Gå til innhold
Fiskersiden

Død håkjerring flyter ved mortavika


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Forstår ikke helt det store oppstyret i denne tråden. Vi som fisker vet at vi påfører fisken ubehag, og vi vet at utkastet fisk gjerne blir merket for livet eller får en tidlig død. Jeg fisker kun for å nyttiggjøre meg fangsten (og tar da gjerne en fotoseanse av fangsten og ulike arter), men det er ikke å unngå at småfisk som kastes ut igjen kan bli påført skade eller dø. Når det gjelder rusefiske er jo denne problemstillingen fraværende da alt utkast (99%) er i live og uten skade. Fisker man med stang, så er jo denne rigget med kroker som skal feste seg godt i fisken (altså ubehagelig, skadelig og potensielt dødelig). Til tross for disse kjensgjerningene lever jeg godt med å være fritidsfisker. Jeg regner med at de som driver c&r har en hensikt med det de driver med og at de tar høyde for at redskap og fangstteknikk utgjør en helserisiko for fisken. Håkjerringbestanden blir ikke utryddet av at noen har glede av å hale enkelte eksemplarer opp til overflaten for så å slippe dem fri - og kanskje stryker det med et par individ pr. år. Som nevnt: For fisken utgjør dette en risiko som c&r-fiskerne er (eller bør være) klar over. Om c&r-fisket er moralsk eller etisk riktig er noe den enkelte må ta stilling til, men så lenge noe ikke er lovstridig bør vi respektere at vi har ulike motiv og behov når det gjelder fisking.

Tror du er den mest fornuftige personen jeg har sett på nettet til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.