Gå til innhold
Fiskersiden

Død håkjerring flyter ved mortavika


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Fact:

* 95 prosent av de som bruker internett er reine lesere, som ikke bidrar med noe selv.

* 5 prosent bidrar med egne kommentarer eller innlegg.

* Av disse 5 prosentene er det under 10 prosent som er veldig aktive.

For egen regning:

* Av de 10 prosentene av de 5 prosentene er 95 prosent fødd under en stein.

* Dessverre leser 99 prosent av disse 95 prosentene VG, Dagbladet og Nettavisen.

* Folk tar det de har lest på internett en gang for udiskutabel sannhet.

* Verden vil bedras!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ganske oppgitt over hylekoret/lynsjemobben i kommentarfelta rundt om kring på nett. Alle er saktens einige om at C/R er noko tull som burde straffast med å kjølhaling og fengsel, og dei få som er litt "nyanserte", meiner at C/R kun burde praktiserast på laks og sei, som tåler dette kjempebra...

Du må ikke lese slike kommentarer, det er ikke mentalt sunt. Og for all del, ikke innled noen form for diskusjon med dem, De drar deg ned til sitt nivå og knuser en på erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker kommentaren din på HHH's sider, Martin. Merker at jeg blir noe provosert over mange av innleggene som kommer på den siden om dagen. De er så ekstremt negative mot sportsfiske, nesten som det fokuserer mer på å sverte dette, enn å ta for seg de største problemene, som f.eks. bifangst. Man ser jo at Myhre leter i forskningen for å finne noe som backer opp hans personlige meninger, og hopper glatt over litteratur som sier noe annet (tenker på utsagnet om at forskningen sier at fisk føler smerte på lik linje som pattedyr). Jeg er selv litt involvert i haiforskning, og har et ønske om å ha gode bestander av våre haiarter. Men føler ikke at HHH bør gå i bresjen for beskyttelsen av våre haier. Føler de blir for lite saklige...

Kanskje dette vil utvikle seg til å bli ordentlig debatt mellom dykke-biologer vs. sportsfiske-biologer

Her er forresten sitatet fra HHH og Myhre:

Nyere forskning indikerer at fisk kan føle smerte og har en opplevelse av smerten nesten tilsvarende som pattedyr. Ville det være ok å fange et rådyr eller en elg med krok, hale denne inn slik at "jegeren" kunne ta et bilde av dyret for så å slippe det tilbake i naturen?[/size]

Tror vi skal skille mellom negativitet til Catch & Release og Sportsfiske generelt. Det er sportsfiskere som gjør hederlige forsøk på å fiske slik at de kan nytte fangsten og ser sammenheng mellom fisk og mat. Det mange ofte kommenterer er ekstrem Catch & Release utøvelse. Jeg har stor glede av Sportsfiske, men prøver samtidig å nytte fangsten på fornuftig vis. Lære barna opp til å sette pris på naturen og ære den ved å ikke la noe gå til spille er også noe jeg tror vi har en del å hente på. Vi spiser ofte fisk, 2-3 ganger hvær uke. :-)

Jeg er ikke noe utpreget Catch & Release tilhenger.

Nå var det en fantastisk fangst tatt av fiskere med kunnskap om fiske, det er ingen tvil om at det er leit for de at de endte slik. Det er noe som vil skje i fremtiden også uten tvil, en kan gjøre sitt beste for å unngå det med kunnskap og forsiktighet, skal en utelukke det helt må en la vær å fiske etter Håkjerring og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spekulere i hvorfor akkurat denne døde blir vanskelig, kanskje den var gammel og døende i utgangspunktet? Uansett, synd at den døde, men at 1 håkjerring dør av C&R er vel bedre enn at all håkjerring som fiskes opp skal drepes bare for å hindre at noen dør av følgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spekulere i hvorfor akkurat denne døde blir vanskelig, kanskje den var gammel og døende i utgangspunktet? Uansett, synd at den døde, men at 1 håkjerring dør av C&R er vel bedre enn at all håkjerring som fiskes opp skal drepes bare for å hindre at noen dør av følgene?

Alle vi i "faget" synes og er vel enig om at det var 1 tragisk hendelse, dog vet vi at det er ikke kun denne som har død etter fangsten...Enig med deg at det er bedre med C&R en at alle skal kakkes for å unngå at de dør av uavklarte grunner. Det er tross alt vi - oss som trenger og forstyrre dens naturlige miljøet - leveset. Derfor gjentar jeg 1 gang til og uten ønsker om å presse noen : La være, la tvilen komme fisken til gode...

Please :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du vil fisken vel Lopez, det er prisverdig. Når det gjelder f.eks. klimaendring er det mer enn nok bevis som tilsier at det er et menneskeskapt problem, ergo tar de fleste opplyste mennesker forhåndsregler etter beste evner. Når det gjelder C&R er det ikke nok indisier som peker mot at dette begrenser bestander i så stor grad at det undergraver fisking som aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du vil fisken vel Lopez, det er prisverdig. Når det gjelder f.eks. klimaendring er det mer enn nok bevis som tilsier at det er et menneskeskapt problem, ergo tar de fleste opplyste mennesker forhåndsregler etter beste evner. Når det gjelder C&R er det ikke nok indisier som peker mot at dette begrenser bestander i så stor grad at det undergraver fisking som aktivitet.

Flott å kunne kommunisere på samme frekvens :) For ordens skyld snakker ikke jeg om fiske generelt, i tilfelle jeg som Kanarier ikke har formulert meg rett. Jeg snakker om disse flere 100 år gamle ( antageligvis) vesener som vi fortsatt vet lite om og som kun fanges for å oppfylle vår eget ego ( også urinstinkt ) som jeg respekterer, aksepter og ikke minst greier å tolerere.

Derfor gjentar jeg det 1 gang til : Trenger vi det , trenger vi virkelig det ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du gjentatt det nok ganger ;)
Nei, vi må ikke.
For min del er det såpass artig at jeg gjør det selv om det måtte finnes en risk for økt dødelighet. Litt sånn som snus. Mitt største fiskeøyeblikk til nå har vært med en håkjerring, og jeg oppsøker gjerne den følelsen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkjerring er en spesiellt fasinerende fisk. Den kan bli enorm, den lever utrolig lenge, og de færreste av oss har sett en i live.

Like vel svømmer de der nede. De svømmer i dypet i rogaland, hordaland og i fjorder hele veien nordover i alle fylker i vårt langstrakte land.

Før i tida ble de fiska etter for oljen. De har en enorm lever og oljen fra levra var av ypperste kvalitet. Etterspørselen etter denne oljen forsvant med tilgangen til mineralsk olje og der med opphørte fisket etter Håkjerring.

Nå er de noen få sportsfiskeskjeler som ønsker å bryne seg på denne fisken.

Å fange en slik er en utfordring.

Det krever riktig utstyr, kunnskap, og vilje til å sette av mye tid til planlegging og faktisk gjennomføring.

Nå er det også slik, at de få som er såpass dedikerte også ønsker å returnere Håhjærringa uskada.

Slik fisket foregår i dag, har jeg ingen betenkeligheter. Selvsagt vil individ dø selv om man gjør sitt beste for å ungå akkurat det.

Så lenge dette fisket ikke er i nærheten å true bestandene ser jeg ikke problemet.

Om det skulle vise seg at Håkjeringfiske tok helt av og "alle" skulle dra ei "kjerring", ville det selvfølgelig kreve en revurdering, men det er ikke tilfelle, og det er heller tvilsomt at det kommer til å skje...

Martin Lopez;

Jeg er helt enig i at det komersielle rovfisket på Hai som foregår i sydligere strøk er forkastlig.

Jeg synes også at det er helt på tryne at haifinnemafiaens økonomi gjør at fiskerne i tropene kapper finnene av det de finner av hai. Det være seg Reef sharks eller de pelagiske.

Det jeg ikke er enig i er at du sammenligner denne problematikken med sportsfisket som foregår her på "berget".

Sjøl drømmer jeg om drøyere ting en ei Håkjering :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du gjentatt det nok ganger ;)

Nei, vi må ikke.

For min del er det såpass artig at jeg gjør det selv om det måtte finnes en risk for økt dødelighet. Litt sånn som snus. Mitt største fiskeøyeblikk til nå har vært med en håkjerring, og jeg oppsøker gjerne den følelsen igjen.

Nå har du gjentatt det nok ganger ;)

Nei, vi må ikke.

For min del er det såpass artig at jeg gjør det selv om det måtte finnes en risk for økt dødelighet. Litt sånn som snus. Mitt største fiskeøyeblikk til nå har vært med en håkjerring, og jeg oppsøker gjerne den følelsen igjen.

Følelser er følelser...Det respekterer jeg, men vær forsiktig med dyra :)

Sjøl drømmer til og med om drøyere ting en ei Håkjering :)

Det gjør jeg og ... :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig skal vi ikke glemme at den norske stat i sin tid utbetalte "skuddpremie" dvs penger for hver håkjerringhale man kunne vise frem som bevis på drept håkjerring. Dette er ikke så mange tiårene siden. Kjerringa ble sett på som et skadedyr og ble behandlet deretter.
Endel mer info her: http://www.fiskeri.no/Reklame/Hakjerringfiske%20side%201.htm

Et sitat: "Det hører til sjeldenhetene at Fiskeridirektoratet går aktivt inn for å fiske ned en bestand. Dette har imidlertid skjedd for håkjerringas vedkommende. På begynnelsen av 1970-tallet ble blant annet. "Vannøy" fra Karlsøy (Tromsø) leid inn som "letefartøy". Den drøyt 60 fot store båten var blant annet nordvest av Bjørnøya, nordover mot Sørkapp og på Vestsiden av Svalbard. Oppdraget var enkelt, forteller Trygve Larsen fra Vannareid: Å fiske opp så mye håkjerring som mulig. Hensikten var å bedre utbyttet for linefiskerne og å "redde" blåkveitebestanden. Til alle tider har linefiske på dypt vann vært plaget av håkjerring som forsyner seg av fisk fra redskapen. Det var et lignende oppdrag "Arholm" fikk i Vestlandsfjordene.

- Oppfiskingen gav gode resultater. Selv fikk vi personlig tilbakemelding fra lokale fiskere om at fisket hadde tatt seg opp i de områdene der vi hadde fisket håkjerring noen år tidligere, forteller Nils Risøy."

Sett på bakgrunn av dette er sportsfiske etter håkjerring med påfølgende utsetting av fisken knapt en bagatell, ikke minst i forhold til det forkastelige finnefisket. Kan jo nevne at haier aldri får kreft, og at viten om haiene dermed kan være med på å løse denne gåten. Blir en tur nordpå med Vilhelm i slutten av aug. Eventuell hai skal selvsagt ikke inn til land, men uti så skånsomt som mulig. Er klar over at det er kontroversielt, men her skjer det i forskningsøyemed. Og for å dra opp den diskusjonen: JA, det er ikke pent alt som skjer med mus, rotter og aper i laboriatorier, men vitenskapen og ikke minst medisinsk forskning hadde vært satt mange tiår tilbake dersom man ikke hadde brukt forsøksdyr. Synd men sant.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi begynner å dra paralleller med ting som i tidligere tider har foregått med statens velsignelse, og på den måten prøver å rettferdiggjøre en del av de tingene vi driver med i dag, da har vi kanskje enda en lang vei og gå med tanke på bevaring av truede arter.

Forskning, og fangst i forskningsøyemed er det vel ikke mange som er i mot, men da bør man kanskje også overlate sånne aktiviteter til forskerne.

Sportsfiske vil vel for alltid være en form for aktivitet som vil være gjenstand for uenighet og debatter, mange og deriblant meg selv har aldri sett vitsen med såkalt catch&release fiske for å bevare bestandene. (da ser jeg selvsagt bort fra utsetting av undermålsfisk og fiskeslag man ikke benytter til mat)

Hvis en bestand er så sårbar at uttak av fisk er utilrådelig, da mener jeg at det er tull å i det hele tatt fiske.

Målrettet fiske etter arter man ikke har til hensikt å bruke som mat har jeg heller aldri sett vitsen med å fiske på.

Har jeg fått så mye fisk jeg trenger, da stopper jeg fisket, for meg er det helt respektløst og ikke minst egoistisk å da fortsette et fiske der muligheten for at fisk skal dø unødig er tilstede.

Andre igjen sverger til catch&release, noen tar sågar aldri med seg en eneste fisk hjem til mat, og synes det er den beste måten å bevare bestandene på.

Med såpass motstridende meninger blant folk er nok dette noe det aldri vil bli enighet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer konklusjonen min fra et innlegg på min personlige blogg, originalposten inneholder videoer og linke rog en jævla masse tekst men de som orker kan sjekke via link nederst:

"Om jeg skal prøve meg på en liten konklusjon må det bli at jeg mener
c&r fiske etter håkjerring kan forsvares, det er veldig synd at
rekordfisken til Alvestad døde, men en episode endrer ikke mitt syn på
dette . Fiske etter håkjerring er uansett ikke noe som blir folkesport,
så mengden 2kg+ agn på 500+meters dyp vil nok ikke øke dramatisk
fremover. Hvor mange håkjerringer som må bøte med livet pga linefiske og
garn -både aktive og «spøkelsesvarianten» får vi aldri vite, men tallet
er nok betraktelig høyere enn trusselen noen få av de «særeste» og mest
dedikerte sportsfiskerne utgjør. Jeg mener faktisk at disse
sportsfiskerne tvert imot er en liten vakthund for håkjerringen –
håkjerring er en fantastisk fisk- den daffer rundt nede i dypet, ukjent
for de aller aller fleste over vannflaten. Den kan bli utrolig stor,
utrolig gammel (kanskje 3-400år!), og svært mange av de blir blinde
allerede før de er ute av «barndommen» pga parasitter på øynene.
Allikevel klarer de seg, spiser «alt» de kommer over ( bla spiser de
sovende sel og druknete reinsdyr) og svømmer sakte rundt i dypet, noe de
har gjort lenge før vi fulgte iskanten nordover etter forrige istid.

De er ikke akkurat pandasøte disse fiskene, og uten noen få ekstra
dedikerte sportsfiskere-hvordan skal det skapes oppmerksomhet og
engasjement for disse fantastiske undervannskjempene som glir rundt der
nede uten at de fleste av oss vet om dem, langt mindre vil få se en?"

Link til blogginnlegget:

Håkjerring i Nedstrandsfjorden

Endret av Karl Inge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avslutte dette så er jeg nå akkurat kommet tilbake fra Kjerringa og det var et trist syn.

8 dager i sola på overflaten hadde gjort mye , faktisk mye mer enn jeg hadde trodd.

Den var gått temmelig i oppløsning men vi fikk tatt kontrollmål og disse var tilfredsstillende nær det vi hadde gjort selv om hale og snute manglet mye. Så prøver av finne og øye var ikke mulig da det var nesten borte.

Jeg konkluderte med de mål og den størrelse + hakk jeg så i bruskplate i kjeft der vi satte krok at dette er vår fisk :(

Jeg fikk den slept ut der vi faktisk fanget den og delvis parterte den. Dette for viten sin del om hvordan og evt hvorfor , men hovedsakelig for å få den til å synke. Så på hele fordøyelsessystemet, lever, hjerte , mageinnhold mm. Skal love dere at dette ikke var noe Chanel nr 5.

Det var helt utrolig fascinerende og se dimensjonene av feks. lever som var mange 100 kilo stor. Et tarmsystem jeg ikke har sett maken til på innsiden med flimmerhår og en slags "lammeller" nedover hele tarmen etter magesekken. den hadde ikke fått luft i seg da det var lite i tarmene dens, men i magen , ja et utrolig funn. Kommer til det litt senere. hjertet var stor , men ikke veldig i forhold til fisk. Den hadde et godt spekklag på en 2-4 cm og så et solid lag med kjøtt.

Da mye av innholdet var ute var det plass til en mini morris i hulrommet. Det var massivt. Nå så jeg etter at lever var fjernet at den ville synke greit , men jeg festet et anker på ca 40 kg med tau rundt hale og slapp så dette enormt fascinerende dyret mot mørket der den kom fra.

Den blir garantert resirkulert av andre individer på sine 700 m, , trist som fy og kunne ikke se noen ting som kunne angi hvorfor den ikke kom seg ned , men nå var det lever som holdt fisk oppe.

Det var for meg og Asgeir trist som fy , men jeg har nå gjort det jeg kunne for å få noe svar og ta oss av saken på best mulig måte i våre øyne. Dette betyr nok for meg som sportsfisker , ikke at jeg vil fiske en slik til for det vil jeg nok , men vil legge enda mer grunnarbeid bak det for at noe liknende ikke skal skje igjen.

Vel, tilbake til mageinnhold , for det var fascinerende. Den hadde en 3-4 store langer i magen , en tatt for ikke lenge siden på ca 10-15 kg. Masse beinrester av kun fisk som etter kjeve å tenner å bedømme var langer. MEN , det var og 2 stk linekroker der, et stort stykke nylondgarn med ein flott lange viklet inn som nettopp var tatt og ......... En ca 12/0 langeslep med blekksprut og grønn perle inntakt , så noen har hatt napp og desverre ikke vaier. Skal legge bilde på FB da jeg synes det å legge bilder her er for komplisert sammenliknet med fekk FB når jeg endelig fikk det til. Kanskje noen kjenner det igjen?

Det var alt for denne gang kjære FS lesere , håper noe godt kom ut av det.

Se også Asgeirs blogg om dette.

Har ikke tenkt å skrive noe om C&R og alt det andre som har vært diskutert. Dette er noe vi alle har en eller annen oppfatning av som selv mener er "rett oppfatning", så jeg lar den ligge helt.

Det som jeg fant fascinerende (bortsett fra selve fisken) - Det var mageinnholdet. Etter å ha sett bilde på Facebook, så ble jeg litt undrende til hvordan kjerringen har kommet i kontakt med garnet.

Fiskes det med garn på 700 meter??? Eller har den vært en tur oppe på "grunna"???

Jeg har ikke noe problem med å forestille meg hvordan den har klart å "sage" løs fisken som satt i garnet og fått med seg en god del av selve garnet på kjøpet.

Vil bare nevne kort at jeg så en fascinerende dokumetar for en tid tilbake (fikk dessverre ikke sett hele). Mener den var fra et område i Grønnland, og tok for seg hvordan selbestanden var dramatisk redusert.

Kort fortalt så ble synderen konkludert til å være at håkjerringen frotset i sel. Mener det ble nevnt i det samme programmet at håkjerring også har tatt isbjørn.

Håkjerringene her hadde trukket inn på svært grunt vann og spesialsert seg på sel. Det ble blant annet dykket med håkjerring, noe som var rimelig tøft å se (den var nyskjerrig på dykkerene men ikke truende).

Det jeg har lagt meg på minne, var håkjerringens unike kjeveparti, og hvordan den jaktet på sel som sov på havbunnen. Litt som i bakholdsangrep, i svært sakte tempo kom den glidene mot den sovende selen og satte tennene i overkjeven først i selen for å gripe og holde fast. Mens underkjeven var henglset opp på en helt spesiel måte slik at underkjeven fungerte som en sag der underkjeven kun beveget seg fra side til side, og saget/borret seg inn i selen til den hadde et gigantisk kjøttstykke løst.

Jeg finner denne haien rett og slett utrolig fascinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å skrive noe om C&R og alt det andre som har vært diskutert. Dette er noe vi alle har en eller annen oppfatning av som selv mener er "rett oppfatning", så jeg lar den ligge helt.

Det som jeg fant fascinerende (bortsett fra selve fisken) - Det var mageinnholdet. Etter å ha sett bilde på Facebook, så ble jeg litt undrende til hvordan kjerringen har kommet i kontakt med garnet.

Fiskes det med garn på 700 meter??? Eller har den vært en tur oppe på "grunna"???

Jeg har ikke noe problem med å forestille meg hvordan den har klart å "sage" løs fisken som satt i garnet og fått med seg en god del av selve garnet på kjøpet.

Vil bare nevne kort at jeg så en fascinerende dokumetar for en tid tilbake (fikk dessverre ikke sett hele). Mener den var fra et område i Grønnland, og tok for seg hvordan selbestanden var dramatisk redusert.

Kort fortalt så ble synderen konkludert til å være at håkjerringen frotset i sel. Mener det ble nevnt i det samme programmet at håkjerring også har tatt isbjørn.

Håkjerringene her hadde trukket inn på svært grunt vann og spesialsert seg på sel. Det ble blant annet dykket med håkjerring, noe som var rimelig tøft å se (den var nyskjerrig på dykkerene men ikke truende).

Det jeg har lagt meg på minne, var håkjerringens unike kjeveparti, og hvordan den jaktet på sel som sov på havbunnen. Litt som i bakholdsangrep, i svært sakte tempo kom den glidene mot den sovende selen og satte tennene i overkjeven først i selen for å gripe og holde fast. Mens underkjeven var henglset opp på en helt spesiel måte slik at underkjeven fungerte som en sag der underkjeven kun beveget seg fra side til side, og saget/borret seg inn i selen til den hadde et gigantisk kjøttstykke løst.

Jeg finner denne haien rett og slett utrolig fascinerende.

Ja fiskene går på "grunna" iallefall i fjordsystemet her nede. Det er påvist mange ganger at garn , men spesielt liner er ødelagt og revet i stykker. De setter mye garn og liner fra begynnelsen av skrenten i Nedstrandsfjorden, ca 200 m og utover ned mot det dypeste. Der får de godt med langer og brosmer og den nederste delen av garn og liner er mange ganger nede på 400 m og det er nok her de klarer å finne mat og tar dette , men de liker seg helst der det er "flatt" og ikke i skråningene , men må du ha mat så må du ha mat.

På Svalbard og Grønland går den helt opp i overflaten så og si for der er tempen lav i vannet ,noe den ikke er her derav holder den seg dypt der temp er lav og bra konstant.

Ja de er fascinerende til 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :D Husket ikke hvor jeg så den, satt vel å randomly switchet som vanlig... Den skal jeg se igjen i sin helhet!

Det er 1 flott og fasinerende, vellagd naturfilm som anbefales på det sterkeste å ta seg tid til å se. Kan hende noen la seg fascinere også til å la være å fiske etter disse... ( siste gang jeg gjentar det ;) ) Selv om det er 1 småtragikomisk setning i selve presentasjonen av filmen :

"Etter å ha sett dette programmet tar du aldri mer badedrakten med deg til Svalbard.." ...For det 1. er slike setningen med på å fortsatt svartmale haien som dyr (farlig) For det 2. så hadde jeg aldri badet i Svalbard , når man tenker på temperaturen i vannet . Da hadde det tatt meg tre år å bli mann igjen !!... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at denne haien døde men ganske så ubetydelig for bestanden. Verre er det kanskje for omdømmet til oss som fiskere.

Jeg skjønner at menigmann har et litt anstrengt forhold til CR. I grunn så har jeg det litt selv også.

Når jeg fisker så er det utelukkende etter fisk jeg ser på som mat. Er jeg ute etter Torsk så kan jeg få for små fisker eller andre arter og disse er da mine CR fisker. De som er målet for mitt fiske beholdes og spises av meg eller venner og kjente.

Fiske etter Håkjerring og lignende arter er rent trofefiske. Det innbyr ikke meg men skjønner godt at andre synes dette er spennende og respekterer det fullt ut.

Men hadde et slikt fiske tatt helt av så kunne det bli miljømessige og ditto moralske hensyn å tenke på. Men jeg tror jaggu ikke det er mange som er ute på kjerringfiske langs kysten vår. Dog om jeg skulle lese en artikkel om Fritz på norgesferie som dro slike ut av havet så må jeg innrømme det hadde vært lurt å diskutere om dette skulle være lov.

Dere som var med på å fange denne fisken skal overhodet ikke ha dårlig samvittighet. En del av fisken under CR vil dø, denne var bare litt større enn den vanlige brosma..
Respekt også at dere faktisk ryddet opp ved å senke den i dypet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig skal vi ikke glemme at den norske stat i sin tid utbetalte "skuddpremie" dvs penger for hver håkjerringhale man kunne vise frem som bevis på drept håkjerring. Dette er ikke så mange tiårene siden. Kjerringa ble sett på som et skadedyr og ble behandlet deretter.

Endel mer info her: http://www.fiskeri.no/Reklame/Hakjerringfiske%20side%201.htm

Kan jo nevne at haier aldri får kreft, og at viten om haiene dermed kan være med på å løse denne gåten.

Inntil nylig var det også "skuddpremie" i Uummannaq kommune på Grønland. Det blei slutt fordi kommunekassen blei for slunken!

ftp://artekftp.byg.dtu.dk/Rapporter/2007/07-15/Rapport.pdf (s. 24)

Ellers er det ein myte at hai ikkje får kreft. Denne myten er ingen fordel for hai generelt, snarare tvert i mot: http://blogs.scientificamerican.com/science-sushi/2011/09/01/mythbusting-101-sharks-will-cure-cancer/

Til Emil Engø:

Du spør om vekst. Generelt er det slik at veksten er stor i starten av livet hos fisk, og avtar normalt etter kjønnsmodning. I tilfellet der ein fann ut at veksten var 0,5 cm per år kjem frå Hansen, P. M. (1963). Tagging experiments with the Greenland shark (Somniosus microcephalus (Bloch and Schneider) in Subarea 1. International Commission Northwest Atlantic Fisheries Special Publication 4, 172–175). Men det er verd å merke seg at dette berre var èin fisk som hadde vore på frifot i 16 år og vokst frå 262 til 270 cm. Å generalisere ut frå èin observasjon er ikkje heldig, men det er no det me har.

Å diskutere sårbarheten til håkjerring i samband med sportsfiske er meiningslaust, det må framleis kallast ein marginal aktivitet. Diskusjon må det gjerne vera, men den må haldast på det etiske planet. Eg meiner det er betre å fiske begrensa på den for å auke kunnskapen vår, det er mykje betre enn at den vert gløymt nede i djupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil nylig var det også "skuddpremie" i Uummannaq kommune på Grønland. Det blei slutt fordi kommunekassen blei for slunken!

ftp://artekftp.byg.dtu.dk/Rapporter/2007/07-15/Rapport.pdf (s. 24)

Ellers er det ein myte at hai ikkje får kreft. Denne myten er ingen fordel for hai generelt, snarare tvert i mot: http://blogs.scientificamerican.com/science-sushi/2011/09/01/mythbusting-101-sharks-will-cure-cancer/

Til Emil Engø:

Du spør om vekst. Generelt er det slik at veksten er stor i starten av livet hos fisk, og avtar normalt etter kjønnsmodning. I tilfellet der ein fann ut at veksten var 0,5 cm per år kjem frå Hansen, P. M. (1963). Tagging experiments with the Greenland shark (Somniosus microcephalus (Bloch and Schneider) in Subarea 1. International Commission Northwest Atlantic Fisheries Special Publication 4, 172–175). Men det er verd å merke seg at dette berre var èin fisk som hadde vore på frifot i 16 år og vokst frå 262 til 270 cm. Å generalisere ut frå èin observasjon er ikkje heldig, men det er no det me har.

Å diskutere sårbarheten til håkjerring i samband med sportsfiske er meiningslaust, det må framleis kallast ein marginal aktivitet. Diskusjon må det gjerne vera, men den må haldast på det etiske planet. Eg meiner det er betre å fiske begrensa på den for å auke kunnskapen vår, det er mykje betre enn at den vert gløymt nede i djupet.

Kloke ord. Som alltid. Nesten. Bortsett fra etter 14 pils på Sjøåsen Fjordhotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at dere sportsfiksere setter slike fantastiske dyr i fare, for et kortvarig adrenalin kick.

Hadde dere bare hatt en god grunn for og drive denne satsingen. Trofèfiske på slike arter er skammelig!

Håper det var verdt det!

Beklager men jeg blir steik forbanna over denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at dere sportsfiksere setter slike fantastiske dyr i fare, for et kortvarig adrenalin kick.

Hadde dere bare hatt en god grunn for og drive denne satsingen. Trofèfiske på slike arter er skammelig!

Håper det var verdt det!

Beklager men jeg blir steik forbanna over denne saken.

Blir du like forbannet når sportsfiskere redder arter fra utryddelse? Det er vel det som er det vanligste over hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.