Gå til innhold
Fiskersiden

Sene til lett ørretfiske?


Kontorstol
 Share

Recommended Posts

Flott at folk gjør egne erfaringer. Jeg registrerer at jeg konsekvent går for multi/Albright/laaaaang fortom i sjø og på fjellet.

Av egen erfaring så virker det som om knuten mellom multi og mono holder mye lenger om fortomen er lang. Jeg veksler nå mellom å bruke svivel på kort fortom og uniknute på lang fortom for å se hva jeg liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger litt i korta det. Knuten er delvis beskyttet av de første rundene på snella. Mulig det også hjelper litt at farten på kastet/utraset har avtatt litt når knuten går gjennom ringene. Lengden jeg bruker er 3 fulle armstrekk = ca 5 meter. Fortommen min er som regel "spist opp" av slukbytter før knuten synes særlig påvirket. (ta nå f... på at neste storfisk ryker akkurat der da..... jinx) Skal sies at jeg er en av de som er superpedantisk når det kommer til skjøtepunkter. Aldri røket fisk i knuter, selv om jeg nok har dratt av noen sluker opp igjennom åra bunnfast. Dog sett nok av kompiser stå tilbake med åpen munn og grisehaler/rene brudd til å slumse med disse.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket rimelig forskjell i mengden fisk etter jeg gikk fra å bruke kun multi til å ha en mono/ fluorcarbon fortom. I allefall når man fisker med dupp og flue eller oppheng-flue forran sluken..

Bruker gjerne en fortom på minimum 5m og denne knuten: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=38537

Alle endene på denne knuten går bakover og glir dermed problemfritt gjennom ringene v kast, bruker også å surre noen ekstra halvstikk med hovedlina over mono-tafsen så glir den like fint tilbake v innsveiving. En liten dråpe superlim skader heller ikke..

Har tatt stor ørret på denne uten problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroft GTM 0,18mm er min anbefaling.

+ 10 for den

Har testet å kaste med både multi og mono med lettstangen, og det er ikke stor forskjell.

For de av oss som gikk over til multi for mange år siden så har vi ikke fått med oss utviklingen som har skjedd på monosiden. Monosnøre i dag har lite strekk, og mye glattere overflate en multi. 0,15 mono er også mye tynnere en 0,15 multi. Selv blir jeg nok å gå over til mono igjen siden egenskapene er blitt så gode.

I sjøen er det fortsatt greit med 0,10 multi til ørret og 0,15 til alt annet man kaster etter.

+ 15 for den

Til lett ørretfiske er det mono sene som gjelder (hvis du vil ha så mye fisk som mulig)

Hold deg unna multifilament i alle slag.

Til dette fisket er mono billigst OG best.

Mono er mer robust, har bedre holdarhet og er enklere og hanskes med.

Jeg ville helt klart gått for 0,15 til 0,18 mono sene.

Hvis du likevell går for mulit, husk og alltid ha 5 meter mono som fortom.

Dette er i alle fall min mening etter å ha kun benytter multi i 5 år, og deretter kun mono i 5 år.

+ 20 for den :) Mono er blitt bedre og bedre med årene. For meg er multi kun til havfiske...

Edit: Mono gir mer valuta for pengene, især til ul og innenlandsfiske : Mer fisk . Bruk multi pengene på sluker istedenfor...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker multifilament der hvor jeg ønsker veldig lange kast, eksempelvis flue og dupp eller slukfiske på dagtid på store vann. Har da 5-8m med Stroft GTM mono fortom. Her brukes det da så mye kraft i kastingen at knuten vil ryke hvis den ikke er godt fornøyd på spolen. Til lettspinn og til tungt ørretfiske bruker jeg kun mono.

Prøvde multi på en Ambassadeur 1500 uten mono fortom for noen år siden. Fikk på en ørret på 300-400g,fisken var mer over vann enn under. Plutselig ble all motstand borte og jeg forstod at både ørreten og den håndspikkede finske wobbleren jeg hadde kjøpt på auksjon her på forumet for 200kr var vekk. Plutselig begynner en fiske å plaskvake 20-30m utenfor meg og jeg legger merke til at den har noe gult og grønt fluoriserende hengende i kjeften. Etter 3-4 hopp løsner wobbleren og siden jeg hadde kano der kunne jeg redde wobbleren. Det som hadde skjedd var at den lette slukhempa som hadde vært med i et Rapala sett hadde åpnet seg. Det hadde ikke skjedd hadde det ikke vært for at fisken oppførte seg som en idiot pga den stumme sena. Dette er siste gang jeg prøvde meg uten mono fortom. Problemet med lett multiplikator er at fortommen blir svært kort da knuten må være utenfor toppringen, hvis ikke forårsaker den backlash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker multifilament der hvor jeg ønsker veldig lange kast, eksempelvis flue og dupp eller slukfiske på dagtid på store vann. Har da 5-8m med Stroft GTM mono fortom. Her brukes det da så mye kraft i kastingen at knuten vil ryke hvis den ikke er godt fornøyd på spolen. Til lettspinn og til tungt ørretfiske bruker jeg kun mono.

Glemte det i farta . Enig med deg Abbor til flue og dobb og under samme forhold , bruker jeg også multi og 1 god del meter mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.