Gå til innhold
Fiskersiden

Jubelbrølenes time


sigurd
 Share

Recommended Posts

Det er sommerferie, og sommerferie betyr "å besøke slekta i Nord-Norge". Hvert år drar jeg og min familie til Øksfjord for å besøke Bestemor og onkler, tanter og søskenbarn. Det høres sikkert veldig kjedelig ut, men så har jo vi en hytte hele slekta er på. Min avdøde Bestefar vokste opp der, i et fint hvitt hus på andre siden av Øksfjorden. Rett ved havet. 2 båter og en haug med fiskestenger i naustet. Vel da er det vel ikke noe annet å gjøre enn å kjøre på. Hvert år har jeg et mål, jeg synes jeg bør klare. I fjor var det torsk og sei - pers. Det ble med en torsk på 13kg og sei på 11,5kg som begge var ny pers. I år skal steinbiten til pers. Min tidligere pers er tatt der og veide 3,93. Men planen gikk ikke etter planen til den som bestemmer over himmel og jord,tydeligvis...

egrz.jpgUploaded with ImageShack.com

Her er hytte vi kaller for Buktenes <3.

Etter en lang reise, kom vi oss helskinnet til Alta. Her bor nemlig en av mine tanter og onkler. Og 4 søskenbarn. Vi var nå der en liten stund, og jeg spurte om igjen og om igjen "Når kan vi reise til Øksfjord?" Det ble litt om og men, tilslutt og endelig var vi på tur til Øksfjord. Etter 2 timer med skeiv nakke og soving i bilen kom vi oss til hovedplassen. Selvfølgelig hadde jeg glemt jakken i Alta, og måtte derfor bruke lillesøs sin jakke ( ikke Elise (som er to år) men Bjørg) over fjorden. Heldigvis var jeg ikke i Oslo sentrum, bare for si et eksempel. Da vi kom frem til hytta Buktenes, ble det rigging av stenger. Det tar sin tid når det er over 10 stenger. Jeg fikk det fort gjort, og kunne gå på moloen ( Hjemmelaget ) Og kaste ut midtfjords ( sånn halv-veis ). Og selvfølgelig kom en et kilos sei, og denne var grusomt sterk. Jeg kunne kjenne at, Vel, jeg trenger kanskje ikke å fortelle alt i detaljer, så jeg starter med dagen etter. Søskenbarnet mitt Hans Kristian kom og var klar til å fiske. Vi tok ut Lillebåten og satte kurs mot Tuteby ( nabo huset, der er det tatt fine steinbiter og en flekksteinbit). Målet var jo selvfølgelig gråsteinbit, men bifangster var hjertelig velkomne. Det starter med et par smbrosmer, før noe annerledes er på hos Hans Kristian. Og en steinbit kom opp. Størrelse 2kg. Feil størrelse, men arten er her! Et nytt drift resulterte i en steinbit på meg og. Samme størrelse. Etter litt drifting og lite fisk kjørte vi til en bukt, hvor det er mye stein. Perfekt til gråsteinbit. We thought, but then it said ssssssssssss, på Hans Kristian sin stang, og det rant ut en god del før vi bestemte oss for si kveite. Typisk kveite risting. Og jammen var det det. Ikke stor, men grei matstørrelse. Jeg kleppet den og tok den ombord i båten. Jubelbrølet hans kom, tror nok mærefolkene kunne høre dette rimelig godt. Vekta var 7,30. Hans Kristian var fornøyd allerede, men han visste lite om hva annet som skal skje denne ferien...

Senere samme dag, ble det en tur med onkel. Målet mitt var stor torsk, og Hans Kristian stor sei ( 39 kg fra før av ). Etter en snau time kom det skikkelige hugget jeg hadde ventet på. En seig fight hvor det bare var tungt, kom jeg på drømmefisken. Breiflabb ?

Men neida, fantasien går på skeive veier, en torsk på 13,5 og pers med 0,5 kg er ikke så ille. Ny allround pers var det også.

gejj.jpgUploaded with ImageShack.com

Dette bildet er fra etter turen.

Hans Kristian fikk bare småtorsk. Og små sei. Og helt på tampen hadde jeg og Hans Kristian sveive-konkurranse ( første mann opp ) da jeg stoppet i noe. Etter noen minutter senere etter sssssssssssssssssssssssss Viste det seg, at det ikke var så stort som antatt. Men ikke så ille, sei på 5,56 er grei standard

yy76.jpgUploaded with ImageShack.com

Gøy med sterk sei.

Dagen var reddet, kan man vel si. Og to dager senere kommer det noe som jeg aldri hadde forventet...

Og da er det den 14.juli 2013. Den dagen som aldri blir glemt. En dag som lyser opp når det er triste dager. Og det hele skjedde da jeg og Hans Kristian spurte faren hans ( min onkel ) om en god fiskeplass etter steinbit. - Rett over fjorden, Kobbervikgrunn. Vi begynte å pakke. Som jeg sa tidligere var steinbit målet, men plutselig tok jeg en shad-jigg istede. Nå i ettertid skjønner jeg ikke at jeg tok den, jeg skulle ha steinbitpers. Det er litt creepy og tenkte på. Men ja, Hans Kristian gikk etter steinbit ihvertfall og jeg kveite. Vi kjørte over, og fant grunna. Ren sandbunn, på 15 meter. Forholdene var ikke gode. Vi driftet så fort at vi kom over grunna med en gang. Vi kom aldri til bunnen. Det var bare å gi opp. Men allikevel flyttet vi ikke plass, vi fiska på grunna , driftet, kjørte opp igjen, driftet osv. Og plutselig hadde jeg på fisk.Kveite, kjentes ikke stor ut, men det var arten. Og SPLAT! Der mista jeg den. Jeg handlet rask, sank til bunn igjen og sveivde fort opp 8 sveiv......Pang! Der sitter hun, og hun føltes større ut denne gangen. Med et brak gikk hun, hun kunne gå hvor hun ville. Jeg hadde ikke sjangse. Etter ti minutter falt det meg inn, vi må ringe etter hjelp. Men Hans Kristian hadde på fisk han, Og opp kom en schwæær steinbit. Eller iallefall fin størrelse. Han kleppet den ombord selv, mens jeg holdt på med denne dronninga. Han fikk veid den til 6,5kg. Med ett tok han opp sin iPhone og ringte faren sin. - Hei, dåkker må; komme, Sigurd har storkveita på ! De kom som vinden. Jeg hadde forsatt holdt på med hun i 20 minutter, og hadde forsatt ikke fått inn en meter. Hans Kristian lo av da han så meg svette som en gris, bite tennene sammen og pumpe hun opp. Jeg er enig, det så kanskje litt komisk ut.. Men jeg var så nervøs for å miste henne. Jeg holdt det gående, onkel hadde kommet, klar med tau og klepp. Nå kom hun opp, vi så henne. Like fin som dronning Elizabeth. Hun var schwæær ( Ikke Elizabeth, men min dronning) Onkel var klar å kleppe, men som en dronning hun er, pilte hun ned igjen. - OiOiOI, sa de fleste ombord. Men jeg tok henne opp igjen, pumping gjør biffen. Og da er det bare å stole på onkel. Han hugger kleppet i henne, drar den oppi båten, og PANG! der l hun i båten, og jeg, jeg gjør som mange andre. JAAAAAAAAAAAAAAAA!! Jubelbrølet kunne høres helt til Buktenes, dette er virkelig fiskelykke <3

42g0.jpgUploaded with ImageShack.com

Meg og lillesøster Elise med det 156cm lange beistet. Den lot seg lure av en shad- jigg byttet ut mot en 15 cm lang sei

4rz5.jpgUploaded with ImageShack.com

En sliten 13-åring med en 47 kilos kveite. DRONNINGA ER TATT!

Men det ingen viste, var at to dager senere skjedde det igjen...

Neste dag ble det skodde og mye vind. Vi tok en pause med fiskinga, og var inne og koste oss. Vi planla hvor vi skulle fiske, Da Hans Kristian utbrøt - Kobbervikgrunn! Og det skulle det bli, men vi skifta rolle. Han tenkte å bruke en hel 1-kilos sei på et av sine baithead. Jeg tenkte på steinbiten så jeg skulle bruke steinbittackle og vi var klare.

Da dagen ( vel, det er vel dag hele døgnet) kom var det sol og en liten bris. Perfekt! Vi kom oss raskt avgårde. Agnene ble senket ned til bunns. Etter 20 minutter får Hans Kristian et hugg. Denne rant ikke ut mye,men var stor. Denne kom raskt opp, og ble kleppet, men den kom ikke ombord. Hans Kristian traff ikke skikkelig med kleppen. DA rant den ut! Men den kom fint opp igjen, og et nytt forsøk kom. Denne gangen traff han bra, men når kveita begynte å kvikne til, ja da dro hun til bunns. - Vel alle gode ting er tre, sa jeg. og det var det, tydeligvis. Kveita kom sakte opp igjen, og da kleppspissen kom i hodet dens, roet kveita seg ned. Nå; var det bare å få den opp, Det måtte to mann for å få den opp, og alle tre landet med et vrak. Hun var stor. - 20+, sa vi i kor. For et kveita år! Og det har bare gått 6 dager! Jubelbrøl kom. Og ferien var reddet for Hans Kristian også. Men selvfølgelig kommer det flere fine fangster.

1q5q.jpgUploaded with ImageShack.com

24 kilo og 125 lang. Det er en fin fisk!

Vel nå har jeg fortalt det beste som skjedde, tror det blir litt langt med alle fangstene jeg har fått. Kan vel kanskje bare vise bilde og skrive vekt.

9ot8.jpgUploaded with ImageShack.com

Makrell 710g. Pers med 200 grams margin. Tatt på sluk.

43wq.jpgUploaded with ImageShack.com

Ålekvabbe 70g. Tatt på 6- krok med en liten seibit.

2yss.jpgUploaded with ImageShack.com

Dvergulke 30g. Pers med 27 grams margin. Tatt på 6- krok med en liten sei bit.

I Øksfjordbotn er det endel folk som driver med garnfiske. De har fått store rødspetter, store lomrer, smørflyndre, gapeflyndre, piggvar. Mye spennenes å fiske etter. Jeg og Vegard ( søskenbarn) dro inn i fjorden for fiske flyndrer. Jeg hadde laget et flyndre tackle. En 4 krok nederst og en 2/0 krok øverst. Jeg tenkte at den nederste er for lomre, hyse og andre småflyndrer, mens den andre til kveite, steinbit, rødspette og gapeflyndre. Mitt mål var gapeflyndre for dagen. En art som jeg har fisket etter i 5 år, uten å fått den. Vi startet med å fiske agn. Vi fikk fort små sei, og mistet mye store saker ( småkveiter) da jeg plutselig klarte å krøke en kveite. Liten fight og vi håvet den inn. 5 kilos sak. Fryseren var full, så vi slapp den fint ut igjen. Neste stopp var gapeflyndre-plassen. Etter noen drift, fikk jeg mange hyser, og ingen flyndre. Vi dro litt nærmere land, og da kjente jeg små-napp. Et godt tilslag fulgte etter, og nok en hyse. Men så ser jeg noe som svaier opp mot båten. Yeaah, en flyndre. Opp i båten med den.........................JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! Det var en gapeflyndre! Det så jeg faktisk ikke før den var i båten. Ikke så liten heller, 42 cm og 700g.

yt13.jpgUploaded with ImageShack.com

ENDELIG

Jeg var også på en Sørøya, for å fiske røye. En art jeg mangler, den fikk jeg også, og da er jeg oppe i 70 arter igjen etter å ha tatt vekk slimål og ørret (hadde sjø-ørret og ørret).De siste dagene ble varme. 25 grader og sol. Da blir det lite fisk, men mye makrell og faktisk store fine lyrer. Jeg fikk lyr på 2kg. Men det var ikke jeg som sto for storfangsten, det var nemlig Elise. Hun fikk nemlig denne på en grønn-stingsild

z883.jpgUploaded with ImageShack.com

Og da har lillesøsteren min fått 4 arter. Torsk (4,4kg), sei , makrell og kveite. Og hun er bare 2 år...

Da har jeg skrevet om min 3-ukers lange ferie til Finnmark, og hvis jeg er heldig, får jeg kanskje fisket litt her hjemme også.

Og neste tur til nord, ja da skal både gråsteinbiten og smørflyndre testes. Dette bør dere følge med på videre...

Endret av sigurd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.