Gå til innhold
Fiskersiden

Tackle spørsmål fra nybegynner


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

Har med blandet hell laget diverse antall paternoster tackler, og det som har vært vanskelig er at

tacklene og fortommen (den med krok på) tvinner seg rundt hovedlinen.

Har lagt tacklene mine med suffic sen med tykkelse 0,38 mm og 11 kg bruddstyrke.


Det aner meg at kanskje disse er litt for tynne og myke? At manglende stivhet gjør at fortommen spinner rundt hovedsenen?


Hva kan jeg gjøre for å ungå dette?

Vil gjerne lage tackler der kroken står ganske stivt ut fra hovedsenen, må jeg kanskje ha tackle på 0,6 mm eller mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker mye fluorcarbon-snøre. det er stivere,og i tillegg usynlig for fisken ;) bruker vanlig opphengerløkke til pn-tackle. har du mye dill,og dall (pynt) på krokene,tvinner de mer. 3-4 cm lengde på opphengsløkkene er nok,jo lengre de er,jo mer tvinner de.

for min del,går det i 0,45 til diverse småfiske,men er ikke redd for å øke dimensjonene når muligheten for storfisk er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan knyte fortomene på med kirurgknute. Liker å lage enkle paternostertakkel siden de slites fort ut.

Liker du at de slites ut?:P

Har du mulighet til å forklare?

Jeg vil helst ha ferdige takler jeg kan bruke mange ganger så jeg slipper å bruke tid på det så ofte.

Et annet spørsmål: Hvordan oppbevarer dere tacklene deres? Mine blir bare noe voldsomt surr i slukboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål: Hvordan oppbevarer dere tacklene deres? Mine blir bare noe voldsomt surr i slukboksen.

Kjøp deg en tackle-mappe ! Da blir det orden :)

For eksempel på Ebay, (se link)

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=rig+wallet&_dcat=117101&Type=Sea%2520Fishing&rt=nc

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere med glidetackler som er 30-40cm lange?

Har ikke funnet noen plass dem passer jeg.

Tor Arne

Tok noen slike doble CD-mapper for 100 CD'er og flekket ut alle de plastlommene - så vips! plass til mange tackles som brukes både glidende og til pulley.

Har en hovedmappe med varierende store/medium/små kroker f.eks. og en med små/mindre til flatfisk etc. og en til bare store f.eks havålkroker.

Lager stort sett alle krokfortommer til glidende og pulley-rigger nå i wire, så det blir lite surr i mappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det beste jeg har funnet til nå er disse: http://www.ebay.co.uk/itm/Tronix-EVA-Rig-Winders-Box-Including-20-Rig-Winders-/221240014601 Slipper en masse tull med floker og knuter og det er enkelt og feste kroker og alt er på plass til en hver tid. Et annet alternativ er og bruke Zip poser men ikke feste krokene, da blir det ikke noe tull med floker heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg har funnet til nå er disse: http://www.ebay.co.uk/itm/Tronix-EVA-Rig-Winders-Box-Including-20-Rig-Winders-/221240014601 Slipper en masse tull med floker og knuter og det er enkelt og feste kroker og alt er på plass til en hver tid. Et annet alternativ er og bruke Zip poser men ikke feste krokene, da blir det ikke noe tull med floker heller....

Mener å ha sett slike bokser i norske butikker også, blant annet på salar i Haugesund om ikke jeg husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere med glidetackler som er 30-40cm lange?

Har ikke funnet noen plass dem passer jeg.

Tor Arne

Pulleytacklene mine er 80 cm. Kan ha 5 av dem i en Ziplock pose. Har også 2 komplette pulleyrigger i en pose uten problemer eller plassmangel.

Det eneste som er plundrete er 3 kroks clipdown, men det er ikke store problemet selv med kompliserte rigger.

Kveiler tacklene opp å fester de sammen med de greiene som følger med brødposer.

Det beste jeg har funnet til nå er disse: http://www.ebay.co.uk/itm/Tronix-EVA-Rig-Winders-Box-Including-20-Rig-Winders-/221240014601 Slipper en masse tull med floker og knuter og det er enkelt og feste kroker og alt er på plass til en hver tid. Et annet alternativ er og bruke Zip poser men ikke feste krokene, da blir det ikke noe tull med floker heller....

Innholdet i slike bokser kan erstattes med isolasjon til rør. Slike rør som er splittet opp på langs. Her er noe youtubegreier for å se hvordan man kystmeiter uten å bli hysterisk når det gjelder utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.