Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke sluker/spinnere/wobblere til stor ørret og røye på fjellet?


Mikael NJ
 Share

Recommended Posts

Hei, drar oppover til Lierne i morgen og blir der i en uke. Vi skal fiske ørret og røye på forhåpentligvis 1kg + + :) Jeg er vant med fiske etter langt mindre gjennomsnitts fisk i skogsvann med lett utstyr. Lurer kort sagt på hvor store sluker/spinnere/wobblere dere bruker til stor ørret og røye på fjellet :) evnt. hva slags typer.

Mikael NJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker fra 10 gram og oppover etter storfisk. Sildesluker ala Stingsilda og Jensen Pirken kan du godt gå opp mot 30 gram. Type Møresilda og Toby opp mot 27gram. Spinnere gjerne litt mindre, men også helt opp mot 20 gram, Mepps, Panther Martin, Myrans.

Glem heller ikke flue/dupp-varianter. Min personlige rekord på ørret ble tatt med dupp og 2x stanglengde fortom på en dobbelkroka March Brown oterflue i størrelse 8.

Røya vil ofte ha spinnere og litt mindre og slankere sluker en ørreten. Jigging med 10 grams Stingsild har gitt meg mange fine fisker over hele landet. Den tar ofte når sluken synker i vannet så husk å ha god kontakt med sluken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bruker en Aura Flake, Rapala CD5 i Oransje/gull/hvit og en Dirty Harry svart/sølv 14 gr.

Disse er de beste slukene etter de fine ørretene der jeg fisker, spinnere som Blue Fox og Panther Martin er fine, men de beste eksemplarene får eg som oftest på wobbler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.