Gå til innhold
Fiskersiden

Målrettet tur etter store flate fikk et annet utfall...


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde ikke tenkt å lage en rapport ut av dette egentlig...

Men fiske er nå en gang ganske så uforutsigbart. (Og gøy!).

Fiske i dag tidlig (i grålysningen) ble litt mer spennende en jeg egentlig hadde troen på.

Anyway, så er det alltid morro å rapportere årets første HAVÅL! ^_^

Målet var for turen egentlig noen litt store flate som tidvis tas fra land på plassen.

Jeg har nettopp handlet inn en del Esca med tilhørende sqiuds.

Har tidligere prøvd andre type blinkegreier fra Lawson etc. men det har funket utelukkende til lange og brosme, men ikke noe merkbart bedre enn

vanlige knekklys. Nå har jeg hørt en del snakk om Esca og sett en del rapporter der Esca'en angivelig har hatt en medvirking til gode fangster.

Så da var tiden kommet til at jeg skulle gi produktet en kjangs. Valget falt på fading green (og en blå) med squids.

Har mekket noen tackels som jeg hadde troen på og nå skulle jeg endelig få prøvd de ut.

De skulle fiskes glidende på bunnen med makrell som jeg sikret meg forrige uke.

Ankom go'plassen rundt kl.03 om natten/morgenen.

Rigget opp og slengte ut fersk makrell med en grønn og en blå Esca.

Ganske så hard sjø mot svabergene, litt regn i luften med lite vind og ganske behagelig temperatur.

Måtte selvsagt smøre meg inn med myggdeodorant...

Rundt 4:30 runnet det tikket det ganske forsiktig på venstreflanken etterfulgt av noe man kan beskrive som et hinsides run.

Løftet opp stangen og moste til. Konstaterte med en gang fast og stor og sterk fisk. Tankene gikk mot noe stort flatt der ute.

Etter en god fight kom noe til syne i overflaten mellom all sjøsprøyten...

Det er vel ikke mulig?

Joda alt er mulig når man driver å fisker ut i havgapet og ikke har de sperrene vanlige folk har mot å stå der ute mens bølgene slikker opp etter føttene dine.

En dryg havål hadde funnet agnet der ute, og alle teorier og brikker falt umiddelbart på plass.

Plassen har vært i tankene mine til høstens målrettede havålturer.

At det var 02.juli og relativt lyst bekreftet teorier jeg har lekt meg med tidligere.

Joda havålen er der hele året og ikke bare på høsten og den trenger nødvendigvis ikke stummende mørke for å sette ut på tokt etter en godbit.

Etter en noe dramatisk landing, veiing og fotosession; fikk fisken friheten tilbake.

Noterte meg ny pers på 10980 gr.

Ikke en dårlig start på havålsessongen dette... ^_^

Slenger her med noen bilder.

NB! Jeg ga helt opp å få til noen stillbilder med selvutløseren da ålen ikke var i humør til dette,

så løsningen ble å ta opp film og plukke et bilde av filmen der jeg faktisk klarer å holde den i mer enn 1 sekund... :lol:

(Der av kvaliteten på stillbildet...).

020713Havaringl10980gr001_zps7fed4a53.jp

020713Havaringl10980gr002_zps027ddc2c.jp

020713Havaringl10980gr003_zpsf3ad2ebe.jp

020713Havaringl10980gr000_zps8bfce2cd.jp

Ikke nok med det...

For å oppsummere noen ting kjapt: Det skjedde ikke noe på den blå Esca'en som jeg uansett har mer troen er tingen på dypere vann.

Jeg hadde ikke mer enn summet meg og kastet ut den grønne Esca'en med nytt agn, ventet noen minutter, så var det på an igjen.

Tikking... Noen solide stangbøy etterfulgt av et raskt run, så mer stangbøying. Løftet igjen stangen og moste til.

Joda veldig fast fisk og mye kjemping der nede. Bremsen sto nå på fult siden jeg ikke hadde slakket den etter landingen av havålen.

Dette var i hvertfall en minst like stor og/eller sterk fisk, men oppførselen var ikke helt slik havålen pleier å oppføre seg.

Fikk den omsider oppover og innover. Slakket litt på bremsen for å se lit hva som ville skje.

Fisken raste et stykke utover og la seg dønn på bunnen. Fikk pumpet den opp igjen med ikke alt for mye motstand, men så raste den ned til bunnen igjen.

Nå lå fisken ikke langt fra land, men på bunnen og her stuper svaberget rett ned. Pumpet den opp igjen, men der var det bom stopp gitt.

Det viste seg at det er en hylle under svaberget der jeg pleier å stå, og fisken befant seg nå under denne.

Ikke kul om den ville komme ut. Prøvde flere ganger å slite den frem og opp igjennom det tykke tangbeltet. Helt umulig.

Den drev og rekte frem og tilbake under denne fjellhyllen og jeg ble en smule nervøs for snøret mot eventuelle steinkanter.

Jeg prøvde å la den gå et par ganger, og hver gang jeg slo over baitrunneren raste den rett til bunns.

Holdt på sånn ganske lenge før jeg bestemte meg for at det får bære eller briste...

Pumpet den opp og den gikk under fjellhyllen igjen. Jeg kjente hvordan den nøkket kraftig i stangen, men nå var bremsen stilt på fult og den kom ingen vei.

Jeg begynte den smertefulle prosessen som jeg visste kunne få et uheldig utfall, nemlig å forsøke å slite fisken ut fra skjulestedet sitt og gjennom tangbeltet.

Jeg tok stilling rundt 5 meter for der fisken befant seg og satt klingen på surfstangen ned mot kneet, og begynte å legge hardt mot hardt.

Det nøkket hard rett der nede. Har aldri sett Devilsticken i en sånn heftig bue før...

Vet ikke hvor lang tid det gikk. Tiden sto helt stille for meg.

Til slutt gikk det slik det bare måtte gå...

Fiske sleit seg og jeg satt igjen med 4 meter sjokkfortom med fliser i enden...

Litt kjip følelse, men shit happens. En ting er helt sikkert, det skal fiskes mer på denne plassen.

En dag håper jeg på å få opp noe stort med en Sakuma 545 manta extra "piercing" og med en Esca på slep... :rolleyes2:

Dette var bare starten på 4 uker med ferie... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen ble det ikke en aldri så liten økt i natt også etter havålen på samme plass.

Joda, ble havål i natt også...

Denne litt mindre enn forrige, og landet på 10460 gr.

Mer hissig enn den forrige... Et lite beist.

020713Havaringl10460gra_zps967deedd.jpg

080713Havaringl10460008_zps721263cf.jpg

De er i støtet nå! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en godplass ja ^_^ Noen ganger er det imidlertid helt dødt, samt at det er ganske så værutsatt... Men noen ganger klaffer vær, tidevann og fiske, så dette er en av topp 5 plassene. I år har det blitt kveite, fin ferdatorsk, rødspette, piggskate, havål + de vanlige artene på plassen. De siste årene har plassen "dessverre blitt invadert" av nye landsmenn med biltema-stenger som fisker etter småsei og lyr, gjerne opptil 8-10 mann i slengen... Har ikke noe imot at de fisker, men det er litt surt når man har rigget seg med surfutstyr og blir skvist på begge sider og sluker flyger ukontrollert alle veier og krysser snører i fleng. Betyr tydeligvis ikke noe hvem som kom først.

Så her er det om å komme helst sent/tidlig og sikre godplassen, og gjerne ta litt mer plass en man behøver, selv om dette heller ikke alltid hjelper heller.

Uansett er planen er å forsøke å sikre plassen på søndag... Håper på noe gromt da. (Som større havål).

På nattfiske er det knapt et mer fredelig sted på jord; Ikke noe lys, langt fra vei, trafikk og hus - med utsikt rett ut i storhavet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 netters satsing uten å lande havål. Var mye aktivitet på agnene noen timer siste natten med to run som "kan" ha vært havål, men er ikke sikker men agnene ble sluppet etter et par kraftige stangbøy etterfulgt av jevnt men rolig utras. Kunne se at agn og lodd ble sluppet ned på bunnen igjen og snøret hang slakt, men igjen dette kan ha vært annen fisk også. Kom opp noen fine sei 2-3 kg. da...

Tror faktisk det godværet vi har hatt nå, spiller en rolle.

Ruskeværet vi hadde i starten av juli, med overskyede og mørkere netter kan ha vært det som skulle til (til tross for at det var i grålysninga den første tok).

De siste nettene ble det jo ikke mørkt, solen gikk ned, månen var full eller tilnærmet full, så kom solen langsomt sigende frem igjen.

I tillegg var de mye sjø fra vest i begynnelsen av juli. Nå er det flatt hav.

Prøver igjen om et par uker, og håper på litt "verre" vær... ^_^

Forsker på dette nå... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Enig er et paradis! Beste utgangspunkt er Gule sider / Kart / Sjøkart - når man skal leite opp plasser.

Her ligger utfordringen i å få de spennende plassene på sjøkartet til å stemme med tilgjengelighet fra land, altså kartet. Det er altså utfordringen.

Nå er det nok av spennende plasser fra land i Øygarden, faktisk er det så mange at det har ikke vært mulig for mitt vedkommende å teste mer enn halvparten av de plassene jeg har på test-listen min.

Vanligvis så er jo dedikert fisketid mer eller mindre tilmålt, og da blir det jo kanskje alt for ofte til at man bruker de plassene man har hatt god uttelling, fremfor å prøve ut nye plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja jeg har brukt noen timer på å saumfare gjennom hybridbildene på gulesider. Første turen min til Øygarden kjørte jeg rundt i 2 timer for å finne en plass, og når jeg endelig fant en fin plass så begynte det og lyne og tordne(og regne seff), så da dro jeg hjem. Fikk noen småpene leppefisk, så var ikke helt blanktur. Sånn er det når man nettopp har fått bil, og er lite kjent i området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du en spennende tid i møte... Øygarden gir best uttelling fra høst til vår om det er storfisk du jakter etter, (unntaket er vel lyr og en og annen slenger av en art).

Om sommeren er det stort sett agn-fisk og leppefisk som dominerer. Ikke lenge til vanntemperaturen synker og og mørket faller på tidligere, noe som er perfekt når man skal ut å jakte storfisk!

Et tips er å gå litt... (!) Med det mener jeg at du parkerer bilen og går frem til de beste plassene. De beste plassene i Øygarden ligger nemlig alt i fra noen hundre meter til 1 km. eller mer fra nærmeste vei... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.