Gå til innhold
Fiskersiden

Multifilament, Hvilken type?


Thomas.R
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg har nettop gått til innkjøp av nytt havfiske utstyr. I den forbindelse så ønsker jeg gode råd/erfaringer med valg av multifilament sene.

Planen var å kjøpe dette på Ebay, Siden prisene er litt hyggeligere der.

Siden jeg og en kamerat skal kjøpe sammen så tenkte vi å kjøpe en spole på ca 1500yd

Er det noen spesiell type jeg skal kikke etter?

- Typebetegnelse, etc

- Hvilken tykkelse vil burde jeg gå for (Middels havfiske)

- Farge

Er dette noe jeg kan gå for? :

http://www.ebay.com/itm/1500yd-x-30lb-Genuine-Berkley-Fireline-Tracer-Braid-Fishing-Line/130931194642?_trksid=p2045573.m2042&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D27%26meid%3D301920942505458309%26pid%3D100033%26prg%3D1011%26rk%3D2%26rkt%3D4%26sd%3D130939326347%26#ht_6550wt_758

Håper på svar fra dere!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger Fireline fremfor Power Pro. Fireline har en hinne utenpå tvinningen, mens Power Pro er mye mer ru. Når jeg brukte Power Pro på ørretsnellen fikk jeg masse vindknuter, dette har jeg aldri opplevd med fireline.

Om du velger Power Pro eller Fireline har ikke så mye å si, men personlig liker jeg best fireline.

Til "vanlig" havfiske etter torsk, lange, brosme og slike arter du gjerne tar på agn ville jeg valgt Fireline 0.25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hvit snøre, men har hørt at på konkurranser er det veldig kjekt å ha sene som synes bra, siden da kan skipperen se snøre ditt og plasserer båten i riktig stiling for deg (Hvis du fisker like ved der skipperen står så klart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg velger Fireline fremfor Power Pro. Fireline har en hinne utenpå tvinningen, mens Power Pro er mye mer ru. Når jeg brukte Power Pro på ørretsnellen fikk jeg masse vindknuter, dette har jeg aldri opplevd med fireline.

Om du velger Power Pro eller Fireline har ikke så mye å si, men personlig liker jeg best fireline.

Til "vanlig" havfiske etter torsk, lange, brosme og slike arter du gjerne tar på agn ville jeg valgt Fireline 0.25.



Takk for tipset Schizofrenia!

Er det en spesiell type av Fireline jeg bør kjøpe eller alt sammen likt?

Jeg foretrekker PP til båtfiske, mens jeg foretrekker Fireline hvis planen er å kaste fra land.

Mistenker den ebay linken er et "replica" product, jeg ville nok heller satset på å kjøpe braid sene fra ebay selgere stasjonært i USA, GB tyskland el.

Hehe, fikk ikke med med at dette var i Kina........Den styrer vi unna.

Takk for tipset :bow:

Endret av Thomas.R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en spesiell type av Fireline jeg bør kjøpe eller alt sammen likt?

Jeg har kun prøvd den som heter exceed. Men er i alle fall strålende fornøyd med den til alt fra kystmeite og ferskvannsfiske. Jeg har lite erfaring med båt, så om noe egner seg bedre akkurat til fiske fra båt vet jeg ikke. Men en ting kan jeg si, og det er at Fireline er den beste senen jeg har prøvd og er den senen jeg setter på snellene mine når det skal byttes.

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både pp og fl på mine havfiskesneller, og pp'en blir ved anledning byttet ut med fl. Grunnen er at pp er flettet og ru, som nevnt, og drar med seg mye drit opp fra sjøen. Har stått og sveivet opp pp i en algerik fjord, og måtte holde en fille rundt snøret for å hindre at snella ble fylt opp av slim. Kompisen som brukte fl fikk ingenting på snøret sitt. Pp bråker i ringene også, det er heller ingen fordel i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som også kan nevnes er at PP som har ru overflate vil plukke med seg mye mer drit enn Firelinesom palkr nevner. At det kommer drit inn og legger seg på senen kan gjøre at senen slites mye fortere. Multifilamentene med løs fletting har i hvert fall dette problemet, hvor mye det skader PP vet jeg ikke, men det er i alle fall ikke positivt å ha drit på liggende på, og i senen.

Det gjør vitterligen FL og ...

Ikke i nærheten av like mye som PP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både pp og fl på mine havfiskesneller, og pp'en blir ved anledning byttet ut med fl. Grunnen er at pp er flettet og ru, som nevnt, og drar med seg mye drit opp fra sjøen. Har stått og sveivet opp pp i en algerik fjord, og måtte holde en fille rundt snøret for å hindre at snella ble fylt opp av slim. Kompisen som brukte fl fikk ingenting på snøret sitt. Pp bråker i ringene også, det er heller ingen fordel i min bok.

PP Super 8 Slick er silke myk.

Bruker den selv, helt konge den :)

Har selv gammel type.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt masser av liner. Både her på berget og i varmere strøk. Det finnes en del japanske liner som er knallbra. Jeg har fireline på en del av haspel og sneller for det lettere fiske. Nå skifter jeg ut til sufix gore etter å ha testet det på noen sneller. I motsetning til noen andre over her går jeg tilbake til PP på havfiskesnellene mine. Jeg fisker ganske mye, også konkurranse. Og jeg syntes PP og Suffix holder seg bedre, mindre slitasje totalt sett. Det veier opp for meg på noen andre områder nevnt over. Jeg har og begynt å bruke på snellene uten telleverk PP med metermarkering. Det er kommet et par nye varianter av PP som har oppgradert lina et hakk. Ellers er tufline et rimligere og godt alternativ. Men smaken er som baken. Jeg sliter opp fortere fireline en pp i mitt fiske i vert fall. Og min erfaring gir flere + til pp varianter enn mange andre liner. Bortsett fra noen spesielle japanske liner som er svindyre.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt masser av liner. Både her på berget og i varmere strøk. Det finnes en del japanske liner som er knallbra. Jeg har fireline på en del av haspel og sneller for det lettere fiske. Nå skifter jeg ut til sufix gore etter å ha testet det på noen sneller. I motsetning til noen andre over her går jeg tilbake til PP på havfiskesnellene mine. Jeg fisker ganske mye, også konkurranse. Og jeg syntes PP og Suffix holder seg bedre, mindre slitasje totalt sett. Det veier opp for meg på noen andre områder nevnt over. Jeg har og begynt å bruke på snellene uten telleverk PP med metermarkering. Det er kommet et par nye varianter av PP som har oppgradert lina et hakk. Ellers er tufline et rimligere og godt alternativ. Men smaken er som baken. Jeg sliter opp fortere fireline en pp i mitt fiske i vert fall. Og min erfaring gir flere + til pp varianter enn mange andre liner. Bortsett fra noen spesielle japanske liner som er svindyre.

Jeg får synse litt rundt på nettet og se, Ikke umulig at det blir PP:)

Takk for informative og gode tilbakemeldinger!

Hvorfor meldte jeg meg ikke inn her for lenge siden.....Mye bra diskusjoner og lærerike tips og triks!

Ha en strålende lørdags kveld;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havfiske spiderwire 0.35. Har 49kg bruddstyrke! I tillegg så er den helt rund i motsetning til fireline så den skjærer seg ikke inn i snella heller. Har et skrenk eksempel da jeg fikk på drømme kveita å fireline bare skar seg ned i smella til den skilte sei å knakk stanga å hele driten å røyk. Kjedelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både pp og fl på mine havfiskesneller, og pp'en blir ved anledning byttet ut med fl. Grunnen er at pp er flettet og ru, som nevnt, og drar med seg mye drit opp fra sjøen. Har stått og sveivet opp pp i en algerik fjord, og måtte holde en fille rundt snøret for å hindre at snella ble fylt opp av slim. Kompisen som brukte fl fikk ingenting på snøret sitt. Pp bråker i ringene også, det er heller ingen fordel i min bok.

Meget viktig argument før man handle multi til havfiske !!! Der det er mye mineral i havet - fjorder , kan ru og løs flettet multi fungere som 1 "diamantfil" mot stangringene...

Ja, jeg har min favoritt også ( SUFIX GORE) , PP styrer jeg unna ( lenge leve dårlig rykte) , rett og slett fordi jeg ikke stoler på styrken og produksjonsprosessen som ble bruk, samt at det var jævlig mye fake på markedet 1 stund . Kan hende det er bedre kontroll nå under Rapala konsernet ... FL er ikke heller blant de 1. jeg velger til havfiske , selv om coatingen er betydelig bedre en PP .Jeg har selv , og for lengst, sluttet å bruke å bruke multi til kasting og dorging ( får , og ikke minst beholder, mer fisk med mono ) Multi , kun til havfiske hos meg.

Tipser allikevel at om man bruker 1 tøyfil med hvitt vaselin før - mens man sveiver inn multi i snella, bidrar vaselinen til at lina holder seg betydelig lengre og avviser det meste av " dritten" som legger seg mellom trådene". På godt norsk , så legger man på toppcoating selv.

Edit : Velkommen til klubben Thomas :)

Havfiske spiderwire 0.35. Har 49kg bruddstyrke! I tillegg så er den helt rund i motsetning til fireline så den skjærer seg ikke inn i snella heller. Har et skrenk eksempel da jeg fikk på drømme kveita å fireline bare skar seg ned i smella til den skilte sei å knakk stanga å hele driten å røyk. Kjedelig

Ikke heng deg i bruddstyrken , sats heller på slitestyrken !! Når lina skjærer seg inni spolen er det hovedsakelig grunnet alt for løs innstramming av lina under pålegging , eller mindre bra snelle ;) Fire line pleier ikke å skjære seg om mann legger denne STRAM på snella....Hvilke snelle brukte du til formålet ??

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være enig med deg at jeg har hatt for løs instramming ja, men har testet dette i etterkant og vis jeg kaster med multipiklator sneller og får "backslash" så ser det mye værre ut etterpå med fireline kontra spiderwire(kan kanskje være tilfeldig?). Og når det kommer til slitestyrken så er spiderwire fenomenale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, bruker jeg PP til alt. Brukte Fireline i flere år, men flising og å miste farge etter 2 dagers bruk og ødelagte stangringer fikk meg til å bytte. Styrken var ellers bra.

Bruker PP moss green til UL, Ørretfiske, jiggfiske, laksefiske, havfiske og jerkbaitfiske. Opplevde et par tilfeller med uforklarlig brudd med PP fra statene, ellers har jeg vært storfornøyd med det.

Testet spiderwire en gang, en dag, og aldri mer. Det røyk i hytt og pine ved jerkbaitfiske,og det ble bare dyrt med alle baitsene som fløy av gårde.

Har testet PP super slick 8 en periode i timber brown. jeg likte snora, men den mistet fargen fort og ble helt hvit, noe jeg ikke likte.

Sufix har jeg ikke testet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.