Gå til innhold
Fiskersiden

havålblanking, men alt annet en misslykket


TommyB
 Share

Recommended Posts

Da var min første tur etter havål unnagjort, selv uten havål ble kvelden en suksess.

Havålutstyret mitt er ikke helt det store, men klarte å skrape sammen ei karpestang, 3lb MAD D-FENDER med ei shimano 6000 FB snelle, og ei stang jeg ikke vet merke på ( :S ) med ei ambasadeur 6500 synkro. Begge fylt med 0,28 PP, med 6m 0,65mm topshot. Fortom sto det dårlig til med, men hadde en rull 1mm. Her tok jeg to like lange biter, knyttet de sammen i kroken, tredde en 10-15cm bit med elektrikker kabel (hul) utenpå snøret for og holde de sammen og for å beskytte snøre mot tenner om jeg skulle være heldig å møte noe i mørket. Begge stengene ble utstyr med et glidetackl i denne formaten med en 10/0 owner ssw i enden.

IMG_0855_zpsd00c3552.jpg

Her er tacklet ferdig agnet

Utenom de to stengene for havål hadde jeg med 1 sluk stang i tilfelle makrellen skulle dukke opp og to micro stenger med ett paddetorsk/hårvar tackl bestående av en svivel med 0,40mm fortom festet i en 8# krok. Disse artene har jeg aldri prøvd og fiske etter og hadde ingen peiling på hvordan jeg skulle gå fram for å finne de, men det løste jeg sånn halveis iallefall.

Men så var det nå så at jeg var ferdig på jobb klokken 5, dama var på roadtrip, og jeg klarte ikke å vente... Jeg bestemte meg for å pakke litt ekstra utstyr for kajakk drifting i område før mørket senket seg. En kinetic lite ismeite stang med amba 6000 og en fast bom med langt slep med 1/0 owner i enden agnet med en makrell strimmel skulle brukes under driftingen. Mens alt utstyret ble gjort klart, så jeg vinden som herjet i trærne utenfor, og mistet litt motet for kajakk fiske. Menmen, kajakken ble dratt med.

IMG_0858_zps79eaf6f9.jpg

Ready for action

Etter 50 minutter kjøring var jeg framme, og jeg måtte utelukkende legge bort ønske om drifting utenfor moloen der slettvaren og piggvaren er..... Selve plassen består av en ca. 500 meter lang buet steinmolo som beskyttet ferjeleiet, og heldigvis var det mindre vind på innsiden av moloen. Kajakken ble raskt sjøsatt, redningvesten tatt på, en makrell ble ferdig strimmlet på land. Trønderen gjorde en nogen lunde klossete entre i kajakken før han endelig kunne padle utover. Bølgene slo over kanten på kajakken, men så lenge jeg holde meg 15-20 meter fra land gikk det bra. Under meg fant jeg sand på rundt 4 meters dybde, og her begynte driftingen. Tacklet ble sluppt ned, kajakken manuvrert på skrå slik at jeg fikk et ganske fint drift.

1 minutt ut i driftet begynte det å smånappet. Jeg slapp ut et par meter, ventet til snøre strammet seg og ga tilslag. Fast fisk og noen sekunder etterpå lå en grei knurr i kajakken. Men den var litt snedig. Veldig lange, tykke føletråder under og rødaktig. Plutselig slo den de store rundte finnene ut, og da ble det hele klart, rødknurr. En nydelig fisk, og art 64. estimert vekt 3-4hg :) Fisken ble lagt fint til, men hvor var telefonen. %$ såklart lå den i bila. Padla det jeg maktet inn til land, sprang til bilen og fikk tak i mobilen. En rask photoshot senere fikk fisken friheten tilbake.

IMG_0818_zps8c9ca211.jpg

IMG_0819_zps6353069c.jpg

IMG_0824_zps9919decf.jpg

IMG_0827_zpsdc2816e1.jpg

Med et så godt første drift steg motivasjonen, men sank like fort igjen. 20 drift senere, mye padling og økende vind måtte jeg bare legge inn årene. Kajakken ble igjen stroppet fast på taket, og slukstanga ble hentet fram i håp om makrell. Jeg gikk helt ut til enden av moloen, og der møtte jeg en mengde av våre nye landsmenn som kakket smålyr som om de aldri hadde gjort noe annet. Siden hele innsiden av moloen var opptatt, så jeg måtte prøve utsiden. 10 kast senere måtte jeg gi opp, da 30 grams sluken kom i retur for hvert kast. Men enden på moloen var et godt utgangspunkt for kveldens satsing. Resten av tiden fram til mørket gikk med til micro meite etter grssgylt og bergnebb, og disse var det nok av....

IMG_0834_zps561d318b.jpg

Men endelig nærmet klokken seg elleve, og det var my time to shine. Sekken slengt på ryggen, hodelykta på hodet og 6 stenger i hendene på vei utover moloen. På vei ut møtte jeg den polske gjengen på vei tilbake med ei stang hver i hånden. For hver gruppe jeg passerte hørte jeg at de begynte å snakke, og jeg kunne se hvordan de snudde seg etter meg der jeg gikk med alt utstyret mitt. Passerte sikkert 20 stk, og hver og en av de stirret... Men med de på vei hjem hadde jeg hele den 500 meter lange moloen for meg selv, også enden jeg hadde sett meg ut som en grei plass.

Den første tiden gikk med på å klargjøre utstyr, finne stangfester i moloen og finne plasser der det kanskje var en paddetorsk eller hårvar? Men hvordan ser en slik plass ut?? ikke vet jeg...

Rundt elleve ble havåltacklene kastet 10 meter ut fra moloen, agnet med 1/3 av en makrell. Bremsene ble slakket, knarren skrudd på og så var det bare å vente... Imens tok jeg noen bilde av moloen mens det mørknet.

IMG_0837_zps5817a647.jpg

IMG_0835_zps1cd82ff4.jpg

vinden hadde slakket litt av, men bølgene herjet på utsiden av moloen

IMG_0838_zpsc3db9eef.jpg

Mørket senket seg mens jeg sto under lyset ytterst på moloen, og jeg så enden av moloen bli svøpt av mørket mens den gradvis forsvant ut i intet. Da kom jeg på at jeg egentlig er jækla mørkredd og har 700m å gå til bila, 500 av disse langs spisse steiner, 200 av de igjennom skogen... Den tid den sorg tenkte jeg, jeg står nå under lys nå... Så var det microtacklene. Jeg agnet krokene med rekehaler, fant et hull i moloen jeg syntes så bra ut og slapp ned et tackl på hver side av hullet. Så bars det avgårde for å dra opp noen krabber på havåltacklet. 5 stk i alt..... Tacklene ble agnet om, lobba ut og satt i posisjon igjen. Rekene hadde ikke ligget så lenge, men jeg bestemte meg for å sjekke de. Idet jeg lyser i hullet i moloen ser jeg to grønne øyne som lyser mot meg og fosvinner ned i gropa... bergylt tenkte jeg og sjekket krokene. Begge tomme.... Pikkfisk. Agnet om igjen, husket surretråd denne gangen og senket ned.

Utolmodigheten for å sjekke agnet sleit i meg, og etter 2 minutter sprakk jeg. Tok tak i snøre og begynte å dra opp. Kjente motstand og vribrering i enden, noe vridde seg ned i gropa. Raskt fikk jeg dratt det opp, og tusen tanker svirret i hode mitt idet fisken dukket opp. torsk, nei lyr, nei bergylt. ingen av disse var det, det var farsken meg en paddetorsk! Sjokka og forvirra grep jeg fisken og sprang opp moloen til utstyret mitt med en smil om munnen og en latter jeg i etterkant ikke kan forklare.

Vekta ble funnet og fisken fotografert før den fikk friheten tilbake. Art 65! :) Og der sto jeg i lyset av en lyktestolpe mitt i mørket og smilte fra øre til øre. Fullklaff, og enda herligere er det når man ikke har fått hjelp av noen, ingen tips til utstyr, plass eller fiskemetode og alt klaffer!

IMG_0850_zps5c802cbb.jpg

IMG_0847_zps95ae6c65.jpg

IMG_0841_zps4a2b137e.jpg

Jaja, paddetorsk i løpet av en halvtimes fiske var ikke verst, men resten av kvelden ble ikke like spennende. MASSE slitte tackler i moloen, så mye at jeg gikk tom for owner 8# kroker, og jeg hadde kjøpt inn en ny pakke til denne turen, krabbespist havål agn, friske vindpuss og et par kraftige tryninger på spisse steiner. Klokken halv to bestemte jeg meg for å pakke sammen og begi meg hjemmover. I det øyeblikket sekken var på ryggen og stengene var plukket opp gikk det opp for meg veien jeg hadde tilbake. Jeg begynte å gå med hodelykta på bortover moloen mens jeg så for meg morgendagens nyheter. 18 årig gutt funnet død på steinmolo, gutt meldt savnet i natt, mengder fiskeutstyr, men ingen eier funnet forlatt på molo, lista var endeløs... Hjerte pumpa, og pulsen sakket ikke akkurat av i det jeg begynte på skogen. tenk det, nå er jeg 150m fra bila, nesten på vei hjem med 2 nye arter og en rapport som må skrives og så blir jeg drept i skogen...

litt livlig fantasi kan man si når man er mørkredd, men jeg overlevde også denne turen!

Om jeg overlever den neste havålturen, vil bare tiden vise

(må bare si unnskyld for bildene. mobilkamera og litt hastverk gir ikke helt gode resultater. desuten ser bildene på mobil og overført til pc helt forskjellig ut.....)

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :) vet ikke om havål tatt på stang der enda, men dykker ser mye ål der

Har tenkt en del på samme prosjektet. Er en molo her hvor dykkere ser havål og jeg er ganske sikker på at det skal være paddetorsk her. Har dessverre ikke det perfekte utstyret til havål, og fiske på natta er ikke akkurat favoritten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke være mørkredd arobo ;) fin rapport TommyB. veldig kule arter! ser gjerne mer slikt :)

Har hatt noen netter ute i år og det er vel bare det at å fikle med takler ute er mørket er slitsomt i lengden, vanskelig å finne ut når det napper osv. Nå skal jeg holde kjeft føre jeg tar over alt her.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo takk dokker :) dama spurte meg om nå som jeg hadde fått paddetorsk, skulle jeg ikke prøve meg på rompetrolltorsk da?....

ahamm, hode over vannet går jeg ofte å synger på, og snodig nok alltid når jeg ser en flaggermus..

Planlegger en tur dit igjen snart etter mere padder og prøve på hårvar. dykkerne sier at det er tusner av de hengende langs moloen.... det vil nå tiden vise da.. eller så fortsetter havålforsøket utover vinteren :)

Å være mørkredd er jo naturlig, heldigvis er jeg blitt bedre med årene. husker at alt ble litt bedre etter at jeg gikk ut i skogen og satte meg ned en times tid livredd midt på natta. ingen ting skjedde, så det var jo ikke så farlig. men all fiskinga på natta har gort det bedre, og glemmer ofte alt mens jeg fisker. når jeg skal gå hjem og slikt jeg plutselig kommer på hvor mørkt det er :P

snodig nok er jeg ikke redd når jeg sitter på andejakt om kveldene.... :D

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) blir en tur til i kveld/natt, men det blir hovedsaklig etter tunge og hårvar. paddetorsk er velkommen :) havålen venter jeg litt med....

men nå sier jeg som tønes:

etter å ha vært våken hele natta, skal det bli godt å finne senga slik at man er klar til ei ny natts økt :P

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ankre opp båten min rett på utsiden og ta de fra båten heller, bør være lettere å dra de opp til båten, enn opp på moloen.

Synd eg isje har innsett kor kul denne plassen faktisk er, har fiska maaaange timer her, men rødknurr, tunge, paddetorsk, slettvar hadde eg ikke sett for meg, ikke i disse mengdene som dykkerne har sett i år ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende rapport, og bra at noen tar opp igjen havålsatsingen der. Eg gikk lei av å sitte der alene. Ja, bortsett fra all krabben da.

Lykke til videre. Gleder meg til å lese rapport om havålfangst fra Mekjarvik :-)

Takk :) Går nok lei til slutt der jeg å om det ikke skjer noe etterhvert, og kunne godt ha vært foruten krabbenes selskap... er jo mange andre plasser det er letter å ta den så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen netter ute i år og det er vel bare det at å fikle med takler ute er mørket er slitsomt i lengden, vanskelig å finne ut når det napper osv. Nå skal jeg holde kjeft føre jeg tar over alt her.. :D

tenkte mest på at den moloen du snakker om er godt belyst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.