Gå til innhold
Fiskersiden

Agn til micromeite i sjø


Tage Aarstad
 Share

Recommended Posts

Jeg har lest at folk snakket om kokt reker? Betyr d at man koker rekene før bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å prøve lykken på micromeite i helgen så lurte jeg på hvilket agn jeg burde bruke. Tenkte å bruke reker og makrellbiter men vet ikke hvor effektivt det er.

Takker forr alle svar :D

strandsnegle, albuskjell og blåskjell fungerer i tilleg til andre ting som har blitt nevnt ... hva som er best kan diskuterrs, men frossen reke er jo veldig enkelt og blir ikke like mye søl av som f.eks blåskjell.

agnstrikk er også kjekt å ha med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt god suksess med små bitar av den seigaste delen av strandsnegl. Spes kutlingar og leppefisk er glade i det. Reker som god nummer to. Har også høyrt at mysis skal være "the shit" til f.eks. tangstikling og nålefiskar, men har aldri prøvd. Blåskjell kan være vanskeleg å få på kroken, men den kvite muskelen som bind skjela saman funkar som agn på det meste. Fiskebitar er ikkje like lett å få til å site godt, når agna er så små, og mi erfaring er at mikroartane ikkje er like gira på f.eks. makrell som andre artar. Held ein knapp på snegl, reke og blåskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Til leppefisker og kutlinger er det best å bruke strandsnegler. Det er det "oransje" på strandsneglen som er favoritten til de fleste slike fisker. Halen;den lilla\grå som ligger i en spiral inne i sneglehuset er også populær, men denne er vanskelig å feste skikkelig.

Det beste er å tre kroken gjennom sneglens sugekopp, da dette ikke er skikkelig seigt, og du slipper at agntyver stikker av med godsakene. Agntyver vil du ha i alle tilfeller ved et slikt fiske :)

Til litt større fisker er det best å bruke albueskjell. Disse kan være en bitch å få løst fra steinen, men en kniv gjør som regel susen. Her er det best å tre kroken gjennom sugekoppen (fjern alt av skjellet først). På store agn av albueskjell har jeg fått mye spennende. Steinbit, Lyr, Torsk og flatfisker biter på disse, i tillegg til Ulke og ass. leppefisk :) Litt vanskeligere å få kutlinger på dette agnet, da det som regel er for stort.

Reker, fiskebiter og akkar fungerer greit det også, men har aldri opplevd at fiskene er særlig kresne på skjell i forhold til annet agn, og skjell er lettere tilgjengelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkroken hadde tidligere krok # 28 med fortomer på ca 10 cm. Disse har fungert utmerket de gangene jeg har testet, og rekorden er stingsild på 1,2 gram. Tror de kan fange mindre fisk en det også.

Fant de ikke da jeg var innom nettbutikken, men det betyr jo ikke at han ikke har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske micro, altså skikkelig smått med kroker som er mindre enn #20 er det viktig å ha med ei lita skarp saks. Først huker du kroken i agnet (det være seg reke, akkar, sneglefot e.l.) deretter klipper du til du er fornøgd med størelsen på agnet.

Å først skjære/klippe agnet til riktig størelse for deretter å tre den lille biten på microkroken er bare å be om trøbbel :)

Fikk min tangstikling på en #22 krok, men da fiska jeg egentlig etter kutling og tangstiklingen bare dukka opp og heiv seg over agnet. Dette var en relativt stor stikling (8g) Jeg hadde fiska målretta på flere mindre Tangstikling før dette med #24 krok som var det minste jeg hadde da. Kroken så "gigantisk" ut og jeg fikk ingen av de jeg fiska på.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkroken hadde tidligere krok # 28 med fortomer på ca 10 cm. Disse har fungert utmerket de gangene jeg har testet, og rekorden er stingsild på 1,2 gram. Tror de kan fange mindre fisk en det også.

Fant de ikke da jeg var innom nettbutikken, men det betyr jo ikke at han ikke har dem.

Hehe, min minste er nipigga på 0,3. Samme riggen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.