GTM eller ABR 0,45 som gjelder.

Backlash er en betegnelse som normal brukes når spolen på en multiplikatorsnelle går fortere enn hva sluken strekker ut snøret, og jeg kan garantere at multifilment gir mye mer og alvorlige backlash enn mono.

0.45mm til lett ørretfiske (ref. trådtittel) blir helt feil er nå min mening ... men til laksefiske eller dorging/trolling etter storørret funker det sikkert bra ;-)

Beklager feil bruk av ordet 'backlash', men det jeg snakker om er heftige fuglereder som oppstår når mono-sena tvinner seg rundt seg selv pga. mye spoleminne. Gode multifilamentsnører har ikke minne og derfor har de heller ikke akkurat dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at folk gjør egne erfaringer. Jeg registrerer at jeg konsekvent går for multi/Albright/laaaaang fortom i sjø og på fjellet. I ørrettelva og i skogsvann går det stort sett i mono. Når det er sagt så drar jeg stort sett med meg alt for mye utstyr så hender begge variantene er med over alt :blush: Snellene er type 2500/4000/5000 i førstnevnte og 500/1000/2500 på finfiske etter ørret og røye. Snørene i hovedsak Suffix 832 Gore, Guideline Egor+ Fluorocarbon og Stroft GTM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.