Gå til innhold
Fiskersiden

Suter fisket aktivt


J.F
 Share

Recommended Posts

Var ute en kveld for noen dager siden og fisket etter abbor da jeg overraskende nok fikk et par suter. Metoden som ble brukt var aktivt meite med mark og glidende dupp. Suterfiske er jo vanligvis utført ganske passivt så dermed lurer jeg på hvor vanlig dette egentlig er? Fiskene veide begge +/- 400g og tok bare en meter eller to i fra land.

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suterfiske med mark eller mais og dupp er ganske vanlig, og utrolig gøy. Grunnen til at man ofte fisker statisk, er gjerne hvis man fisker med flere stenger og i vann med kanskje relativt få men større individer, så kan det gå lang tid mellom napp (hvis i det hele tatt) og da kan det være ganske slitsomt hvis du skal holde øye med 2-3 dupper i timesvis. I vann med relativt mye suter, så er det ikke mye som slår duppfiske.

Sleng ut et par never med mais og fisk over de, så er det bare å nyte resten. og det er vanlig at de går langs land, så 1-3 meter ut fra land er helt topp.

Vet ikke om det var no hjelp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner forsåvidt til metodene du nevner. Det som overasket meg var at suteren tok agnet i mens jeg fisket marken aktivt innover og ikke i mens den nødvendigvis lå i ro. Trodde at suteren konsekvent tok til seg føde som ligger stille på bunn og at den trengte mer tid på å ta agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok ikke så vrien som man skal tro, hvis den er på stede, og særlig hvis det er en liten gjeng, så er de rimelig glupske. Har opplevd flere ganger hvis jeg har fisket statisk på bunnen, og det har vært fisk i området men ikke napp, så har jeg dradd inn snøret en liten halvmeter, og vips så sitter fisken, eller den biter på agnet rett etter man har kastet ut. Men fisker du med dupp og makk, så er det sikkert greit å kaste ut, la den ligge litt, og flytte den litt en gang iblandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.