Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Haukeli/Vågslid


Mfiltvedt
 Share

Recommended Posts

Hei!

En kompis og jeg skal en tur til Haukeli/ Vågslid førstkommende helg for fluefiske og med kastestang. Hva kan dere anbefale av gode fiskeelver / vann? Har hørt fra haukeli at det er fortsatt is på vann over 1200moh så det må være lavere enn det.

Hvordan er elva Kjela?

Hvordan er det å fiske fra båt i Vågslivatnet? Hva fisker man helst med under dorging?

Hvordan er ståvatnet?

Noen steder på dette høydenivået som kan være interessant å gå til som kanskje er en 2-3 km å gå?

Vh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haukeli - Vågsli er mitt favoritt test område når jeg reiser etter stor ørret og fra Arendal. Kano tur fra vann til vann på jakt etter stor ørret mot 5 kg og pen røye mot 2 kg...Spør bøndene der oppe.

Glem ikke kastewobler !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Drar igang denne tråden igjen.

Du sier du fisker røye rundt Haukeli-Vågsli?

Jeg har hytte på Vågsli, men har dessverre fisket mer i andre fjelloråder og prioritert vinter og skiturer på Haukeli og Vågsli.

Såvidt jeg har forstått så er det bare ørret i vanne her. Men nå er det samtidig veldig lite info og hente og folk jeg har spurt virker ikke nødvendigvis å ha peiling.

Hadde jo vært midt i blinken å kunne kombinert skiturene med isfiske etter røya f.eks.

Hvis du ikke har lyst å området eller vannene med alle så blir jeg også veldig takknemmelig for en personlig melding. (Har ikke noen andre fiskeinteresserte venner så det vil ikke spre seg så fort dette her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Drar igang denne tråden igjen.

Du sier du fisker røye rundt Haukeli-Vågsli?

Jeg har hytte på Vågsli, men har dessverre fisket mer i andre fjelloråder og prioritert vinter og skiturer på Haukeli og Vågsli.

Såvidt jeg har forstått så er det bare ørret i vanne her. Men nå er det samtidig veldig lite info og hente og folk jeg har spurt virker ikke nødvendigvis å ha peiling.

Hadde jo vært midt i blinken å kunne kombinert skiturene med isfiske etter røya f.eks.

Hvis du ikke har lyst å området eller vannene med alle så blir jeg også veldig takknemmelig for en personlig melding. (Har ikke noen andre fiskeinteresserte venner så det vil ikke spre seg så fort dette her.)

Litt seint svar kansje men blir muligens lest? Det er IKKE røye i Vågslid/Haukeli. Man må til Rauland,f.eks Møsvatn for å fiske røye.Har fiska i Vågsli i snart 40 år å aldri sett røye....Stor ørret derimot ;) Men gjelder å ha litt flaks med tidspunktet for som mange sier så er den ikke alltid like bitevillig. I år så klaffa det bra med en tur midt i juni,men kan tenke meg at det var enda bedre før vi kom for bettet avtok litt de neste dagene.Men kaldt nordvest er sjelden noe gull for fiske uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE røye i Vågslid/Haukeli.

;) Min største i området : 3, 7 ...

Edit : RØYE !! En god del vann med røye i området du nevner. Pen røye , dog er ørreten ennå penere der , 6- 8 kgs ørret er ikke uvanlig ...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du mener med "området" da he he. I Vågslid er det definitivt ikke røye. Ikke i Haukeli (tidligere Haukeligrend) heller. Det er jo masse røye i Rauland,Møsvatn,Totak og de vannene der. Men ikke Vågslid ;) Men om du definerer OMRÅDET til å inbefatte de andre stedene jeg nevnte så har du selvsagt rett. Det er vel kansje også røye i Røldal? Har ikke fiska der noe særlig. Men jeg regner ikke det for å være i det såkalte området ha ha. Men presiserer bare at jeg KUN snakka om Vågslid og Haukeli når jeg sa det ikke var røye. Fiskeguiden for Vågslid som dekker rundt 70 vann sier det samme.Regner med det er korrekt ;) Men du må gjerne fortelle meg HVOR du har fått disse røyene dine da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at det kommer igang litt skikkelig prat om dette området. Jeg har hytte her og synes det fiskes for lite og treffer altfor få fiskere her oppe. Paradoks at det er så mye liv vinterstid og mye mindre aktivitet som sommeren.

Jeg har prøvd å ta for meg flere vann med isfiske nå i vinter og har også fisket flere ganger til nå i juni. Har tatt mål av meg å oppsøke nye steder, småvann og mindre vassdrag som man kanskje glemmer ut i farten. Så langt har jeg fått en del fisk, en del vann er overbefolket av småørret (store hoder, slank og liten kropp) og har godt av et større uttak, mens i andre vann er det STOR fisk, men vannet er klart, fisken er sky og det er mye vann mellom hver fisk. Ørekyte har jeg også sett mye av i hovedvassdraget, men den mye omtalte røya har jeg ikke sett noe til enda.

Jeg vet dog om ett vann i nærheten som har røye, men såvidt jeg har forstått fra folk har den ikke spredt seg videre. Martin Lopez, mener du det at det virkelig kryr av vann med røye?

Har ikke hørt om noen put-and-take sjø, vet du hvor den skal være, Skekkjager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen hemmelige tips til hvordan få de store, tålmodighet og klaff med vær og vind er kanskje det beste tipset.

Du kan også lese denne tråden der det snakkes om Mannevatn: http://www.fjellforum.no/topic/30773-isfiske-haukeliseter-vågsli-omegn/#entry280799

Samme med denne fine bloggen til Bjarne, mange fine beskrivelser av området:

http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2010/08/langhelg-pa-hardangervidda-6-9-august.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et par år siden sist jeg var der men fått mange ørreter fra 4-8hg på Kuusamo Kuf Lippa (ørretspinner) i Vesle Kjelavatn. Flott vann som ligger akkurat langt nok fra veien til at man er "alene" og kort nok til at de fleste bør gidde å gå.. Sett en god del større ørret i vannet og også hoppende i Kjela rett nedenfor. Fått store mengder ørret i strømmen rett nedenfor fossen på stingsild i gull og nevnte KUF Lippa men det har stort sett vært 2-4hg.

Synes det er et utrolig flott område som det garantert er en del flott fisk i men selvfølgelig kortere mellom de små..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at det kommer igang litt skikkelig prat om dette området. Jeg har hytte her og synes det fiskes for lite og treffer altfor få fiskere her oppe. Paradoks at det er så mye liv vinterstid og mye mindre aktivitet som sommeren.

Jeg har prøvd å ta for meg flere vann med isfiske nå i vinter og har også fisket flere ganger til nå i juni. Har tatt mål av meg å oppsøke nye steder, småvann og mindre vassdrag som man kanskje glemmer ut i farten. Så langt har jeg fått en del fisk, en del vann er overbefolket av småørret (store hoder, slank og liten kropp) og har godt av et større uttak, mens i andre vann er det STOR fisk, men vannet er klart, fisken er sky og det er mye vann mellom hver fisk. Ørekyte har jeg også sett mye av i hovedvassdraget, men den mye omtalte røya har jeg ikke sett noe til enda.

Jeg vet dog om ett vann i nærheten som har røye, men såvidt jeg har forstått fra folk har den ikke spredt seg videre. Martin Lopez, mener du det at det virkelig kryr av vann med røye?

Har ikke hørt om noen put-and-take sjø, vet du hvor den skal være, Skekkjager?

Ja. Vel,at det kryr er å gå vel langt... Heldigvis. Men hver høst sliper jeg ut ett sted mellom 30 - 40 over kg ( mange over 3 ) i området... Jeg kommer aldri til å fortelle hvor. Hvorfor ? Jeg fortallte en grunneier om funnet i 1 vann. Uka etter var garn i vannet 1 syn som traf meg. Det 2 vet om er 1 hemmelighet , det 3 vet om er ...1 nyhet. Ikke fæn om jeg skal drite meg ut igjen ved å fortelle om perler i området.

Sorry : Gjør som meg : Lett og finn , men ikke del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vel,at det kryr er å gå vel langt... Heldigvis. Men hver høst sliper jeg ut ett sted mellom 30 - 40 over kg ( mange over 3 ) i området... Jeg kommer aldri til å fortelle hvor. Hvorfor ? Jeg fortallte en grunneier om funnet i 1 vann. Uka etter var garn i vannet 1 syn som traf meg. Det 2 vet om er 1 hemmelighet , det 3 vet om er ...1 nyhet. Ikke fæn om jeg skal drite meg ut igjen ved å fortelle om perler i området.

Sorry : Gjør som meg : Lett og finn , men ikke del

Jeg har nå logga meg på mobilen din slik at jeg alltid kan følge med hvor du går .... ;) He he,neida. Veldig kult at du får stor røye å at du ikke vil fortelle hvor forstår jeg godt. Men fortsatt så mener jeg at det du nevner som OMRÅDE,må være utenfor selve Vågsli. Om det er et stykke innpå fjellet så er det vel mulig det finnes røye,men der er jeg ikke så godt kjent som ned i bygda. Må jo tillegge at det først og fremst er den delen som omhandler Vågslivann og Arbuvann som jeg er best kjent i. Der er det bare ørret. Har blitt noen runder i båt der de siste 30 år.Å min far og bestefar i ørten år før det igjen.Ingen av de fikk noengang røye i Våslid.Men jeg tror deg når du sier det Martin :-D Forøvrig veldig kult som Frode sier at det faktisk er noen av oss som fisker der en del.Ikke ofte man treffer mye folk der om sommeren.Har inntrykk av at de aller fleste velger Haukeliseter som et utgangspunkt for vandreturer innpå fjellet. Hadde vært fint om vi kunne utveksle flere erfaringer og kansje få tatt en tur sammen der noen av oss? Hva sier dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujevn vil jeg si. Kommer an på hvor du fisker. Mellom Arbuvann og Vågslivann kan den være kjempebra til tider. Lengre oppe mot Kjelavann er det mere smått,men med innslag av større fisk innimellom.Sjekk forøvrig ut spesialbladet Ørretfiske nr 1 i år.Der er det en artikkel om området :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du mener med "området" da he he. I Vågslid er det definitivt ikke røye. Ikke i Haukeli (tidligere Haukeligrend) heller. Det er jo masse røye i Rauland,Møsvatn,Totak og de vannene der. Men ikke Vågslid ;) Men om du definerer OMRÅDET til å inbefatte de andre stedene jeg nevnte så har du selvsagt rett. Det er vel kansje også røye i Røldal? Har ikke fiska der noe særlig. Men jeg regner ikke det for å være i det såkalte området ha ha. Men presiserer bare at jeg KUN snakka om Vågslid og Haukeli når jeg sa det ikke var røye. Fiskeguiden for Vågslid som dekker rundt 70 vann sier det samme.Regner med det er korrekt ;) Men du må gjerne fortelle meg HVOR du har fått disse røyene dine da....

Er det forresten noen som vet hvor man får tak i denne fiskeguiden? Snakket med Vågslid Grunneigarlag og de produserer den ikke lenger. Hvor gode er beskrivelsene i den og det noe å hente der? Hadde vært hyggelig å hatt på hytta, både for meg og resten av min ikke fullt så fiskeinteresserte familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet hvor man får tak i denne fiskeguiden? Snakket med Vågslid Grunneigarlag og de produserer den ikke lenger. Hvor gode er beskrivelsene i den og det noe å hente der? Hadde vært hyggelig å hatt på hytta, både for meg og resten av min ikke fullt så fiskeinteresserte familie...

Frode : Fiskeguiden er ikke opp to date. Mye har skjed siden den gang... Det er også mange hyggelige overraskelser : Vågslig vannet har gitt meg bare fisk over 2 kg hver gang jeg har fisket der ;) ( kastewobler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
H

Frode : Fiskeguiden er ikke opp to date. Mye har skjed siden den gang... Det er også mange hyggelige overraskelser : Vågslig vannet har gitt meg bare fisk over 2 kg hver gang jeg har fisket der ;) ( kastewobler)

Endret av edguy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har scannet og lagd en pdf av Fiskeguiden til Vågsli Grunneigarlag: "Skitt Fiske På Haukeli". Den kan lastes ned her: https://db.tt/Z8HbD3xB

Flott å kunne se disse sider igjen :) Takk for at du tok deg tid til å dele, selv om mye er udatert. 1 av Fs brukere kan i hvertfal bekrefte det jeg skrev om røye i området ;) Han holder tett , ikke sant Lasse ? :) Du kan godt fortelle hva du opplevde ute å røpe for mye...

........................... og det vannet er "bare" 5. beste i området ;)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant hvertfall ut at man måtte være villig til å sette av gooood tid til å traske litt, men bevares. Jaggu er det stor røye i området. :)

Jeg liker at pumpa jobber ( lange turer er bare sunt) Dog går jeg i gjennmosnitt 8 km om dagen ;) ... Tok meg 1 liten tur til samme vannet : Ørret 1 , 7 ( mange rund om kg ) og røye ( pers) 4 , 3 . Kode : Tålmodighet , vind og kastewobler ( Hunter) Fiskene svømmer der ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har akkuratt gått til innkjøp av hytte i Vågslid, og så vidt forsøkt noen kast i Arbuvatn uten å få fisk.

At det skal være fin fisk i området er motiverende, noen som har erfaring med fluefiske fra vannene rundt i området?

Kommer til å vandre rundt og teste ut det meste av vann innen dagstur-avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.