Gå til innhold
Fiskersiden

Nødvendig å fore før karpefiske?


olemm
 Share

Recommended Posts

Hei, min første post på forumet her, og har noen spørsmål.

Har gjenopptatt fisking som hobby etter noen års pause. På en fisketur i går ved et vann ikke langt unna hjemme så jeg noen stoore skapninger som jeg ikke kan tenke meg er noe annet enn karpe. Jeg vil anslå at fiskene var mellom 2-6kg, jeg så 6 forskjellige individer. Tre av dem på meget nært hold. Tidligere i sommer så jeg to stk på samme plassen. Så det kan tyde på at de vanker på samme sted!

Etter å ha lest litt om karpe skjønner jeg at det ikke er bare å hive ut mark og dupp akkurat, og dene ene fisken var heller ikke spesielt interessert i mel-og-vann deigen som jeg brukte som agn, enda jeg stod og dro den opp og ned 10cm foran fisken flere ganger. Hva skal jeg bruke som agn for at den skal være interessert? Og må jeg fore opp fisken med denne typen agn?

Skjønner også fisken er skjør når den kommer opp av vannet, så riktig håv og avkrokningsmatte er tingen.

Noen tips til en luring som vil prøve seg på den mystiske karpen? Type krok osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som har funket for meg på både karpe, suter, og karuss er hvetebolle.. ta ut litt av innmaten og rull den sammen til en ball. Hvis du kjøper boller på rema så får du de som er litt fuktige da holder ballen sammen ganske lenge egentlig. Ha dette under en waggler dupp så er du der tror jeg. Jeg bruker Owner Mosquito i str 4, men disse er litt tynne i godset så tilsvarende i ssw er nok å foretrekke på så store fisk som du beskriver.. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.