Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fisker man hel agnfisk på bom?


meis
 Share

Recommended Posts

Bruk ca 1 meter mono på rundt 0,90 - 1,0 mm. Fest en treble krok i enden. Ca 10 cm over denne fester du en enkelkrok i en opphengerløkke, størrelse minst 6/0. Enkelkroken fester du i kjeven på fisken fra undersiden slik at den stikker godt ut på oversiden. Treblekroken fester du med en av krokene i fiskesiden. I motsatt ende trer du på en svivel og splittring som du fester i bommen.

En annen grei metode er å lage en flapper. Skjær ut benet og bort halen av makrellen og la bare filletene og hodet henge igjen. Tre en enkelkrok gjennom kjeven fra undersiden og opp.

Ved begge disse metodene så slipper du å surre fast agnet siden det henger godt på.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter kveite kan du søke i forumet etter tråder om dette, har ikke prøvd dette fisket noe selv men til fiske med agnfisk vet mange bruker "flying eye" med hel agnfisk etter, eller en av disse:http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Kveitejigger/Magic-M--Giant-Baithead/Giant-Baithead---Blue-Glamour-Magic-Minnow-126200-p0000057559.aspx

og etter kveita så bør du ha bevegelse altså drifte ihvertfall så langt jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Forumet har masse nyttig info om hvordan man kan kombinere agnfisk med ting som Giant Baithead og Flying Eye. Har lest gjennom det meste av det, og føler meg brukbart forberedt! Å drive av gårde over god-plassene med slike rigger og/eller jigger er sikkert bra!

Men i tillegg skulle jeg likt å prøve en agnfisk på bom. Da kan man f.x. få en svakt roterende gange i agnfisken som er vanskeligere å få til om agnfisken er festet til f.x. Giant Baihead. Jeg sier ikke at det blir bedre, skulle bare likt å prøve. Spørsmålet mitt er om man kan kombinerede drivende fiske og fisking med hel agnfisk på bom...

Ser man på kveitefisking i Stillehavet (Youtube), så virker som om de fleste bruker fritthengende agn, festet til bom, men da lurer jeg på om de ankrer opp før de begynner å fiske, slik at strømmen skaper bevegelse i agnet og fører lukten med seg nedstrøms. Men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driftfiske er tingen. Ved oppankring er tanken enten å fiske akkurat der du vet/tror fisken er, eller å lokke den til seg med agn med mye lukt, lys ect. Mange fisker bruker luktesansen når de er på jakt etter mat. Kveitene bruker i stor grad synet. Da er bevegelse trikset. Kveitene tar statisk fiskede agn de kommer over også, men klart størst sjanse har du når det er en så naturlig bevegelse som mulig i agnet. Det kan også være smart å spenne opp agnfisken litt, slik at den roterer i sirkel bak bommen. Da er det selvsagt helt nødvendig å ha en god swivel mellom bom og fortom, slik at ikke snøret tvinner seg i pissvinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.