Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskersidens artsliste - hvor mange arter har vi?


Recommended Posts

Dette er eit veldig bra tiltak, godt jobba! Me hadde samme idè i Fiskipediaredaksjonen, for å få til ein "fangbarhetsindeks". Du kom oss i forkjøpet, men eg håpar me kanskje kan låne dine publiserte data etterkvart?

Det festlige med denne lista, er at den i fangbarhetssammenheng er mest korrekt no. Den vil bli mindre korrekt framover rett og slett fordi det er akkumulerte data. I teorien vil jo alle havne over 100 artar til slutt :) . Men den noverande lista di kan jo godt brukast til å lage poengskala i t.d. konkurransar.

Veldig bra!

Hvis dere kan bruke noe av dette Arve, er det bare hyggelig, og det gjør innsatsen litt mer verdt. Jeg har ikke tenkt på at jeg skal ta vare på dette "stillbildet" av artslistene pr juli 2013, men det er god ide, også for å kunne sammenligne om noen år og se utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må ha en eller annen form for lett autisme, nå er manuell kvalitetssikring av 12690 celler klart :whistle:

Regner med å oppdatere tallene over til uka, etter festivalen. En håndfull arter var havnet i feil rad, så noen av tallene er +/- 1-2-3-4 eller deromkring. Ingen enorme utslag, men statistikk skal være riktig!

Mine statistisk letteste gjenstående arter er forøvrig mort og laue. I saltvann er det kveite, lætt schø! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dessverre, hører du Rudolf? Lag liste! ;)

Øh...... joda kan godt legge inn artslisten min jeg, selv om jeg ikke har så mange arter. Er det bare å klistre den inn i tråden "artslister"? Kunne jo heller tenke meg å legge inn lizten med fiskearter jeg har fotografert, men det blir vel litt urettferdig ;-)

Ellers artig tråd og cred til cred til Martin S

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh...... joda kan godt legge inn artslisten min jeg, selv om jeg ikke har så mange arter. Er det bare å klistre den inn i tråden "artslister"? Kunne jo heller tenke meg å legge inn lizten med fiskearter jeg har fotografert, men det blir vel litt urettferdig ;-)

Ellers artig tråd og cred til cred til Martin S

Legg inn i artsliste tråden og send pm til Martin så kommer du på lista. Når det gjelder bilder så kan du linke artsnavnet til bildet som du har lastet opp til photobucket eller lignende sider. Ikke nødvendig men kult for andre å se artene du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh...... joda kan godt legge inn artslisten min jeg, selv om jeg ikke har så mange arter. Er det bare å klistre den inn i tråden "artslister"? Kunne jo heller tenke meg å legge inn lizten med fiskearter jeg har fotografert, men det blir vel litt urettferdig ;-)

Ellers artig tråd og cred til cred til Martin S

øh, tror ikke legge inn din fotograferte liste, kommer til å sette alle på listen i skyggen :P du har fotografert endel arter de mest garva artsjegerne ikke tørr og drømme om en gang... Du som vet hvor mang kan få flere arter, må jo komme deg ut og plukke de!

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt inn artslizten min slik at dere får med spisshalet kutling også. Den fiskes på samme måte som rødflekket kutling, eneste forskjellen er at du må fiske dypere enn 20 meter, så kikkfiske er vanskelig ;-)

TommyB: mange av fiskene som sportsfiskere drar over en lav sko, er nesten uoppnåelige for undervannsfotograffiskenerder, så jeg tenker dette slår begge veier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...

... jeg laget et regneark med artslistene til Fiskersidens topp 89 artsjegere.

Det tilsvarer alle som har 50 arter eller mer i artslisteoversikten.

Artsnavn -- Antall oppføringer (antall)

Hyse -- 91

Det er altså totalt 89 fiskere der 91 av de har fått hyse :D

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det er også verdt å nevne at en slik gjennomgang av listene fører ofte til at noen får justert ned antall arter. Noen lister har doble oppføringer, andre har tellefeil, andre teller (fremdeles) arter vi p.d.d. ikke anser som tellende.

Excel lyver ikke ;) - Mangler du en art, så ta en grundig gjennomgang av listen din, og er det hos meg det er feil så si fra. Rett skal være rett, og det er absolutt rom for feil i en slik en-manns manuell gjennomgang :)


Gjentar også fra første post:

Dersom noen er interessert i hva de mangler, og evt. hvor statistisk "lett" disse artene er å få, så si fra.

Jeg har eksperimentert en del med å lage tabeller, både egne og fra Excel i forumsidene, men det er ikke lett å få dette til. Derfor blir regnearket i mine hender inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.