Gå til innhold
Fiskersiden

Vil du ha dybdekart over din favorittsjø?


erik
 Share

Recommended Posts

Dypet og størrelsen på konen større dyp gir, kan vel og affisere avstanden mellom passene...

Jeg skal får rota frem min steinsfjorden data, men jeg regner vel med at du har dekket de samme områdene.

Michael

Hei Michael

Det eneste som mangler på Steinsfjordenkartet er tre små områder. Dypområdet i nord, dypområdet i sørøst, og flateområdet fylt med vasspest helt i sør mellom østsiden og øyene. Resten er dekket opp, men jeg tar gjerne i mot filer uansett, for forbedret nøyaktighet.

Når det kommer til kone vs kHz vs dyp, så baserer Reefmaster seg (i likhet med Dr Depth) på 200kHz som en hovedregel. Vinkel på konen setter jeg ved import av filene, derav behovet for å vite hva slags enhet som er brukt. På større dyp vil en smal kone være en stor fordel, men på den annen side er dette kart for fisking, og da spiller det mindre rolle om kartet viser at det er 150 meter der det egentlig er 160. Det er derimot viktig at kartet viser om det er 5 meter eller 10. :)

Jeg kan legge til at jeg har tegnet opp omriss, øyer etc for to nye sjøer:

Femsjøen

Aspern

Begge er i Haldensvassdraget i Østfold. Jeg tar gjerne i mot sonarfiler fra disse, dersom noen av forumets brukere frekventerer der. :) Planen er å dekke det meste av Haldensvassdraget etterhvert, men det tar tid å tegne opp alt.

Steinsfjorden er som nevnt i all hovedsak ferdig kartlagt.

Tyrifjorden er et evighetsporsjekt, men jeg har nok sonardata til at området rundt øyene begynner å bli "brukandes".

Dan har sitt eget lille prosjekt gående rundt Bergen. :)

Det er bare å si i fra hvis man har ønsker om vann jeg skal lage kart over, men jeg må nødvendigvis få sonardata for å lage kart, så lenge jeg ikke fisker der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt:) har plundret med å få laget dybdekart rundt om kring hytta... vel og merke sjø men likevell:) ble vel lagt litt på is etter i sommer når drdepth ikke ble tilgjengelig lenger men jeg får kanskje teste reefmaster istedet da:) har du noen bilder fra det nye opplegget på hds som du nevnte tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt:) har plundret med å få laget dybdekart rundt om kring hytta... vel og merke sjø men likevell:) ble vel lagt litt på is etter i sommer når drdepth ikke ble tilgjengelig lenger men jeg får kanskje teste reefmaster istedet da:) har du noen bilder fra det nye opplegget på hds som du nevnte tidligere?

Send meg sonarfilene dine, så kan jeg ta ut en kartfil for deg, så kan du se hvordan det ser ut selv. :) Du kan også laste ned en gratis prøveperiode med Reefmaster hvis du vil mekke kartene selv.

Jeg skal se om jeg kan få tatt noen skjermbilder av kart fra Insight Map Creator også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rødenessjøen i Haldensvassdraget er tegnet opp og kan ta i mot data.

Helgetjern (ligger sør for Rødenessjøen) er også tegnet opp, hvis noen skulle finne på å fiske med båt i den pytten. :)

Jeg lovte skjermbilder av hvordan kartene fra Insight Map Creator ser ut, her er to bilder fra sydenden av Steinsfjorden:

26.10.13+002.png

26.10.13+004.png

På skjermbildene over er det gulgrønne land/ øyer. Rødt er grunt vann, blått dypt (alt er relativt). Fargeoverlegget kan justeres i Reefmaster, slik at man kan ha den paletten man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et aldri så lite gjennombrudd på omrissfronten her i kveld!

Tidligere har jeg tegnet omrissene av innsjøer, øyer og skjær i Google Earth, og så importert disse som KML-filer i Reefmaster. Dette har forsåvidt fungert greit, men kvaliteten på bildene i Google Earth har vær mildt sagt variable. Men i går fikk jeg et tips (fra en tysker av alle ting) om at man også kan tegne på kartene til Kystverkets Adaptive-løsning. I denne kan man igjen ha Norgeibilder som kart, og der er kvaliteten på bildene prima.

Den gode nyheten er altså at det nå er mulig å få ekstremt nøyaktige omriss, den dårlige nyheten er at kvaliteten er så mye bedre at jeg strengt tatt bør tegne opp alt jeg har gjort i GE fra før på nytt i Adaptive. Det er noen hundre kilometer med tegning....

Kystverkets kartløsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, ny på forumet :)

Har en Humminbird 1198c SI Combo mulighet for å laste opp slikt?

Er det også mulig å ta wide scan bilder inn i GE?

Snoket lenge her inne så på tide å få meg og en bruker ;)

Hei Sindre. Beklager sent svar.

Humminbird 1198 kan bruke dybdekart fra Reefmaster. (Og flere andre også.)

Jeg vil anta at du mener Side Imaging i Google Earth (GE)? Svaret er ja, men det er ikke helt ukomplisert. Man må bruke et tredje program som gjør om SI-filen til en bildefil med en lang serie bilder, og så legger man disse inn i GE som et overlegg på kartet. Jeg har ikke gjort dette selv, men har sett det gjort med Down Imaging, så jeg regner med at det kan gjøres med dine SI-filer også.

Velkommen til forumet forresten. :)

Aremarksjøen er nå ferdig tegnet opp, og jeg kan ta i mot sonarfiler derfra hvis noen vil ha dybdekart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

På tide med en oppdatering her. :)

- Jeg har begynt så smått å kartlegge Øyern. Vedlagt fil er omriss med dybdedata fra min siste tur dit. Hvis du fisker på Øyern, og kunne tenke deg å hjelpe til med å samle dybdedata er det fint om du kontakter meg. (Jeg kommer ikke til å legge ut kart slik jeg har gjort nå, kartene deles med de som deler sine dybdedata.)

- Jeg har begynt å lage omriss for Øyemarksjøen i Haldensvassdraget. Når det er ferdig, er hele Haldensvassdraget ferdig tegnet opp.

- Reefmaster (programmet jeg bruker) har fått en tillegsmodul for å kartlegge bunntypen, dvs hard/ myk bunn. Så fisker du etter arter som foretrekker en spesiell bunntype kan jeg lage kart for dette.

post-101-0-28544500-1386921769_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance oppgraderer modellen Elite 4, den nye heter Elite 4 HDI og blir med det den rimligste av Lowrance sine enheter som kan brukes til datafangst for å lage egne dybdekart. Veil pris i Norge er ikke klar enda, men jeg antar at den havner rundt 3.500,- Du kan lese mer om modellen her:

http://www.lowrance.com/en-US/Products/Fishfinder-Chartplotter/Elite-4-HDI-en-us.aspx

Jeg har ingen kjennskap til enheten bortsett fra det som står på Lowrance sine sider, men ut i fra spesifikasjonene vil denne kunne brukes både med Insight Genesis og Reefmaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

En liten update her.

Via NVE (og med god hjelp av Dan) har jeg fått ferdige omriss til flere hundre innsjøer i Norge. Jeg har ikke full oversikt over alle omrissene jeg har fått enda, men det er det meste av vann det er aktuelt å trolle på i hvertfall...

Dette betyr at hvis det er noen her som ønsker seg dybdekart, nær sagt uansett hvilket vann i Norge det er snakk om, så kan jeg lage det så lenge jeg får sonardata derfra.

Samtidig har Garmin fått ut fingeren, så flere av deres modeller kan brukes til datafangst nå. Så vidt jeg kan se kan alle echoMAP og GPSMAP modeller med både ekkolodd og kartplotter brukes til datafangst, forutsatt at du har siste programvare. Du finner siste programvare på www.garmin.com.

Jeg har også fått testet sonardata fra en eldre EAGLE-enhet, og selv om den inneholdt noen feil så gikk det ann å bruke sonarloggen. Så har du en EAGLE kombinert kartplotter og ekkolodd, kan den sannsynlgvis brukes så lenge den kan logge data til et minnekort. Det samme gjelder Lowrance LMS, så du må ikke ha "siste skrik" i båten for å bidra.

Raymarine har tidligere sagt at de muligens vil gjøre det mulig å logge data ifm oppdatering til Ligthouse II. Oppdateringen har drøyd, og er enda ikke kommet, så det gjenstår å se om Raymarine kommer etter de andre produsentene. Det er jaggu på tide i så tilfelle. smile.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.