Jump to content
Fiskersiden

Jakten på stormorten

Mats
 Share

Recommended Posts

Jeg har blitt veldig interisert i mortfiske de siste årene og lurte på hva slags metoder som er best etter de store eksemplarene? Når på døgnet er det best og hva slags agn bør jeg bruke og eventuelt hva slags fôr bør benytte meg av? Det hadde også vært fint vis noen hadde kommet med noen forslag om hvor jeg kan dra som ikke er så veldig langt unna Gjøvik[ ;) ].

Takker for alle svar.

Regner med at det er sommermeite du snakker om nå.

Vil anbefale at du tar en foringskampansje , dvs at du tar en tur innom et vann som du vil prøve og slenger ut mais på 2-3 plasser som du kunne tenkt deg og fiske på. Etter 2-5 dager så bør du kunne se resultat. Hvis du har tid så prøvefisk litt for hver gang.

De store pleier pleier å komme frem på kveldningen.

Når du skal fiske så kan det lønne seg å blande mais eller maggot inn i tørt strøbrød(eller endra bedre i Avkrokens mortefor). Lag mandarinstore baller som du kaster ut i vennet.

Duppmeite er veldig spennende, men er det langt mellom fisken eller veldig dypt der du meiter så kan bunnmeite med feeder og quivertip være lurt. Det viktigste er at man forsøker seg også lærer man mye underveis.

Agn. mais, maggot, casters, meitemark, brød, pasta.

Hvis du duppmeiter så husk det er viktig å fiske rett over bunnen, der er de store [ ;) ]

Stein

Proev Einafjorden. Finn viker/bukter med vegitasjon. Hull i vasspesten inntil land kan vaere bra. Det har lenge gaatt rykter om stormort paa det vannet og det ble nylig tatt mort paa rundt 8 hg fra isen.

Bor du Paa Gjoevik og er interesert i stormort, skulle Einafjorden kunne by paa noen overraskelser.

Ellers virker det fornuftig aa gaa frem som foreslaatt av Stein ovenfor.

Stor mort og mye mort er en nesten ikke-eksisterende kombinasjon. Styr unna Mjøsa med sidevassdrag da det kan være mye hybrider der. Har selv fått flere store "mort" der, den største over kiloen (mort-brasme hybrider).

Prøv Eina.

Hva vet du om Eina morten? Har jo hoert rykter om baade mort og soerv derfra. Fins det bare mort, bare soerv, eller begge deler? Brasme har jeg foroevrig ikke hoert om derfra. Haaper foroevrig at alt er vel og at stengene ikke ligger nedgravd i kjellern...

Du skulle tatt deg en tur til Ebro og faatt noen maller!

sitat:Hva vet du om Eina morten? Har jo hoert rykter om baade mort og soerv derfra. Fins det bare mort, bare soerv, eller begge deler? Brasme har jeg foroevrig ikke hoert om derfra. Haaper foroevrig at alt er vel og at stengene ikke ligger nedgravd i kjellern...

Det er kun (gull)mort i Einafjorden Øystein. Mortene der er veldig gullaktige med røde finner (trolig pga dietten), så folk har trodd det har vært sørv, men sørv finnes det ikke i det området av landet. Brasme er det heller ikke på Eina.

Det er gode muligheter for å få mange mort på 400g+(jeg regner det som stor mort) i Einafjorden hvis man først finner mortstimene, eller får foret dem inn dit man fisker.

En kompis fikk flere store fisker (ja han hevder hardnakket det er sørv) i dammen (ved Dammen camping, Reinsvoll, en liten elvestubb nord for Einavannet) for flere år siden. Tror jeg nevnte det på forumet på gamle sportsfiske.info, men da ble det av Arnt-Aage Børresen sagt at dette garantert var mort, da morten i vassdraget visstnok hadde dyprøde finner og gyllen kropp, som sørven. Ja itte veit je...