Gå til innhold
Fiskersiden

Bør det innføres fiskelappen?


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Vi trenger ikke flere avgifter og krav som dette. Det beste for naturen rundt oss , er at det finnes folk som setter pris på den og bruker den. De er garantistene for rettigheter som allemannsretten og fritt fiske i sjøen.

Legger vi begrensninger på slike ting, vil vi til slutt sitte igjen med et folk som ikke bruker naturen, og som gjerne da vil stille seg mer likegyldige til den.

I denne tiden med mye data og teknologi , er det særs viktig at vi kommer oss ut og bruker naturen. Det bedrer livskvalitet og folkehelsa.

Sorry Martin ... Du klarer nok ikke å overbevise meg ........ håper ikke du klarer å overbevise andre heller

Igjen , meningen er ikke å overbevise...meningen er å opplyse. Enig med deg at man bør opplyse om hvor mange helsegoder man får av å nytte naturen. Nå fikk du meg forresten på nye tanker , og med tanke på hvor mange generasjoner som går glipp av det vi opplever : Kan hende at istedenfor avgift , bør det gis premiering for ungene som tar fiskelappen ???

Takk for tipsen :)

Det med en fiskelapp er en dårlig Idé. Skal plutslig ikke småbarna få lov til å fiske småørret i bekken uten sertifikat? I mine øyne er dette å innskrenke vanlige folk sin frihet, Uten at det har noen hensikt. "Choose your battles". Et fiskesertifikat vil ikke gjøre noen forskjell for livet i havet.

Respekterer dine holdninger, skulle bare mangle :) men , skal plutselig våre små barn ikke finne småørret i elvene i ettertid ? Det er det saken gjelder...Tiden går fortere en det man aner !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Respekterer dine holdninger, skulle bare mangle :) men , skal plutselig våre små barn ikke finne småørret i elvene i ettertid ? Det er det saken gjelder...Tiden går fortere en det man aner !!

Jeg forstår hva du mener. Men et fiskesertifikat vil nok bare gjøre at folk driter enda mer i regler OG i naturen. Man kommer til å bli likegyldig, ettersom naturen plutselig ikke angår oss lengre. I tillegg tror jeg ikke det har noen som helst innvirkning på livet i vann og sjø. Det er andre ting man burde ta opp en kamp mot, istedenfor å prøve å innføre noe som (Jeg ikke tror) har noen virkning.

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig i fiskelappen. Kan ikke sammenlignes med jegerprøven fordi en fiskestang ikke er det samme som et skytevåpen.

Det jeg ønsker er økt kunnskap og klarere min/maks mål og bag limit. Sett opp skilt ved populære fiskeplasser.

Ved Nitelva f eks har de satt opp skilt hvor de oppfordrer folk til å ikke kaste fisk de ikke skal ha med seg hjem. Hvertfall sett mye mindre død fisk på land etter at de kom opp. Så noen effekt må det ha gitt. Tror mye skyldes uvitenhet. Ærlig talt hvor mange annet enn de som er mer enn middels interessert i fiske vet min/maks mål på hva de kan ta med seg?

Se på Australia/New Zealand. Ble imponert over holdningene og rettningslinjene deres mens jeg var der.

Takk for posten :) Det er slik jeg ønsker det for vår land :) Hvordan har de greid å få det til der ?? Fint om noen kunne gjøre meg klokere med fakta svar :)

Jeg forstår hva du mener. Men et fiskesertifikat vil nok bare gjøre at folk driter enda mer i regler OG i naturen. Man kommer til å bli likegyldig, ettersom naturen plutselig ikke angår oss lengre. I tillegg tror jeg ikke det har noen som helst innvirkning på livet i vann og sjø. Det er andre ting man burde ta opp en kamp mot, istedenfor å prøve å innføre noe som (Jeg ikke tror) har noen virkning.

Les dette , selv om det ikke gjelder Norge ( ennå) : http://www.canariajournalen.no/Nyheter/90-prosent-av-fisken-paa-Gran-Canaria-er-borte

Sportsfiskere tar faktisk mer 1 yrkesfiskere. Til ettertanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ikke noe fiskeoppsyn som fungerer,så jeg ville heller brukt ressurser der,for å håndheve allerede eksisterende regler.

Der er nøkkelen til suksè + betydelige mer ressurser til kystvakta og tollvesenet ( ut av landet , selvfølgelig :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Australia/New Zealand. Ble imponert over holdningene og rettningslinjene deres mens jeg var der.


"Takk for posten :) Det er slik jeg ønsker det for vår land :) Hvordan har de greid å få det til der ?? Fint om noen kunne gjøre meg klokere med fakta svar :)"

Vet ikke hvordan de har fått det til.

-Grensene var hvertfall lett tilgjengelig. Kjøpte pocketbok på fiskebutikken hvor det sto om alle de forskjellige artene med bag/size limit.

-Båtene hadde målebånd på kjølebagen/sløyebenken for å enkelt kontrollere om fisken var riktig size.

-Vanlig med kontroll i havna om båtene hadde tatt med seg for mye.

Når det gjelder tråling/yrkesfisking så bør vel de vurderes utifra område. Trenger vi det i indre oslofjorden? Er vel bedre å ta litt mer der det er mye fisk og litt mindre der det er lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsfiskere tar faktisk mer 1 yrkesfiskere. Til ettertanke...

Bare en tanke...

På en fiskecamp jeg kjenner til har de 20 gjester som kommer i busslast hver uke. Hver gjest fisker 100 kg minimum. Sesongen er på 13 uker. De blir 26 tonn bare på den ene campen.

Innenfor en strekning på en mil ligger det 4 slike camper.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesfiskeren risikerer sitt liv for at hvermannen skal få fisk ved bordet... De fleste av våre forfedre var yrkesfiskere , noe som ikke bør glemmes. De kontrolleres bedre en "fritidsfiskeren" også.

Faren min blir stadig forbannet på meg når jeg prøver å rekruttere til boikotting av o-laks. Da starter han å prate om kjente folk som jobber i næringen og om våre forfedre som var fiskere. Slik var det gangen, det er skjedd noen teknologiske fremskritt siden gang. Yrkesfiskeren skal få lov til å fiske, men her er det også mye unødvendig dirty buisness .

Pr fiska matfisk jeg får har det nok gått litt reker og noe makrell, noe sluker, bly og sene. Jeg burde nesten hatt litt dårlig samvittighet. Prisen for en kilo dypfryst torskefilet i en butikk nær meg vet jeg ikke, mistenker den er vesentlig større.

Det er ikke laksefiskeren som er det store problemet det er oppdrettsnæringen, laksefiskeren har dog et ansvar ved elvas bredder. Slik er det også med kystfiskeren, men i det store bør man i mine øyne se på de store. Samtidig koster det ikke mye å belyse folket med noen skilt, kanskje utføre noen kontroller med bøter (ville definitivt fått mediadekning om Per på 30 fikk 1000kr i bot for de 4 pigghåene han bestemte å ta med seg hjem. Da blir vel folk mer OBS neste gang de er ute å fisker).

Bidrar jo selv da jeg handler dypfroste reker og en veldig sjelden gang fisk. Så støtter dette selv på mange måter men... dere ser poenget

Endret av Tønnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er nøkkelen til suksè + betydelige mer ressurser til kystvakta og tollvesenet ( ut av landet , selvfølgelig :) )

Jeg ville satt fagfolk på jobben,hvem kjenner fjorden bedre enn fiskerne? de vet hvor det er lettest å tjuvfiske. samtidig som kvoter ,og begrensninger drar brødskiva ut av kjeften på dem. virker fornuftig på meg ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt fagfolk på jobben,hvem kjenner fjorden bedre enn fiskerne? de vet hvor det er lettest å tjuvfiske. samtidig som kvoter ,og begrensninger drar brødskiva ut av kjeften på dem. virker fornuftig på meg ihvertfall...

Tar kvelden med å besvære det jeg markerte med rødt : Fiskeriminister er fagfolk i området også ( som eneste i regjeringen) For meg er den kjente ordtaket " Hesten og havresekken "...

Fortsetter i morgen :)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskelappen....nei.

Jeg er i utgangspunktet imot lisenser, avgifter og begrensninger på papiret, jeg ønsker å leve fritt.

Problemet er jo som vi alle vet at det alltid er noen som ødelegger muligheten for å ha slik frihet.

Jeg skal ikke påstå at jeg har den gode løsning, men tror ikke nok et kort/lapp er løsningen.

Kanskje et større kontrollorgan hadde hjulpet, kombinert med mye bedre info til både de som er her og de som kommer inn i landet.

pigghåen i vg er et godt eksempel på at vi har mislykkes i å få ut info.

Ikke synes jeg det var noe spesiellt med pigghå, ikke var den stor, ikke er den spesiellt god til matbruk og ikke er det lov å fiske den.

Heng opp skilter på strategiske plasser, spre info til alle fiskecamper og andre steder der fiskere kommer, skriv om det i aviser......allt hjelper.

Men ja....det er en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man tilbake fiskeavgiften, så vil man ha mulighet for å sende med litt informasjon om lover og regler innen fiske og allemannsretten. Utlendinger bør betale minst det dobbelte av avgiften.

Men det er for lite informasjon om fiske og friluft og hente før man starter med fiske slik at man har liten forutsetning får å vite hva som gjelder. Spesiellt for turistfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsfiske er i Norge i motsetning til de fleste andre land i Europa en del av folkekulturen. Det må vi sørge for at det også skal forbli i fortsettelsen, ikke at det skal bli en aktivitet for de få dedikerte, men at dette er en helt vanlig aktivitet som de fleste familier tar med barna sine på en eller flere ganger hver sommer.

Sakset fra NJFF sine sider

Sportsfiske har lange tradisjoner i Norge. I all tid har nordmenn funnet glede i fisket kombinert med nytten ved å bringe med seg fangsten hjem. I dette skjæringspunktet mellom spenning og nytte, ligger den norske fiskekulturen godt forankret. Det finnes ingen land i verden som kan vise til så stor sportsfiskerandel i befolkningen som i Norge.

Hvem fisker?

  • 54% av den voksne befolkningen fisker en eller flere ganger pr år (over 80% av barn mellom 11-16 år)
  • Ca 500.000 fisker mer enn 10 ganger pr år
  • Kjønnsfordelingen (gutter/jenter) er 65/35 blant alle som fisker
  • Spenning og høsting går hånd i hånd som motiv for de fleste fiskerne




Hva fisker vi?

  • Vi fisker mest etter torsk og ørret
  • Ca 10% av oss fisker etter anadrom laksefisk (laks/sjøørret/sjørøye) i ferskvann
  • Stangfiske er vanligst, men også bruk av håndsnøre er utbredt
  • Fordelingen mellom salt-/ferskvannsfiske er 60/40

Å inføre en sertifisering av sportsfiskere i Norge ville kanskje redusere antall fiskere fra kanskje 2 millioner til en plass mellom 100 og 200 tusen.

For en politiker å foreslå en slik ordning ville ikke bare være å skyte seg sjøl i foten, det ville vel vært som å ta med ballene i samme slengen (for det kjønnet som er utstyrt med slikt).

Politikerene har jo knapt turt å innføre en ording med båtførerbevis (heldigvis sier jeg), så jeg tror vi kan føle oss trygge på at det ikke blir noe krav om sertifisering av sportsfsikere de nærmeste tiårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å innføre en fisketrygd-avgift (symbolsk sum selvfølgelig) igjen? Dette kunne være en glimrende måte å informere om regler som minstemål og freda arter f.eks. Jeg må si at det er en skremmende liten del av vanlige folk som kjenner til regler og freda arter......

Helt vanlig å fortelle at man har satt garn etter sjøørret eller krabber for den saks skyld. Hobbyfiskere vet rett og slett ikke bedre.

Er jo ikke uvanlig i andre land at man løser en form for avgift (for landet) før man får fiske.

edit: ser at det allerede er nevnt liknende forslag nå ;-)

Endret av crom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappen på fiske? Nei , ser mye problemer med det. Men en nobel ide.

Vis dette skal håndheves, så fører det bare til økte avgifter for og betale kontrollorganene. Samt att det er veldig lite praktisk gjennomførbart for de få kystvaktbåter og den ene politibåten som er i de fleste landsdeler. I ferskvann og elver hadde oppsynsmennene fått travlere dager, og fler stillinger måtte bli utlyst. Som også vil øke avgifter også der.

Hovedproblemet med minkende fisk er ikke hobbyfiske, men yrkesfiske og da spesielt tråling. Men og oppdrettsnæring, og annen industri som dumper og har dumpet miljøgifter i mang en fjord. For ikke og nevne spredning av arter.

For meg hadde det blitt ett paradoks og betale dem som skapte problemet for og komme med en klattpå løsning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok opplysning til folket er veien og gå. Hjelper ikke at feks minstemålene står i en paragraf på lovdata.no når det ikke kommer frem til fiskerne.

Ellers så har jeg trua på et uavhengig organ som kan representere sportsfiskere, hvor sportsfiske, biologi og forvaltning går hånd i hånd. Se hva de har fått til i Sverige, og se hva de får gjennomslag for!

Hvis man skal ha endringer så hjelper det ikke sitte på et forum å gnåle om ditt og datt når knapt noen har interesse blant de som kan få gjort noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er mulig å innføre dette.

Det som er mangel er informasjon. Uansett hvilke lover og tiltak du innfører så vil du aldri få alle til å følge de uansett (hele samfunnet vårt viser det....).

Kunne det være en ide å fått en informasjonsside/--test på nettet som du ikke var pålagt å gjennomføre men som du kunne ta. Her kan det være informasjon om fredede arter, hva er lov ikke lov, hvilken type fisk er det osv.... Denne vil da nå ut til alle inkludert fisketurister.

Kunne også kanskje vært i sammenheng med ny innført fisketrygdavgift :-)

Kunne vært tre forskjellige:

1. Kystfiske

2. Innlandsfiske

3. Fiske etter anadrome arter

Flott anledning til å spre informasjon og kunnskap - kanskje noe for fiskersiden.no............ ?

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau det hadde vært noe.Enkle føringer som barn under 12 slipper å ha tatt prøven for å få fiske. ++

Hva vill en oppnå? Forståelse for fiske og fangst.

Er det så vanskelig? Ser en god del fiskere som hadde hatt godt av et slikt kurs. Kansje til og med vrangpeisen som jeg selv er..

Hvem som skader fiske bestanden er egentlig likegyldig, vi har lover og regler i Norge som omhandler fiske, og skal beskytte mot over fiske.

Moral? Ja det er lett og peke på andrelands moral eller mangel på moral. Hva med å tenke litt på det selv. Gjør jeg alt rett? Denne lappen /kurset eller hva det enn blir ,Blir jo litt som bil lappen selv om vi har den, driter jo flertallet i fartsgrensene. Så det er jo litt synd at vi setter oss opp som moralens voktere i små lukkede områder og driter i resten. (reff død håkjering).

Så jeg håper på at en slik lapp kan gi kunskap og litt ekte moral inn i fritids fiske......

Men det er bare et håp......

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fiskelappen bør ikke innføres. I Kyst-Norge, hvor hele befolkninga er oppfostra på kokfesk, ville tiltaket blitt møtt med latter og vantro. "Ska virkeli myndighetan i Oslo tvinge oss innj på skolebænken før vi ror ut førr å dræge kokfesk?!?! HÆHÆHÆHÆHÆÆÆÆÆÆÆÆ" eller: "E du fette seriøs?! Må vi seinne gutslarken på kurs før vi får læræ han å feske småsei?!?!? HAHAHAHA" eller: "Ja! Det kurset høres interessant ut! Æ væddæ på at dæm ska lære småguttan å skaffe haill!" Jeg ser det for meg....

Fra spøk til alvor;

Det eneste reelle trusselen som vanlige uopplyste folk muligens utgjør mot fisket er spredning av uønskede arter (feks ørekyte) og spredning av parasitter og/eller sykdommer (feks gyro). Ut over det kan jeg ikke se at uopplyste hobbyfiskere utgjør noen rell trussel mot fisken i Norge på noen som helst måte. Hvordan våre nye landsmenn skulle utgjøre noen trussel mot fisken skjønner ikke jeg, det skulle bare mangle at de også får høste av fiskeressursene. Et frivillig kurs for å lære innvandrere å fiske kunne vært et bra tiltak i div jff foreninger.

Om en eller annen kar kommer til skade for å hale opp en liten torskepinne under minstemålet i Oslofjorden er da en liten bagatell... Heia Norge dersom noen presterer å lage ramaskrik ut av det...! Se til Lofoten, skreibestanden er rekordstor for tida. På Kvænangsvidda blinker det i hundrevis av fjellvatn med storrøye og nesten ingen fisker der. Nei la oss håpe at samene setter noen garn der for å holde bestandene i sjakk... Fisken lever i aller beste velgående for tida. På Leinavatn og på Gebna i Bardu matauket folk som bare juling med garn før i tida, de skulle sikre vinterforsyninga av røye. Snittstørrelsen på fisken var større der den gang, da det faktisk var et reelt uttak og mer mat igjen til gjenværende fisk. Her burde flere ta i hevd gamle tradisjoner og begynne å fiske med garn, til sportsfiskernes glede.

Se på et kart, fiskemulighetene over det ganske land er enorme! Både i salt- og ferskvann. Problemet generelt er for lite fiske, snarere enn for mye i de aller fleste fiskevann. Unger bør, som nevnt tidligere, kunne fiske ørret i bekken eller torsk på fjorden uten noen ytterligere instruksjon enn hvordan man trer en makk på en krok og kaster den uti. Ressursene står på ingen måte i fare for å forsvinne. Så lenge det fortsatt er vassdrag som forblir uregulert så skal jeg vedde en milliard på at mine tippoldebarn fortsatt finner røye og ørret i bekkene over det ganske land.

Høsting av naturen generelt og (sports)fiske spesielt er en del av folkesjela og ytterligere restriksjoner må unngås. Det skal være naturlig å lære småunger å fiske, sjøl om vi lever i dataverden. I Norge er det å fiske en inngrodd del av kulturen. Hvordan i alle dager skulle man kontrollert om alle som fisker på Finnmarksvidda eller i Lyngenfjorden, på Lopphavet, i Malangen, på Senja, i Rostadalen og på Utrøst har gått et (totalt unødvendig)kurs før de slenger uti snøret???????????

Men ytterligere opplysning til folk flest om viktigheten av å unngå å spre uønskede arter og fiskesykdommer (og om minstemål, baglimit, C&R, ect de få stedene der den slags er innført) er selvfølgelig viktig.

En ide kan være å påføre alt av fiskeutstyr og fiskekort info om hvordan man unngår spredning av uønskede arter, parasitter og sykdommer. Akkurat som det står at røyking dreper på røykpakkene så kan man skrive litt info på baksiden av emballasjen til sluker feks.

Endret av missinglink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det ikke er innført fiskekort i sjøen når det er fiskekort i ferskvann.

Hva med en liten sum på 100-200 kroner per år for voksne over 18 år, det er jo kun en timeslønn for de fleste som har jobb i Norge.

Da blir det nesten 50 millioner kroner som kan brukes på forsking og kultivering av artene i sjøen hvis vi sier at det koster 150 kr for en sesong.

Når man kjøper fiskekortet bør det følge med en liten bok hendig der det står de forskjellige minstemålene.

Dette tenker jeg hadde vært til enorm hjelp til både forskningen og antall fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det ikke er innført fiskekort i sjøen når det er fiskekort i ferskvann.

Jeg forstår ikke hvorfor det er innført fiskekort i ferskvann når det ikke er innført i saltvann....Fiskekort er en uting og burde vært avviklet. Jeg ser på innlandsfiske som en del av allemannsretten....

Å fiske i sjøen har alltid vært en helt eksistensiell rettighet for kystbefolkninga. Derfor er det ikke fiskekort i saltvann... Du skal ikke langt tilbake i tid før det stort sett var fritt fram i ferskvann også... Ferskvannsfiske har betydd mye i div innlandsbygder.

Endret av missinglink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet av Norges befolkning bor konsentrert rundt Oslofjorden, langs kysten ned til Kristiansand, Stavanger/Sadness (sic), Bergen og Trondheim. "Hvordan våre nye landsmenn skulle utgjøre noen trussel mot fisken skjønner ikke jeg" - da forstår du enten svært lite, eller så har du en nokså snever definisjon av "fisken". Elver, vann, innsjøer, plasser langs kysten og selv utpå havet kan være svært sårbare for overfiske, også fra sportsfiske. Steinsfjorden, Fedje og Saltstraumen er gode eksempler på at plasser, også i havet, er sårbare for overfiske fra sportsfiskere. Vann med arter som vanskelig reproduserer i Norge er naturligvis svært utsatt for påvirkning fra sportsfiskere.

Likevel tror jeg ikke fiskelappen er veien å gå, og det har ingenting med eventuell latterliggjøring fra utkantene å gjøre, men fordi det neppe fins ressurser til å verken iverksette eller følge opp. Det er kun kunnskap og opplysning som kan hjelpe. Skilt på flere språk på opplagte plasser som f.eks. Dynovika (asp) og pushing av informasjon i alle butikker som selger fiskeutstyr er en opplagt mulighet. Mengden informasjon må begrenses til et absolutt minmum slik at det faktisk blir lest og det aller viktigste blir absorbert. Kunnskap til folket, ikke mer byråkrati enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet av Norges befolkning bor konsentrert rundt Oslofjorden, langs kysten ned til Kristiansand, Stavanger/Sadness (sic), Bergen og Trondheim. "Hvordan våre nye landsmenn skulle utgjøre noen trussel mot fisken skjønner ikke jeg" - da forstår du enten svært lite, eller så har du en nokså snever definisjon av "fisken". Elver, vann, innsjøer, plasser langs kysten og selv utpå havet kan være svært sårbare for overfiske, også fra sportsfiske. Steinsfjorden, Fedje og Saltstraumen er gode eksempler på at plasser, også i havet, er sårbare for overfiske fra sportsfiskere. Vann med arter som vanskelig reproduserer i Norge er naturligvis svært utsatt for påvirkning fra sportsfiskere.

Snever definisjon av fisken, Jeg har så mange fiskeplasser å prøve ut etter diverse fisk at jeg ikke kommer til å rekke over en tiendedel før jeg dør... Jeg menerbare at våre nye landsmenn har like stor rett til å fiske som etniske nordmenn har, og at de ikke utgjør noen spesiell trussel fordi at det er nok fisk til alle i Norge. Da må man sørge for at også disse får info dersom de skal fiske i pressede områder. Jeg skjønner godt at det kan være behov for begrensninger i uttaket når det gjelder svært pressede områder, men er altså uenig i at vi trenger fiskelappen for å få til det.

At enkelte områder av landet er presset er så sin sak, og det kan da godt innføres begrensninger på uttaket lokalt, men i Norge som helhet er det mer enn nok fisk til absolutt alle som vil fiske. Hvis man bor på et sted der det er manko på fisk så er det bare å sette seg bak rattet eller på flyet.

Poenget mitt angående den minstemålsaken er at det må vel regnes som en bagatell om en stakkars torsk under minstemålet blir kakket, målt opp mot konsekvensene av spredning av ørekyte til fjellvatn eller gyro i lakseelver... Det er en ganske eksistensiell forskjell spør du meg...

"Vann med arter som vanskelig reproduserer i Norge." Regner med at du mener uønsket innførsel av utenlandsk fisk her? Hvis det er tilfellet er det vel ikke akkurat verdens undergang dersom en introdusert bestand av en eller annen sær ferskvannsfisk blir fisket opp... Men den typen fisk er heller ikke så veldig interessant å fiske etter for folk flest. Fiske etter sære, introduserte ferskvannsarter er stort sett forbeholdt spesielt interesserte. Disse har også en tendens til å gjenutsette fisken.

Endret av missinglink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.