Gå til innhold
Fiskersiden

Ålfjorden og omegn


Retr00
 Share

Recommended Posts

Hei! Tenkte å lage en ny post der det går an å diskutere Ålfjorden i hovedsak, men også nærliggende fjorder.

Har fisket her siden jeg var liten og var med besten, til nå å drive i egen båt. Fisker med det meste, men har virkelig fått sansen for havfiske de senere år.

Har studert sjøkart å sett dybdeforhold, men ikke fått prøvd så mye plasser.

Hvordan går dere frem for å finne gode fiskeplasser til havfiske?

Er det et must/mye bedre å ankre under dette fisket? Og kunne noen forklart en god måte å gjøre dette med ankring på? Har lest endel om blåsemetoden, men er litt usikker...

Det jeg fisker etter er i hovedsak lange, brosme, torsk, kveite og storsei. Dyp til rådighet fra 0 - 450 meter(nord for Vikebygd)

Utstyret jeg bruker er en allround stang med snelle 20/30lb med 300 meter multi. Har også en 2 giret 40/50 lb stang snelle med 1000 m multi til tyngre fiske. Tackle fra 8-16 krok str. Blekkspruter med mye selvlysende slange + litt perler. Bruker fra 0,90 - 1,40 mm sene. Makrell og sei som agn. Har også endel pilkeutstyr, da mest gumimakk og pilker, men og jigg.

Er det verdt å koble på wire i enden på multien og ned til tacklet? Med tanke på å ha noe som så å si aldri kommer til å ryke, isåfall tips til hvordan det bør gjøres? Å tanker om dette fisker dårligere? ;)

Hvordan bør tacklet være til dette fisket, lengder, kroker, gummislanger, attraktorer(blekksprut) osv ? :)

Endret av Retr00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem wire på takkelet, mono holder lenge. Med unntak av gummislanger som skåner mono for brosmetenner har resten av blinget du nevner liten praktisk betydning annet enn for din egen tru. Standardtaklet til dypvannsfiske etter brosme, lange og blålange er et tokroks paternostertakkel (to opphengere). Om du samtidig vil åpne for skate henger du på en glidebom med slep i bunnen. Krok 5/0-10/0 J eller sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar, flott med tips fra de litt erfarne. Kommer langt med det. Mono da ;) glidebom har jeg hørt mye bra om, da fisken ikke får motstand. Er det bedre å bare kjøre glidebom enn vanlig stål bom? Har til nå brukt vanlig stålbom med J krok og gjort tilslag ved bitt.. Eller er det mest brukt til kun skater(kveite osv)?

Også et spørsmål: Hørt rykter om at brosme kan være fæl på å snurre seg da den har bitt på. Er det da anbefalt å bruke svivel for å bedre dette, eller bare vanlig opphengerknute på tacklet og agnkroken rett på opphengerknuten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glidebom er mest brukt til skater ja, ellers har fast bom omtrent samme egenskapene. Ikke sikkert skatene bryr seg om motstand fra søkket heller. Under brosmefiske varer ikke taklene i årevis uansett, de blir skrapt opp av krokodilleruller og svekkes etterhvert. Svivel fra takkelstamme og ut til opphenger kan funke i teorien, men jeg heller mer mot mindre dill og dall og kjøre dobbel opphengerløkke (tre løkka gjennom krokøye og over bøyen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du i bratte kanter eller med mye drift anbefaler jeg topshot, det er noen meter (opp til 10) med mono (litt tynnere enn takkelet, typ 0,80) som du knyter rett i braiden med en FG-knot eller dobbel albright. Hvis du fisker mye rett ned, for anker eller ute på flater dropper du dette. Da kjører du braid, svivel, 3 meter tackle m 2 opphengere, glidebom, 40-50 cm slep. Passe allround monotykkelse er 1 mm. Da berger du som regel det meste. Du kan evt ta litt slange foran krokene for å redusere slitasjen ytterligere. Blekksprut er det fritt fram å bruke, personlig har jeg ikke merka noe forskjell på med eller uten. Fordel: KAN fiske selv uten agn. Bakdel: Mer motstand i vannet = lenger tid opp og ned + større avdrift. Hvilken vei skal kroken være? Hvis jeg forstår deg rett, så trer du den doble opphengerløkka inn underifra, altså fra den sida av øyet som krokbøyen er. Etter du har tredd den igjennom øyet trer du resten av kroken igjennom løkka og strammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mest i skrenter ja! Har hengt på 8 meter med 1,40 mm topshot nå, med FG knot.

Det jeg tenkte på på kroken var, skal kroken stå med krokbøyen i J'en nedover, eller oppover: Dette viser nedover: http://bhf.no/wp-content/uploads/2009/10/kort-beak-krok.jpg på opphengeren, i forhold til når fortomen står rett opp og ned i vannet, skal krokbøyen være oppover eller nedover?.

Endret av Retr00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mest i skrenter ja! Har hengt på 8 meter med 1,40 mm topshot nå, med FG knot.

Det jeg tenkte på på kroken var, skal kroken stå med krokbøyen i J'en nedover, eller oppover: Dette viser nedover: http://bhf.no/wp-content/uploads/2009/10/kort-beak-krok.jpg på opphengeren, i forhold til når fortomen står rett opp og ned i vannet, skal krokbøyen være oppover eller nedover?.

Hvis du går rundt å funderer på dette så tipper jeg du har bra kåll på det meste innen ditt fiske :D

Ikke fundert så mye på akkurat det men om jeg måtte svare ville jeg sagt opp. Klart en fordel krokingsmessig om paternosteropphengerne pekte med kroken oppover (dvs utover), men dette er vanskelig å kontrollere i praksis. Kanskje Lopez har et forslag :)

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ok! Tror jeg leste det i et annet innlegg, at noen hadde satt kroken feil, så da lurte jeg veldig på hva som var "riktig". Men tror nå med ettertanke at dette var på et slep, kanskje noe annerledes her... men ja, i praksis vil vel kroken stå som den vil når den er kommet ned, både snudd av senen og strøm osv osv.. :P

Bilde som illustrerer er lettere, samme måte som deg eller? :

Snakker fortsatt om opphengerløkke - kroker, på slep bruker jeg dobbel fiskerknute på kroken.

krok.gif

Endret av Retr00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, bortsett fra at det skal stå undersiden der det står oversiden først.

Ja da var det avklart! Haha takker :)

Btw. har det noe for seg å ha den nederste opphengeren nærme bom/søkket. eller fordeler du de bare på ca 3 meter, så ca. 1 meter fra hverandre? Har også laget noen slep på rundt 1 meter, vet ikke om det har noe å si, blir vel aldri for langt eller for kort, sålenge en ikke overstiger mye over meteren? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med lange slep er at det lettere surrer seg på vei ned, spesielt om det er kort vei til første opphenger. Halvmeter tykk mono surrer seg sjelden, og for å være på den sikre sida så tar du en drøy meter opp fra bom til første opphenger. Kjører du glidebom må du huske på at mostanden av agnet på slepet må være mindre enn motstanden av agnet på opphengerne, ellers vil slepet dras opp og surres i opphengerne. Også hold en tommel på spolen på vei ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wire kan ha noko for seg, har fått klippt 1.20 mono fleire gonger av store langer når krokodillerullene slår inn for fult :-)

Har sett det ombord i båten med egne auger og, men styret med wiren kontra mono gjer at det ikkje er verdt jobben/kostanden :-)

Eg brukar stort sett eit ca 3 meter høgt paternoster tackl med ca 30cm bommar til det meste av fiske her rundt Stord, fiskar då på samme djup og botn som inne i Ålfjorden.

" eller tre krokar på paternoster tackelet og gjerne ein bom nede ved søkke med eit slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålfjorden omtales som en veldig bra fjord med mye variert fisk og stor fisk. Selv pleier jeg å fiske litt utenfor nappholmen hvis jeg skal ha torsk eller lange. Kan jo hende du får noe sei også. Har fisket i ålfjorden siden jeg var liten og synes det er en artig fjord med mange forskjellige fiskeplasser som er gode.

Ble jo også tatt en stor kveite i fjorden for flere år siden på 135 kg så er jo potensial for å prøve deg på dette også :)

Endret av joneey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Er det mulig for meg og å spørra konkret etter plasser, fisker fra land men har litt kraftig stang så eg kan hiva eit stykke. Snakka med ei eldre hyggelig dama i kopervik i dag ho dreiv faktisk å fiska, ikkje mange damer som held på med det. Ho andbefalte Ålfjorden men fekk ikkje noke konkrete tips da, derfor eg spør. Kan godt ta det på pm. Ps kjenner nesten ingen andre som fisker iverfall ikkje her eg bur no så ingen fare for at eg forsnakkar meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.