Gå til innhold
Fiskersiden

båt til trolling/dorging


happy_fisherman
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er fersking innen dorging/trolling. Hva er forskjellen?

Tenker å kjøpe meg en båt til dette bruket. Soveplass ikke viktig, men en "benk" eller lignende jeg kan slenge meg nedpå for en 5minutters-hvil hadde vært kjekt. Et must med et eller annet form for overbygg, kalesje. Har lyst til å dorge både på sjø og ferskvann. Vil også ha mulighet til å dorge etter kveite, så en båt som jeg "lettere" kan dra en kveite oppi hadde vært greit også....

Hva slags annet utstyr burde jeg ha? Er som sagt 100prosent fersk innen denne sporten, så alt mulig av utstyr er ikke nødvendig. Men sikkerhetsytstyr som vhf er greit, og ekkolodd. Trenger jeg kartplotter med en gang?

Prisklasse: maks 120 000 kr, inkludert motor og nødvendig elektronikk og diverse utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på dorging og trolling er mildt sagt flytende. :) I praksis brukes begrepet trolling når man kjører med mer enn fire-fem stenger, gjerne i kombinasjon med dyprigg og/ eller planerboard.

Med en viss begrensning i budsjettet, kan det være greit å ikke bite over alt for mye på en gang. En båt med et fornuftig skrog, nyere firetakter og en nyere eller godt vedlikeholdt henger er basisen, og definitivt det viktigste og bør utgjøre den klart største bolken i budsjettet. Her er det bare å hive seg på finn.no og gjøre research i bøtter og spann. Hold et øye på totalvekten på ekvipasjen din, opp mot hva du har lov til å dra med din kombinasjon av bil og førerkort.

Har du noen du kjenner som har trollingbåt? I så tilfelle bør du starte med å komme deg ut med vedkommende og høste litt erfaring. Utstyrsjungelen er minst like dyp, dyr og tilsynelatende ugjennomtrengelige i denne varianten av sportsfiske som det meste annet. Totalpakken består av et passelig (4-10) stenger og sneller, planerboardmast og planerboards, en eller to dyprigger og et stangorgel. Derfra er det bare fantasien (og lommeboken) som setter grenser. :)

Elektronikk er i praksis et must, men pris og funksjoner/ kapasitet er variabelt. Ett kombiapparat (ekkolodd/ kartplotter) som er bra, begynner i praksis rundt 7.000,- Jeg vil absolutt anbefale en kartplotter, ikke minst for kveitefiske, men også generelt til alt båtbruk på steder der det finnes elektroniske sjøkart (hele norskekysten og ca 40 innlandsvann).

Søk litt på finn, og post noen linker til båter du ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på dorging og trolling er mildt sagt flytende. :) I praksis brukes begrepet trolling når man kjører med mer enn fire-fem stenger, gjerne i kombinasjon med dyprigg og/ eller planerboard.

Med en viss begrensning i budsjettet, kan det være greit å ikke bite over alt for mye på en gang. En båt med et fornuftig skrog, nyere firetakter og en nyere eller godt vedlikeholdt henger er basisen, og definitivt det viktigste og bør utgjøre den klart største bolken i budsjettet. Her er det bare å hive seg på finn.no og gjøre research i bøtter og spann. Hold et øye på totalvekten på ekvipasjen din, opp mot hva du har lov til å dra med din kombinasjon av bil og førerkort.

Har du noen du kjenner som har trollingbåt? I så tilfelle bør du starte med å komme deg ut med vedkommende og høste litt erfaring. Utstyrsjungelen er minst like dyp, dyr og tilsynelatende ugjennomtrengelige i denne varianten av sportsfiske som det meste annet. Totalpakken består av et passelig (4-10) stenger og sneller, planerboardmast og planerboards, en eller to dyprigger og et stangorgel. Derfra er det bare fantasien (og lommeboken) som setter grenser. :)

Elektronikk er i praksis et must, men pris og funksjoner/ kapasitet er variabelt. Ett kombiapparat (ekkolodd/ kartplotter) som er bra, begynner i praksis rundt 7.000,- Jeg vil absolutt anbefale en kartplotter, ikke minst for kveitefiske, men også generelt til alt båtbruk på steder der det finnes elektroniske sjøkart (hele norskekysten og ca 40 innlandsvann).

Søk litt på finn, og post noen linker til båter du ser på.

f.eks en slik? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42585925

nei, jeg kjenner ingen som troller eller som har slik båt. bor i Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den båten der er ok, men tror du kan ha vansker med å dra ei svær kveite opp i den. Evt kan en jo binde fisken til båten og slepe til land. På en annen side anbefales det at en ikke tar med seg for mye kveite da det ikke akkurat er flust med den langs kysten. Er litt usikker på om det var sør for Stadt den også er fredet.
Planerboard trenger du ikke i utgangspunktet etter kveitefiske, men skal du prøve deg på sjøørreten er det en fordel. Evt kan du benytte sideparavaner av typen great white. Det fungerer noalig likt.
Plotter får du rimelig nå, Garmin GPS720 selges på tilbud til ca 5000kroner hos bl.a høcom. Ellers er et godt ekkolodd av typen Furuno FCV 627 evt 587 å anbefale.
Mener det skal ligge en bilde presentasjon av diverse trollingbåter på forumet til norges trollingforbund.

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, ferdig pakke og rett i budsjettet ditt også. :) Kanskje ikke en båt for de ekstreme utfordringene, men helt ok og til en brukbar penge, husk å prute. Jeg er kanskje i overkant pedantisk i mitt båthold, men 25 år med diverse båter har lært meg at det lønner seg i det lange løp. Under er min oppfatning av hva du bør sjekke.

Jeg har aldri vært noen fan av amerikanske (båt-)motorer, og en som har vært tomgangskjørt i et ukjent antall timer i 6-7 år bør sjekkes, men det er det mange andre som trives godt med sine. Den eneste påhengeren jeg har hatt, som jeg har vært direkte misfornøyd med var en Merc, og det farger min oppfatning. Sjekk at den starter lett, går jevnt og pent på tomgang og selvfølgelig i alle andre turtallsområder. Varmkjør motoren, sjekk at den fortsatt starter lett.

Spør hva som er gjort av service på motoren, det bør ha vært utført minst en gang i året. Tøm ut oljen i girhuset, sjekk at det er omtrent korrekt volum ihht hva som skal være i. Veldig lite olje kan være et tegn på at tidligere eier ikke har vært særlig ivrig på oljeskift, siden det skal lekke ut litt olje når motoren er i bruk. Er oljen hvit/ melkeaktig lekker det inn vann. Man kan sjekke antall driftstimer ved å koble den til riktig utstyr (en forhandler kan sjekke dette for deg), dersom eier er usikker (eller hvis du er usikker på eier.)

Peil motoroljen, sjekk at det er omtrent riktig mengde, nok engang vil avvik hinte om en eier som ikke har fulgt med. Tøm ut oljen, er den kølsvart er den enten eldgammel eller så har man et kommende motorproblem. (Eller begge deler). Ta av propellen, den skal ikke være irret fast, smør opp og sett på igjen. Drei på propellen, den skal gå lett rundt uten noen antydning til nøkking. Ser propellen HELT ny ut, er det lurt å grave litt i eiers forhold til lokalt grunnfjell, ser den slitt ut er muligens alt ok.

Ta hengeren på en kjøretur, gjerne med båten på. Stopp etter 10-15 minutter og legg hendene (forsiktig) på hjullagrene. Er de varme, er det bare å sette på brekket og ringe Viking. :) Bremsen på hengeren er ikke veldig vanskelig å justere, men skal gå lett på, og slippe av seg selv uten at hengeren må "kjøres i gang". Sjekk at alt elektrisk virker, dvs lys.

Gå over skroget innvendig og utvendig. Se spesielt etter krakkelering og hakk som går igjennom gelcoaten. Førstnevnte kan være et varsel om problemer (behøver ikke å være det), sistnevnte bør utbedres før vann trenger inn i glassfiberen. Spør eier om hvordan skroggjennomføringer er tettet, feks skruene til ekkoloddgiveren og boltene på påhengeren. Hvis han svarer "hæ", har man i hvertfall en jobb å gjøre. Ta båten på en prøvekjøring, sjekk at det ikke kommer inn vann noe sted. (Ta med lommelykt.) Sjekk at alt av elektronikk virker, og bruk lommelykten til å inspisere alle kontaktpunkter for rust/ irr/ korrodering.

Båt og motor skal stå i Småbåtregisteret og/ eller være Securmerket. (Innfrest registreringsnummer for Securmark.) For begge deler kan historikken sjekkes opp mot eiers utgave av historikk om nødvendig.

Skriv en kontrakt, utkast finner du via Google, og du overfører selvfølgelig ikke penger før kontrakten er undertegnet og helst ikke før båt og henger står bak bilen din. Be om alle kvitteringer og bruksanvisninger, selv om reklamasjonstid og garantier har gått ut for lengst er det greit med dokumentasjonen i ettertid. (Om ikke annet er det kjekt å ha den dagen du skal selge igjen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at Båt og motor skal stå i Småbåtregisteret og/ eller være Securmerket. Det er ikke noen tvang å registrere småbåter!!

Så det er ikke sikkert at hverken båt eller motor er registrert noen plass

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at Båt og motor skal stå i Småbåtregisteret og/ eller være Securmerket. Det er ikke noen tvang å registrere småbåter!!

Så det er ikke sikkert at hverken båt eller motor er registrert noen plass

Hvis ikke jeg husker feil, forsvant kravet i 2006 og siden båten er fra det året er det slettes ikke usannsynlig at den er registrert. I prinsippet har norske forsikringsselskap blitt enige om at de kun skal forsikre registrerte båter også etter at påbudet forsvant, så oddsen for at båter over en viss prisklasse er registrert er høy. om selskapene praktiserer denne enigheten, vet jeg ikke noe om. Ellers er det riktig at kravet ikke finnes lengre, jeg burde ha ordlagt meg annerledes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet for å lære mer om trollingfiske er å delta på Nordic Trolling Camp på Bornholm neste år. Vi er allerede flere nordmenn fra hele Norge påmeldt. Se mer her: http://the-a-team1.blogspot.no/p/delta-pa-nordic-trolling-camp-2013.html

Det er sykt mye laks i Østersjøen for tiden, og kan nesten garantere laks på de som deltar.

Vi fikk ti-hugg når vi deltok på årets Trolling Camp. Fikk inn 9 lakser, hvorav den største veide ca 12 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med Hansvik 18 kombi:

- ikke veldig dyr

- kan klare seg med 50 HK, selv om 60 er hakket bedre.

- bra med plass på akterdekket

- lett å rigge, lett å dra ymse kabler etc

- trailbar med riktig bil og førerkort

- Meget god plass innvendig, to voksne og ett barn sover forbausende godt, og fjerdemann kan ligge på gulvet

- stabil sideveis

- det finnes endel av de...

Ulemper:

- relativt flatt skrog

- stor avdrift (kommer av flatt skrog og overbygg i kombinasjon)

- vanskelig å inspisere skroget (særlig foran)

- noe tung i nesa?

- pris?

Skroget er ganske flatt bakover, det gjør at den planer fint med relativt liten motor, men gjør også at den slår i selv ganske små bølger. Men kan man ta tiden til hjelp når det blåser, dvs slippe den ned fra plan, er båten trygg i sjøen. Jeg har sett at noen har montert trimplan på disse, som de bruker til å tvinge nesa på båten ned når den går i plan for at det skal slå mindre. Har man liten/ lett påhenger kan båten virke litt tung i nesa når den slår inn i store bølger.

Som på de fleste glassfiberbåter har også denne en treplate i akter for å stive opp akterspeilet. Her er det viktig å sjekke at gjennomføringene er gjort skikkelig, så ikke det lekker vann inn til treplaten. (Som da råtner opp og gir et lealaust akterspeil). Så lenge dette er gjort skikkelig og resten av skroget er i god stand, er ikke denne båten noe bedre eller værre enn andre tilårskomne båter. Er du i tvil, så bruk en fuktmåler for å sjekke. Glassfiber varer omtrent evig, det er hullene som bores og slag mot brygger og grunnfjell som skaper trøbbel. :)

Jeg hadde selv sett på båter fra siste halvdel av 2000-tallet, og motorer fra samme periode som en grunnregel, men dette kommer veldig ann på hva du ønsker og hvor risikoavers du er. Er du heldig og finner feks en som er fin og har gått i ferskvann, er mye gjort. Da snakker vi kanskje 160' for en fabrikkbygd og 140' for en bygd fra halvfabrikat? Ta dette med en solid klype salt, for jeg har ikke sjekket markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du en god inspeksjon av skrog kan du fint gå ned på 90 tallet når det gjelder båt. Motor bør derimot være av nyere dato.
Syns det er overkill å kaste seg ut i noe rådyrt med en gang. Innen trolling som alt annet er det vanlig å begynne i det små og bygge seg opp etterhvert som en får erfaringer.
Skiter du i pris får du en knall alubåt med 115HK spesialtilpasset dine behov til ca 200.000,- Selv om jeg tenker at du ved å ikke være helt hysterisk på nytt nytt nytt kan finne en brukandes båt til halvparten av prisen, men ha is i magen og sonder markedet. Men båt, motor og elektronikk av god kvalitet innenfor en budsjettramme på 120K er vel ambisiøst. Da hadde jeg lagt ned pengene i båt/motor og utvidet utstyrsfronten etterhvert. Og ei 20kgs kveite er nok grei å få opp i båten, veier hu 150 er saken noe annet.
Knallfine, rimelige og sjøsikre båter er f.eks Rana17, disse får du til en ok pris. Det samme kan sies om Øien530. Har fisket mye fra begge disse båttypene og fornøyd med begge.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42390933<br /><br />Her er en grei båt til en rimelig penge.Sikkert litt prutemon og vips så har du noe av det bedre av båt i den prisklassen.For valg av resten av utstyret skule du ha noe og gå på hvis du har total 120tusen i budsjett

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med f.eks denne dersom jeg klarer å prute litt? Er litt mer gira på båter med "pilothus"... Pluss at det ser ut til å være en sånn "walk-around" eller hva det kalles som også er et pluss hvis man kjører vilter fisk???

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42154150 en Quicksilver 500pilothus

har forresten glemt helt å nevne at jeg faktisk har båt. Men som jeg har tenkt å bytte ut fordi jeg vil ha en båt som gjør sporten så enkelt som mulig og en båt som er litt nyere ettersom den jeg har er fra midten av 70 tallet. Motoren jeg har er en Suzuki 25 hk-4takter fra 2006.



hva med f.eks denne dersom jeg klarer å prute litt? Er litt mer gira på båter med "pilothus"... Pluss at det ser ut til å være en sånn "walk-around" eller hva det kalles som også er et pluss hvis man kjører vilter fisk???

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42154150 en Quicksilver 500pilothus

har forresten glemt helt å nevne at jeg faktisk har båt. Men som jeg har tenkt å bytte ut fordi jeg vil ha en båt som gjør sporten så enkelt som mulig og en båt som er litt nyere ettersom den jeg har er fra midten av 70 tallet. Motoren jeg har er en Suzuki 25 hk-4takter fra 2006.

har også båthenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quicksilver 540 kjenner jeg god til,det var noe av grunden til at jeg foreslo 540 ørnvik det er stort sett same båt.Når det gjelder 500 pilot kjenner jeg ikke den båten ,men store broren 650 har jeg hvert i flere ganger det er en fiske båt uten tvil.

Det eneste jeg kan tenke meg med en gang jeg ser den er at det mangler utvendig styring tenker da spesielt i forhold til kveita.Tror det ikke vil være kjekt å kjøre kvite å må inn rette på kursen de damen kan være noe egen rådig.Det skule nok la seg gjøre å etter montere.Med 680 kg tung båt tror jeg uten tvil den vil bli bra i sjøen ,god plass ser det ut til å være både inne og på deket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quicksilver 540 kjenner jeg god til,det var noe av grunden til at jeg foreslo 540 ørnvik det er stort sett same båt.Når det gjelder 500 pilot kjenner jeg ikke den båten ,men store broren 650 har jeg hvert i flere ganger det er en fiske båt uten tvil.

Det eneste jeg kan tenke meg med en gang jeg ser den er at det mangler utvendig styring tenker da spesielt i forhold til kveita.Tror det ikke vil være kjekt å kjøre kvite å må inn rette på kursen de damen kan være noe egen rådig.Det skule nok la seg gjøre å etter montere.Med 680 kg tung båt tror jeg uten tvil den vil bli bra i sjøen ,god plass ser det ut til å være både inne og på deket

Mista ei kveite for noen uker siden. Hadde den inntil båten i overflata flere ganger. etter 1 time og 10 minutters kamp røyk snøre. Den båten jeg har nå har utvendig styring, og det var noe jeg satt pris på.. Fiske etter kveite vil ikke være hoved-geskjeften uansett, da det er "overflate-dorging" jeg vil drive mest med. Men samtidig vil jeg ha en båt som kan takle de utfordringene en kveite gir de eventuelle gangene jeg skulle få på kveite. Grunnen til at jeg umiddelbart foretrekker 500pilothus er at jeg ønsker å ha annet tak over der jeg fører båten enn kalesje. Tross at 540 ørnvik ligger en god del mindre i pris.

Mista ei kveite for noen uker siden. Hadde den inntil båten i overflata flere ganger. etter 1 time og 10 minutters kamp røyk snøre. Den båten jeg har nå har utvendig styring, og det var noe jeg satt pris på.. Fiske etter kveite vil ikke være hoved-geskjeften uansett, da det er "overflate-dorging" jeg vil drive mest med. Men samtidig vil jeg ha en båt som kan takle de utfordringene en kveite gir de eventuelle gangene jeg skulle få på kveite. Grunnen til at jeg umiddelbart foretrekker 500pilothus er at jeg ønsker å ha annet tak over der jeg fører båten enn kalesje. Tross at 540 ørnvik ligger en god del mindre i pris.

Pluss at jeg kan gå rundt båten ved kjøring av større fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QS pilothouse 500 har IKKE det samme skroget som sine søsken. Den har et steg helt bakerst som gjør at den går veldig lett i plan, men som også gjør at den overplaner på rundt 20 knop. Jeg er sterkt i tvil om denne båten gjør det oppgitte 25 knop med 60 HK, dette er nok hentet rett fra importørens sider, og er feil. Det er fordeler og ulemper med dette, men jeg likte det ikke. Kan hende du liker det dog. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder valg av motor-størrelse(antal Hk) hva er å anbefale? sånn men tanke på om lavest fart på f.eks en 60 hk eller 90 hk klarer dorge-fart i flere timer uten å ta skade av det`? Har lite peiling på motor.

her en ny båt jeg fant, dog hakket over min prisklasse. Noen meninger? En Atlantic Pilot 560 med 90HK Suzuki fra 2009

:http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=41368632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder valg av motor-størrelse(antal Hk) hva er å anbefale? sånn men tanke på om lavest fart på f.eks en 60 hk eller 90 hk klarer dorge-fart i flere timer uten å ta skade av det`? Har lite peiling på motor.

her en ny båt jeg fant, dog hakket over min prisklasse. Noen meninger? En Atlantic Pilot 560 med 90HK Suzuki fra 2009

:http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=41368632

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42466382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UGLER I MOSEN på denne?: Virka litt billig??? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42739099

Antares 620 med Suzuki 50 hk med ekkolodd til 165 000 kr?



var forresten å så på denne i går: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42700159

inspiserte skrog og alle mulige kriker og kroker uten å finne noe feil. fikk prøvd den en tur også. virka grei og kurrant. følger med kombinert ekkolodd og kartplotter fra Lowrance. følger med 50hk Mercury. båt og motor fra 2011. Pris for alt: 135 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antaresen er nok billig på grunn av motoren som er altfor liten til å dra denne tunge båten skikkelig i plan. Skal du ha den opp i noe annet enn snekkefart+ må du legge på 150' eller så til (kommer ann på HK og årsmodell nødvendigvis, samt at du vil få noen titusen i innbytte på dagens påhenger). Nå må du ikke nødvendigvis gjøre dette med en gang, det finnes mange der ute som trives godt i snekkefart. :) Bortsett fra det er båten noe av en drømmebåt, dog for tung for meg og min kombinasjon av bil/ førerkort. Men har du trekkvogn og BE så.....

Quicksilveren har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antaresen er nok billig på grunn av motoren som er altfor liten til å dra denne tunge båten skikkelig i plan. Skal du ha den opp i noe annet enn snekkefart+ må du legge på 150' eller så til (kommer ann på HK og årsmodell nødvendigvis, samt at du vil få noen titusen i innbytte på dagens påhenger). Nå må du ikke nødvendigvis gjøre dette med en gang, det finnes mange der ute som trives godt i snekkefart. :) Bortsett fra det er båten noe av en drømmebåt, dog for tung for meg og min kombinasjon av bil/ førerkort. Men har du trekkvogn og BE så.....

Quicksilveren har jeg ingen erfaring med.

dessverre for tung for meg og trekke også med mitt førerkort/bil. men båten i seg selv falt jeg pladask forelsket i med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.