Gå til innhold
Fiskersiden

Oppfordring til alle som brukte de gamle sportsfiske.nu-sidene


 Share

Recommended Posts

Med alle de tusenvis av rapportene som er skrevet på Fiskersiden opp igjennom årene er dette en enormt fin kunnskapsdatabase. Arkivet strekker seg per nå tilbake til 2004 om jeg husker rett. Det er kjekt å lese gamle rapporter for å finne tips til en spesiell art, eller bare for se hva folk drev med i 2007 f.eks. Dessverre er det slik at bildeopplastingssida som ble brukt tidligere, nemlig fiskevatn.no, nå er nede. Det ser ikke ut til at de kommer opp igjen.

Jeg oppfordrer folk til å gå tilbake i sine tidligere innlegg og laste opp bildene på nytt. Jeg har gjort det på de fleste av mine rapporter (http://nidarosiensis.blogspot.no/p/gamle-rapporter.html).

Dette er jo endel jobb, men jo fler som gjør det jo mer verdifull blir arkivet for oss og de unge up-and-comings som vil ta en titt på historien til forumet og medlemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak Triturus. har vært innom en drøssevis av rapporter uten bilder, noen som har vært litt frustrerende når man er nyskjerrig :P sitter for øyeblikket og leser igjennom gamle NKML rapporter, utrolig mye bra skriving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sportsfiske.nu ble dessverre knabbet foran nesa på meg i august fjor da jeg ikke rakk å betale en faktura som kom i ferien. Jeg fikk bare et døgns (!!) varsel om stengning per epost som jeg ikke så før det var for sent. Jeg har forsøkt å komme i kontakt med domenehaien som knabbet det for å kjøpe det tilbake, men han har ikke svart på epost så langt.

De gode nyhetene er at bildene er i god behold!

Jeg har registrert et nytt domene i dag faktisk (fiskevatn.no), og så snart jeg har konfigurert serveren så kan man endre fiskevatn.no til fiskevatn.no i postene det gjelder. Jeg vet at dette ikke er en fullgod løsning, men jeg gjør det jeg kan i mellomtiden for å få tilbake det gamle domenet. I verste fall får jeg ta en tur til Sverige på motorsykkelen og oppsøke svinepelsen personlig (:

-Andreas, tidligere eier av fiskevatn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sportsfiske.nu ble dessverre knabbet foran nesa på meg i august fjor da jeg ikke rakk å betale en faktura som kom i ferien. Jeg fikk bare et døgns (!!) varsel om stengning per epost som jeg ikke så før det var for sent. Jeg har forsøkt å komme i kontakt med domenehaien som knabbet det for å kjøpe det tilbake, men han har ikke svart på epost så langt.

De gode nyhetene er at bildene er i god behold!

Jeg har registrert et nytt domene i dag faktisk (fiskevatn.no), og så snart jeg har konfigurert serveren så kan man endre fiskevatn.no til fiskevatn.no i postene det gjelder. Jeg vet at dette ikke er en fullgod løsning, men jeg gjør det jeg kan i mellomtiden for å få tilbake det gamle domenet. I verste fall får jeg ta en tur til Sverige på motorsykkelen og oppsøke svinepelsen personlig (:

-Andreas, tidligere eier av fiskevatn.no

Hold oss oppdatert på hvordan det der går, hadde vert fint om du etterhvert kunne finne en enkel løsning på å fikse de gamle bildeadressene uten å laste dem opp på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sportsfiske.nu ble dessverre knabbet foran nesa på meg i august fjor da jeg ikke rakk å betale en faktura som kom i ferien. Jeg fikk bare et døgns (!!) varsel om stengning per epost som jeg ikke så før det var for sent. Jeg har forsøkt å komme i kontakt med domenehaien som knabbet det for å kjøpe det tilbake, men han har ikke svart på epost så langt.

De gode nyhetene er at bildene er i god behold!

Jeg har registrert et nytt domene i dag faktisk (fiskevatn.no), og så snart jeg har konfigurert serveren så kan man endre fiskevatn.no til fiskevatn.no i postene det gjelder. Jeg vet at dette ikke er en fullgod løsning, men jeg gjør det jeg kan i mellomtiden for å få tilbake det gamle domenet. I verste fall får jeg ta en tur til Sverige på motorsykkelen og oppsøke svinepelsen personlig (:

-Andreas, tidligere eier av fiskevatn.no

Jeg er admin på et annet forum (fjellforum.no) der vi sliter med at mange gamle innlegg og gode turrapporter har mistet alle bildene som Oracel har i sitt arkiv.

Tjenesten var ekstremt ustabil og jeg vil si til dels useriøs. For eksempel i tråden http://www.ofa.no/Forum/tabid/133/aft/16381/Default.aspx kan man lese om alt fra "feil i redirect" , "Influensa" og "overbelastet sql". Og det var før han ikke betalte regningene sine.

Jeg mener det er utrolig arrogant overfor de brukerne som har lastet opp bilder og stolt på at de var i gode hender. Jeg sitter hver dag og tagger gamle tråder - og har ofte irritert meg over dette og syns det var bra at jeg fikk luftet dette her til den skyldige.

Vil til slutt gratulere deg med nytt domene http://www.fiskevatn.no/ - der står det i dag 17/6

It works!

Der tar du feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell Iver! Jeg er enig i alt du skriver. Jeg beklager, virkelig.

Tjenesten er oppe igjen her: http://www.fiskevatn.no/foto -- om man gjør en search/replace i gamle tråder så vil bildene fungere igjen som før.

Når/hvis jeg en gang får tilbake det gamle domenet så vil begge domenene kunne brukes om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det en enkel affære å få frem igjen bilder i gamle innlegg for de som gidder.

At oracel hoster bilder gratis og har tatt vare på alt bør det heller gis positiv tilbakemelding på enn surving.. Ting gjør seg ikke selv i www verdenen selv om mange tror det..

http://www.fiskevatn.no/foto/

<p style="font-weight:bold;">
Husk også å besøke <a href="http://fiskevatn.no">innsjødatabasen med
detaljert informasjon om 243 000 innsjøer i Norge
</a>! Du kan selv
bidra med informasjon!

</p>

Der kan du jo endre url oracel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det ordner seg slik at man kan berge gamle innlegg. Utfordringen er vel at folk ikke gidder å redigere gamle innlegg. Det er i hvertfall min erfaring.

At oracel hoster bilder gratis og har tatt vare på alt bør det heller gis positiv tilbakemelding på enn surving.. Ting gjør seg ikke selv i www verdenen selv om mange tror det..

Jeg ser det motsatt. Om man påtar seg ansvaret for å lagre bilder for andre er man ansvarlig for å holde denne tjenesten tilgjengelig etterpå - og det innrømmer vedkommende også og legger seg langflat for.

Hos oss er det 50 tråder der bildene er borte og på dette forumet er det mange ganger det antallet. Det er all grunn til å bli sur for det - men vi mennesker er forskjellige. ;)

Jeg må bare si. Når man ser på historikken til det forrige nettstedet er jeg redd for at en stor jobb med å redigere nettadresser i alle disse gamle innleggene kanskje er bortkastet. Hva man sier er en ting, hva man gjørog har gjort er noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tnx T.S, jeg har fikset url'en.

Brukere som vil ha en samlet zip med alle bildene registrert på sin epostadresse kan sende meg en forespørsel: andreas.ravnestad@gmail.com.

Fantastisk. Selv har jeg forlengst glemt hva jeg lastet opp :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom tjenesten nå er oppe igjen på et annet domene er det vel mulig for en med tilgang til forum-databasen å fikse alle berørte innlegg på et par sekunder:

UPDATE tabell_navn SET felt_navn = REPLACE(felt_navn, 'fiskevatn.no', 'www.fiskevatn.no/foto')
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det ordner seg slik at man kan berge gamle innlegg. Utfordringen er vel at folk ikke gidder å redigere gamle innlegg. Det er i hvertfall min erfaring.

Jeg ser det motsatt. Om man påtar seg ansvaret for å lagre bilder for andre er man ansvarlig for å holde denne tjenesten tilgjengelig etterpå - og det innrømmer vedkommende også og legger seg langflat for.

Hos oss er det 50 tråder der bildene er borte og på dette forumet er det mange ganger det antallet. Det er all grunn til å bli sur for det - men vi mennesker er forskjellige. ;)

Jeg må bare si. Når man ser på historikken til det forrige nettstedet er jeg redd for at en stor jobb med å redigere nettadresser i alle disse gamle innleggene kanskje er bortkastet. Hva man sier er en ting, hva man gjørog har gjort er noe annet

Først vil jeg si at dette har jeg ikke greie på i det hele tatt så arester meg om jeg tar feil.

Har jeg forstått det riktig har man lagret bildene sine gratis på et privat nettsted drevet av en ildskjel.

Er det ikke da en smuuule naivt å tro at dette skal bestå i all evighet?

Hva om fyren blir sjuk, dauer eller rett og slett bare mister interessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at dette har jeg ikke greie på i det hele tatt så arester meg om jeg tar feil.

Har jeg forstått det riktig har man lagret bildene sine gratis på et privat nettsted drevet av en ildskjel.

Er det ikke da en smuuule naivt å tro at dette skal bestå i all evighet?

Hva om fyren blir sjuk, dauer eller rett og slett bare mister interessen?

Helt enig!

Pokkern meg forkastelig å klage på en gratis bildetjeneste - skal du ha bildene dine sikre til evig tid så får du opprette ditt eget webhotell og putte alle bildene der! Brødhue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Pokkern meg forkastelig å klage på en gratis bildetjeneste - skal du ha bildene dine sikre til evig tid så får du opprette ditt eget webhotell og putte alle bildene der! Brødhue!

+ 10 !! Det som er gratis og drevet av ildsjeler blir som regel ikke satt pris på, og samtidig hakket mest på.

Irriterende at bildene forsvinner ? Ja, selvfølgelig, men å klage på den måte noen av dere gjør på 1 gratis tjeneste er å hive apekatten på 1 annet sine skuldre , vel ....Ta ansvar selv og ha bildene i eget regi !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vis mann sa en gang til meg at en gitt hest kikker man ikke i kjeften, og det er det mye sannhet i..

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette, men det virker som om mannen prøver å få gitt folk bildene sine tilbake og det er jo prisverdig i mine øyne.

Samtidig er det jo synd at det har gått som det har gått, for hvis så mange mangler bilder og innlegg må det jo ha vært en del som har benyttet seg av det som denne mannen har gjort tilgjengelig for folk uten at de trenger betale for det.

Jeg synes det virker som en noenlunne grei måte å prøve å rydde opp etter seg selv på, så da må man heller takke for det og gjøre det beste utav det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vis mann sa en gang til meg at en gitt hest kikker man ikke i kjeften, og det er det mye sannhet i..

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette, men det virker som om mannen prøver å få gitt folk bildene sine tilbake og det er jo prisverdig i mine øyne.

Samtidig er det jo synd at det har gått som det har gått, for hvis så mange mangler bilder og innlegg må det jo ha vært en del som har benyttet seg av det som denne mannen har gjort tilgjengelig for folk uten at de trenger betale for det.

Jeg synes det virker som en noenlunne grei måte å prøve å rydde opp etter seg selv på, så da må man heller takke for det og gjøre det beste utav det..

Arabisk - latinsk ordtak faktisk : " Man skal ikke se - vurdere på tennene til hesten du får som gave, mens gavegiveren ser på "

Jeg syns at ansvarlige selv har vis ansvar og tar av meg hatten for hans måte å håndtere saken på :bow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er admin på et annet forum (fjellforum.no) der vi sliter med at mange gamle innlegg og gode turrapporter har mistet alle bildene som Oracel har i sitt arkiv.

Tjenesten var ekstremt ustabil og jeg vil si til dels useriøs. For eksempel i tråden http://www.ofa.no/Forum/tabid/133/aft/16381/Default.aspx kan man lese om alt fra "feil i redirect" , "Influensa" og "overbelastet sql". Og det var før han ikke betalte regningene sine.

Jeg mener det er utrolig arrogant overfor de brukerne som har lastet opp bilder og stolt på at de var i gode hender. Jeg sitter hver dag og tagger gamle tråder - og har ofte irritert meg over dette og syns det var bra at jeg fikk luftet dette her til den skyldige.

Vil til slutt gratulere deg med nytt domene http://www.fiskevatn.no/ - der står det i dag 17/6

It works!

Der tar du feil.

Takk! Da vet jeg at det er greit å holde seg unna fjellforum.no hvis det er slik folkeskikk og oppførsel som er gjengs fra admindelen der..

Å surmule på grunn av en GRATIStjeneste som ble driftet av en over gjennomsnittet engasjert student synes jeg mildt sagt er ufint og latterlig. Dersom man krever 100% oppetid og "lifetime" garanti på online tilgjengelighet bør man over på betaltjenester. Vet du noe om IT-drift, og hvordan man enkelt kan drifte en større bildedatabase stabilt, uten å ha inntekt på tjenesten?

Hold deg på fjellet, god tur!

(Med forbehold at du ikke er et forumtroll, du kan nesten oppfattes slik.)

Edit:

Fett at du er tilbake, Andreas!

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da vet jeg at det er greit å holde seg unna fjellforum.no hvis det er slik folkeskikk og oppførsel som er gjengs fra admindelen der..

Å surmule på grunn av en GRATIStjeneste som ble driftet av en over gjennomsnittet engasjert student synes jeg mildt sagt er ufint og latterlig. Dersom man krever 100% oppetid og "lifetime" garanti på online tilgjengelighet bør man over på betaltjenester. Vet du noe om IT-drift, og hvordan man enkelt kan drifte en større bildedatabase stabilt, uten å ha inntekt på tjenesten?

Hold deg på fjellet, god tur!

(Med forbehold at du ikke er et forumtroll, du kan nesten oppfattes slik.)

Det var da voldsomt.

På Fjellforum har vi 26000 bilder på vår egen server som vi betaler selv. Vi driver gratis - og på dugnad vi også - som de fleste andre. Hadde våre brukere kun lagret bildene hos oss hadde ikke dette vært noe problem. Hos oss er de trygge...

Når jeg påtar meg å lagre all denne informasjonen som forumet får inn av turrapporter, bilder og erfaringsdata så er jeg svært ydmyk for at jeg skal ta back-up av dette, betale min regning for driften av serverne, domener og holde nettstedet oppe med en oppdatert software. Det krever sin tid, men mye av utviklingen på internett skjer på dugnad og dette er vårt bidrag.

Om noen påtar seg å lagre bilder gratis for andre så forventer man at tjenesten skal være tilgjengelig. Det er jo nok av andre gratis bildelagringstjenester som er gratis som faktisk fungerer, er seriøse og som vil finnes også til neste vår :)

Det er godt mulig at min reaksjon var for krass - fyren legger seg langflat, men min reaksjon må ses i lys av at tjenesten var svært ustabil når det var i drift. Å la domenet gå ut er helt utilgivelig for en slik tjeneste, men livet går videre allikevel.

Det er andre nettsteder som er lagt ned som hadde mye viktigere informasjon enn denne. Drevet av entusiaster. Bergtatt var jo en enormt bra side som nå er overtatt av en domenehai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.