Gå til innhold
Fiskersiden

Prosjekt flatfisk, hva er det jeg har glemt?


scampern
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg bestemt meg for at dette er noe jeg skal klare å få tak.

Har prøvd 3-4 ganger uten suksess.

1 gang fra flytebrygge med gulp rød børstemark imitiasjon, 30 meters dyp og brakkvann. Her hadde jeg napp men klarte ikke kroke fisken og mista etter 15 min tacklet i en kjetting.

I dag i saltvann, 2 meters dyp men jeg så det var masse sand i tilegg til noe tang. Fikk berggylt, ingen flatfisk. (reke som agn)

1 gang fra strand, også brakkvann (relativt nærme elva så ikke mye salt). 2-10 meters dyp. Et kraftig napp på 1 time og ellers ingenting. Sandbunn+ grums og tang.

Fisker aktivt, lar agnet ligne litt, løfter det så opp, og sveiver inn noen omdreininger.

Har prøvd reke og børstemark imitasjon som agn, er dette ikke optimalt?

Har takle med perler men ikke glidebom (vanlig bom), er det dumt?

Er flyndrefiske et fiske som krever større tålmodighet enn mye annet fiske? Skal jeg flytte på meg hvis ikke det skjer noe i løpet av 15min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og som agn ville jeg ha brukt naturlig agn, som foreksempel reker, ekte børstemark/fjæremark med kanskje litt gulp i tillegg for ekstra lukt. ingen ting slår naturlig agn :) i Trondheim har den beste tiden for flyndre vært ved synkende vann (helt motsatt av andre opplevelser), men der var skrubba mest aktiv et par timer før full fjære. Men fiske et par timer før og et par timer etter full flo pleier og være topp. Aktiv fiske pleier å gjøre susen :)

Som tackl funker vanlig bom, glidebom, glidetackl eller paternost tackl. har fått på alle, men mest på glidetackl og glidebom. Paternoster har jeg akkurat begynt og bruke, og det funker utmerket. fra brygger pleier jeg somregel og bruke en glidebom med 30-40cm fortom, men kan også ha kortere om det er ønsket. på paternosten har jeg somregel bare en krok. og rundt 20-40cm snøre ut fra hovedstammen ut til kroken

Brakkvann pleier og være et fint utangspunkt, og bunn og dyp du fisker på høres bra ut, men enkelte plasser har mer flyndre enn andre...

Stå på, og snart så sitter den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntringen og gode råd alle sammen :)

Når det gjelder flyndre, etterhvert som man finner plassen og blir flink til å lure dem; Kan man si: "I dag skal jeg ut å fiske flyndre til middag?"

Eller er akkruat dette fisket litt for uforutsigbart til det?

Dersom jeg vil ha lyr middag har jeg et sted jeg kan stå for eksempel, må bare stå lenge nok, så klarer jeg nesten alltid å få noe, men antar det ikke gjelder her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntringen og gode råd alle sammen :)

Når det gjelder flyndre, etterhvert som man finner plassen og blir flink til å lure dem; Kan man si: "I dag skal jeg ut å fiske flyndre til middag?"

Eller er akkruat dette fisket litt for uforutsigbart til det?

Dersom jeg vil ha lyr middag har jeg et sted jeg kan stå for eksempel, må bare stå lenge nok, så klarer jeg nesten alltid å få noe, men antar det ikke gjelder her?

"Mine" flyndreplasser leverer alltid fisk. Mengdene er litt opp og ned, men etterhvert som du får dreisen på det så kan du fint si at "du skal ut og fisk flyndre til middag"

Ta deg god tid og bruk naturlige agn, flytebrygger er fint å starte med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre metoder som har gitt meg mest sandflyndre/skrubbe/rødspette:

Slep: En sluk med 20-30 cm. monosene og en langskaftet krok i stk. 1-2. Kast ut og dra rolig innover langs bunnen, stopp opp, og dra videre innover. Best på sandstrender, men går bra hvis bunnen er fin andre plassser.

Glidene: Noen ganger virker flyndrene å være ganske paranoid, andre ganger kaster de seg over agnet. Når de er i førstnevnte sinnstilstand, så fisker jeg dem helst glidende. De tar agnet og kjenner ingen motstand når de går med agnet. Agnet kan ligge statisk, eller man kan trekke inn litt og litt og frikoble snellen når agnet ligger i ro.

Up'n over: Når vanntemperaturne er lave, står gjerne flyndre langt ute på 30-60 meters dyp. Kjenner du til en slik plass med sandbunn, så er det gjerne her du treffer dem ut på høsten og frem til tidlig vår. Må du kaste langt ut for å nå dette dypet, er up'n over en glimrende rigg til dette.

Agn jeg foretrekker: Reke/blåskjell kombo eller akkar/blåskjell kombo. Har tatt mange på bare en bukstrimmel fra makrell også, så det funger også veldig bra.

Litt perler på tackelet funker bra, men ikke for mye. Bruker selv 3 mm. sort/hvit annenhver og gjerne en rød/oransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken krokstørrelse bruker du Scampern?

Ser nybegynnere ofte bruker altfor stor krok og for stort agn, og da blir det ofte mye napp og ingenting blir kroket.

Vet ikke, er et ferdig takkel for flyndrer med små kroker på. Brukte ca en halv reke i går som agn, men i går var jeg ikke på riktig sted, så er der problemet ligger i går :)

Fikk kroket to fine berggylt lett med dette oppsettet, mye lettere enn jeg har klart før, og det tror jeg skyldes krokstørrelsen og størrelsen på agnet, så skal definitivt kjøre små kroker når jeg lager eget takkel.

Tre metoder som har gitt meg mest sandflyndre/skrubbe/rødspette:

Slep: En sluk med 20-30 cm. monosene og en langskaftet krok i stk. 1-2. Kast ut og dra rolig innover langs bunnen, stopp opp, og dra videre innover. Best på sandstrender, men går bra hvis bunnen er fin andre plassser.

Glidene: Noen ganger virker flyndrene å være ganske paranoid, andre ganger kaster de seg over agnet. Når de er i førstnevnte sinnstilstand, så fisker jeg dem helst glidende. De tar agnet og kjenner ingen motstand når de går med agnet. Agnet kan ligge statisk, eller man kan trekke inn litt og litt og frikoble snellen når agnet ligger i ro.

Up'n over: Når vanntemperaturne er lave, står gjerne flyndre langt ute på 30-60 meters dyp. Kjenner du til en slik plass med sandbunn, så er det gjerne her du treffer dem ut på høsten og frem til tidlig vår. Må du kaste langt ut for å nå dette dypet, er up'n over en glimrende rigg til dette.

Agn jeg foretrekker: Reke/blåskjell kombo eller akkar/blåskjell kombo. Har tatt mange på bare en bukstrimmel fra makrell også, så det funger også veldig bra.

Litt perler på tackelet funker bra, men ikke for mye. Bruker selv 3 mm. sort/hvit annenhver og gjerne en rød/oransje.

Kjempetips, takker :)

Skal virkelig gjøre et nytt og forhåpentligvis helhjertet forsøk i neste uke, da skal jeg ha siste ferieuke, så skal hive ut rapport hvis noen er interessert i å høre hvordan det har gått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, hvis det er ferdigknytta tackle beregnet på flyndre og du kun bruker en halv reke så er nok ikke for stort agn problemet ihvertfall.

du får være mer tålmodig ved neste napp, gi dem god tid på agnet før du strammer opp og setter tilslag

Når jeg var på flytebrygga og kjente napp (som jeg antar var flyndre) brukte jeg en hel børstemark imitasjon på små kroker. Problemet dengang var at jeg var full av adrenalin og dro til med tilslag i tide og utide, så det funka svært dårlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på flytebrygga og kjente napp (som jeg antar var flyndre) brukte jeg en hel børstemark imitasjon på små kroker. Problemet dengang var at jeg var full av adrenalin og dro til med tilslag i tide og utide, så det funka svært dårlig :P

gjelder å holde hodet kaldt når man bruker store agn.

Hvis du fisker rett ned på flytebrygge så kan du sete tilslaget med en gang, ellers risikerer du at fisken svelger kroken og en eventuell tilbakesetting er uaktuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på flytebrygga i går igjen, uten resultat.

Fikk ingen flatfisk, eller fisk for den slags skyld, men hadde napp hele tiden.

Klarte ikke lure fisken, manglet agn-strikket og fisket med løst agn så det var et døfødt prosjekt.

Snakket med en forbipasserende med-fisker i det det nappet som verst, og han mente de nappene jeg kjente ikke var flyndre, men ymse leppefisk.

En kjenning av han hadde dykket der og han sa det var ganske øde der nede, med mye mudder-bunn.

Hvilke fisk liker mudderbunn? Trodde flyndren kunne like dette?


Satt tacklet MYE fast i dette området, og til slutt mistet jeg det. Vet ikke om det var kjettingen (flytebrygge vet dere) eller annet rusk jeg satt meg fast i.

Den forbipasserende fiskeren sa at jeg burde prøve å fiske i kanalen, og at der jeg stod fikk folk mest makrell faktisk, og godt med torsk på vinterstid. En han kjente hadde dradd opp endel torsk mellom 3-5 kg kun med å pilke fra flytebryggen på vinteren, så det skal DEFINITIVT prøves når den tid kommer.

I kanalen (som går inn til et vann) hadde guttungen hans fått mye flyndrer sa han (som de kastet ut igjen, de spiste det ikke) og han selv hadde dradd opp en respektabelt mengde sjø-ørret i størrelse 800 gram til 1,5 kg!!


Gitt om det gjorde meg gira.

Neste plan er derfor å rigge opp noe snacks i inngangen til vannet og satse på flyndre og sjø-ørret :D

En annen ting jeg bet merke i, var at vannet var mye saltere nå, enn tidligere.


Kan det være riktig? At vannet blir saltere utover sesongen (dette var jo brakkvann..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scampern: Du bor i Kr. Sand ikke sant?

Jeg har fisket ufattelig mye skrubbe på Hamresanden.. Bystranda er også fin for flyndre fiske.

Jeg vet ikke om mange andre plasser, men jeg antar at paradisbukta og andre plasser på veien mellom Vågsbygd og Søgne er bra.

Jeg tok dem alltid på letteste oppsett. Blank sikdesluk, 40cm fortom og krok agnet med reke. Aberdeenkroker er det mange som liker godt, men jeg er stortsett fan av mosquito kroker til det meste.

Danskene er jo veldig fan av perlemorfaget perler til flatfisk så perler er nok ikke dumt det heller.

Håper den sitter snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scampern: Du bor i Kr. Sand ikke sant?

Jeg har fisket ufattelig mye skrubbe på Hamresanden.. Bystranda er også fin for flyndre fiske.

Jeg vet ikke om mange andre plasser, men jeg antar at paradisbukta og andre plasser på veien mellom Vågsbygd og Søgne er bra.

Jeg tok dem alltid på letteste oppsett. Blank sikdesluk, 40cm fortom og krok agnet med reke. Aberdeenkroker er det mange som liker godt, men jeg er stortsett fan av mosquito kroker til det meste.

Danskene er jo veldig fan av perlemorfaget perler til flatfisk så perler er nok ikke dumt det heller.

Håper den sitter snart ;)

Bor i Kristiansand ja :))

Hvor på hamresanden har du plassert deg da? Er jo relativt stor den stranda.

Går du dit man kan komme ut litt dypt? :)

En krok da?

Takker :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt meg fra campingen og mot elva. Men hvor som helst på stranda der funka fint.

Jeg pleide å fiske med UL utstyr så det var ikke veldig langt ute heller.. Fortrinnsvis brukte jeg også mono til dette fisket.

Mosquito i størrelse 4 er sikkert midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt meg fra campingen og mot elva. Men hvor som helst på stranda der funka fint.

Jeg pleide å fiske med UL utstyr så det var ikke veldig langt ute heller.. Fortrinnsvis brukte jeg også mono til dette fisket.

Mosquito i størrelse 4 er sikkert midt i blinken.

Da var prosjekt flatifisk i boks!! :D

Har fortært og nytt fangsten.

Takker til alle for gode tips :D

rapport kommer under sørlands-delen av forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.