Gå til innhold
Fiskersiden

Utsetting av ulovlige arter..


Recommended Posts

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det virker som de fleste her inne tror at det er ville tilstander med spredning av karpe i rasende tempo. Slik er ikke virkeligheten. De aller aller fleste, bl.a jeg, fisker på bestander som er 20-25 år gamle, kanskje enda mer. Noen av fiskene er dødd ut, og innimellom er det noe yngel som kan overleve vinteren og vokse opp. Skal man ha noe særlig med suksess i fisket kan man ikke fiske i 10 talls forskjellige vann, men heller konsentrere seg om et eller to-tre vann. Med andre ord, å spre fisk i utallige vann er ikke interessant.

Selvfølgelig har det nok foregått noe ulovlig utsetting, men det er viktig å ikke overdrive hvor utbredt dette er. Det blir garantert flyttet mere ulovlig ørret på en uke i Norge, enn det blir flyttet karpe på et helt år. For ikke å snakke om idioter som fisker med levende agnfisk og tømmer ut restene når fisket er ferdig. Eller akvarister og hagedameiere som ikke vil drepe de stakkars fiskene, og heller slipper de ut i nærmeste dam eller vann.

Det snakkes om "karpemafia" ... har jeg aldri hørt om!! Makan til tull og stigmatisering

Hvorfor dette voldsomme fokuset mot karpe som art skjønner jeg ikke! Rett heller fokuset mot spredningen av sørv og ørekyte som beviselig påvirker økosystemene negativt der de dukker opp.

Enig.Sportsfiskere som liker å fiske Suter,karpe osv tar unødig mye av støyten når det gjelder ulovlige utsettinger.

Folk flest er derimot svært positive til utsetting av ørret.Se bare på Oslomarka.Det ene tjernet etter det andre fylles opp med ørret,uavhengig av om det fantes ørret i vannet i utgangspunktet.

Denne praksisen nevnes ikke av folk som er kritiske til gamle utsettinger av karpe (som ikke har gjort noen skade iflg Ofa)

Det beste eksempelet på dette paradokset må vel være Skiens oppsynsmann som sier at tjernet i Dagsrevyen før var ett fint ørretvann,men nå er fullstendig ødelagt pga. karpe.

Sannheten viste seg å være at karpene hadde vært der så lenge grunneier kunne huske ,mens ørreten hadde han selv satt ut for å bruke som matfisk...(-;

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, iversen, i det meste du skriver. Dog er det kanskje litt farlig å avfeie noe på bakgrunn av at man selv ikke har hørt om det. Jeg har selv snakket med meitere som fortalte at de systematisk hadde satt ut karper i vann som ligger forholdsvis nære E18 fra Larvik og sørover.

At det systematisk har blitt satt ut karpe i alle veinære vann herfra og sørover har jeg lite tro på. Ikke tro på alt du hører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det systematisk har blitt satt ut karpe i alle veinære vann herfra og sørover har jeg lite tro på. Ikke tro på alt du hører :)

Må i såfall være ørretfiskere med "skjulte" motiver :closed:

Snakk om å tilpasse terenget etter kartet..... Du tror altså at "ørretfiskere" har utgitt seg for å være karpefiskere og fortalt skrøner om at de har satt ut Karper i lett tilgjengelige vann langs E18?

Litt "komiske Ali" tendenser i Karpe/Ørret-krigen her skjønner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føre var prinsippet er lettere å forstå sålenge det gjelder alle arter.

Det er jo nettopp det det gjør. Selvom det finnes gufs fra fortiden er det fra forvaltningens ståsted i dag like feil å sette ut ørret ulovlig som karpe.

Og Iversen: at det ikke finnes en "karpemafia" er vel det nikkende hylekoret i denne tråden et godt bevis i mot... Selvfølgelig er det nok enkeltpersoner som står bak de fleste ulovlige utsettinger av karpe, men dere som ukritisk setter arten i et gullmonter gjør jo ikke akkurat det dere kan for å unngå i bli satt i den båsen.

Og grunnen til at Sverige har en annen politikk enn oss er ikke at Norske fagpersoner ikke er like dyktige som de svenske. Det har litt med tradisjoner å gjøre, noe som kanskje er uheldig men det er nå en gang sånn. Det er flere som har godt av å løfte blikket, også blant forskere. MEN, den største grunnen til forskjellen mellom Norge og Sverige er etter det jeg har forstått politikk. Forvaltning er en evig intrikat drakamp, og uansett om det er krefter som jobber for økt objektivt økologisk fokus, er det alltid noen i andre enden som skal si sitt. Ofte er dette økonomiske interesser, og vi vet alle hvem som har mest makt av de to disiplinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Iversen: at det ikke finnes en "karpemafia" er vel det nikkende hylekoret i denne tråden et godt bevis i mot... Selvfølgelig er det nok enkeltpersoner som står bak de fleste ulovlige utsettinger av karpe, men dere som ukritisk setter arten i et gullmonter gjør jo ikke akkurat det dere kan for å unngå i bli satt i den båsen.

Plassere karpa i et Gullmonter er litt drøy påstand. Det er vel heller et forsøk på og få den ut av gjørma.

Noe det virket som vi hadde klart helt til en viss Knutsen slo på stortromma.

Jeg kan skrive side opp og side ned med hvor mange positive sider meitefiske har og da spesiellt suter og karpefiske.

Men det får bli for de som eventuellt dukker opp ved swimmen.

Da er det lettere å innvie/hjernevaske :turned: dem i det fantastiske fiske som ligger på utsiden av stuedøra dems. :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentaren om ørretfiskere med skjulte motiver var ren ironi for de som ikke fikk med seg det. Jeg er bare lei av at enkelte personer som f.eks "Slæ" kommer med påstander om at "noen" meitefiskere har fortalt at de systematisk har satt ut karpe over alt. Hvis noen har gjort det, hvorfor skulle de i såfall fortalt det videre. Og videre, hvorfor fortelle det til denne personen? Jeg tror det Slæ kommer med her er reint pisspreik, og at han bare er ute etter å sverte karpe som art og de som fisker etter den!

Altfor mange her inne svartmaler situasjonen og kommer med svada for å hause opp hvor ille det står til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang utsetting av karpe langs E18 verserer det en haug med historier. Blant annet her i Arendal ble det satt ut karpe på tidlig 90 tallet en gang og historiene her er mange.

Alt fra at medlemmer av en organisasjon hvis navn jeg ikke ønsker å gjengi (tildels for at det nå ikke betyr noe, og tildels for at dette er reine rykter) skal ha flyttet Karpe fra vestlandet til østlandet, men at fisken skal ha holdt på å dø på turen og derfor ble den satt ut i ett egnet vassdrag her i arendal. Til at medlemmer av den samme organisasjonen skal ha reist fra østlandet mot vestlandet på 80 tallet og satt ut karpe i vann de synes var passende.

Jeg er enig med de som ikke tror dette er organisert utsettinger så jeg tror nok det første alternativet er det mest plausible. Når det er sagt tror jeg nok at å beskylde en slik organisasjon, kun for at de liker å fiske en slik type fisk synes jeg er ett for lett mål for rykter og sladder.

Det kan godt være at folk har satt ut karpe i vann for å lage mulighet for å fiske karpe i nærheten av der de har tilholdssted, og hvis de har tilknytning til en organisasjon tror jeg nok ikke det har vært avgjørende eller medvirkende til en slik handling. Dette er noe enkelt personene må stå for på egen regning.

Jeg vet selv om ett vann der det har blitt satt ut koi, og som de formerer seg og lever "vilt" Selv kunne jeg godt tenkt meg og få en slik fisk av rent personlige årsaker, men jeg ville aldri bidratt til å spre den.

Uansett, å rette pekefingre eller å snakke om snøen som falt i fjor tror jeg har lite for seg. Det jeg tror er viktig er å få inn en holdning om at all fisk skal være der de er. Og at dette blir en holdning de fleste har og utøver. Vi har masse å lære av hverandre på tvers av interessefeltene våre.

Feks: Det er få mennesker som er så flinke på å ta vare på fisken sin som karpefiskere de er ubestridte konger av C&R og hvis man skulle legge ut ett bilde der man ikke har brukt veienett og avkrokingsmatte så blir man nærmest lynsjet. Dette kunne laksefiskerne i all ærlighet lært en del av.

Ørretfiskernes fokus på bevaring av bestander og biotoper er også helt klart noe karpefiskerne kunne lært litt av slik at man unngår det konstante negative presset som omhyller meitefiskere landet over.

Jeg må ærlig si at jeg mange ganger unngår å si hva jeg fisker, og ihvertfall hvor i frykt for at folk skal bli sinna. Det finnes mange oppfatninger om hvor galt det er med karpe og mange tror den er verre en sørv og ørekyte tilsammen, og jeg blir en huggestabbe bare fordi jeg liker å fiske dem. Som om jeg var roten til all "elendigheten"

Alt i alt tror jeg nok at det er på tide å innse at karpen er kommet for å bli. Ved å gjøre den mer stueren vil jeg tro at meitere som meg ikke vil føle at de må "skjule" det de driver med og man vil få mer kontroll over vann og muligens spredning. I tillegg vil jo forskere og biologer få en unik mulighet til å samarbeide med dem som har dem som en lidenskap og hvem vet.. kanskje det samarbeidet kan være med å løse det evige spørsmålet om hvordan karpen påvirker naturen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at Sverige har en annen politikk enn oss er ikke at Norske fagpersoner ikke er like dyktige som de svenske. Det har litt med tradisjoner å gjøre, noe som kanskje er uheldig men det er nå en gang sånn. Det er flere som har godt av å løfte blikket, også blant forskere. MEN, den største grunnen til forskjellen mellom Norge og Sverige er etter det jeg har forstått politikk.

Så disse biologene med sine lastebillass med kompetanse baserer altså sine vurderinger på tradisjoner og politikk, det er jo ikke akkurat så veldig vitenskapelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i går hos min far,og han har jo fått med seg dette karpehysteriet i media.

han kunne fortelle meg at mer enn 20 vann i telemark var ødelagt av karpe. vanna grodde igjen,og vannet ble grumsete av karpemøkk fortsatte han.

jeg måtte ta meg en bolle,og en pause,etter at jeg var ferdig med å le...

utrolig hva mediene klarer å lire av seg til folk,for fatter er neppe den eneste som har lest/hørt dette.

Jeg er selvfølgelig imot at folk på eget initiativ sprer fiskearter,men den skremselpropagandaen som blir brukt,er jo direkte latterlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang utsetting av karpe langs E18 verserer det en haug med historier. Blant annet her i Arendal ble det satt ut karpe på tidlig 90 tallet en gang og historiene her er mange.

Alt fra at medlemmer av en organisasjon hvis navn jeg ikke ønsker å gjengi (tildels for at det nå ikke betyr noe, og tildels for at dette er reine rykter) skal ha flyttet Karpe fra vestlandet til østlandet, men at fisken skal ha holdt på å dø på turen og derfor ble den satt ut i ett egnet vassdrag her i arendal. Til at medlemmer av den samme organisasjonen skal ha reist fra østlandet mot vestlandet på 80 tallet og satt ut karpe i vann de synes var passende. Kom gjerne med hvem organisasjon du tenker på. Så kan vi diskutere sannhetsgehalten i det du sier

Jeg er enig med de som ikke tror dette er organisert utsettinger så jeg tror nok det første alternativet er det mest plausible. Når det er sagt tror jeg nok at å beskylde en slik organisasjon, kun for at de liker å fiske en slik type fisk synes jeg er ett for lett mål for rykter og sladder. Nå har du jo indirekte beskyldt en organisasjon for noe som privatpersoner har gjort i egen regi.

Det kan godt være at folk har satt ut karpe i vann for å lage mulighet for å fiske karpe i nærheten av der de har tilholdssted, og hvis de har tilknytning til en organisasjon tror jeg nok ikke det har vært avgjørende eller medvirkende til en slik handling. Dette er noe enkelt personene må stå for på egen regning.

Jeg vet selv om ett vann der det har blitt satt ut koi, og som de formerer seg og lever "vilt" Selv kunne jeg godt tenkt meg og få en slik fisk av rent personlige årsaker, men jeg ville aldri bidratt til å spre den.

Uansett, å rette pekefingre eller å snakke om snøen som falt i fjor tror jeg har lite for seg. Det jeg tror er viktig er å få inn en holdning om at all fisk skal være der de er. Og at dette blir en holdning de fleste har og utøver. Vi har masse å lære av hverandre på tvers av interessefeltene våre.

Feks: Det er få mennesker som er så flinke på å ta vare på fisken sin som karpefiskere de er ubestridte konger av C&R og hvis man skulle legge ut ett bilde der man ikke har brukt veienett og avkrokingsmatte så blir man nærmest lynsjet. Dette kunne laksefiskerne i all ærlighet lært en del av.

Ørretfiskernes fokus på bevaring av bestander og biotoper er også helt klart noe karpefiskerne kunne lært litt av slik at man unngår det konstante negative presset som omhyller meitefiskere landet over.

Jeg må ærlig si at jeg mange ganger unngår å si hva jeg fisker, og ihvertfall hvor i frykt for at folk skal bli sinna. Det finnes mange oppfatninger om hvor galt det er med karpe og mange tror den er verre en sørv og ørekyte tilsammen, og jeg blir en huggestabbe bare fordi jeg liker å fiske dem. Som om jeg var roten til all "elendigheten" Det er derfor man skal informere lokalbefolkningen om bestanden og fortelle dem mer om arten.

Alt i alt tror jeg nok at det er på tide å innse at karpen er kommet for å bli. Karpen har vært her i over 500 år. Den forsvinner ikke hvis man ikke har skuddpremie på den. Ved å gjøre den mer stueren Den er ikke på svartelista lenger, så den har blitt stueren vil jeg tro at meitere som meg ikke vil føle at de må "skjule" det de driver med og man vil få mer kontroll over vann og muligens spredning. I tillegg vil jo forskere og biologer få en unik mulighet til å samarbeide med dem som har dem som en lidenskap og hvem vet.. kanskje det samarbeidet kan være med å løse det evige spørsmålet om hvordan karpen påvirker naturen vår. Tror det ble nevnt tidligere i tråden hva forskere/biologer kunne mene om det. Tror sjansen for dette var når fanden måtte bruke skjerf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentaren om ørretfiskere med skjulte motiver var ren ironi for de som ikke fikk med seg det. Jeg er bare lei av at enkelte personer som f.eks "Slæ" kommer med påstander om at "noen" meitefiskere har fortalt at de systematisk har satt ut karpe over alt. Hvis noen har gjort det, hvorfor skulle de i såfall fortalt det videre. Og videre, hvorfor fortelle det til denne personen? Jeg tror det Slæ kommer med her er reint pisspreik, og at han bare er ute etter å sverte karpe som art og de som fisker etter den!

Altfor mange her inne svartmaler situasjonen og kommer med svada for å hause opp hvor ille det står til!

Synes selv at Slæ var relativt nedtona i sin komentar, men klart om du trur han juger og har skjulte motiver, ja så trur du det, og da får det bare være slik.

Jeg har nevnt tidligere at jeg har fått ifo. fra vedkommende som var en av noen som gjorde dette.

Ikke i det nevnte området, disse fiskene ble flytta østover.

Hvorfor han fortalte meg det har i grunnen forundra meg, men det kan ha vert fordi jeg solgte Karpeutstyr i den jobben jeg hadde da. Mulig han trudde jeg dermed syntes det var kult.

Var nok feigt av meg å ikke ytre at jeg syntes hele greia var idiotisk, men rart med det, som selger er man litt tilbakeholden med å skjelle ut kundene sine.

Dette var forøvrig ikke en utkledd ørretfisker, vedkommende er aktiv her på sidene. Det kunne selvfølgelig ikke falle meg inn å "oute" vedkommende.

Han var heller ikke aleine om oprasjonen og etter sigende behandla de fisken for å ungå spredning av parasitter. Og om det med parasittbehandlinga er tilfelle, var det definnetivt ikke et engangstilfelle. Dette er rundt to år siden.

Når Slæ forteller sin historie synes ikke jeg det høres så utrulig ut, tvert imot, men jeg veit jo ikke. Men å kalle fyren løgnhals med skjulte motiver, virker på meg som mer "konspirasjonsteoretisk" enn de påstandene han kom med.

Nå kan du selvfølgelig påstå at jeg også farer med løgn og bare er ute etter å stikke kjepper i jula for de som er intressert i karpe. Lite jeg får gjort med det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som har skjedd i andre områder (østover) skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har noen veldig stor innsikt der. Men, hvis noen her i området systematisk skal ha satt karper i en haug med vann må de ha hatt en voldsom tilgang til karper uten at noen seriøse meitere her har hørt om det, noe jeg og andre sterkt betviler. Enten så er det svært lenge siden, eller så er det noen som i hvertfall aldri er å treffe ute bak karpestengene. Og hva skulle i såfall være motivet bak dette?

Jeg er fullt klar over at det har blitt satt fisk i noen vann i Vestfold og litt flere litt lenger sør, men det er ikke nye bestander. De begynner å bli gamle ( og store) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så disse biologene med sine lastebillass med kompetanse baserer altså sine vurderinger på tradisjoner og politikk, det er jo ikke akkurat så veldig vitenskapelig...

Tror du misforsto meg, det er forvaltningen som blir revet mellom politikk og faglige råd. Biologer fra forskningsinstitusjoner har selvsagt som mål å være objektive.

Det skal være unødvendig å si dette, Direktoratet for naturforvaltning definerer karpe som en norsk art og jeg er enig i at man burde tenke nytt når det gjelde forvaltning av arten, men Iversen: det at du hevder at det ikke foregår systematisk utsetting av karpe idag tolker jeg som 1) du forsøker å dysse ned temaet, eller 2) du er overraskende uinformert til å fiske karpe regelmessig.

Men som er nevnt tidligere er også jeg positiv til fremtiden når det gjelder forvaltningas måte å takle dette på, min største bekymring er polariseringen som karpeforkjempere bidrar til når det ralles som det tidvis gjøres i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto meg, det er forvaltningen som blir revet mellom politikk og faglige råd. Biologer fra forskningsinstitusjoner har selvsagt som mål å være objektive.

I tidligere innlegg (f.eks ditt innlegg skrevet 22. juni 14:11) kunne man lett få inntrykk av at forvaltningen var basert på velfunderte vurderinger fra folk som faktisk hadde greie på det de snakket om, nemlig "biologer med to lastebillass mer kompetanse og faglig bakgrunn enn den gjengse karpefantast"

For ordens skyld, jeg mener ikke ulovlige utsetninger kan forsvares, men når man velger å la slike landsbytullinger som denne oppsynsmannen spre rent vrøvl og galmannsralling i riksdekkende media uten å bli motsagt eller kildekontrollert så kan man ikke forvente at folk tar det seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men som er nevnt tidligere er også jeg positiv til fremtiden når det gjelder forvaltningas måte å takle dette på, min største bekymring er polariseringen som karpeforkjempere bidrar til når det ralles som det tidvis gjøres i denne tråden."

Du har et poeng,Irvin.En polarisering av debatten er ikke gunstig,men det er vanskelig å ikke ta til motmæle etter å ha sett oppsynsmannen fra Skien i aksjon.

På sett og vis er det kanskje ikke noe vits å ta denne diskusjonen så altfor ofte,den kan bidra til å skape et bilde av at det kun er meitere som sprer fisk.Spesielt når utgangspunktet er karpe.

Det er jo selvsagt ikke tilfelle.

Takk for denne gang..(-:

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potemkin:

Grunnen til at jeg ikke har nevnt den organisasjonen er at for meg virker det som en ren spekulasjon, men ryktene her nede sier at medlemmer at Norsk Meite Union sto bak utsettingene av karpe i arendalsområdet. Dette skulle ha skjedd sent på 80 tallet eller tidlig 90tall. Det er også det jeg mener med at det blir for lett å anklage en organisasjon som bla bedriver den type fisking for å gjøre en slik handling uten å kunne begrunne påstandene med bevis, eller fakta. Derfor er det også umulig å diskutere noe sannhetsgehalt overhodet i og med at alt er rykter og sladder..

Når det gjelder at jeg har beskyldt NMU for å ha satt ut fisk, må du nok ha misforstått meg. Det jeg mente var at jeg tror nok heller på forklaringen om at noen har prøvd å flytte karpe fra vestlandet mot vann på østlandet og at de så seg nødt til å slippe den ut her for at den ikke skulle dø. Om det er NMU, Medlemmer av NMU som handlet på egenhånd, eller privatpersoner uten tilknytning til NMU vet hverken du eller jeg. Og strengt tatt spiller det ikke noen rolle. Karpa er her nå, og den var ikke det før så noen har satt den ut.. (Nå snakker jeg om skjellkarpe og ikke andre karpefisk)

Og når du mener vi må opplyse mer om arten er jeg enig, men det er ikke alltid mennesker som har en forutinntatt holdning grunnet bla oppsynsmannen i skien ønsker å høre hva jeg har å si om saken. Jeg er tross alt ingen fagperson og mine opplysninger havner ikke på vg så da er det revnene likegyldig hva jeg har å si.

At karpe ikke lengre er på svartelista spiller strengt tatt ingen rolle for andre enn de som bryr seg om denne listen. "Hvermansen" opplever jeg at ikke en gang vet vi har en slik liste, langt mindre hvilke oppdateringer som er gjort på den lista. Generelt føler jeg at opplysningene om både svartlista og rødlista er så lite offentlige at de fleste vet ikke hva som står der. Ett godt eksempel er jo de som sto frem i fedrelandsvennen og hadde tatt mellom 18 og 22 hai på isen.

De så meget stolte ut der de poserte med hailikene og visste nok neppe at de var fredet da de tok livet av dem. Heller ikke journalisten virket å vite noe om dette.

Eller reketråleren utenfor Arendal som stolt poserte med en 100kilos kveite han hadde fått i trålen i februar. Og han burde som profesjonell fisker vite hva fredningstidene er. Etter det jeg husker vanket det en passelig saftig bot på ham.

Min påstand er at opplysningene om både fredninger, rødlister og svartlister bør gjøres lettere tilgjengelig for alle slik at man har en viss oversikt selv om man ikke nødvendigvis er hardcore fisker eller biolog.

Karpe blir sett på som en ufisk og ødeleggende for vassdrag. Jeg skal være enig i at noen fisk i karpefamilien er det, men på langt nær alle. Men noen som har faglig tyngde er nødt til å spre dette budskapet slik at man om ikke noe annet har noe lett tilgjengelig å vise til i diskusjoner med folk som er farget etter å ha lest avisene og sett denne oppsynsmannen i Skien på TV.

Sånn da har jeg svart på de røde "outliningene" dine.. så får vi håpe det kommer noen grønne etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk vi ryddet opp i en del uklarheter i innlegget ditt.

Nevne svartelista er viktig i offentlig debatter.

Når noen søker etter karpefiske, så er det greit at den er nevnt.

Kall det enkel kildespredning. Kan jo hende at en journalist snubler borti tråder som denne.

PS! Rødfargen er valgt pga lesbarheten.

:turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at denne tråden primært har handlet om den offentlige holdning mot spesielt karpe og mange feiloppfattinger og faktafeil kom jeg over et plakat hos den lokale dyrehandel idag. Var desverre ikke lur nok til å ta bilde av den, men dere kan sikkert finde en som er lik i andre butikker.

Denne poster var klistret på Koi akvarie og der stod det at det var strengt ulovligt at slippe karper og damfisk ut i naturen eller ha de i damme der det er risiko for at de slipper ut.

Dernest stod det at det var STRENGT forbudt at innføre/importere karper og damfisk på egen hånd til Norge og og brud på dette vil medføre strenge straffe.

På denne var det klippe klistret inn et fint lille logo fra DIrNat, men den var laget av butikken selv.

Jeg har ikke noe å utsette på denne poster, for det er jo sant og bare fin praktisk opplysning til hagedams eiere, utover at de kanskje kunne innkludere visse chicklide arter ;)

Men det jeg reagerte på var det med "import forbudet" Jeg veit at det er mange som handler akvariefisk i Sverige osv, men stemmer det at det er direkte forbudt f.eks. at købe koikarper til sin have dam eller for den saks skyld rene karper til ens dam i Sverige og ta dem med over grænsen?? Bare lurer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.