Gå til innhold
Fiskersiden

TROLLING FOR NYBEGYNNERE


strupneset
 Share

Recommended Posts

God kveld alle sammen!!!!

Jeg har lenge godt med tanker om å prøve dette og etter 14 dager nå ute i olja med lite aktivitet men mye surfing og lesing har jeg bestemt meg for å invistere i "litt" utstyr til og begynne ,med:):)

Det jeg lurer på etter timevis med studering på nettet (ulike Forum)er jeg nå helt uklar på hva jeg trenger alt er blitt til en stor suppe:( det jeg mest tenker på til å begynne med er stenger og sneller,4 stk.

planerboard og dyprigg har jeg hvis greie på nå.

Er det noen her inne som kan hjelpe meg med å sette opp forslag på gode stenger og sneller.

Båt liten og åpen.14" (17-18 fot Hardtop på sikt)

Havfiske.

Går for stor laksen (kansje kveita) så må ha sterk utstyr.

Pris rimelig.5-8 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke peiling på hvilke stenger som er bra nå, jeg bruker Excalibur hanø 10-20 eller noe sånt, de funker fint, ingen problemer med sei på 6-7 kg ihvertfall som er det største hittil. Ikke særlig morro å kjøre fisk under 4 kg med. Har en 20-30 silver wing inline fra shimano som er tenkt etter kveite. Den er veldig kraftig, ville gått for noe opp til 15 om det fines nå.

Sneller er det ikke tvil om synes jeg, tekota er super. Daiwa 47 LCA snellene er greie, ikke mer enn det. Når man bruker både de og Tekota merker man forskjellen. Tekota er også brukbart på vertikalfiske, noe Daiwasnellene ikke er særlig behagelige til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke peiling på hvilke stenger som er bra nå, jeg bruker Excalibur hanø 10-20 eller noe sånt, de funker fint, ingen problemer med sei på 6-7 kg ihvertfall som er det største hittil. Ikke særlig morro å kjøre fisk under 4 kg med. Har en 20-30 silver wing inline fra shimano som er tenkt etter kveite. Den er veldig kraftig, ville gått for noe opp til 15 om det fines nå.

Sneller er det ikke tvil om synes jeg, tekota er super. Daiwa 47 LCA snellene er greie, ikke mer enn det. Når man bruker både de og Tekota merker man forskjellen. Tekota er også brukbart på vertikalfiske, noe Daiwasnellene ikke er særlig behagelige til.

Ok takk for svar.

ser denne ligger på 2000 spenn!!! blir litt mye det når man skal ha 4 sett.

Shimano Tekota 500 LC

Det jeg lurer på er å kanskje kjøpe dette settet først ca 5000 kr

http://villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Trolling/Kombinasjoner/Lawson-Salmonrigger-8-Daiwa-Accudepth-Plus-LC-4-pk

når jeg invisterer i dyp rigg kansje gå for to stk slike stenger.2 modeller her:)

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/BFT/Predator-Heavy-Trolling/BFT-Predator-Heavy-Trolling-8-6--Big-Catch-135967-p0000067340.aspx

http://www.seeberg.no/index.php/stenger/haspel--spinn--trolling?page=shop.product_details&flypage=tpflypage.tpl&product_id=2681&category_id=746

noen komentarer fra ekspertene her inne på dette utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være verdt å nevne at du kun kan dorge med to stenger av gangen i saltvann hvis målet er anadrom laksefisk (laks, sjøørret, sjørøye)

Til laks og kveite bør du ha Tekota 600, 500 blir i snaueste laget med tanke på at du skal ha på noen hundre meter ca 0,45. Jeg bruker noen 500 her i Oslofjorden og i vann hvor jeg ikke forventer større fisk. Til Mjøsa, Vänern etc hvor jeg har et håp om større fisk er det 600 som gjelder.

Det gjelder å følge med på ebay, jeg bestilte nettopp en ny 500 som ink porto kom på 700,- :) Skal du ha flere på en gang, kan det også være lurt å be selger om en totalpris (med kvantumsrabatt). Bare pass på at alt går via ebay, ikke utenfor.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være verdt å nevne at du kun kan dorge med to stenger av gangen i saltvann hvis målet er anadrom laksefisk (laks, sjøørret, sjørøye)

Til laks og kveite bør du ha Tekota 600, 500 blir i snaueste laget med tanke på at du skal ha på noen hundre meter ca 0,45. Jeg bruker noen 500 her i Oslofjorden og i vann hvor jeg ikke forventer større fisk. Til Mjøsa, Vänern etc hvor jeg har et håp om større fisk er det 600 som gjelder.

Det gjelder å følge med på ebay, jeg bestilte nettopp en ny 500 som ink porto kom på 700,- :) Skal du ha flere på en gang, kan det også være lurt å be selger om en totalpris (med kvantumsrabatt). Bare pass på at alt går via ebay, ikke utenfor.

du mener sikkert paypal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du mener sikkert paypal?

ok takk for gode svar.

dere handler gjenom ebay eller??

jeg hørte disse predatorstengene var bra hvis du skulle gå for STOOOR fisken stemmer dette eller.

ok takk for gode svar.

dere handler gjenom ebay eller??

jeg hørte disse predatorstengene var bra hvis du skulle gå for STOOOR fisken stemmer dette eller.

ok takk for gode svar.

dere handler gjenom ebay eller??

jeg hørte disse predatorstengene var bra hvis du skulle gå for STOOOR fisken stemmer dette eller.

er det toll hvis du handler over dammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PayPal tar jeg som en selvfølge, jeg mener ebay. :)

Jeg har noen ganger opplevd at selger ønsker å gjennomføre salget utenfor ebay, når jeg har bedt om "spesialordre" (de gjør det for å slippe provisjonen til ebay). Ulempen med dette er at du som kjøper mister beskyttelsen du har gjennom ebay.

Jeg sier ikke at man kategorisk skal avvise å handle "utenom", men man bør være trygg på selger. Kjøper man fra en av de store US-selgerne som har egne utsalg og bruker ebay som nettbutikk, er du rimelig trygg uansett. Men jeg foretrekker helt klart å holde det innefor ebay, bortsett fra et par selgere som jeg etterhvert stoler på.

Ellers er det som tah sier ikke toll på fiskeutstyr, men det er MVA. Vær obs på at du ikke bare må betale MVA, men også et gebyr på ca 130,- hvis ikke varen er forhåndsdeklarert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PayPal tar jeg som en selvfølge, jeg mener ebay. :)

Jeg har noen ganger opplevd at selger ønsker å gjennomføre salget utenfor ebay, når jeg har bedt om "spesialordre" (de gjør det for å slippe provisjonen til ebay). Ulempen med dette er at du som kjøper mister beskyttelsen du har gjennom ebay.

Jeg sier ikke at man kategorisk skal avvise å handle "utenom", men man bør være trygg på selger. Kjøper man fra en av de store US-selgerne som har egne utsalg og bruker ebay som nettbutikk, er du rimelig trygg uansett. Men jeg foretrekker helt klart å holde det innefor ebay, bortsett fra et par selgere som jeg etterhvert stoler på.

Ellers er det som tah sier ikke toll på fiskeutstyr, men det er MVA. Vær obs på at du ikke bare må betale MVA, men også et gebyr på ca 130,- hvis ikke varen er forhåndsdeklarert.

ser på bloggen din at du snakker varmt om inliner stenger har du noen gode valg å komme med der eller, har altid ønsket meg en slik.

kommer til å gå for en Tekota 600 da er du i alle fall sikker:)hvis noe stort er på.

var jo greie priser på e bay i motsettning til norge,selv om de er i fot og ikke meter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PayPal tar jeg som en selvfølge, jeg mener ebay. :)

Jeg har noen ganger opplevd at selger ønsker å gjennomføre salget utenfor ebay, når jeg har bedt om "spesialordre" (de gjør det for å slippe provisjonen til ebay). Ulempen med dette er at du som kjøper mister beskyttelsen du har gjennom ebay.

Jeg sier ikke at man kategorisk skal avvise å handle "utenom", men man bør være trygg på selger. Kjøper man fra en av de store US-selgerne som har egne utsalg og bruker ebay som nettbutikk, er du rimelig trygg uansett. Men jeg foretrekker helt klart å holde det innefor ebay, bortsett fra et par selgere som jeg etterhvert stoler på.

Ellers er det som tah sier ikke toll på fiskeutstyr, men det er MVA. Vær obs på at du ikke bare må betale MVA, men også et gebyr på ca 130,- hvis ikke varen er forhåndsdeklarert.

Da misforsto nok jeg litt ja :)

Men så lenge du betaler med paypal så er du jo ganske sikker.

Det jeg ser forøvrig er at prisene pleier å være billigere på sidene deres, enn ebay.

Så dem legger nok på denne provisjonen til ebay.

Dersom jeg har handlet før fra dem via ebay, har jeg ingen problemer med å handle via siden deres.

Generelt har jeg ikke hatt store problemer, hatt et par varer som ikke kom frem.. men det ordnet seg.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da misforsto nok jeg litt ja :)

Men så lenge du betaler med paypal så er du jo ganske sikker.

Det jeg ser forøvrig er at prisene pleier å være billigere på sidene deres, enn ebay.

Så dem legger nok på denne provisjonen til ebay.

Dersom jeg har handlet før fra dem via ebay, har jeg ingen problemer med å handle via siden deres.

Generelt har jeg ikke hatt store problemer, hatt et par varer som ikke kom frem.. men det ordnet seg.

Tor Arne

hvem er det du handler med da noe du vil dele eller:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser på bloggen din at du snakker varmt om inliner stenger har du noen gode valg å komme med der eller, har altid ønsket meg en slik.

kommer til å gå for en Tekota 600 da er du i alle fall sikker:)hvis noe stort er på.

var jo greie priser på e bay i motsettning til norge,selv om de er i fot og ikke meter....

Inliner: Særlig når man skal håndtere mange stenger (fler enn fem) er inliner helt topp. MEN de har to ulemper, den ene er prisen og den andre er ising. I praksis er det ikke mulig å bruke de i kuldegrader, og er det rundt null kan de ise uansett hvis tempen svinger litt opp og ned. Jeg har klart flest stenger med stangringer, noe som er en konsekvens av prisspørsmålet. :) Dorgestenger får fort endel bank, og etter å ha knekt diverse stenger har jeg endt opp med at inlinere (som knekker) erstattes med vanlige stenger. Per i dag har jeg kun en inliner igjen, og etterhvert som den knekker blir den erstattet med en vanlig stang.

Stang lengde: En annen ting jeg har erfart i år, er at jeg begynner å like korte (rundt 7`) stenger i større grad enn før. I år har nemlig dorgingen primært foregått fra en kabinbåt, mens min egen åpne båt har tilbragt mesteparten av tiden i garasjen. Ulempen med kabinbåten er at taket stikker litt ut bak, og den har høyere fribord. Høyt fribord er riktignok noe som har mange fordeler også, men det gjør det IKKE enklere å lande fisk alene.... Jeg har EN stang på 7` og det er lettere å lande fisk med denne i det kritiske øyeblikket inne ved ripa, enn med stengene på 8`. Er man to, er 8` bedre igjen, siden de har bedre egenskaper når det kommer til å styre en vill fisk. En 7` stang er også lettere å håndtere rundt det utstikkende taket, men det er først og fremst landingen av fisken som er fordelen. Dette blir mest en smaksak dog, og er ikke noe kritisk punkt, og til laks og kveite kan det sikkert være lurt å gå for 8-9` uansett for kontrollen sin del.

Noe som forresten bør stå på handlelisten din er en skikkelig håv, helst med knuteløst (gummi-)nett hvis du skal bruke den på fisk som skal ut igjen. Her har jeg ikke noe konkret produkt å anbefale, rett og slett fordi jeg ikke har funnet en jeg er 100% fornøyd med enda. I min egen båt har jeg alltid håndlandet, men i kabinbåten er det ikke noen god løsning pga høyden på ripa.

Når det kommer til telleverk med fot kontra meter, mener jeg at dette er ett fett. Selv har jeg gjort den lille tabben å kjøpe noen sneller med meter, og noen med fot.... Da blir det litt mer komplisert. Siden dypriggen min uansett regner i fot, har jeg blitt god på å gange og dividere med tre, men innimellom roter jeg det til mellom snellene. Hmmmm, har jeg 33 eller 100 meter sene ute nå mon tro? :)

Tidligere var det mulig å bytte innmaten i telleverket på Tekota, slik at man kunne sette inn innmat som regnet i meter. Jeg vet ikke om dette fortsatt er å få tak i.

EDIT: Glemte å svare på det du egentlig spurte om. :D

Inlinere som jeg har likt godt har vært BIOS 85DT og Team Daiwa. Begge disse er noen år gamle dog, så jeg vet ikke om det fortsatt er i salg.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fot på snellene.

Riggen har meter.

Gjør meg heller ikke noe.

Sikkert vært litt mer kluss om jeg hadde 2 sneller som ikke var like.

Tor Arne

hva trur ekspertene om å bruke BFT Pred. Heavy Troll 8,6 til dypriggen skulle tru den klarer å takle ei god kveite,eller blir denne litt for stiv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette er den sterkeste, men kan være litt vanskelig å få strammet riktig

Slukknute.gif

Så antagligvis er denne et bedre valg

DobbelSluk.jpg

Uansett hvilken du velger, sørg for å fukte godt før du strammer opp. Jeg bruker minimum 5 surringer rundt hovedsena, ofte mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det begynner å dra seg til budsjettmessig her nå,hørte rundt hos forskjellige butikker om pris på to stk tekota 600 sneller til,ser skitt fiske nå har grei pris på uglystick stanga,men klarer ikke å bestemme om jeg kjører på med to shimano stenger til eller prøver noe nytt greit kanskje å kjøre med litt forskjellige stenger å.

over til kartplotter og ekkolodd hva er bra her til rundt 5-8.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha enkeltstående (altså noe som ikke skal kobles til radar, steroeanlegg, motor og andre skjermer), er det vanskelig å komme utenom Lowrance Elite 7 (HDI) og Garmin GPSmap 527xs. Men også Simrad NSS 7 er verdt en kikk, sammen med HDS-seriene til Lowrance (HDS 5 Gen 2 og HDS Touch 7), dersom man ønsker å koble på andre morsomheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.