Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging etter sjøørret i sommervarmen, gode råd er dyre...


PKG
 Share

Recommended Posts

Hei!

Befinner meg på østre Hvaler kommune. Har dorget 3 turer, alle seint kveld/tidlig natt og eneste resultat er en tapt sjøørret på rundt 1 kg. Selv makrellen og horngjelen glimrer med sitt fravær. Registrerer også store mengder brennmaneter dypere enn 5 meter.

Dorger med kun èn stang uten dyprigg, kun blysøkker.

Dorger kun med Apex 4,5" og 30 og 50 grams blysøkker hvor jeg varierer slepelengden fra rundt bare 15 m til rundt 30m. Dybden Apex`n går på (bruker i overkant av 1 m mellom Apex og svivler med blysøkke) er 1- 7 m, fisker som regel dypest tidligest på kvelden og høyere i vannet jo mørkere det blir.

Fisker ikke når det er blikk stille, heller ikke nordlig vind, kun fra sydøst til vestlig vind med bølgegang på sjøen.

Dorger rundt land, odder, grunner og undervannsgrunner/båer. Prøver å holde en hastighet på 2-2,5 knop. Apex greier uansett ikke særlig mer. Bruker 7 fot trollingstang og Ambassadeur C4 6600 multiplikatorsnelle med 300 m Sufiix Duraflex 0,33 mm.

Har egentlig kun 2 spørsmål:

1: Hvor mye bedre er det å fiske sein natt/tidlig morgen i forhold til sein kveld/tidlig natt?

2: Mange sier de dorger "midtfjords", spesielt om sommeren. Er dette over grunner eller også over dypt vann?

Mvh

PKG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde skaffe et par Kuusamo 33 og 90g blyparavaner slik at du kan kontrollere dybden bedre. Etter min mening kjører du alt for sakte. 4,5" Apex har en anbefalt hastighet på 2,5 til 3,5 knop så du kan i hvertfall gå 3 knop. Hvis du erstatter enkeltkroken med en treble, gjerne litt tung (Owner ST41BC str 2) så kan du gå enda fortere. Tror jeg vill ha prøvd meg fram til en kombinasjon som tåler 4 knop og så gått i 3,5.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten er en utrolig var og sky fisk, de gangene jeg ikke bruker dyprigg så bruker jeg slike dyp paravaner som jeg trer inn på snøret,

http://www.jiicee.com/kalastus_se.html

Da kan jeg la agnet gå lengre unna paravanen 4-5 meter, som er en stor fordel.

Du kan også ta en gummistrikk i et pæresøkke som du tar rundt sena i en renneløkke ,da får du søkket lengre unna agnet.

Når du da får på fisk så tar du bare og sliter av strikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye maneter i hele fjorden nå, ganske typisk etter fralandsvind. Jeg var på hvaler selv i helgen, og fikk kun pir, så jeg burde sikkert tie stille, men får skylde på at det ikke var med min båt og at det primært var en sosial tur...

Hvalerområdet i ferien har båttrafikk som ringveien i Oslo klokken 08.00 mandag morgen. Tidlig morgen er definitivt det beste tidspunktet. Vær i båten når solen kommer opp, og kjør frem til 8-tiden, så hjem til frokost.

To strategier, begge fungerer. Den første er definitivt best på morgenen, og består i å stryke oppunder skjær og holmer så nære du bare kommer. Dette fungerer best med bare en stang per mann, som man gjerne kan holde i hånden så man kan styre slepet så tett til land som mulig. Gruntgående woblere er selvskrevne. Dette gir primært noe mindre snittvekt på ørreten, men jeg har fått noen rundt 2 kg også.

Den andre er å jakte på sildespiserne. Det er disse "de andre" referer til at du finner midtfjords, og her er blyparavaner eller dyprigg gull. Du behøver ikke nødvendigvis å ligge midtfjords, men generelt sett ligger man lengre fra land enn der marbakken går. Poenget er å finne områder med mye sild, og så gnu der. Snittvekten på disse ørretene er høyere, men det er vesentlig lengre mellom dem. Området rundt Drøbak er et sted hvor det gjerne står endel sild, og hvor dette fisket gir litt mindre timer per fisk.

Når jeg jakter på sildespiserne, er ekkoloddet min beste venn. Når jeg stryker langs skjærene, er kartplotteren vel så viktig.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hjelpemiddelet for å lokalisere stimer av sild og annen agnfisk er et ekkolodd med sideskanning. Skjermbildet er fra Simrad NSS7 med LSS-1 StructureScan. Legg merke til de bølgeformede linjene på DownScan, det er loddet og utløserklypa på dypriggen. Bølgemønsteret kommer av at det var en del bølger. Jeg har også Lowrance HDS-7 Touch som har både vanlig 2D ekkolodd og StructureScan innebygd. Humminbird har tilsvarende teknologi som kalles Side Imaging.

shot84.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og sånn ser det ut på det vanlige ekkoloddet. Dypriggkulen er på vei ned til venstre i bildet, flater ut på snaue 15 meter og drar igjennom en sildestim. Bildet er fra Nesoddtangen. Det ble ikke noe sjøørret den dagen, kun makrell (igjen).

Bildet er med en Lowrance HDS 5 med standard 83/200 giver.

Oslofjorden_HDS_190613+003.png

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for alle svar! :)



Det er mye maneter i hele fjorden nå, ganske typisk etter fralandsvind. Jeg var på hvaler selv i helgen, og fikk kun pir, så jeg burde sikkert tie stille, men får skylde på at det ikke var med min båt og at det primært var en sosial tur...

Hvalerområdet i ferien har båttrafikk som ringveien i Oslo klokken 08.00 mandag morgen. Tidlig morgen er definitivt det beste tidspunktet. Vær i båten når solen kommer opp, og kjør frem til 8-tiden, så hjem til frokost.

To strategier, begge fungerer. Den første er definitivt best på morgenen, og består i å stryke oppunder skjær og holmer så nære du bare kommer. Dette fungerer best med bare en stang per mann, som man gjerne kan holde i hånden så man kan styre slepet så tett til land som mulig. Gruntgående woblere er selvskrevne. Dette gir primært noe mindre snittvekt på ørreten, men jeg har fått noen rundt 2 kg også.

Den andre er å jakte på sildespiserne. Det er disse "de andre" referer til at du finner midtfjords, og her er blyparavaner eller dyprigg gull. Du behøver ikke nødvendigvis å ligge midtfjords, men generelt sett ligger man lengre fra land enn der marbakken går. Poenget er å finne områder med mye sild, og så gnu der. Snittvekten på disse ørretene er høyere, men det er vesentlig lengre mellom dem. Området rundt Drøbak er et sted hvor det gjerne står endel sild, og hvor dette fisket gir litt mindre timer per fisk.

Når jeg jakter på sildespiserne, er ekkoloddet min beste venn. Når jeg stryker langs skjærene, er kartplotteren vel så viktig.

Det med båttrafikk har jeg også tenkt over, men da med hensyn til at det muligens skremmer sky fisk. Det var kanskje mer av praktiske hensyn til "armsleng" under fisket du tenkte på?

Mine foreldre er fastboende på Søndre Sandøy, har ikke egen båt, så jeg låner deres båt når jeg besøker de. Har 2 uker igjen av ferien, så det blir nok flere turer.

Mine foreldre har to båter, en Hansvik 560 sport skjærgårdsjeep med 90 HK Evinrude Ficht med ekkolodd med GPS som er grei nok økonomisk, men jeg synes båten er upraktisk å dorge med samt at jeg ikke har montert stangholder i den.

Båten jeg bruker er en Rana 425 jolle med en handstyrt 15 hk Honda 4 takt. Har montert stangholder i den. Synes den er mye mer praktisk å dorge med, spesielt hvis det blåser mye. Skjærgårdsjeepen har for dårlig svingradius og for mye vindfang.

Bunnlinjen er altså at sein natt/tidlig morgen er best (har hørt det fra andre hold også), og at man ikke nødvendigvis er på bærtur om man dorger et stykke utpå over relativt dypt vann, selv om odder, grunner og båer har større tetthet med fisk?

Mvh

PKG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båttrafikken skremmer utvilsomt fisken i de øverste meterne, men hvor påvirket de blir nede på 15-30 meters dyp vet jeg ikke. Som du sier er det også rimelig kjedelig når idioter kjører over slepet, det er en av årsakene til at jeg som regel kjører med rigg eller blyparavaner når jeg kjører på dag/ tidlig kveld. Det er nok endel som enten er fullstendig sveiseblinde, eller så er dorging et konsept de ikke skjønner indet hele tatt. Jeg aner ikke hvor mye utstyr jeg har satt i andres propeller gjennom årene, men vi snakker om endel tusen kroner.

Du har helt rett med andre ord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.