Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaringer med Lowrance kombisvinger


dbrownie
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vurder og oppgradere til ett Lowrance hds 7 though da det er fin kampanjepris på dette nå.

Samtidig frister det og bytte svinger også, til den lowrance kombisvingeren med downscan. (gjennomgående)

Er det noen her som har testet denne?

Driver veldig variert fiske både på dypt vann og etter kveita på grunnere vann.

Har en airmair b60 svinger nå, vil den kombisvingeren være ett dårligere alternativ enn denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to Lowrance 4-frekevens kombisvingere. 50/200/455/800kHz og 83/200/455/800kHz. 83/200/455/800kHz. er mye dårligere enn B60 til vanlig ekkoloddfunksjon, 50/200/455/800kHz er litt dårligere. 50/200/455/800kHz bygger på vanlig Lowrance 50/200kHz hekksvinger, 83/200/455/800kHz. bygger på den lille 83/200kHz hekksvingeren (HST-WSTBL) som egner seg best for grunnere vann.

Ser du skriver gjennomgående kombisvinger, det tror jeg ikke finnes enda, kjenner bare til hekkversjonen.

Med HDS-7 Touch bør du kjøpe en LSS-2 svinger slik at du får høykvalitets både DownScan og SideScan, samt beholde B60 til vanlig ekkolodd.

Er du fornøyd med B60 til ditt fiske, eller skulle du ha ønsket noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Abbor.

Visst en skal bruke både b60 og Lss-2 svingeren, må en bytte om på ledningene mellom hver gang da eller?

Forsåvidt veldig fornøyd med svingeren på dybder fra 15-150 meter, men jeg kjører kun 200khz da 50khz fungerer veldig dårlig med meg.

Selv på dypt vann får jeg bedre bunnbilde med 200khz enn med 50khz.

Når den står på 50khz må jeg justere loddet så mye at bunnen forsvinner for å få vekk forstyrrelsene opp i sjøen.

Har vurdert å bytte svinger for å få en som virker litt bedre på dypet. (jeg fisker riktignok mest på dybder fra 10-150 meter)

Hvor mye opp på en for å få en svinger bedre til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en egen kontakt bak på HDS Touch for LSS-2 svingeren.

Hvis du setter overflateklarhet instillingen høyere forsvinner mye av overflatestøyen (men også eventuelle mål der)

Jeg synes 50kHz på Airmar 600W og rrimeligere svingere fungerer svært dårlig. Hovedgrunnen til det er den vide signalkonen på 45 grader eller mer som sprer energien for mye.

Listepris på TM260 som er den du trenger er ca 12000kr, jeg har en jeg bare har testet som jeg selger til en grei pris siden jeg har gått over til CHIRP ekkolodd med TM265. (Send PM hvis du er interessert)

Med TM260 så fungerer også 50kHz suverent, den har 19 grader signalkon på 50kHz og 6 grader på 200kHz.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en meget bra svinger, men da jeg allerede har tatt hull i båten til den gjennomgående svingeren tror jeg at om jeg skal bytte ut den så blir det med en annen gjennomgående.

Kan såklart bare la b60 stå i ubrukt, men syns det blir litt mye med både B60, Tm260 og eventuelt Lss-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en HDS Touch i tillegg til ekkoloddet du har i dag (HDS-5 ?) kan du koble disse i sammen via Ethernet. Har du da en svinger koblet til hvert instrument er begge svingerene faktisk tilgjengelig fra begge instrumenter.

Et annet alternativ er selvsagt å manuellt bytte om. Jeg brukte også B60 som min hovedsvinger og koblet manuellt om til TM260 en liten periode når jeg skulle se på dype mål.

Er egentlig bare SS264N split pair jeg kan anbefale som gjennomgående oppgradering fra B60 på båter under 30 fot. Da må du installere to svingere, hver på størrelse med B164.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er HDS-5 jeg har fra før ja.

Har dessverre ikke plass til både hds 5 og hds 7 touch på styrekonsollen.

Spørst om jeg bare går for en hds7 samt en structurescan svinger, så beholder jeg B60`n inntil videre.

Er vel egentlig like greit og gå for en hekksvinger som en gjennomgående svinger til structurescan?

Hvor dypt fungerer structurescan greit i saltvann?

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare de med innenbordsmotor som bruker gjennomgående StructureScan svinger.

Alle bildene under er med LSS-1 blackbox og Svinger, HDS Touch med LSS-2 svinger bør være enda bedre.

M/S Gudrun

shot_67.png

Blücher

Blucher_NSE12.png

Blucher_HDS10.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har jeg fått montert Lowrance HDS 7 touch samt Lss-2 svinger, å fy hvor rått det var.

Har ikke fått satt meg så veldig godt inn i structurescan og alt står på automatisk foreløbig, men jeg ser at dette kommer til å bli ett meget bra hjelpemiddel.

Legger ved ett par bilder jeg tok i dag. (tatt i full fart på vei hjem fra fisketur. hadde langt bedre bilde på skjermen, men det var litt vanskelig å få tatt bilder av loddet.)

Ett vrak fra krigen utenfor Ålesund: http://www.dropbox.com/s/6s4ews54o6muo1v/20130801_180457.jpg

En tråler som sank utenfor Hundeidvik: https://www.dropbox.com/s/mou39xfokfqwplz/20130801_185402.jpg

En grunne som stakk opp: https://www.dropbox.com/s/5ju1malmc2j9efs/20130731_183141.jpg

Endret av dbrownie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.