Gå til innhold
Fiskersiden

Artsidentifisering av vanlige saltvannsfisker


Recommended Posts

Artsnøtter vol. 2

Ble en ny tur til saltvannet, og da dukker det opp noen flere fisker jeg ikke er 100% sikker på. Greit å få bekreftelse på disse, om noen er villige til å hjelpe :)

Fisk 1:

(Dette er vel en rødspette?)

121zgnr.jpg

Fisk 2:

(Sypike?)

2qwfpcy.jpg

Fisk 3:

fomxxg.jpg

Fisk 4:

(Sandflyndre med prikker?)

r7nmv5.jpg

Fisk 5:

(En kutling, håper det ikke er en mini-svartkutling... Veide vel 1,61 gram tror jeg)

5e5yjt.jpg

Fisk 6:

(Stor bergnebb? For det er ikke brungylt?)

xmio3r.jpg

Fisk 7:

(Sandflyndre dette også?)

2iqmn1i.jpg

Tusen takk for all hjelp! Dro i tillegg opp en dugelig horngjel på denne turen, samt at jeg plukket opp en nipigget stingsild i Mjøsa på vei hjem. Da begynner artslisten å bli litt mindre flau ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, henger meg på skrubbe. Den så veldig ut som en rødspette på mobilen, men på stor skjerm er den klar. De røde flekkene er ikke vesentlig, de kan de fleste flyndrer ha. Beinknutene i skallen og nedover langs nakken er det viktigste kjennetegnet på rødspette. De aller fleste skrubber er ru langs finnene på en stripe langs midtlinjen, mens flankene på fisken er glatte. Dette kan variere, men er vanligvis et godt gjennetegn. Hodeformen er også alitt annerledes enn rødspettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.