Gå til innhold
Fiskersiden

Kasteproblem med surfstang


VegardB
 Share

Recommended Posts

Har akkurat fått meg surfstang etter mye god hjelp fra Campelen. Men et problem som stadig dukker opp er at skjøteknuten mellom fortom og multisene henger seg opp/tar med seg line fra spolen.

Dette utarter seg selvfølgelig som en gigantisk *svupp* og så sittet jeg der med salat :)

Bruker albertoknuten da jeg syntes albright gikk opp så fort, selvom jeg låste den.

Monosenen stikker ikke nevneverdig ut av knuten, og den ser fin, slank og solid ut. Etter en av disse kastene derimot er knuten skadet, som om den har truffet noe skarpt.

Noen som kan hjelpe en stakkars nybegynner? :)

Tar også imot generelle tips på surf, spesielt kasteteknikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albright er den knuten som glir penest gjennom mine stangringer ihvertfall... Den går aldri i verden opp om du knyter denne riktig! Husk å trimme monobiten som sitter igjen, og bruk gjerne en liten dråpe superlim på braiden og ned mot monosenen. Bruker 0.50 Trilene Maxx som sjokkfortom, og PP 0.28 og Whiplash crystal fra 0.17 til 0.21 braid.

Kasteteknikk må bare øves på. Går ut ifra du har en haspel/baitrunnersnelle.

Sjekk på Youtube for tips til teknikker. Ikke noen vits å drive med noe pendelkast.

Prøv å kaste med loddet liggende på bakken bak deg med stram sene først, og sikt mot det punktet du vil at agnet skal havne.

Skal du kaste virkelig langt, står du med ryggen mot vannet, stangen rett opp - og slipper loddet ut i ca. snellehøyde. Når loddet er på vei ut mot ytre svingradie, så vrir du gradvis kroppen nedenfra og opp, og kliner til når loddet ligger helt med stram sene helt ute i banen (litt klønete forklart), men den teknikken krever en del trening for å få det til. Den er også lite treffsikker og potensielt til fare for deg selv og omgivelsene.

Så sjekk Youtube og start med enkle ting, da går det seg til ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden på sjokkfortommen kan i tillegg til knuten ha noe å si. Jeg innbiller meg at jeg opplever færre avkastede fortommer og mindre skjærereir etter at jeg gikk opp til ca 2 stanglengder med sjokkfortom.

Selv har jeg gått over til uni-til-uni, da jeg synes denne er kjapp å knyte. Har hittil opplevd færre brudd i knuten med denne enn med albright, men det kan godt være noe i at fiskeren har blitt mer vant til surf.

Har også med hell benyttet en modifisert versjon av Varivas knot: http://www.fishingkaki.com/forum/files/varivas_knot_101.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knyter du en FG-knute riktig så kan du nok til og med droppe å "bobbe" den i enden med en lighter; da får du en enda glattere knute som ikke har noen kanter til å henge seg opp i hverken stangringer eller underliggende braid.


Jeg har laget noen egne FG-varianter, basert på den orginale knuten, og sistnevnte forsøk med å droppe å bruke lighter på mono-stumpen fungerte veldig bra. Da er det alfa og omega at du knyter knuten 100% nøye og korrekt, samt strammer inn skikkelig på hver bidige turn med braid. Var ikke noe som sklei på knuten jeg lagde; skjønt det skal sies at jeg ikke brukte tyngre søkke enn 75 g. ved x antall kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med å bruke en liten dråpe lim ned mot monoen (NB! viktig at limen ikke lager noen form for ujevnheter etc. skal kun ligge som en tynn hinne på nederste del av braiden og danne en pen overgang mot monoen, dvs. at limen på knuten skal tørke mens monoen henger helt loddrett).

Selv bruker jeg kun denne til formålet:

http://www.clasohlson.com/no/Pr251544000/Pr251544000

Har aldri røket en albrightknute i kast eller bunnapp. Bruker lodd opp til 225 gr. men vanligvis 170 gr.

Hvis noe ryker, er det stort sett alltid lengre nede på sjokkfortommen, eventuelt er det braiden som flises mot skarpe kanter (kjører 6 meter mono, som jeg har prøvd meg frem til og funnet som ideel lengde til mitt oppsett).

Det viktigste er nok at man finner en knute man er komfortabel med og kan knyte i kjapt og greit ute i felten, selv i mørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt samsvar mellom bruk av 0.50mm sjokkfortom på 170 og 220gr bly (pluss agn, naturligvis) og hinting om risiko for kaster og omgivelser under pendelkasting, Kim. Om det er noe som er livsfarlig er det sjokkfortommen din!

Og hvorfor gå etter tykkelse når man skal velge sjokkfortom? Tykkelse sier ingenting om styrke på sjokkfortommen. Ville du brukt en 0,50mm moni som tåler 10kg? Skal jeg kline 150gr bly, er jeg aldri under 80lb (37kg). Sakuma og Ultima leverer ypperlige sjokkfortommer som tåler nøkken fra h...

Ved de rette forutsetninger (et visst område som pendelen kan bevege seg uten å treffe noe, riktig dimmensjonert sjokkfortom i forhold til kastevekt og ei stang som tåler denne type kast) er pendelkasting like ufarlig som off-the-groundkast og overhåndskast. Rett teknikk og øving setter risikoen enda lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt samsvar mellom bruk av 0.50mm sjokkfortom på 170 og 220gr bly (pluss agn, naturligvis) og hinting om risiko for kaster og omgivelser under pendelkasting, Kim. Om det er noe som er livsfarlig er det sjokkfortommen din!

Og hvorfor gå etter tykkelse når man skal velge sjokkfortom? Tykkelse sier ingenting om styrke på sjokkfortommen. Ville du brukt en 0,50mm moni som tåler 10kg? Skal jeg kline 150gr bly, er jeg aldri under 80lb (37kg). Sakuma og Ultima leverer ypperlige sjokkfortommer som tåler nøkken fra h...

Ved de rette forutsetninger (et visst område som pendelen kan bevege seg uten å treffe noe, riktig dimmensjonert sjokkfortom i forhold til kastevekt og ei stang som tåler denne type kast) er pendelkasting like ufarlig som off-the-groundkast og overhåndskast. Rett teknikk og øving setter risikoen enda lavere.

Litt mer utfyllende info etter et litt klønete innlegg kanskje: Bruker 0.50 Trilene Maxx med bruddstyrke 21.5 kg. (Jeg tror den faktisk meget mulig tåler noe mer).

Loddene på 225 gr. er elvesøkker som jeg bruker kun med et formål: de "lobbes" bare ut i trange sund der det går bra med tidevannstrøm. Ikke snakk om noen rekordkast i lengde altså.

Det var litt tilfeldig at jeg prøvde denne som sjokkfortom, men jeg har blitt veldig overrasket over hva den faktisk tåler.

Opprinnelig brukte jeg den på reservespolene med 300 meter på hver spole, og de forsøkt til havålfiske. Det var også litt tilfeldig at denne ble prøvd til nettopp det.

Da er 175 gr. korda elvesøkker som kastes 30-40 meter ut, gjerne med en halv makrell. Funket overraskende bra, og ble imponert over påkjenningen den tåler.

Ble litt nysgjerrig på å teste denne som sjokkfortom; Og så ble det sånn!

Pulley's går langt avgårde med 150/170 gr. lodd også, aldri slitt noe i kastene med denne.

Har faktisk ikke røket et eneste tackel i kast med denne fortommen, og nå har jeg brukt denne i vel et år under veldig forskjellige forhold.

Slet en del tackel i kast med 0.70 DAM softleader med bruddstyrke 36.03 kg. Men dette var før jeg justerte avstanden mellom snellefeste og første stangring, noe som måtte til når jeg byttet til Shimano LC Big-sneller, så det skyldes neppe at det er noe galt med DAM's softleader.

Devil stick surfstengene som jeg bruker, samt store haspelsneller, finner jeg svært lite egnet til pendelkast. De blir for myk i aksjonen.

Off-the-ground er mer eller mindre basiskastet for min del med det oppsettet jeg har.

Multiplikatorsneller og stenger tilpasset dette er nok i kombinasjon med pendelkast et mye bedre utgangspunkt for lange og gode kast.

@Lasse: Er ikke uenig i de prinsippene du skriver. Jeg bare nevner at Trilene Maxx 0.50 fungerer utrolig bra til mitt oppsett, og jeg føler at jeg er absolutt på den sikre siden med denne som sjokkfortom. Sier ikke at det er nødvendigvis det ultimate valget, men den funker jo overraskende bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Litt mer utfyllende info etter et litt klønete innlegg kanskje: Bruker 0.50 Trilene Maxx med bruddstyrke 21.5 kg. (Jeg tror den faktisk meget mulig tåler noe mer).

Loddene på 225 gr. er elvesøkker som jeg bruker kun med et formål: de "lobbes" bare ut i trange sund der det går bra med tidevannstrøm. Ikke snakk om noen rekordkast i lengde altså.

Det var litt tilfeldig at jeg prøvde denne som sjokkfortom, men jeg har blitt veldig overrasket over hva den faktisk tåler.

Opprinnelig brukte jeg den på reservespolene med 300 meter på hver spole, og de forsøkt til havålfiske. Det var også litt tilfeldig at denne ble prøvd til nettopp det.

Da er 175 gr. korda elvesøkker som kastes 30-40 meter ut, gjerne med en halv makrell. Funket overraskende bra, og ble imponert over påkjenningen den tåler.

Ble litt nysgjerrig på å teste denne som sjokkfortom; Og så ble det sånn!

Pulley's går langt avgårde med 150/170 gr. lodd også, aldri slitt noe i kastene med denne.

Har faktisk ikke røket et eneste tackel i kast med denne fortommen, og nå har jeg brukt denne i vel et år under veldig forskjellige forhold.

Slet en del tackel i kast med 0.70 DAM softleader med bruddstyrke 36.03 kg. Men dette var før jeg justerte avstanden mellom snellefeste og første stangring, noe som måtte til når jeg byttet til Shimano LC Big-sneller, så det skyldes neppe at det er noe galt med DAM's softleader.

Devil stick surfstengene som jeg bruker, samt store haspelsneller, finner jeg svært lite egnet til pendelkast. De blir for myk i aksjonen.

Off-the-ground er mer eller mindre basiskastet for min del med det oppsettet jeg har.

Multiplikatorsneller og stenger tilpasset dette er nok i kombinasjon med pendelkast et mye bedre utgangspunkt for lange og gode kast.

@Lasse: Er ikke uenig i de prinsippene du skriver. Jeg bare nevner at Trilene Maxx 0.50 fungerer utrolig bra til mitt oppsett, og jeg føler at jeg er absolutt på den sikre siden med denne som sjokkfortom. Sier ikke at det er nødvendigvis det ultimate valget, men den funker jo overraskende bra! :)

Tipper dette med fortomstykkelse avhenger mye av hvordan man kaster, hvem som kaster og hvor tungt bly.

Masse kraft, masse bly pluss pendulum for eksempel, sterk sjokkfortom.

Kan man kaste moderat og bruke snille teknikker, så holder 0,50 ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette med fortomstykkelse avhenger mye av hvordan man kaster, hvem som kaster og hvor tungt bly.

Masse kraft, masse bly pluss pendulum for eksempel, sterk sjokkfortom.

Kan man kaste moderat og bruke snille teknikker, så holder 0,50 ganske lenge.

Enig! :)

BTW: No worries! På Surf-stengene har jeg nettopp gått over til Tectan 0.60 - 6 meter fortom på snellene med braid og Tectan 0.70 - 10 meter fortom på reservespolene med 0,50 Trilene Maxx mono til grovt fiske i steinrøyser (havål). Men jeg holder fremdeles på at Trilene Maxx er glimrende som sjokkfortom. Grunnen til at jeg byttett er at jeg har mistet noen store fisk ila. året som har traspet fortommen mot skarpe kanter på vei oppover stygg bunn. Jeg fortsetter å bruke Trilene Maxx 0.50 på de lette meitestengene (Dam ultra strong power tip 90-160 gr. grisegode stenger til lettere meite som havmus, småtorsk, flatfisk etc...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim: Er det shockleader materiale du bruker, eller vanlig mono? Hvis det er vanlig mono, hvor ofte må du bytte fortom?

Trilene Maxx er ikke noe annet enn en god mono, ikke fortoms-materiale, men likevel funker den veldig bra til akkurat det. Bytter sjelden (kanskje hver 3 mnd.), stort sett når den blir for kort etter å klippet av snap-svivlene nok ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange kanskje gjemmer i regnestykket her er jo det faktum at blyet ganske ofte ikke er det tyngste en pælmer avgårde, en dobbel makrell uten ryggbein (flapp) veier jo 3/4/5 ganger mere en det stusselige 130-180grams blyet som er med på ferden, så sån sett spiller jo riggen og mye inn i ekvivalenten en bare shock matrealet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange kanskje gjemmer i regnestykket her er jo det faktum at blyet ganske ofte ikke er det tyngste en pælmer avgårde, en dobbel makrell uten ryggbein (flapp) veier jo 3/4/5 ganger mere en det stusselige 130-180grams blyet som er med på ferden, så sån sett spiller jo riggen og mye inn i ekvivalenten en bare shock matrealet..

Det er helt rett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.