Gå til innhold
Fiskersiden

Reisebrev fra Koh Samui, Thailand, med fiske i sjø og vann.


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Vi har nettopp kommet hjem fra 14 dagers ferie på Koh Samui, en liten øy i Siambukten, øst for Thailand.

Koh Samui var lenge en”backpacker øy”, men de siste 10 årene har turismen tatt av her også, først og fremst i byen Chaweng, men skal fortsatt være litt roligere her enn for eksempel Puhket.

Vi hadde booket oss inn på et lite boutique-hotell, the Kala, godt utenfor Chaweng sentrum for 14 dager avslapping, bading, boklesing og selvfølgelig litt fiske
på meg :)

1_zps02e56d31.jpeg

The Kala betydde visst kokosnøttskall på thai. Før turismen var kokos den største industrien på øya, fortsatt var det en
viktig inntektskilde for mange.

2_zps4258042c.jpeg

Ikke så verst utsikt fra hotellresepsjonen.

3_zps4544d382.jpeg

Hotellet hadde privat strand like i nærheten, bort hit kunne vi bruke kajakk eller gå. Det var nydelig stille her og vi hadde
stranda nesten helt for oss selv store deler av tiden.

4_zpsa544758d.jpeg

Hotellets utlånskajakker.

6_zps76641fe4.jpeg

Pakker alltid litt av diverse med på feireturer. Stanga var en femdelt Beastmaster og snella, baitrunner med en spole mono og en spole multi.

8_zps3988d339.jpeg

På stranda tusset det av småfisk og første fangst ble denne. Ligner litt på vår egen grønngylt.

9_zps7ed91c8c.jpeg

Denne kastet seg grådig over rekebiten !

75ac1b22-7e37-4f51-a786-b4a10977a835_zps

Mini grouper av noe slag ? kul fisk.

11_zps9c9beefa.jpeg

Enda kulere fisk :)

Testet diverse fra stranda, bunnmeite, duppmeite, fisket med ”ørretbombe” og akkarstrimmel, og fisket med diverse sluker. Hadde noen hissige hugg fra litt større fisk, men klarte ikke kroke de. Hadde også på en liten horngjellaktig fisk på akkarstrimmelen. Ble ingen store fangster, men småfisk på grunna kan være rett så trivelig i sola!

Største byen på øya og stedet med aller mest turister var Chaweng. Vi dro flere dager inn hit for shopping og mat, trivelig, men småhektisk sted.

12_zpsa236eca3.jpeg

Hovedgata i Chaweng, f u l l av butikker, barer, restauranter, spa, massasje osv, osv.

14_zpsa0711e9c.jpeg

Kabel-kaos ! Noen elektrikere her ? :)

0_zps8313662e.jpeg

Bo Phut- Fisherman village var en liten koselig by på nordenden av øya. Her var det en veldig kul og laidback atmosfære og hver
fredag ble hovedgaten stengt for trafikk og det var markedsboder overalt.

15_zpsc0caf04b.jpeg

Markedsgata i Fishermans village.

16_zps9215bc23.jpeg

Minibar :)

17_zps48f8d308.jpeg

Har ikke skikkelig brygge før du har parabolantenne montert på den !

18_zps3bdf72f2.jpeg

Maten var stort sett helt knall ! Særlig om man holdt seg til sjømat og fisk.

19_zpscd63de62.jpeg

Sjømaten var fersk ! (les levende)

Koh Samui er en forholdsvis liten og det er begrenset med severdigheter, men vi var en runde rundt øya og fikk med oss de
”viktigste” :) blant annet disse:

20_zps271db85c.jpeg

En stor munkestatue.

21_zps9b5fe705.jpeg

The dead munk- Denne munken døde i 1973 og satt fortsatt i samme stilling, men det var blitt bygget et tempel rundt han som ble flittig brukt av de lokale. Solbrillene var satt på i ettertid.

22_zps0ad97468.jpeg

Siste ”store” attraksjonen var en kokosplantasje hvor trente aper plukket kokos. Flinke var de, og virket som de ble behandlet greit av eierne.



Før vi dro hadde jeg googlet litt etter fiskemuligheter på øya. Det fantes diverse ”havfisketurer” men etter bildene å regne var fangstene for det meste det samme som jeg fikk fra stranda, små fargerike fisker. En og annen barracuda var det bilde av, men jeg var noe skeptisk kjente jeg.


Derimot fant jeg en ”fiskeresort” ,Top Cats fishing, som skulle ha dammen full av blant annet, redtail catfish, giant mekong catfish, gaint siamese carp, arapiama osv, osv. Jeg er fullstendig klar over at dette er importert fisk fra bla. sør amerika og at det kanskje ikke gir den ”ekte, ville fiskeopplevelsen” men at det kunne være gøy, det følte jeg liten tvil om :D

Jeg fikk booket meg en sekstimers session med guide, grunnfòr, agn og utstyr inkludert. Kone og barn dro på spa så lenge.

23_zpsafff052b.jpeg

Liten tvil om hva jeg skulle fiske etter !

Utstyret var til min store lettelse av god kvalitet og grei stand. Shimano big baitrunner LC sneller påmontert Shimano Catana catfish-stenger og Shimano
baitrunner 12 000 D på en litt lettere stang.

24_zps3c6f5f80.jpeg

Utstyr blir klargjort, og spenningen stiger….

25_zps2e3ddc95.jpeg

Meethodfeederen ble pakket med grunnfòr, hair-rigen ble fylt med 5 maiskorn pakket i nok en klump grunnfòr.

Jeg fisket en stang med rigget nevnt over, og en stang med glidene, halv agnfisk. Første timen skjedde det lite, guiden fòret jevnt med mer grunnfòr, og ba meg være tålmodig….

….og det lønte seg ! Litt ute i time to runet det skikkelig på hair-rigstangen, jeg slo til og fighten
var i gang :D



Etter en god og seig fight med noen tunge utras kunne guiden hove en flott redtail catfish.

27_zps4d13f2eb.jpeg

Jeg gjør meg klar for å løfte fisken.

Alle fiskene ble godt behandlet. Før vi fikk tatt bilde, ble den mothakerløse kroken fjernet, såret behandlet med ”sårsalve”, fisken fikk roe seg litt over oksygen i vannet, så fikk jeg hoppe utti for et par raske bilder. Etter dette ble fisken flyttet over i en lukket del av dammen til dagen etter.

28_zps7db5c158.jpg

Fisken ble estimert til ”a solid 90 lb” av guiden, noe ikke jeg betviler, var tung!

29_zpsfa1971f8.jpeg

Fikk også denne, paku, en salatspisende fetter av pirajaen.

30_zps8bbd5293.jpeg

Giant Mekong catfish, disse var spreke, laaange utras, fikk to av de.

32_zpse53c2133.jpeg

Eneste fangsten på agnfisk ble denne, en stilig, flatneset type. Tiger catfish kalte guiden den.

33_zps3cf4bcf8.jpeg

Var kun meg og disse to engelskmenne som fisket denne dagen, digg med god plass. Her poserer de med en giant siamese carp.

Rå fisk!

34_zps7e3c530a.jpeg

Arapaimaene lurer i sivet.....

Må si det var skikkelig artig dag. Litt mer krefter i disse fiskene enn en 300 gr skrubbe fra Drammensfjorden :lol:

Alt i alt var Koh Samui og Thailand en skikkelig positiv opplevelse. Hyggelige folk, god mat, fin atmosfære, varm vann
og vær !

35_zps13fe6b1f.jpeg

GOD SOMMER !

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.